شماره: ۱۵۴۶۶۰ – ۱۳۹۱/۸/۷
مقدمه
با استناد به مصوبه شورایعالی تحول اداری مبنی بر انتقال مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی به نهاد ریاست جمهوری که در این اساسنامه به اختصار مؤسسه نامیده می شود؛ اساسنامه مؤسسه به شرح زیر اصلاح و تصویب می شود.
ماده ۱) هدف
پشتیبانی علمی فکری از نظام مدیریت و برنامهریزی کشور به منظور مبتنی ساختن آن بر دانش و رویکرد علمی در مسیر توسعه ملی و سیاست های کلی مصوب نظام مقدس جمهوری اسلامی و ارتقاء نظام مدیریت و برنامهریزی در تمامی گرایشهای مرتبط و فرآیندهای تدوین برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور.
ماده ۲) وظایف
۱- شناخت مسائل توسعه ملی در ابعاد اقتصادی، سیاسی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی کشور.
۲- ایجاد نظام نوین و کارآمد اطلاعاتی و کمک به افزایش ذخایر اطلاعات علمی مورد نیاز برای مطالعات توسعه، مدیریت و برنامهریزی.
۳- حمایت از ترویج مکاتب و الگوهای فکری توسعه و ایجاد تمهیدات لازم برای تأمین مشارکت اندیشمندان جامعه علمی، دانشگاهی و پژوهشی کشور.
۴- تعامل علمی با نهادهای جامع ی مدنی و سازمان های مستقل غیردولتی به منظور بهره گیری از ظرفیت های گفتمانی در توسعه ی ملی.
۵- توسعه مطالعات ملی در زمینه ی مدیریت، برنامهریزی، توسعه و تحول اداری، و سنجش امکانات، ظرفیت ها و قابلیت های توسعه ملی.
۶- انجام “پژوهش های علمی ارزشیابی” در قلمرو مدیریت برنامهریزی کشور و برنامه های توسعه و تدوین شاخص ها.
۷- پشتیبانی علمی از نوآوری در نظام ها و فرآیندهای مدیریت و برنامهریزی.
۸- آینده پژوهی و تحلیل روند توسعه در سطوح ملی و جهانی، انجام تحقیقات میان رشته ای، چندرشته ای و فرارشته ای در حوزه مطالعات اقتصادی، اجتماعی، جامعه شناسی، سیاسی، حقوقی و توسعه ای.
۹- مطالعات تطبیقی در خصوص تجارب علمی کشورهای مختلف در زمینه های توسعه، مدیریت و برنامهریزی.
۱۰- نیازسنجی، طراحی و برنامهریزی و برگزاری آموزشهای راهبردی و سمینارهای تخصصی برای کارشناسان، صاحبنظران و مدیران ارشد کشور به منظور روز آمد سازی و دانش افزایی مداوم ایشان و ایجاد شناخت برای مواجهه با تحولات ملی و بین المللی.
۱۱- سیاستگذاری، برنامهریزی، تصویب و ارزشیابی دوره های آموزش کارکنان دولت در زمینه مدیریت، برنامهریزی و فنون اداری به منظور ارتقای مداوم ظرفیت های معرفتی، مهارتی و توانایی در نظام حرفه ای و کارشناسی کشور.
۱۲- ایجاد، توسعه و ارزشیابی دوره های مشترک آموزش عالی با همکاری دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و آموزشی معتبر داخلی و خارجی.
۱۳- ایجاد و برگزاری دوره های آموزش های تخصصی و عالی در مراکز استانها مرتبط با اهداف مؤسسه.
۱۴- طراحی و اجرای همایشهای ملی و بین المللی به منظور افزایش ظرفیت های معرفتی، علمی و روش شناختی و پاسخگویی به نیازهای مدیریت، برنامهریزی و توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی.
۱۵- ایجاد و برگزاری دوره های آموزش عالی در خارج از کشور منطبق با اهداف مؤسسه.
۱۶- ایجاد و راه اندازی پژوهشکده، پژوهشگاه، مرکز رشد و پارک علم و فن آوری در سراسر کشور مطابق با اهداف مؤسسه.
۱۷- طراحی و اجرای کارگاه های علمی و آموزشی در زمینه مدیریت، برنامهریزی و توسعه.
۱۸- حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دانشجویان دانشگاه های داخل و خارج از کشور در حوزه های مرتبط با اهداف مؤسسه.
۱۹- کوشش برای تبدیل یافته های علمی پژوهشی به منظور سیاست سازی و تصمیم سازی در حوزه مدیریت و برنامهریزی توسعه.
۲۰- انجام فعالیت های مطالعاتی و مشاوره ای به منظور ارائه راهکارهای توسعه نظام کارشناسی و حرفه ای کشور و ارتقای نقش آن در فرآیند تهیه و تدوین برنامه های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی.
۲۱- عرصه ی دانش تولید شده به صورت مشاوره به سازمان ها، سایر دستگاههای متقاضی و بخش خصوصی.
۲۲- تعامل و ارتباط پویا و خلاق با دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و مجامع علمی و تحقیقاتی ملی و بین المللی و همکاری دو سویه با آنها.
۲۳- توزیع و اشاعه دانش تولید شده و یا توسعه داده شده در زمینه مدیریت، برنامهریزی و توسعه به صورت نوشتاری، الکترونیکی و شبکه ای با هدف افزایش دسترسی به آن.
۲۴- مشارکت در تشکیل کانون های اندیشه و حمایت از انجمن های علمی و پژوهشی و آموزشی در زمینه تولید، انتقال و توزیع دانش مدیریت، برنامهریزی و توسعه.
۲۵- پشتیبانی پژوهشی از فرایند تدوین، ذخیره سازی ، دسته بندی و مستندسازی تجربیات و دستاوردهای مدیریت، برنامهریزی و توسعه کشور.
۲۶- تشکیل و فعال سازی گروه های علمی مأموریت گرا با بهره گیری از توان علمی – کارشناسی دانشگاهها و مراکز علمی داخلی و خارجی.
۲۷- توسعه شبکه های مجازی علمی – کارشناسی با بهره گیری از فناوری نوین اطلاعاتی برای تولید، تبادل و انتقال دانش مدیریت و برنامهریزی و توسعه.
۲۸- ایجاد و توسعه ی دوره های آموزش عالی مجازی و پژوهش محور منطبق با اهداف مؤسسه.
۲۹- فراهم کردن امکانات سخت افزاری و نرم افزاری به منظور دسترسی به جریان آزاد اطلاعات برای اعضای هیأت علمی، محققان، کارشناسان و دانشجویان.
۳۰- تأسیس شرکت ها و مراکز مشاوره ای و خدمات آموزشی و پژوهشی و ارائه مجوز به شرکت ها و مؤسسات خصوصی در این زمینه ها.
۳۱- پذیرش و تربیت دانشجو به صورت آموزش محور و پژوهش محور در داخل و خارج از کشور منطبق با اهداف مؤسسه.
ماده ۳) ارکان
ارکان مؤسسه عبارتند از:
۱- هیأت امناء
۲- شورای علمی مؤسسه
۳- رئیس
ماده ۴) ترکیب هیات امناء
هیأت امناء مؤسسه از هفت عضو اصلی به شرح زیر تشکیل می شود:
۱- [اصلاحی ۱۳۹۲/۸/۴]
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور (رئیس هیئت امنا)
۲- [اصلاحی ۱۳۹۲/۸/۴]
یک نفر به انتخاب رئیس جمهور
۳- [اصلاحی ۱۳۹۲/۸/۴]
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا نماینده تام الاختیار ایشان
۴- [اصلاحی ۱۳۹۲/۸/۴]
رئیس مؤسسه (دبیر هیئت امنا)
۵- [الحاقی ۱۳۹۲/۸/۴]
3 نفر از پژوهشگران، متخصصین و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی کشور با پیشنهاد رئیس مؤسسه و حکم رئیس هیئت امنا برای مدت ۴ سال، انتخاب مجدد این افراد بلامانع است.
ماده ۵) وظایف هیأت امناء
وظایف هیأت امناء مؤسسه به شرح زیر است:
۱- تصویب آییننامه داخلی هیأت.
۲- تصویب سازمان اداری مؤسسه.
۳- تصویب سیاست ها و خط مشی های کلی مؤسسه در چارچوب اساسنامه.
۴- رسیدگی و تصویب بودجه تفضیلی و حسابها و ترازنامه ی سالانه مؤسسه.
۵- تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن.
۶- تعیین حسابرس و بازرس
۷- جذب و قبول کمک از منابع عمومی و خصوصی داخلی و خارجی برابر مقررات عمومی کشور.
۸- تصویب آییننامه های مالی و معاملاتی مؤسسه.
۹- تصویب مقررات استخدامی اعضای هیأت علمی و غیر هیأت علمی
۱۰- تعیین میزان فوق العاده مخصوص اعضای هیأت علمی و کارشناسان، فوق العاده سرپرستی مدیران هیأت علمی و غیرهیأت علمی، تعیین میزان حق التحقیق، حق التدریس، حق الترجمه و حق التألیف.
۱۱- تصویب برنامه های مؤسسه در چارچوب شرح وظایف مصوب و کمک به تنوع بخشیدن به منابع لازم برای اجرای برنامه ها.
۱۲- تصویب اساسنامه شرکت های مشاوره ای و خدمات آموزشی و پژوهشی وابسته به مؤسسه.
۱۳- تصویب تعرفه های مربوط به ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی.
۱۴- نظارت بر حسن اجرای مصوبات هیأت امناء از طریق بررسی گزارش های عملکرد مؤسسه در خصوص مصوبات هیأت امناء.
۱۵- بررسی و تأیید موارد تغییر در اساسنامه.
۱۶- اتخاذ تصمیم در مورد پیشنهادهای شورای علمی مؤسسه و رئیس مؤسسه.
۱۷- [حذفی ۱۳۹۲/۸/۴]
[عزل و نصب و تمدید حکم رئیس مؤسسه با نظر اکثریت هیأت امناء است (مدت احکام اعضای هیأت امناء و رئیس مؤسسه ۵ سال می باشد)]
تبصره ۱- [حذفی ۱۳۹۲/۸/۴]
[تغییر رئیس مؤسسه در دوره ی ۵ ساله صرفاً در چارچوب مفاد این اساسنامه و بر اساس بند ۱۷ مجاز میباشد.]
تبصره ۲- [حذفی ۱۳۹۲/۸/۴]
[هیأت امناء حداقل ماهی یکبار به دعوت رئیس مؤسسه تشکیل جلسه می دهد، جلسات با حضور (۳/۲) کل اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات با اکثریت آراء اعضاء حاضر در جلسه معتبر خواهد بود.]
تبصره ۳- [حذفی ۱۳۹۲/۸/۴]
[در صورت ضرورت، به پیشنهاد رئیس هیأت امناء یا رئیس مؤسسه جلسه ی فوق العاده هیأت امناء تشکیل می گردد.]
ماده ۶) شورای علمی مؤسسه
شورای علمی مؤسسه متشکل از اعضاء به شرح زیر است:
۱- رئیس مؤسسه (رئیس شورا).
۲- معاونین مؤسسه.
۳- [اصلاحی ۱۳۹۲/۸/۴]
دو نفر از اعضای هیئت علمی مؤسسه به پیشنهاد معاون آموزشی و حکم رئیس مؤسسه برای دو سال
ماده ۷) وظایف شورای علمی مؤسسه
وظایف شورای علمی مؤسسه به شرح زیر است:
۱- تدوین و تصویب آییننامه داخلی شورا.
۲- بررسی و تدوین سیاست ها و خط مشی های آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای مؤسسه برای ارائه به هیأت امنا.
۳- بررسی و تدوین برنامه های جامع و سالانه مؤسسه جهت پیشنهاد به هیأت امناء و تصویب طرحهای آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای مؤسسه.
۴- بررسی و تصویب آییننامه های اجرایی و دستورالعمل های مرتبط با فعالیت های علمی شامل آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای و تصویب دستورالعمل های مرتبط در چارچوب وظایف مصوب.
۵- بررسی و پیشنهاد تأسیس و انحلال واحدهای آموزشی و پژوهشی مؤسسه جهت ارائه به هیأت امناء.
۶- بررسی سازمان اداری مؤسسه و پیشنهاد آن به هیأت امناء.
۷- بررسی میزان فوق العاده مخصوص اعضای هیأت علمی و فوق العاده مدیریت، حق التحقیق، حق التدریس، حق التألیف و حق الترجمه و پیشنهاد آن به هیأت امناء.
۸- بررسی و تدوین برنامه همکاریهای علمی بین المللی مؤسسه.
۹- بررسی، تدوین و پیشنهاد مقررات استخدامی اعضای هیأت علمی مؤسسه.
۱۰- ارزشیابی مداوم عملکرد آموزشی و پژوهشی موسسه و ارائه راهکارهای مقتضی در جهت بهبود فعالیت های مؤسسه به هیأت امناء.
۱۱- بررسی و اظهارنظر نسبت به مواردی که از سوی هیأت امناء و یا رئیس مؤسسه به شورا ارجاع می شود.
تبصره ۴: شورا می تواند برای انجام برخی از وظایف خویش نسبت به تشکیل کمیته ها یا شوراهای تخصصی اقدام کند.
ماده ۸- [اصلاحی ۱۳۹۲/۸/۴]
رئیس مؤسسه از میان اعضای رسمی قطعی هیئت علمی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی با حکم رئیس هیئت امنا برای مدت ۴ سال منصوب می شود. انتصاب مجدد وی بلامانع است.
ماده ۹) وظایف و اختیارات رئیس مؤسسه
وظایف رئیس مؤسسه به شرح زیر است:
۱- انتصاب مدیران حوزه های مختلف مدیریتی مؤسسه در چارچوب ضوابط مصوب هیأت امناء.
۲- تهیه و پیشنهاد سازمان و تشکیلات مؤسسه و آییننامه های اجرایی مؤسسه.
۳- اجرای قوانین و مقررات موضوعه و مصوبات هیأت امناء و شورای علمی مؤسسه.
۴- اداره کلیه امور اجرایی و مالی مؤسسه.
۵- تهیه برنامه های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت با بهره گیری از مشارکت خلاق گروههای علمی، اعضای هیأت علمی و کارشناسان.
۶- تهیه بودجه سالانه مؤسسه.
۷- استخدام، انتصاب کارکنان و اعضای هیأت علمی مؤسسه بر اساس ضوابط و مقررات مصوب.
۸- انعقاد قراردادهای همکاری متقابل علمی با مراکز و مجامع علمی داخلی و خارجی بر اساس برنامه های مصوب مؤسسه.
۹- نمایندگی حقوقی مؤسسه در مراجع داخلی و خارجی.
۱۰- امضای کلیه اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور مؤسسه.
۱۱- پیشنهاد هرگونه تغییر در اساسنامه به هیأت امناء مؤسسه.
۱۲- ایجاد نمایندگی مؤسسه در داخل و خارج از کشور
۱۳- پذیرش دانشجو به صورت پژوهش محور در داخل و خارج از کشور.
ماده ۱۰) اعضای هیأت علمی و غیرهیأت علمی مؤسسه مشمول مقررات مصوب هیأت امناء می باشد.
تبصره ۵: تا زمان تصویب مقررات مذکور در هیأت امناء، اعضای فوق با نظر دبیر هیأت امناء مشمول مقررات مصوب در هیأت امنای سایر دانشگاهها و مراکز علمی و پژوهشی خواهد بود.
ماده ۱۱) علاوه بر بودجه مصوب که در بودجه کل کشور به عنوان کمک منظور خواهد شد، مؤسسه می تواند بخشی از هزینه های خود را از محل درآمدهایی که براساس تصویب هیأت امناء بابت انجام خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاوره ای دریافت می کند تأمین نماید.
ماده ۱۲) امور مالی و معاملاتی و رسیدگی به حسابهای سالانه مؤسسه تابع آییننامه ی خاصی خواهد بود که به تصویب هیأت امناء خواهد رسید.
ماده ۱۳) تابعیت مؤسسه، ایرانی است و ضمن داشتن شخصیت مستقل، از حیث مأموریت به سازمان برنامه و بودجه کشور وابسته است که برای مدت نامحدود تأسیس می گردد.
ماده ۱۴- [اصلاحی ۱۳۹۲/۸/۴]
هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه با پیشنهاد رئیس مؤسسه و تأیید رئیس هیئت امنا به تصویب رئیس جمهور خواهد رسید.
ماده ۱۵) [حذفی ۱۳۹۲/۸/۴]
ماده ۱۶) با تصویب این اساسنامه کلیه اساسنامه های قبلی کان لم یکن تلقی می شود.
ماده ۱۷) این اساسنامه در ۱۷ ماده و ۶ تبصره به تأیید هیأت امنای مؤسسه و شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید.
محمود احمدی نژاد
رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی