آیین‌نامه اجرایی بند (ز) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۲۳

شماره: 62881/ت58857هـ – ۱۴۰۰/۶/۲۰

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۵/۲۴ به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی و به استناد بند (ز) تبصره (8) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1- در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

1 – محدوده شهر: حد کالبدی موجود شهر و توسعه آتی در دوره طرح جامع. تا تهیه طرح مذکور در طرح‌هادی شهر، ضوابط و مقررات شهرسازی در آن لازم الاجرا می باشد (ملاک استفاده از این تعریف، شامل شهرهایی است که در آخرین طرح مصوب جامع و یا تفصیلی، سکونت گاه های غیررسمی جزء حریم شهر شناسایی شده است).

2 – حریم شهر: قسمتی از اراضی بلافصل پیرامون محدوده شهر که نظارت و واپایش (کنترل) شهرداری در آن ضرورت دارد و از مرز تقسیمات کشور شهرستان و بخش مربوط تجاوز ننماید.

3 – محدوده روستا: محدوده ای شامل بافت موجود روستا و گسترش آتی آن در دوره طرح‌هادی روستایی که با رعایت مصوبات طرح‌های بالادست تهیه و به تصویب مرجع قانونی مربوط می رسد.

4 – محله: سکونت گاه غیررسمی یا حاشیه نشین شناسایی شده واقع در محدوده و حریم شهر (بر اساس قانون تعاریف محدوده و حریم شهر) که توسط ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار تا پایان سال 1399 تصویب شده است.

ماده 2 – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هر استان مکلف است نسبت سهم جمعیتی ساکن مناطق موضوع این آیین‌نامه واقع در حریم و خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها به جمعیت استان را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام نماید.

ماده 3 – سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است سهم منابع موضوع ماده (2) این آیین‌نامه را از محل درآمد حاصل از عوارض جزء (1) بند (ب) ماده (6) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران حداکثر تا پانزدهم ماه بعد بر اساس آمار جمعیتی تأیید شده توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، به حساب تمرکز وجوه استان که نزد خزانه‌داری کل کشور ایجاد می ‌شود، واریز نماید. سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است تا قبل از پایان مهلت تعیین شده، نسبت به واریز علی الحساب یک درصد (1 %) از وصولی موضوع جزء (1) بند (ب) ماده (6) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اقدام و پس از اعلام سهم موضوع ماده (2) این آیین‌نامه نسبت به تسویه بدهی یا مازاد واریزی از ابتدای سال در اولین پرداخت اقدام نماید.

ماده 4 – پروژه های منتخب موضوع این آیین‌نامه باید زودبازده و یک ساله باشد. پروژه ها به پیشنهاد دستگاه اجرایی استان و با هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان احصا و پس از تأیید شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان قابل اجرا است.

تبصره 1 – شورای توسعه و برنامه‌ریزی هر استان مکلف به انطباق و اولویت پروژه های نیمه‌ تمام مصوب ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار است.

تبصره 2 – دستگاه اجرایی استان موظف به مبادله موافقتنامه بر اساس ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1400 کل کشور است.

ماده 5 – سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مسئول حسن اجرای این آیین‌نامه بوده و مکلف است گزارش عملکرد این آیین‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به وزارت کشور (سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور)، وزارت راه و شهرسازی (ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار) و سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نماید.

معاون اول رئیس جمهور – محمد مخبـر