دستورالعمل کارگروه فضای مجازی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۱۷

شماره: 20749 – ۱۴۰۰/۶/۱۷


به استناد ماده 9 آیین‌نامه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک (ابلاغیه ۱۳۹۱/۱/۲۸ شماره 12068 هیات وزیران) به منظور پیشبرد اهداف اجرایی آیین‌نامه مذکور، دستورالعمل مربوط به کارگروه فضای مجازی به شرح مواد آتی تصویب می شود:

ماده 1 – اعضای کارگروه فضای مجازی به درخواست دبیرخانه مرجع ملی و معرفی نمایندگان نهادها و سازمان های ذیربط برای مدت سه سال با ابلاغ دبیر مرجع ملی به عنوان عضو کارگروه منصوب می شود.


ماده 2 – کارگروه فضای مجازی مکلف است با بهره گیری از توان و ظرفیت دستگاه ها و نهادهای عضو کارگروه نسبت به شناسایی مخاطرات فضای مجازی که کودکان و نوجوانان را تهدید می کند زمینه لازم برای سیاست گذاری و برنامه‌ریزی مناسب در شورای هماهنگی مرجع ملی فراهم و راهکارهای برون رفت از مشکلات و مخاطرات و حمایت همه جانبه از کودکان در قبال آسیب های ناشی از فضای مجازی را به دبیرخانه مرجع ملی ارائه نماید.


ماده 3 – به منظور هماهنگی و هم افزایی بین دستگاه های اجرایی و نهادهای دولتی و غیردولتی و جلوگیری از موازی کاری و پیشبرد اهداف مشترک کارگروه فضای مجازی برنامه های راهبردی خود را به دبیرخانه مرجع ملی ارائه می نماید.


ماده 4 – کارگروه فضای مجازی با عضویت نمایندگان وزارتخانه ها و سازمان های زیر تشکیل می شود:
1 – شورای عالی فضای مجازی (مرکز ملی فضای مجازی)
2 – وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات
3 – وزارت دادگستری
4 – وزارت ورزش و جوانان
5 – وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی
6 – وزارت آموزش و پرورش
7 – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
8 – وزارت کشور
9 – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
10 – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
11 – بنیاد ملی نخبگان
12 – سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
13 – سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران
14 – سازمان بهزیستی کشور
15 – سازمان تبلیغات اسلامی
16 – بنیاد ملی بازی های رایانه ای
17 – سازمان های مردم نهاد
18 – مرکز تحقیقات بازی های دیجیتال
19 – اسکودا (اتحادیه کانون های وکلای دادگستری)


ماده 5 – کارگروه در اولین جلسه از بین اعضا یک نفر را به عنوان رئیس و با معرفی مدیر کل دبیر مرجع ملی یکی از کارشناسان دبیرخانه مرجع را به عنوان دبیر کارگروه انتخاب می کنند . افراد یاد شده با ابلاغ دبیر مرجع ملی برای مدت سه سال به این سمت منصوب می شوند.


ماده 6 – جلسات کارگروه حسب مورد ماهی یک بار و با حضور دوسوم اعضای ثابت رسمیت خواهد یافت.


ماده 7 – پیشنهادهای کارگروه به تصویب اکثریت اعضای حاضر رسیده و برای طرح، بررسی و تصویب به شورای هماهنگی مرجع ملی ارائه می شود.


ماده 8 – در صورت نیاز اعضای کارگروه به بازدیدهای میدانی در سطح کشور، مأموریت آنان به درخواست رئیس کارگروه یا دبیر مرجع ملی توسط دستگاه مربوطه صادر خواهد شد.


ماده 9 – کارگروه فضای مجازی مکلف است گزارش برنامه ها و فعالیت های خود رابه صورت ماهیانه به دبیرخانه مرجع ملی ارائه نماید.


این دستورالعمل مشتمل بر 9 ماده در سی امین جلسه مورخ 5 /5 /1400 شورای هماهنگی مرجع ملی تصویب و به تایید وزیر دادگستری و رئیس شورای هماهنگی مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک رسید.