تصویب‌نامه در خصوص تبادل اطلاعات مورد نیاز بین سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) و سامانه خدمات غیر‌حضوری سازمان تأمین اجتماعی

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۴/۲۲

شماره: 40620/ت58372هـ – ۱۴۰۰/۴/۱۵

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۴/۶ به پیشنهاد شماره 190168 مورخ 17 /10 /1399 وزارت تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون‌ اساسی جمهوری ‌اسلامی ‌ایران و به منظور ایجاد نظام هماهنگ و سهولت در خدمت‌ رسانی به مردم از‌ طریق تبادل الکترونیکی اطلاعات تصویب کرد:


1 – در راستای اجرای الکترونیکی ماده (38) قانون تأمین اجتماعی – مصوب 1354 – و به ‌منظور تعیین میزان حق ‌بیمه کارکنان شاغل، در مرحله پیش از انعقاد قراردادهای موضوعه، سازمان تأمین ‌اجتماعی مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این ‌تصویب‌ نامه، تبادل اطلاعات مورد نیاز بین سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) و سامانه خدمات غیر‌حضوری سازمان تأمین اجتماعی را به صورت الکترونیکی (‌وب‌ سرویس) عملیاتی نماید. اقلام و جزییات نحوه تبادل اطلاعات مذکور طبق دستورالعملی است که توسط کارگروهی مرکب از سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان تأمین اجتماعی و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تصویب و ابلاغ می شود.

تبصره – کلیه دستگاه‌ ها و نهادهای مشمول سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) مکلفند طبق دستورالعمل مصوب، اطلاعات مورد نیاز را در سامانه مذکور درج نمایند.

2 – سازمان تأمین ‌اجتماعی مکلف است با بررسی مستنندات ارسالی و اطلاعات اعلام ‌شده، ظرف هفت روز ‌کاری میزان حق ‌بیمه کارکنان شاغل در اجرای عملیات را تعیین نموده و از طریق سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) به‌ صورت پاسخ الکترونیک و برخط یا مکاتبه‌ ای به واگذارنده ‌کار اعلام نماید.

3 – در مواردی ‌که در دوره اجرای عملیات و یا پس از خاتمه آن تغییراتی در تعهدات طرفین قرارداد و یا اسناد مبنای تعیین حق‌ بیمه ایجاد گردد، سازمان تأمین‌ اجتماعی به منظور حفظ حقوق کارکنان شاغل مکلف‌‌ است با رعایت ضوابط و مقررات قانونی، نسبت به تعیین و مطالبه حق‌ بیمه متعلق اقدام‌ نماید. در صورت تغییر در میزان حق بیمه، مقاطعه کار حق رجوع به کارفرما (واگذارنده) را با اصلاح قرارداد خواهد‌ داشت.

4 – در راستای اولویت‌ بخشی به ارتباطات الکترونیکی و توسعه کارآمد و اثر‌بخش خدمات الکترونیکی، سازمان تأمین ‌اجتماعی مکلف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه ضمن همکاری و هماهنگی با سایر دستگاه‌ های ذی‌ ربط و اتاق ها نسبت به ایجاد بستر لازم در سامانه خدمات غیر‌حضوری سازمان تأمین ‌اجتماعی اقدام ‌‌نماید.

5 – سازمان تأمین اجتماعی مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) ظرف نه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه زیرساخت‌ های لازم جهت هوشمندسازی فرایند تعیین حق بیمه بدون دخالت عامل انسانی و برخط را ایجاد نماید.
فرایند تعیین حق بیمه موارد استثنا، از سوی سازمان تأمین اجتماعی به صورت کارشناسی انجام می شود. مصادیق استثنا به تأیید کارگروهی متشکل از سازمان تأمین اجتماعی و وزارت صنعت، معدن و تجارت (مرکز توسعه تجارت الکترونیکی) می رسد.

6 – از تاریخ برقراری تبادل اطلاعات فی ما بین سامانه های مذکور در ماده (1) این تصویب‌نامه، اقدامات الکترونیکی موضوع این تصویب‌نامه با شرایط مقرر در سامانه مذکور جایگزین اقدامات غیر‌الکترونیکی می گردد.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری