آیین ‌نامه اجرایی جزء‌های (۱) و (۲) بند (الف) تبصره (۲۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۴/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۴/۲۲

شماره: 39838/ت58925هـ – ۱۴۰۰/۴/۱۳

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۴/۹ به پیشنهاد سازمان ‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد جزء (3) بند (الف) تبصره (۲۰) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، آیین ‌نامه اجرایی جزء‌های (1) و (2) بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱- در این آیین‌ نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱ – قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور.

۲ – دستگاه اجرایی: دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۹۵ – و شرکتهای دولتی که نام آنها در پیوست شماره (3) قانون بودجه سال 1400 کل کشور ذکر شده است، با رعایت مستثنیات جزء (3) بند (الف) تبصره (20) قانون.

۳ – کارکنان: کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کارمعین (مشخص)، کارگری، کارکنان حوزه سلامت بر اساس قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان – مصوب 1375 – و سایر کارکنانی که بر اساس ضوابط و مقررات مربوط به موجب حکم یا قرارداد مقام صلاحیت دار در یک دستگاه اجرایی به خدمت پذیرفته می شوند.

۴ – پرداخت مستقیم و مستمر(حقوق): حقوق، فوق ‌العاده ها و مزایایی که طبق قوانین و مقررات مربوط، در حکم کارگزینی یا قرارداد منعقده با کارکنانی که رابطه مستقیم استخدامی یا بکارگیری با دستگاه اجرایی دارند، درج شده است.

۵ – پرداخت غیرمستمر: فوق العاده ها و مزایای غیرمستمری که طبق قوانین و مقررات مربوط پرداخت می ‌گردد، اضافه کار، هرگونه پاداش و هرگونه پرداخت نقدی و معادل ریالی کمک های رفاهی غیرنقدی به کارکنان.

۶- سامانه پاکنا: پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) که یکی از زیر سامانه های سامانه کارمند ایران می باشد و ثبت و به روزرسانی اطلاعات کارکنان دستگاه اجرایی کشور در آن صورت می پذیرد.

۷- سامانه ثبت حقوق و مزایا: سامانه موضوع ماده (29) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۹۵ – که دستگاه‌ های اجرایی مکلفند نسبت به ثبت و به ‌روز‌رسانی اطلاعات کلیه پرداخت ‌های کارکنان خویش اعم از پرداخت مستقیم و مستمر و غیرمستمر بر اساس ترتیبات موضوع تصویب ‌نامه شماره ۹۹۱۴۵ /ت۵۵۲۲۳هـ مورخ ۲۸ /۷ /۱۳۹۷ و دستورالعمل ‌های مربوط، اقدام نمایند.

ماده ۲- کلیه دستگاه های اجرایی مکلفند اطلاعات فردی و استخدامی و احکام کارگزینی یا قرارداد منعقده با کارکنان و پرداخت های مستقیم و مستمر و غیرمستمر به تمامی آنان را در سامانه کارمند ایران (سامانه های پاکنا و ثبت حقوق و مزایا) حسب مورد ثبت و همواره بروزرسانی نمایند.

تبصره ۱- ثبت اطلاعات در سامانه های پاکنا و ثبت حقوق و مزایا، هیچ گونه حقی برای استخدام و یا بکارگیری اشخاص در هیچ یک از دستگاه های اجرایی ایجاد نمی کند.

تبصره 2- ثبت اطلاعات کلیه پرداخت ها و تأیید صحت اطلاعات وارد شده در سامانه ثبت حقوق و مزایا بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از طرف وی و ذی‌ حساب یا مدیر مالی (حسب مورد) دستگاه اجرایی می ‌باشد.

تبصره 3- صدور شماره مستخدم /شناسه برای کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین (مشخص) و کارگری که بر اساس مجوزهای قانونی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط در دستگاه اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب ۱۳۸۶ – استخدام یا بکارگیری شده اند، در سامانه کارمند ایران صورت می پذیرد.

تبصره 4- چگونگی ثبت اطلاعات کارکنان موضوع جزء (3) بند (الف) تبصره (20) قانون، به موجب شیوه ‌نامه های مستقلی که توسط سازمان ‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری دستگاه ‌های اجرایی مذکور تدوین می ‌شود، تعیین می ‌گردد.

ماده ۳- سازمان ‌های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی موظفند اقدامات لازم برای تبادل اطلاعات بین سامانه کارمند ایران و سامانه های جامع بودجه و خزانه‌داری الکترونیکی با روش تبادل اطلاعات الکترونیک (وب سرویس) را به عمل آورند.

ماده 4- سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ترتیبات مقرر در ماده (30) قانون برنامه و بودجه کشور – مصوب 1351 – نسبت به تخصیص اعتبار پرداخت مستقیم و مستمر (حقوق) کارکنان و محاسبه هزینه‌ های پرسنلی شرکت های دولتی با دریافت اطلاعات کارکنان به صورت تبادل اطلاعات الکترونیک (وب سرویس) با سامانه کارمند ایران اقدام نماید.

ماده ۵- وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) نسبت به پرداخت‌های مستقیم و مستمر و غیرمستمر کلیه کارکنان دستگاه‌ های اجرایی از محل اعتبارات هزینه ‌ای
(عمومی و اختصاصی) به ذی‌نفع نهایی، پس از دریافت درخواست وجه از دستگاه اجرایی و انطباق اطلاعات پرداخت ‌های مستقیم و مستمر ثبت شده توسط دستگاه اجرایی با اطلاعات ثبت شده در سامانه پاکنا، به صورت تبادل اطلاعات الکترونیک (وب سرویس) و در سقف تخصیص اعتبار صادره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ترتیبات مقرر در ماده (30) قانون برنامه و بودجه کشور – مصوب 1351- اقدام می ‌نماید.

تبصره – رفع مغایرت های احتمالی و هشدارها و خطاهای اعلام شده توسط سامانه درخواست وجه الکترونیکی موضوع این ماده با اطلاعات ثبت شده در سامانه کارمند ایران بر عهده دستگاه اجرایی است.

ماده ۶- دستگاه های اجرایی مکلفند بر اساس ساز و کارهایی که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام خواهد شد، بسترهای مورد نیاز فنی و ارتباطی تبادل بر خط اطلاعات سامانه (سیستم) های کارمندی (پرسنلی) خود بر سامانه کارمند ایران را به‌ گونه ای آماده نمایند که فرایند ثبت و بروزرسانی اطلاعات موضوع ماده (۲) این آیین ‌نامه به صورت بر خط انجام شود.

ماده 7- مسئولیت حسن اجرای این آیین‌نامه در دستگاه های اجرایی حسب مورد بر عهده بالاترین مقام (یا مقام مجاز از طرف وی در امور اداری استخدامی) و ذی‌ حساب /مدیر مالی دستگاه اجرایی است.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری