آیین‌نامه اجرایی بند (د) تبصره (۱۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۴/۲۲

شماره: 42030/ت58851هـ – ۱۴۰۰/۴/۱۹

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۴/۱۶ به پیشنهاد شماره 97 -2 /20 مورخ 21 /2 /1400 وزارت نفت (با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد بند (د) تبصره (18) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1- در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
1- پارک: پارک های علمی و فناوری کشور
2- مؤسسه عامل: کلیه بانک ها و مؤسسات اعتباری که به حکم قانون یا مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده یا می شوند و صندوق های پژوهش و فناوری غیردولتی از جمله صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت نفت موضوع ماده (44) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور- مصوب 1394- و آیین‌نامه اجرایی آن موضوع تصویب‌نامه شماره 73318/ت52231 هـ مورخ 8 /6 /1394 و اصلاح بعدی آن موضوع تصویب‌نامه شماره 150892/ت52231هـ مورخ 1 /12 /1395.
3 – وجوه اداره شده: اعتباراتی که در قوانین بودجه سنواتی از محل منابع داخلی شرکت های دولتی به منظور تحقق اهداف سرمایه گذاری و توسعه فعالیت بخش های خصوصی و تعاونی و تحقق اهداف بند (د) تبصره (18) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور به منظور تحقق اهداف سرمایه گذاری خطرپذیر و توسعه فعالیت بخش های خصوصی و تعاونی و تحقق اهداف مندرج در ماده (2) این آیین‌نامه در قالب تسهیلات تلفیقی و یارانه سود تسهیلات، توسط شرکت های اصلی تابعه وزارت نفت از طریق قرارداد عاملیت با موسسه عامل نزد آن ها سپرده گذاری می شود.
4- متقاضی: کلیه شرکت های دانش بنیان دارای مجوز از کارگروه تشخیص و ارزیابی صلاحیت شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان فعال در ارتباط با صنعت نفت، اشخاص حقیقی و حقوقی فناور مرتبط با صنعت نفت فعال در پارک و مراکز نوآوری و رشد.
5- قرارداد عاملیت: قراردادی که بین شرکت های تابع وزارت نفت و مؤسسه عامل منعقد می-شود و در آن چگونگی تودیع منابع تعهد شده توسط این شرکت ها و تعهدات مؤسسه عامل پیش بینی می شود.


ماده 2- به شرکت های اصلی تابع وزارت نفت اجازه داده می شود به منظور حمایت از سرمایه گذاری های خطرپذیر، ساخت داخل، طرح‌های توسعه ای اشتغال آفرین، تولید بار اول در حوزه های مختلف صنعت نفت و توسعه فناوری و نوآوری با تأیید وزیر نفت تا مبلغ هشت هزار میلیارد (000/ 000/ 000/ 000/ 8) ریال از محل منابع داخلی خود، به ترتیب مقرر در این آیین‌نامه اختصاص دهند. سهم هر یک از شرکت های اصلی تابعه وزارت نفت توسط وزیر نفت تعیین می شود.

تبصره – موارد زیر از جمله زمینه های مورد حمایت خواهد بود:
1- طرح‌های کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی
2- جایگزینی سوخت بنزین با سوخت گاز طبیعی از طریق حمایت از طرح‌های جایگزینی خودروی فرسوده در حمل و نقل با خودروی کم مصرف داخلی با قوای محرکه کم مصرف و پایه گاز به شرکت های دانش بنیانی که دارای مرکز تحقیق و توسعه و طراحی در داخل باشند و یا همکاری مستقیم با مجموعه وابسته به یک شرکت خودروساز داخلی که دارای خطوط تولید انبوه می باشد.
3- طرح ‎های ازدیاد برداشت و احیای چاه های غیرفعال و کم بازده نفتی
4- حمایت از طرح(پروژه) های تولید نمونه صنعتی یا تولیدات آزمایشگاهی
5- اخذ استاندارهای لازم، دسترسی به پایگاه های اطلاعاتی معتبر تجاری، خرید نرم افزارها و حق امتیاز فناوری، ثبت حق اختراع و مالکیت معنوی در قلمرو صنعت نفت


ماده 3- حمایت های موضوع این آیین‌نامه به صورت های زیر به متقاضی تخصیص داده می شود:
1- وجوه اداره شده.
2- کمک و مشارکت در منابع صندوق های پژوهش و فناوری غیردولتی فعال در صنعت نفت موضوع ماده (44) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظامی مالی کشور – مصوب 1394-.
3- کمک بلاعوض.


ماده 4- اعتبارات موضوع این آیین‌نامه توسط واگذارنده اعتبار در چهارچوب دستورالعمل مصوب وزیر نفت (شامل سرانه سقف پرداخت تسهیلات، نرخ سود تسهیلات و یارانه سود، مدت بازپرداخت تسهیلات، دوره تنفس، میزان منابع تلفیقی، جریمه تاخیر موسسه عامل در صورت تأخیر غیرمجاز در پرداخت تسهیلات به متقاضی، نحوه گردش کار) در قالب قرارداد عاملیت در اختیار موسسه های عامل قرار می گیرد تا به مصارف مقرر در مواد (2) و (3) این آیین‌نامه برسد.

ماده 5- تشخیص و پذیرش متقاضیان در چهارچوب ضوابط موضوع ماده (4) این آیین‌نامه بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزیر نفت (شامل شرایط پذیرش، متولی پذیرش، نحوه صدور دستور پرداخت به موسسات عامل) خواهد بود. با دستور پرداخت متولی پذیرش (تعیین شده بر اساس دستورالعمل این ماده) به مؤسسه عامل در اجرای این آیین‌نامه، مبالغ پرداختی به متقاضی پیرو این دستور، در شرکت های اصلی تابع وزارت نفت به عنوان هزینه قطعی تلقی می شود.

ماده 6- متولی پذیرش می تواند برای اجرای موارد مقرر در این آیین‌نامه، نسبت به هزینه کرد اصل مبالغ سپرده گذاری شده توسط شرکت های اصلی تابع وزارت نفت برای اولویت های ابلاغی این وزارتخانه و سود دریافتی از سپرده گذاری این مبالغ برای سایر مصارف مقرر در مواد (2) و (3) این آیین‌نامه پس از عقد موافقت نامه سه جانبه میان مؤسسه عامل، شرکت های مذکور و پارک، تحت نظارت خود اقدام نماید.

ماده 7- جدول نحوه تقسیم منابع / وجوه دریافتی به انواع حمایت ها (کمک بلاعوض، وجوه اداره شده یا تسهیلات ترجیحی و تلفیقی) و حوزه های مختلف مذکور در مواد (2) و (3) این آیین‌نامه باید به تأیید وزیر نفت برسد.

ماده 8- استفاده از اعتبارات موضوع این آیین‌نامه برای هزینه های جاری پارک مجاز نمی باشد.

ماده 9- متولی پذیرش مجاز است در ازای خدمات ارایه شده از سوی مؤسسه عامل، شامل بررسی و ارزیابی توجیه فنی، اقتصادی و مالی طرح، نظارت بر طرح (پروژه)، برآورد میزان سرمایه گذاری لازم و زمان اجرای طرح، ارزیابی وثیقه ها و تضمین ها، تنظیم و انعقاد قراردادها، نظارت بر بازپرداخت اصل و سود وجوه و تسهیلات اعطا شده، نظارت بر مصرف وجوه و تسهیلات در طول اجرای طرح و وصول مطالبات، کارمزد مؤسسه عامل را طبق قرارداد منعقد شده، پرداخت کند.

ماده 10- اقساط (اصل و سود) وصولی مؤسسه عامل، بابت بازپرداخت تسهیلات و مشارکت موضوع این آیین‌نامه، به حساب های سپرده گذاری شده توسط شرکت های اصلی تابعه وزارت نفت، واریز می گردد تا به انضمام مانده اعتبار، مجدداً در اهداف موضوع این آیین‌نامه مورد استفاده قرار گیرد.

ماده 11- متولی پذیرش موظف است حساب های مربوط به وجوه اداره شده را در قالب سامانه برخط به صورتی نگهداری و ارایه کند که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفکیک طرح‌ها، اصل و سود تسهیلات اعطایی و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده و مانده اعتبارات قابل تحصیل باشند و هر سه ماه یک بار عملکرد اعتبارات موضوع این آیین‌نامه را براساس اطلاعات یاد شده، به وزیر نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور گزارش کند.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری