آیین‌نامه اجرایی بند (ب) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۳/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۴/۱۶

شماره: 38802/ت58888هـ – ۱۴۰۰/۴/۹

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۳/۲۶ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی (با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد بند (ب) تبصره (8) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ ـ دراین آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱ ـ قانون: بند (ب) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور.

۲ ـ وزارت: وزارت راه و شهرسازی.

۳ ـ سازمان: سازمان ملی زمین و مسکن.

۴ ـ شرکت: شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید.

۵ ـ شرکت بازآفرینی: شرکت مادرتخصصی بازآفرینی شهری ایران.

۶ ـ آماده‌سازی: تهیه نقشه‌های اولیه که حسب مورد شامل جانمایی مجموعه، روابط بلوک ها و واحدها، نمای ساختمان ها و مصالح مورد استفاده و به کارگیری فرهنگ معماری غنی ایرانی ـ اسلامی با رعایت عدم اشراف به فضاهای داخلی واحدها می باشد.

۷ ـ آماده سازی زمین: فعالیت های ضروری به منظور بهره‌برداری از اراضی خام برای آماده سازی جهت احداث و بهره برداری شامل تسطیح زمین، جمع آوری آب های سطحی، جدول بندی، زیرسازی، آسفالت کردن، ایجاد معابر و شبکه های تأسیسات زیربنایی و احداث مساجد.

۸ ـ بانک عامل: تمامی بانک های دولتی و غیردولتی که به حکم قانون یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده است.

۹ ـ صندوق تأمین مالی: صندوق هایی که به حکم قانون یا مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تأسیس شده است.

10 ـ قرارداد: قرارداد ارایه تسهیلات و تأمین مالی که بین شرکت/ سازمان و بانک/ صندوق تأمین مالی منعقد می گردد و در آن چگونگی انجام تعهدات طرفین بر اساس قوانین و مقررات جاری مشخص می شود.

۱۱ ـ طرح‌های جامع و تفصیلی: به ترتیب مطابق تعاریف مندرج در بندهای (۲) و (۳) از ماده (۱) قانون تغییر نام وزارت آبادانی و مسکن به وزارت مسکن و شهرسازی و تعیین وظایف آن ـ مصوب ۱۳۵۳ـ.

۱۲ ـ بافت فرسوده: مطابق تعریف مندرج در بند (الف) ماده (۲) قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری ـ مصوب ۱۳۸۹ ـ.

۱۳ ـ بازآفرینی شهری و سکونت گاه های غیررسمی: مطابق تعاریف مندرج در سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع تصویب‌نامه شماره ۷۴۹۰۰ /ت۴۸۶۰۱هـ مورخ 2 /7 /1393.

۱۴ ـ بافت تاریخی: محدوده ای از شهر یا روستا که به دلیل دارا بودن ارزش های تاریخی ـ فرهنگی از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان بافت با ارزش یا دارای ثبت ملی شناسایی و ابلاغ شده است.

ماده ۲ ـ در اجرای جزء (۱) قانون، سهم شرکت به میزان شانزده هزار میلیارد (000 /000 /000 /000 /16) ریال و سهم سازمان به میزان نه هزار میلیارد (000 /000 /000 /000 /9) ریال و سهم شرکت بازآفرینی به میزان پنج هزار میلیارد (000 /000 /000 /000 /5) ریال تعیین می گردد تا از محل منابع داخلی و یا تهاتر اراضی و املاک متعلق به خود با اولویت فروش از طریق مزایده یا به قیمت کارشناسی روز مشروط به حفظ کاربری تأمین و با رعایت ساز و کار خزانه به حساب شرکت، سازمان و شرکت بازآفرینی نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و منابع حاصل را صرف عملیات آماده سازی، محوطه سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر و طرح اقدام ملی تأمین مسکن و مصلی تهران (برای شرکت و سازمان) و مطالعه و اجرای طرح‌های بازآفرینی در محلات هدف (بافت های فرسوده و تاریخی) و احیای سکونتگاه های غیررسمی موضوع بند (الف) ماده (۵۹) قانون برنامه ششم توسعه (برای شرکت بازآفرینی) نمایند.

تبصره ۱ ـ سازمان، شرکت و شرکت بازآفرینی موظفند ارزش ریالی کارشناسی اراضی تهاتر شده را در دفاتر مالی ثبت نمایند.

تبصره ۲ ـ اجرای طرح‌های فوق نافی وظایف و تکالیف دستگاه های خدمات رسان در تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی نمی باشد.

تبصره ۳ ـ شرط لزوم حفظ کاربری و ضوابط مصوب باید در تمام اسناد اعم از مزایده، قرارداد واگذاری، اسناد انتقال و اسناد مالکیت قید گردد.

تبصره ۴ ـ وزارت مکلف است بیست و پنج درصد (25 %) از منابع حاصل از اجرای این ماده را برای تکمیل پروژه های زیربنایی آب، برق و فاضلاب مسکن مهر باقی مانده که نیازمند تأمین خدمات هستند و طرح اقدام ملی مسکن اختصاص داده و متناسب با کارکرد به شرکت های ذی‌ربط وزارت نیرو پرداخت نموده و یا رأسا در آن پروژه ها هزینه نماید.

تبصره ۵ ـ وزارت مکلف است از طریق شرکت و سازمان و از محل منابع حاصل از اجرای جزء (۱) قانون، مبلغ پنج هزار میلیارد (000 /000 /000 /000 /5) ریال جهت طرح مصلی تهران کمک نماید.

تبصره 6 ـ وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، برنامه اجرایی ساخت و تکمیل مدارس در طرح‌های مسکن مهر و اقدام ملی را در مناطق محروم و کم برخوردار به وزارت و سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام نماید. تا سقف مبلغ بیست هزار میلیارد (000 /000 /000 /000 /20) ریال (حداقل به میزان دو هزار میلیارد (000 /000 /000 /000 /2) ریال از محل منابع سازمان و شرکت به نسبت مساوی) به ردیف درآمدی (210228) جدول شماره (5) قانون بودجه سال 1400 کل کشور واریز می شود تا جهت ساخت و تکمیل مدارس (بر اساس پیشرفت فیزیکی پروژه های مصوب) با اولویت مدارس مجموعه های مسکونی مهر و مناطق محروم و کم برخوردار در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.

تبصره ۷ ـ متقاضیانی که مطابق قوانین و مقررات موظف به حفظ بنای تاریخی هستند، از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط بهره مند می شوند.

ماده ۳ ـ شرکت و سازمان مکلفند در صورت درخواست مالکان اعیانی واحدهای مسکونی مهر در هر مجتمع و یا بلوک مسکونی به صورت جمعی یا انفرادی، نسبت به واگذاری قطعی عرصه زمین های اجاره ای (۹۹) ساله متعلق به خود به قیمت کارشناسی روز، به صورت نقد و یا نقد و اقساط (حداکثر ده ساله) اقدام نمایند .

تبصره ۱ ـ در صورت آماده نبودن صورت مجلس تفکیکی عرصه مربوط به بلوک های مسکونی، شرکت و سازمان می توانند در قالب قرارداد نسبت به فروش قدرالسهم عرصه هر واحد با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نمایند. انتقال قطعی عرصه منوط به تسویه حساب آن می باشد.

تبصره ۲ ـ منابع حاصل از اجرای این ماده حسب مورد توسط شرکت و سازمان پس از واریز به حساب آنها نزد خزانه‌داری کل کشور صرف عملیات آماده سازی، محوطه سازی، تأمین خدمات روبنایی و زیربنایی و تکمیل واحدهای مسکن مهر و طرح اقدام ملی مسکن خواهد شد .

ماده ۴ ـ وزارت از طریق شرکت، سازمان و شرکت بازآفرینی، برای اجرای پروژه های منطبق با طرح‌های جامع، تفصیلی، بافت های فرسوده و تاریخی و آماده سازی مصوب موضوع جزء (۴) قانون، در چهارچوب ضوابط مصوب شورای پول و اعتبار و سایر قوانین و مقررات، تسهیلات لازم تا سقف پنجاه هزار میلیارد (000 /000 /000 /000 /5) ریال را از بانک های عامل و صندوق های تأمین مالی اخذ و معادل آن، زمین های متعلق به خود را در چهارچوب قرارداد در رهن بانک های عامل و صندوق های تأمین مالی قرار دهند. صد درصد وجوه حاصل از فروش عرصه و اعیان سهم شرکت، سازمان و شرکت بازآفرینی، در طرح‌های تکمیل شده موضوع این ماده به حساب متعلق به شرکت، سازمان و شرکت بازآفرینی، نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و از محل آن تسهیلات دریافتی تسویه می گردد.

تبصره ۱ ـ باقی مانده وجوه فوق پس از تسویه تسهیلات دریافتی، به صورت کامل به اجرای طرح‌های متعلق به شرکت، سازمان و شرکت بازآفرینی، حسب مورد اختصاص می یابد .

تبصره ۲ ـ تسویه بدهی های مربوط به تسهیلات دریافتی از محل سایر منابع داخلی شرکت، سازمان و شرکت بازآفرینی امکان پذیر است .

ماده ۵ ـ برنامه وزارت برای هزینه کرد اعتبارات این آیین‌نامه (متناسب با میزان تحقق) جهت کمک به طرح‌های پیش بینی شده در قانون به شرح جدول پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، خواهد بود .

ماده ۶ ـ در اجرای جزء (۴) قانون، شرکت و سازمان مکلفند در صورت ارایه طرح و اعتبار مصوب از طرف مراکز متولی و دستگاه های اجرایی، زمین مورد نیاز برای احداث مدرسه، پاسگاه، کلانتری، پایگاه بسیج، حوزه علمیه، مصلی، حوزه های مقاومت، مسجد، حسینیه، کتابخانه، سالن های ورزشی بسیج صالحین، مراکز بهداشتی و درمانی، ورزشگاه و سایر مراکز اداری و خدماتی مورد نیاز را بر اساس کاربری مصوب شهری به صورت رایگان در اختیار مراکز متولی و دستگاه های اجرایی طرح‌های مسکن مهر و اقدام ملی مسکن قرار دهند.

تبصره ـ مراکز متولی و دستگاه های اجرایی گیرنده زمین حق واگذاری و تغییر کاربری زمین در اختیار را ندارند و مکلفند ظرف یک سال نسبت به شروع عملیات اجرایی اقدام و در مهلت مقرر در پروانه ساختمانی احداث بنا نمایند. در غیر این صورت قرارداد منفسخ و زمین به شرکت/ سازمان مسترد می گردد و این امر در قراردادهای واگذاری، اسناد انتقالی، اسناد تک برگی و دفاتر املاک ثبت اسناد و املاک کشور قید گردد.

ماده ۷ ـ وزارت مکلف است گزارش حسن اجرای این آیین‌نامه را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نماید .

معاون اول رئیس ‎جمهور – اسحاق جهانگیری