آیین‌نامه اتصال کتابخانه‌ها به شبکه کتابخانه‌ها و مراکز اسناد به شبکه اسناد کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۴/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۴/۱۶

شماره: 37156 /ت57983هـ – ۱۴۰۰/۴/۶

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۴/۲ به پیشنهاد سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین ‌نامه اتصال کتابخانه ‌ها به شبکه کتابخانه‌ ها و مراکز اسناد به شبکه اسناد کشور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1- در این آیین ‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می ‌روند:

1- سازمان: سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.

2- شبکه کتابخانه ‌ها: سامانه شبکه کتابخانه های کشورکه برای به اشتراک گذاری فهرست منابع کتابخانه ای کتابخانه های کشور توسط سازمان به نشانی اینترنتی (libs.nlai.ir) راه اندازی شده است.

3- شبکه اسناد: سامانه شبکه مراکز اسناد کشور که برای به اشتراک گذاری فهرست منابع اسنادی مراکز اسناد کشور توسط سازمان به نشانی اینترنتی (docs.nlai.ir) راه اندازی شده است.

4- سامانه: سامانه مدیریت منابع کتابخانه‌ ها و مراکز اسناد عضو شبکه کتابخانه ها و اسناد.

5- اتصال برخط: اتصال سامانه ‌ای (سیستمی) و برخط اعضای شبکه به دو شبکه فوق.

6- منابع اسنادی: تمامی اوراق، مراسلات، دفاتر، پرونده ها، عکس ‌‌ها، نقشه ‌‌ها، کلیشه ‌‌ها، نمودارها و فیلم ‌‌های مشخص شده در ماده (1) قانون تأسیس سازمان اسناد ملی ایران مصوب 1349 و سایر دست نوشته ‌ها، اسناد تاریخی و خاندانی که توسط یک مرکز اسناد در دسترس مخاطبین قرار گرفته است.

7- مرکز اسناد: واحدهای اسنادی موضوع بند (6) مصوبه شماره 103382/1901 مورخ ۱۳۸۱/۶/۹ شورای عالی اداری در خصوص انتزاع سازمان اسناد ملی ایران از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و ادغام با کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران.

8- منابع کتابخانه ‌ای: آثار مکتوب (چاپی) و غیرمکتوب در ایران و یا متعلق به ایرانیان خارج از کشور.

9- کسری منابع: آن دسته از کتاب هایی که سازمان آنها را به صورت چاپی یا رقومی در اختیار ندارد.

10- دستگاه: کلیه دستگاه های موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386 و دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری.

11- کتابخانه: کتابخانه هایی که از بودجه عمومی استفاده می کنند.

12- طرح‌های پژوهشی: آن دسته از پژوهش های سفارش شده از سوی دستگاه ها که توسط پژوهشگر حقیقی یا حقوقی انجام می گیرد.

ماده 2- کتابخانه ها و سازمان در موضوع شبکه کتابخانه ‌ها تکالیف زیر را بر عهده دارند:

1- تمامی کتابخانه‌ های کشور حداکثر تا شش ماه از تاریخ ابلاغ شیوه نامه این آیین‌نامه ملزم به اتصال برخط سامانه خود به شبکه کتابخانه‌ ها و به روزرسانی اطلاعات کتاب شناختی و فراداده ای منابع کتابخانه ‌ای خود در شبکه مذکور می باشند.

2- سازمان فهرست کسری منابع را به روزرسانی و در شبکه کتابخانه‌ ها منتشر می نماید.

3- کتابخانه های کشور در صورت داشتن نسخه ای از فهرست کسری منابع موضوع بند فوق، یک نسخه اصلی یا تصویر (کپی) و یا رقومی (بسته به امکانات و محدودیت های کتابخانه مبدأ) آن منبع را در اختیار سازمان قرار می دهند.

4- کتابخانه ها در صورت رقومی سازی، یک نسخه رقومی از نسخ خطی خویش را به سازمان ارسال می نمایند.

تبصره 1- کتابخانه های خصوصی که از بودجه عمومی استفاده نمی نمایند، می توانند به صورت داوطلبانه در این طرح مشارکت داشته باشند.

تبصره 2- تمامی نسخه‌ های رقومی و تصاویر (کپی) تهیه و دریافت شده برابر قانون حمایت از حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 1348 تنها جهت استفاده کتابخانه ای مورد بهره برداری سازمان قرار می گیرد.

تبصره 3- کلیه هزینه های ارسال کتاب اعم از اهدا یا امانت و همچنین رقومی سازی کتاب ها و نسخ خطی موضوع این ماده بر عهده سازمان می باشد.

ماده 3- مراکز اسناد و سازمان در موضوع شبکه اسناد کشور تکالیف زیر را بر عهده دارند:

1- مراکز اسناد کشور اتصال برخط سامانه خود به شبکه اسناد را برقرار و نسبت به به روزرسانی مستمر اطلاعات فراداده ای منابع اسنادی خویش در شبکه مذکور اقدام می نمایند.

2- مراکز اسناد کشور در صورت رقومی سازی منابع اسنادی خود، نسخه رقومی منابع مذکور را جهت اطلاع رسانی با رعایت قوانین و مقررات مربوط به سازمان ارایه می نمایند.

ماده 4- دستگاه های اجرایی کشور (با رعایت اصول طبقه بندی) یک نسخه رقومی از طرح‌های پژوهشی انجام یافته خود را به سازمان ارسال می نمایند. سازمان نیز بعد از فهرست نویسی این منابع را اطلاع رسانی می کند.

ماده 5 – نظارت بر حسن اجرای این آیین‌نامه در تمامی دستگاه ‌ها بر عهده بالاترین مقام دستگاه است.

ماده 6- سازمان موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه نسبت به تهیه و ابلاغ شیوه نامه‌‌ فنی اتصال برخط سامانه ‌های کتابخانه ها و مراکز اسناد به هر دو شبکه اقدام و گزارش سالانه نحوه همکاری کتابخانه ‌ها، مراکز اسناد و دستگاه ‌های موضوع این آیین‌نامه را به دفتر معاون اول رییس جمهور ارسال نماید.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری