آیین‌‌نامه اجرایی بند (ج) ماده (۹۲) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۴/۰۷

شماره 35262/ت56860هـ – ۱۴۰۰/۴/۱

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۳/۳۰ به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (با همکاری وزارتخانه های راه و شهرسازی، نیرو، کشور و نفت) و به استناد تبصره بند (ج) ماده (۹۲) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1395-، آیین ‌نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1 – در این آیین ‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می ‌روند:

۱- وزارت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

۲- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۱۸]
کتاب فروش: شخص حقیقی یا حقوقی فعال که دارای پروانه فعالیت کتاب فروشی از وزارت و پروانه کسب از اتحادیه مربوط می باشد.

۳- [اصلاحی ۱۴۰۱/۸/۱۸]
ناشر: شخص حقیقی یا حقوقی فعال که دارای پروانه فعالیت نشر از وزارت و جواز کسب از اتحادیه مربوط می باشد.

4 – دفتر مطبوعات: مکانی که دارنده پروانه رسمی انتشار نشریه برای فعالیت‌ های مطبوعاتی بر اساس تعریفی که از نشریات در قانون مطبوعات ‌شده یا می‌ شود، از آن استفاده می ‌نماید.

۵- [اصلاحی ۱۴۰۰/۵/۲۴]
تعرفه فرهنگی: بهای آب، برق، گاز و خدمات پستی و صدور پروانه ساختمان که به منظور حمایت از کتابفروشان، ناشران و دفاتر مطبوعاتی بر مبنای تعرفه آموزشی (برای آب، برق، گاز و حمل و نقل مانند خدمات پستی) و عوارض کاربری فرهنگی بناها (برای صدور پروانه ساختمان) محاسبه می‌ گردد.


ماده ۲- مراجع صدور پروانه ساختمان موظفند عوارض صدور پروانه ساختمان برای احداث بنا با کاربری‌ های فرهنگی موضوع این آیین ‌نامه را که در چهارچوب ضوابط و مقررات شهرسازی، به طور کامل به ذی نفعان اختصاص می ‌یابند، مطابق با مصوبات شورای اسلامی شهر یا بخش، معادل تعرفه فرهنگی محاسبه نمایند.


ماده ۳- مراجع صدور پروانه ساختمان موظفند برای ساختمان‌های فعلی عوارض کسب و پیشه و تابلوهای تبلیغاتی را به شرط اخذ گواهی ایمنی و استحکام بنا از مراجع ذی صلاح، معادل تعرفه اماکن فرهنگی محاسبه نمایند.

تبصره – چنانچه اماکن موضوع مواد (2) و (3) این آیین ‌نامه، به سایر مشاغل تغییر فعالیت دهند، مابه ‌التفاوت کلیه تعرفه ‌ها، از زمان تغییر فعالیت به تشخیص مراجع ذی ‌ربط به قیمت روز و در چهارچوب ضوابط دستگاه ذیربط محاسبه و اخذ می ‌گردد.


ماده ۴-
[الحاقی ۱۴۰۱/۸/۱۸ – تغییر شماره مواد بعدی]
[حذف و لغو الحاق ۱۴۰۱/۱۰/۲۸]
[فعالیت شغلی ناشران، کتاب فروشان و مراکز پخش کتاب در مجتمعی که به طور کامل در اختیار مشاغل مذکور بوده و یا واحد آپارتمان مسکونی یا اداری که بدون مزاحمت می‌باشد، پس از اخذ مجوزهای قانونی لازم توسط مالک یا مستأجر بلامانع است.]

[نظریه رییس مجلس شورای اسلامی – روزنامه رسمی ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
…مغایر قانون است.]


ماده ۴- مراجع تصویب طرح‌ های توسعه و عمران اعم از طرح‌ های جامع، تفصیلی و هادی (شهری و روستایی) مکلفند از طریق پیش‌بینی کاربری فرهنگی در پهنه‌ها و فضاهای محله‌ای مسکونی در طرح‌های یاد شده، از ذینفعان موضوع آیین ‌نامه حمایت نمایند.


ماده ۵- وزارتخانه‌های نفت و نیرو موظفند تعرفه آب، برق و گاز ذینفعان را بر اساس تعرفه اماکن فرهنگی (معادل تعرفه آموزشی) محاسبه نمایند.

تبصره ۱- ذی نفعان متقاضی استفاده از تعرفه فرهنگی که دارای مصارف آب، برق و گاز مشترک با سایر واحدها می‌باشند، موظف به تفکیک مصرف و اخذ اشتراک مجزا می باشند.

تبصره ۲- چنانچه مصارف ذینفعان در هر یک از قبوض آب، برق و گاز، با الگوی مصرفی که ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین ‌نامه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط تدوین می شود، منطبق نباشد، مشمول تعرفه ‌های فرهنگی موضوع این آیین‌ نامه نمی‌گردد.


ماده ۶- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است تعرفه ارسال مطبوعات و کتاب را معادل تعرفه فرهنگی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط محاسبه نماید.

تبصره – کتابفروشان، ناشران و دفاتر مطبوعات متقاضی استفاده از تعرفه فرهنگی موضوع این آیین ‌نامه، موظفند نسبت به ثبت مشخصات خود در سامانه مذکور اقدام نمایند.


ماده ۷- وزارت موظف است ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌ نامه نسبت به استقرار سامانه اطلاع‌ رسانی و ثبت مشخصات ذی نفعان در قالب پنجره واحد خدمات الکترونیک وزارت اقدام نماید.


ماده ۸- به منظور تسهیل در فرایند اجرای این آیین ‌نامه، وزارت موظف به اقدامات زیر می‌ باشد:

تبصره- کتابفروشان، ناشران و دفاتر مطبوعات متقاضی استفاده از تعرفه فرهنگی موضوع این آیین ‌نامه، موظفند نسبت به ثبت مشخصات خود در سامانه مذکور اقدام نمایند.

۱- بررسی و به روزرسانی مشخصات ثبت ‌شده ذینفعان در سامانه در مقاطع شش ماهه.

۲- تعیین مصادیق ذینفعان فعال بر اساس اطلاعات ثبت‌ شده در سامانه و تأیید صلاحیت آنان.

۳- [حذف ۱۴۰۱/۸/۱۸ و اصلاح شماره‌های بعدی] [حذف ۱۴۰۱/۱۰/۲۸]
تدوین دستورالعمل تعیین میزان بهره مندی از حمایت‌ های موضوع این آیین‌نامه بر اساس شاخص میزان درآمد ناشران، کتابفروشان و مطبوعات و شمارگان کتاب ‌ها و نشریات.

۳- تعامل و هماهنگی با سایر دستگاه‌ ها، سازمان‌ ها و نهادهای دولتی و غیردولتی تأثیرگذار در اجرای این آیین‌ نامه.

۴- ارایه گزارش عملکرد موضوع این آیین‌نامه به سازمان برنامه و بودجه کشور و سایر مراجع ذی‌ربط و انتشار عمومی آن در سامانه.

۵- معرفی ذی‌نفعان تأیید صلاحیت شده به وزارتخانه ‌های نفت، نیرو، کشور و شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران.

۶- اطلاع‌رسانی به ذی‌نفعان درخصوص تعرفه ‌های فرهنگی و سایر موضوعات مرتبط با این آیین‌ نامه از طریق سامانه.


ماده ۹- نظارت بر حسن اجرای این آیین ‌نامه بر عهده وزارت است.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری