آیین‌نامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۳/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۳/۳۱

شماره: 32371/ت57401هـ – ۱۴۰۰/۳/۲۵

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۳/۲۳ به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارتخانه های راه و شهرسازی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1 – میزان سقف تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و فروش اقساطی در اراضی و پروژه‌ های مشمول طرح اقدام ملی مسکن برای ششصد هزار واحد مسکونی، مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون (000 /000 /500 /1) ریال به ازای هر واحد مسکونی تعیین می ‌شود.

تبصره 1 – دوره مشارکت مدنی ساخت برای تسهیلات پروژه ‌های موضوع این آیین‌نامه حداکثر (36) ماه و مجموع طول دوره مشارکت مدنی و فروش اقساطی تسهیلات حداکثر (144) ماه است.

تبصره 2 – به منظور تأمین مسکن گروه های کم درآمد به میزان کمک و یا مابه التفاوت نرخ سود پنج درصد (5 %) تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و فروش اقساطی تا سقف سود مصوب تسهیلات بخش مسکن از محل اعتبارات مندرج در جدول مصارف تبصره (14) قانون بودجه سنواتی با ارایه تضامین لازم توسط دستگاه یا نهاد متولی پیش بینی می گردد.

تبصره 3 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در راستای تبصره (18) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور اقدامات لازم را به منظور پرداخت تسهیلات ساخت و فروش، فروش اقساطی از محل منابع بانکی طرح اقدام ملی مسکن برای پروژه‌ های تکمیل شده و نیمه تمام خود مالکی که در چهارچوب طرح یاد شده مورد توافق قرار گرفته و به متقاضیان واجد شرایط واگذار می شوند با معرفی وزارت راه و شهرسازی به عمل آورد.

تبصره 4 – به منظور تأمین خدمات زیربنایی از جمله تأمین آب، برق، فاضلاب و گاز، زمین های مورد نیاز برای اجرای پروژه هایی که بعد از ابلاغ این آیین‌نامه آغاز می شوند، در هماهنگی با وزارت نیرو و شرکت ملی گاز ایران (حسب مورد) اختصاص می یابد.

تبصره 5 – وزارت راه و شهرسازی موظف است به منظور حصول اطمینان از تأمین سهم الشرکه متقاضیان طبق برنامه زمانی مقرر، حکم لازم را در قراردادهای ساخت طرح موضوع این آیین‌نامه منظور نماید.

ماده 2 – شورای عالی معماری و شهرسازی ایران می ‌تواند تراکم پایه پروژه های ساختمانی در طرح اقدام ملی مسکن را تا سقف تراکم مجاز افزایش دهد و به شهرداری های سراسر کشور ابلاغ نماید.

ماده 3 – کلیه امور ساماندهی، ثبت نام، اختصاص واحد، عقد قرارداد، واگذاری واحدها و سایر امور مربوط به طرح اقدام ملی مسکن، مطابق دستورالعمل‌ ها و نمونه قراردادهای ابلاغی وزارت راه و شهرسازی انجام می شود.

ماده 4 – وزارتخانه ‌های نفت و صنعت، معدن و تجارت موظفند تمهیدات لازم برای تأمین مصالح عمده مورد نیاز انجام عملیات آماده ‌سازی، محوطه ‌سازی و احداث کلیـه واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن در سطح کشور را حسب اعلام وزارت و شهرسازی به عمل آورند. دستورالعمل اجرایی این ماده ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین ‌نامه توسط وزارتخانه های نفت و صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی تهیه و ابلاغ می شود.

ماده 5 – کلیه دستگاه ‌های اجرایی ذی ‌ربط حسب مورد موظفند خدمات زیربنایی و روبنایی مورد نیاز پروژه ‌های طرح اقدام ملی مسکن را از محل منابع مصوب مربوط سالانه به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام نمایند.

تبصره – سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است در توزیع و تخصیص اعتبارات سهم هر دستگاه، اعتبارات مربوط به اجرایی شدن طرح حمایتی مسکن را در اولویت قرار دهد.

ماده 6 – هزینه خدمات مدیریت و هزینه های جانبی پشتیبانی طرح حمایتی اقدام ملی مسکن در سال 1400 با تصویب مجامع مربوط از محل مبالغ داخلی شرکت های تابع ذی‌ربط وزارت راه و شهرسازی تا سقف پانصد میلیارد (000 /000 /000 /500) ریال تأمین و برای سال های آتی در هماهنگی با سازمان برنامه و بودجه کشور افزایش می یابد.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری