شیوه نامه تشکیل و نحوه عمل کارگروه کاهش موانع کسب و کارهای مجازی از طریق ساماندهی و کاهش شکایت دستگاه ها به طرفیت آنها [مصوب ۱۴۰۰]

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۱۲/۲۳
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۳/۲۶

شماره: 35228/32829 – ۱۴۰۰/۳/۲۶

در اجرای تصویب‌نامه شماره ۲۲۸۴۸/۵۴۹۹۱ مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۳ هیأت وزیران و متعاقب صدور دادنامه شماره 1515 مورخ 23 /10 /1399 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری دایر بر ابطال مواد (2، 12 و 13) شیوه نامه یاد شده، به منظور حمایت از کسب و کارهای قانونی که در بستر فضای مجازی شکل می گیرند و کاهش موانع این گونه فعالیت ها و ایجاد ساز و کار اجرایی مناسب برای ادامه و رونق این نوع کارها و ایجاد وحدت رویه در دستگاه های اجرایی مرتبط در مدیریت مشکلات حقوقی ناشی از گسترش این نوع فعالیت ها،‌ «شیوه نامه اصلاحی تشکیل و نحوه عمل کارگروه کاهش موانع کسب و کارهای مجازی از طریق ساماندهی و کاهش شکایت دستگاه ها به طرفیت آن ها» که به تصویب کارگروه مربوطه رسیده است، مشتمل بر سیزده (13) ماده و دو تبصره جهت اجرا، ابلاغ می گردد.

لعیا جنیدی


شیوه ‌نامه تشکیل و نحوه عمل کارگروه کاهش موانع کسب‌ و ‌کارهای مجازی از طریق ساماندهی و کاهش شکایت دستگاه ‌ها به طرفیت آنها

ماده ۱ – تعاریف:
در این شیوه‌ نامه واژگان به ‌کار رفته دارای معانی به شرح زیر می ‌باشند:

۱ – ۱ – کارگروه: کارگروه موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۲۸۴۸ – ۹۶ /۵۴۹۹۱ مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۳ هیأت‌وزیران و اصلاحات بعدی آن (کاهش موانع کسب ‌و کارهای مجازی از طریق ساماندهی شکایات به طرفیت آنها) با مسئولیت معاونت حقوقی رئیس‌ جمهور.

۱ – ۲ – کمیته تخصصی: کمیته تخصصی مستقل از کارشناسان معرفی‌ شده از طرف هر یک از دستگاه‌ های عضو کارگروه موضوع ماده (۳) این شیوه‌ نامه

۱ – ۳ – دستگاه‌ های دولتی: وزارتخانه‌ ها،‌ مؤسسات دولتی و شرکت‌ های دولتی موضوع مواد (۲، ۳ و ۴) قانون محاسبات عمومی کشور

۱ – ۴ – متصدیان و صاحبان کسب و کار و کارآفرینان: صاحبان کسب ‌و کارهای نوپا مبتنی بر فضای مجازی و کارآفرینان این حوزه

۱ – ۵ – تخلف / نقض قانون: انجام هرگونه فعالیت کسب‌ و کار در حوزه فضای مجازی بدون مجوز، عدم رعایت قوانین و مقررات و مجوزهای مربوط به فعالیت‌ های یاد شده توسط شخص صاحب کسب ‌و کار یا نمایندگان وی که منتهی به پالایش (فیلترینگ) می‌ شود.

ماده ۲ – در جلسات کارگروه و کمیته تخصصی و نیز جلسات کمیته تخصصی استانی، حسب مورد از نماینده دادستانی کل کشور یا نماینده رئیس ‌کل دادگستری استان جهت حضور دعوت می ‌شود.

ماده ۳ – «کمیته تخصصی» متشکل از کارشناسان معرفی‌ شده هر یک از دستگاه‌ های عضو کارگروه تشکیل می ‌شود. درخواست رسیدگی و تجویز شکایت هر یک از دستگاه‌ های مشمول یا گزارش ارسالی هر یک از دستگاه‌ های اجرایی، ابتدا در کمیته مطرح می‌ شود و در صورت عدم رفع اختلاف، موضوع در کارگروه جهت تصمیم‌ گیری نهایی مطرح خواهد شد.

تبصره – «کمیته تخصصی استانی» مرکب از مدیران‌ کل استانی دستگاه‌ های عضو کارگروه (یا نمایندگان دستگاه عضوی که فاقد واحد استانی است) به ریاست استاندار در استان تشکیل می‌ شود.
موضوعات مرتبط با حوزه هر استان در کمیته استانی مربوط مطرح و در صورت عدم رفع اختلاف، موضوع توسط استاندار یا دستگاه ذی ‌ربط به رئیس کارگروه جهت تصمیم ‌گیری نهایی اعلام خواهد شد.

ماده 4 – بالاترین مقام دستگاه‌ های عضو کارگروه، هر دو سال یک ‌بار، نمایندگان دستگاه‌ های متبوع را تعیین و به معاونت حقوقی رئیس ‌جمهور معرفی می ‌نمایند. تا زمان تعیین نماینده جدید یا تجدید عضویت نماینده، نماینده قبلی عهده ‌دار وظایف نماینده خواهد بود.

ماده ۵ – زمان جلسات کارگروه، موضوعات آن و دعوت به جلسه اعضاء با قید در دعوت‌ نامه توسط رئیس کارگروه به اعضاء‌ ابلاغ می‌گردد.

ماده ۶ – جلسات با حضور دو سوم کلیه اعضاء‌ رسمیت خواهد داشت و تصمیمات با اکثریت مطلق (نصف به‌علاوه یک) آراء اعضاء حاضر در جلسه اعتبار خواهد داشت.

ماده ۷ – چنانچه موضوع از طریق کمیته تخصصی حل و فصل نگردد، هر کدام از دستگاه‌ های دولتی که قصد شکایت از متصدیان کسب و کار و کارآفرینان موضوع شیوه‌ نامه را داشته باشند باید مراتب را در قالب درخواست تجویز شکایت (متضمن مشخصات دقیق طرف شکایت، نام دامنه مربوط یا اپلیکیشن، تخلف مورد ادعا و ادله مربوط به آن) جهت طرح و بررسی در کارگروه به رئیس کارگروه اعلام نمایند.

ماده ۸ – دستگاه دولتی باید در درخواست خود، به طور مشخص نوع تخلف، مستند قانونی مربوطه و آثار و عواقب تخلف به همراه راهکارهای حل و فصل موضوع را بیان نماید.

ماده ۹ – رئیس کارگروه برای جلسه رسیدگی به درخواست واصله، از نماینده دستگاه متقاضی شکایت، نماینده شخص طرف شکایت و نیز دستگاه استعلام کننده (حسب مورد) جهت حضور در جلسه و ارائه توضیح بدون حق رأی دعوت بعمل می ‌آورد.

تبصره – از نماینده صنف یا تشکل مربوطه با تشخیص رئیس کارگروه جهت شرکت در جلسات کارگروه یا کمیته تخصصی دعوت می ‌شود.

ماده ۱۰ – چنانچه کارگروه، تخلف موضوع شکایت را مقرون به واقع تشخیص دهد، اجازه طرح شکایت توسط دستگاه دولتی را به موجب تصمیم‌ نامه خواهد داد.

ماده 11 – چنانچه تخلف احراز شده، از نظر کارگروه، بدون احتمال ورود خسارت یا عواقب جدی، قابل اصلاح باشد، کارگروه با تعیین مدت معینی، به طرف شکایت فرصت اصلاح یا رفع تخلف را می ‌دهد. چنانچه با اعلام دستگاه، طرف شکایت از اصلاح یا رفع تخلف استنکاف نموده باشد، کارگروه، مجوز طرح شکایت را به دستگاه متقاضی شکایت‌ (در صورت احراز تخلف) خواهد داد.

ماده 12 – کلیه دستگاه‌ های مشمول شیوه ‌نامه، ضمن انجام اقدامات تأمینی لازم در موارد فوریت به ‌منظور جلوگیری از آثار سوء احتمالی اقدامات صورت گرفته با هماهنگی مراجع ذی‌ صلاح قضایی و اداری، مکلفند:

۱ – ضمن پرهیز از طرح دعاوی و شکایات غیرضرور علیه کسب و کارهای موضوع این شیوه ‌نامه، از ظرفیت‌ های قانونی لازم برای حل و فصل غیرقضائی مسائل حقوقی کسب و کارها، با رعایت غبطه و مصلحت دولت و رعایت قوانین آمره استفاده نمایند.

2 – قبل از طرح هرگونه شکایت به طرفیت متصدیان و صاحبان کسب و کارها و کارآفرینان موضوع این شیوه‌ نامه، فوراً هماهنگی لازم را حسب مورد با کارگروه یا کمیته تخصصی استانی به‌ عمل آورند.

3 – در موارد فوری که دستگاه، اقدامات تأمینی را انجام داده باشد، ظرف مدت حداکثر 2 روز کاری، مراتب را حسب مورد به معاونت حقوقی رئیس جمهور یا استانداری جهت طرح در کمیته تخصصی یا کارگروه اعلام تا در خصوص موضوع و نحوه پیگیری بعدی و حل و فصل آن اتخاذ تصمیم گردد.

ماده ۱۳ – به منظور ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ ها در جهت اتخاذ سیاست‌ های اجرایی مناسب برای توسعه کسب و کارهای نوپا، دستگاه‌ ها حتی ‌الامکان قبل از پاسخ به استعلام مراجع قضائی که منتهی به پالایش کسب و کارهای اینترنتی می ‌گردند، مراتب را به کمیته یا کارگروه، حسب مورد اعلام نمایند. در هر صورت چنانچه به جهت فوریت موضوع، پاسخ استعلام را ارسال نموده باشند ظرف مدت ۲ روز کاری مراتب به کمیته یا کارگروه منعکس گردد.

این شیوه‌ نامه در (۱۳) ماده و دو تبصره در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۳ کارگروه موضوع تصویب‌نامه شماره ۲۲۸۴۸ /۵۴۹۹۱ مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۳ هیئت وزیران به تصویب اعضای کارگروه رسیده است و جایگزین شیوه‌ نامه قبلی می‌ گردد.