آیین‌نامه مستندنگاری و ثبت تصویری طرح‌ها و پروژه های کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۳/۲۲

شماره: 28447/ت55134هـ – ۱۴۰۰/۳/۱۷

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۲/۵ به پیشنهاد شماره 304468 مورخ 23 /11 /1396 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه مستندنگاری و ثبت تصویری طرح‌ها و پروژه های کشور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1 – در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

1 – طرح: طرح‌های تملک دارایی های سرمایه ای ملی و استانی مطابق بند (10) ماده (1) قانون برنامه و بودجه کشور – مصوب 1351- که حداقل بیست و پنج درصد (25%) منابع مالی و اعتبارات آن از محل بودجه سالانه کل کشور تأمین می گردد و دارای یک یا چند ویژگی زیر است:
الف – طرح‌هایی که اعتبار کل آن حداقل یکصد برابر سقف حد نصاب معاملات متوسط باشد.
ب – طرح‌های دانش بنیان که به تشخیص دستگاه اجرایی برای اولین بار در کشور اجرا می شوند.
پ – طرح‌هایی که در اجرای آن به تشخیص دستگاه اجرایی از فناوری (تکنولوژی) های نوین استفاده گردد.
ت – طرح‌هایی که به تشخیص دستگاه اجرایی موجب خودکفایی کشور در تولید یک محصول راهبردی (استراتژیک) شود.

2 – فیلم مستند: نوعی از سینما که فیلم ساز مستند در آن با ارجاع به امر واقع، برداشت خلاقانه خود را به زبان سینما و تصویر از منابع و مدارک واقعی و موثق ارایه می کند.

3 – مستندنگاری و ثبت تصویری: نوعی از فیلم مستند که نحوه اجرای طرح را از مرحله ایده و طراحی تا اجرا با ثبت و ضبط دقیق مراحل کار بر اساس جدول زمان‌بندی به زبان تصویری بیان می کند. این نوع از مستند بیانگر توجیهات اجرای طرح /پروژه، چگونگی رعایت ضوابط فنی و ایمنی، ملاحظات زیست محیطی، حقوقی و مسئولیت های اطراف پیمان بوده و جنبه تبلیغاتی ندارد، به طوری که امکان تطبیق طرح /پروژه با مفاد طرح‌های توجیهی و مطالعاتی مانند مزیت نسبی و رقابتی و روند اجرای پروژه از ابتدا تا مرحله نهایی را به زبان فیلم و تصویر، ثبت و نشان می دهد.
فیلم مستند دارای ضمیمه پژوهشی شامل متن، عکس و راهبرد (استراتژی) تولید می باشد.

4 – سازمان: سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

5 – مستندسازان: کارگردانان و تهیه کنندگان فیلم مستند (اعم از حقیقی و حقوقی) دارای شماره نظام سینمایی که فهرست آنها از طریق سامانه اطلاع رسانی سازمان منتشر می گردد.

تبصره – صلاحیت مستندسازان فاقد شماره نظام سینمایی باید به تایید سازمان برسد.

6 – دستگاه اجرایی: کلیه وزارتخانه ها، مؤسسات دولتی، شرکت های دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی و کلیه دستگاه هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است.

ماده 2 – کلیه دستگاه های اجرایی، مکلف به مستندنگاری و ثبت تصویری کلیه مراحل اجرایی طرح با رعایت قوانین مربوط به محرمانگی و طبقه بندی اسناد می باشند.

تبصره 1 – به ازای هر طرح (اعم از طرح یک پروژه ای و یا طرح چند پروژه ای)، یک قرارداد مستندنگاری به تشخیص و نظارت دستگاه اجرایی و در چهارچوب مقررات منعقد می گردد.

تبصره 2 – طرح‌هایی که در زمان ابلاغ این آیین‌نامه به تشخیص مقامات مجاز دستگاه اجرایی، بیش از هفتاد و پنج درصد (75 %) عملیات آن خاتمه یافته و یا در مرحله واگذاری به اشخاص غیرمشمول باشند، از شمول این تصویب‌نامه مستثنی است.

تبصره 3 – مستندنگاری طرح‌های دارای ملاحظات امنیتی، با هماهنگی و تأیید وزارت اطلاعات و طرح‌های دارای ملاحظات دفاعی با هماهنگی و تأیید وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صورت می گیرد.

ماده 3 – تمام هزینه های مستندنگاری و ثبت تصویری، از محل منابع مصوب مربوط به هر طرح قابل پرداخت است.

ماده 4 – سازمان مکلف است ظرف یک ماه ضمن راه‌اندازی پایگاه اطلاع رسانی، فهرست مستندسازان دارای شماره نظام سینمایی را منتشر نموده و به روزرسانی نماید، به نحوی که فهرست و مشخصات مستندسازان و تعداد قراردادهای همزمان برای عموم اشخاص قابل رویت باشد.

ماده 5 – سقف مجاز تعداد قراردادهای همزمان موضوع این آیین‌نامه برای تهیه کننده مستند حقیقی و یا حقوقی به ترتیب (3) و (5) و برای کارگردانان فیلم مستند حداکثر (2) قرارداد می باشد.

تبصره 1 – مستندسازان طرح مکلفند همزمان با انعقاد قرارداد، طرح نامه مستندنگاری و ثبت تصویری را به تصویب دستگاه اجرایی ذی‌ربط برسانند.

تبصره 2 – نحوه ارجاع کار به مستندسازان و نظارت بر آن، برابر با قانون برگزاری مناقصات و سایر قوانین و مقررات مربوط با دستگاه اجرایی می باشد.

تبصره 3 – تعداد و تاریخ شروع و اتمام قراردادهای تهیه کنندگان مستند حقیقی و یا حقوقی و کارگردانان فیلم مستند در پایگاه اطلاع رسانی موضوع ماده (4) این آیین‌نامه منتشر و به روزرسانی می شود.

ماده 6 – دستگاه های اجرایی باید ترتیباتی اتخاذ نمایند تا نحوه همکاری طرفین پیمان با مستندساز در جهت تسهیل مستندسازی در قراردادهای منعقده پیش بینی و درج گردد.

تبصره – مستندساز حق دخالت یا ایجاد وقفه در عملیات اجرایی طرح را ندارد.

ماده 7 – در صورت فسخ یا اقاله و یا انجام نشدن موضوع قرارداد در موعد مقرر، دستگاه اجرایی مکلف است کلیه فیلم های تهیه شده را از مستندساز تحویل گیرد.

ماده 8 – سازمان موظف است استانداردهای مستندسازی در انعقاد قرارداد مرتبط و روش های انجام آن را در اختیار دستگاه اجرایی قرار دهد و در سامانه مربوط به این موضوع نشر دهد.

ماده 9 – دستگاه اجرایی موظف است یک نسخه نهایی از فیلم مستند طرح را به فیلم خانه ملی ایران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور تحویل نماید.

ماده 10 – پس از اعلام خاتمه تولید فیلم مستند از سوی دستگاه اجرایی، سازمان برابر مقررات نسبت به صدور پروانه مالکیت فیلم مستند به نام دستگاه اجرایی اقدام می نماید.

ماده 11 – مستندسازان می توانند فیلم مستند طرح را با موافقت دستگاه اجرایی ذی‌ربط و یا پیش بینی در قرارداد مربوط در رویدادهای فرهنگی و هنری و یا برای پخش و عرضه در سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و سایر مراکز عرضه و رسانه های مجازی ارایه نمایند.

ماده 12 – نظارت بر اجرای این آیین‌نامه بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری