آیین‌نامه اجرایی بند (ک) تبصره (۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۳/۲۲

شماره: 28488/ت58839هـ – ۱۴۰۰/۳/۱۷

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۳/۱۲ به پیشنهاد شماره 117-2 /20 مورخ 29 /2 /1400 وزارت نفت (با همکاری وزارتخانه های نیرو و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد بند (ک) تبصره (1) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
1- شرکت: شرکت ملی گاز ایران.
2- بورس: شرکت بورس انرژی ایران.
3- معاملات: خرید یا فروش محموله های گاز طبیعی که در بورس عرضه می شود.

ماده 2- شرکت مکلف است در سال 1400، با در نظر داشتن تراز تولید و مصرف گاز طبیعی، زیرساخت های فیزیکی و نرم افزاری لازم را جهت عرضه و انجام معامله تا سقف حداکثر ده میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در بورس ایجاد نماید.

تبصره 1- زمان تحویل گاز موضوع این ماده با توجه به تراز تولید و مصرف گاز طبیعی کشور توسط شرکت تعیین می شود.

تبصره 2- مشخصات کیفی گاز عرضه شده طبق استاندارد گاز تزریقی به خط لوله سراسری می باشد.

تبصره 3- شرکت مجاز به عرضه گاز طبیعی در قالب معاملات بازار فیزیکی به صورت منظم و مستمر یا قراردادهای بازار مشتقه طبق مقررات بورس و با رعایت مفاد تبصره (1) این ماده می باشد.

ماده 3- به منظور تجاری سازی و افزایش سهم بخش خصوصی در حوزه انرژی، سایر عرضه کنندگان که صلاحیت آنها از نظر حرفه ای و مالی به ترتیب به تأیید شرکت و بورس می رسد، در سال 1400 می توانند گاز طبیعی را از یکی از منابع گازهای بازیافتی از مشعل واحدهای عملیاتی، گاز صرفه جویی شده در قالب گواهی های صرفه جویی در بازار بهینه سازی مصرف انرژی و طرح‌های بهینه سازی مصرف انرژی موضوع ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور – مصوب 1394-، تأمین و در بورس انرژی عرضه نمایند.

تبصره- تأیید صلاحیت مالی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط بر عهده بورس و بررسی و تأیید صلاحیت حرفه ای براساس دستورالعملی که توسط وزارت نفت صادر خواهد شد، برعهده شرکت است.

ماده 4- وزارت نفت دستورالعمل مرتبط با شرایط و هزینه انتقال و تحویل گاز طبیعی در نقطه مورد نظر عرضه کننده را ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه تهیه و ابلاغ می نماید.

ماده 5- روش انجام معامله، مراحل و اقدامات لازم پیش از عرضه، حین عرضه و پس از عرضه، حدود وظایف و مسئولیت های کارگزاران، شرایط انجام معامله، امور مربوط به تسویه پایاپای و تحویل کالا، تسویه و تحویل با تأخیر و شکایت در خصوص کمیت و کیفیت کالاهای معامله شده و سایر موارد مربوط به معاملات گاز طبیعی، مطابق با مقررات بازار سرمایه خواهد بود.

ماده 6- قیمت پایه، روش و دوره تحویل محموله های گاز طبیعی و محل تحویل در مناطق اعلام شده طبق مقررات بورس در اطلاعیه عرضه توسط عرضه کننده تعیین خواهد شد.

تبصره – قیمت پایه عرضه گاز در بازار(رینگ) صادراتی بورس، بر مبنای حداقل قیمت های بازار صادراتی هدف تعیین و اعلام می شود. این قیمت باید با هماهنگی شرکت گاز به گونه ای تعیین شود که اختلالی در قراردادهای بلندمدت صادرات گاز کشور ایجاد نکند.

ماده 7- خریداران گاز طبیعی شامل شرکت، مشترکان (عمده صنعتی) گاز طبیعی و نیروگاه ها یا اشخاص حقوقی دارای مجوز تجارت گاز طبیعی (صادرات، واردات، حمل و نقل (ترانزیت) و معاوضه (سواپ)) از وزارت نفت می باشند.

ماده 8- شرکت و بورس موظف هستند در اجرای این آیین‌نامه، در مقاطع زمانی سه ماهه گزارش عملکرد معاملات گاز طبیعی را به وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه نمایند.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری