شماره: ۲۷۰۲۶/ت۵۸۸۱۸هـ – ۱۴۰۰/۳/۱۱
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۳/۵ به پیشنهاد مشترک وزارت نفت، سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان هدفمندسازی یارانهها و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آییننامه اجرایی تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده ۱– در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱- قانون الحاق (۲): قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) مصوب ۱۳۹۳
۲- قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور.
۳- تبصره (۱۴): تبصره (۱۴) ماده واحده قانون.
۴- سازمان: سازمان هدفمندسازی یارانه ها.
ماده ۲-
۱- وزارت نفت از طریق شرکتهای تابع ذیربط مکلف است تمامی دریافتیهای (منابع) مندرج در جدول تبصره (۱۴) را به شرح دریافتیهای تبصره مذکور از طریق حسابهای افتتاحشده خزانهداری کل کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حساب سازمان واریز کند.
سازمان مکلف است علاوه بر حسابهای افتتاح شده قبلی به ازای هر ردیف از دریافتیهای (منابع) جدید مندرج در جدول تبصره (۱۴)، نسبت به افتتاح حساب نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی خزانه داری کل کشور اقدام نماید. شرکتهای تابع یادشده مکلفند بلافاصله پس از وصول و کسر سهم عوارض شهرداریها و دهیاریها و حق بیمه مشترکان گاز طبیعی و عوارض گازرسانی (موضوع ماده (۶۵) قانون الحاق (۲)) ، منابع را به حسابهای فوق واریز نمایند.
خزانهداری کل کشور موظف است به صورت ماهانه، سهم عوارض شهرداریها و دهیاریها موضوع ردیفهای (۱) و (۲) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور نزد خزانهداری کل کشور واریز نماید.
به استناد جزء (۳) بند (الف) تبصره (۱۴)، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است عوارض مذکور را پس از وصول، ظرف یک ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز نماید تا به شهرداریها و دهیاریها پرداخت شود.
تبصره ۱– دریافتی های مربوط به موارد جمعی – خرجی منعکس شده در تبصره (۱۴) شامل فروش برق و فروش آب، فروش داخلی و صادراتی اتان، پروپان، بوتان، الپیجی و گوگرد در اختیار وزارت نفت- شرکت تابع ذیربط گاز که نیازمند واریز به حساب سازمان نیستند، به حساب شرکت دولتی ذیربط نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران واریز میشوند.
تبصره ۲– شرکت ملی گاز ایران مکلف است حق بیمه مشترکان گاز طبیعی و عوارض گازرسانی (موضوع بند (هـ) تبصره (۱) قانون) را به ترتیب به ردیفهای درآمدی (۱۶۰۱۸۵) و (۱۶۰۱۶۲) جدول شماره (۵) قانون نزد خزانهداری کل کشور واریز نماید.
تبصره ۳- به استناد جزء (۲) بند (الف) تبصره (۱۴)، منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین نسبت به قیمت قبل از سهمیهبندی در سال ۱۳۹۸، مشمول عوارض و مالیات بر ارزش افزوده و سهم چهارده و نیم درصد (۵/۱۴%) شرکت ملی نفت ایران نمیشود.
۲-
الف- نیروگاهها شامل نیروگاههای مقیاس کوچک و بزرگ که تمامی برق خود را به شبکه سراسری برق تحویل میدهند، مکلفند به ازای هر لیتر فرآورده نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی تحویلی مبلغ یکصد (۱۰۰) ریال با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به صورت نقدی در قبال صورتحساب صادرشده توسط شرکتهای ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و ملی گاز ایران به حساب شرکت توانیر در قالب ردیف جمعی – خرجی برق مشترکان مندرج در جدول تبصره (۱۴) واریز نمایند.
کل مبالغ واریزی بابت سوخت مصرفی از ابتدای سال در اختیار وزارت نیرو (شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی) قرار میگیرد تا پس از پرداخت مالیات و عوارض برای بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو بابت نیروگاههای سیکل ترکیبی (خصوصی و دولتی) پرداخت و هزینه شود.
تبصره- به استناد بند (ح) تبصره (۱۵) قانون، تعرفه سوخت نیروگاههای خودتأمین که مطابق اعلام وزارت نیرو اقدام به تحویل تمام یا بخشی از برق تولیدی خود به شبکه سراسری میکنند، به میزان سوخت مصرفی برای برق تحویلشده به شبکه در ساعات اوج مصرف (در تابستان)، معادل تعرفه سوخت نیروگاهی بر اساس متوسط بازدهی نیروگاههای حرارتی سال ۱۳۹۷ تعیین میشود.
ب- نیروگاه های خارج از شبکه سراسری که برق خود را به قیمت تکلیفی به فروش میرسانند، موظفند مبلغ هفتصد و پنجاه (۷۵۰) ریال به ازای هر لیتر فرآوردههای نفتی و هر متر مکعب گاز طبیعی تحویلی به صورت نقدی در قبال صورتحساب صادرشده توسط شرکتهای ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و ملی گاز ایران پرداخت نمایند.
۳-
الف- به منظور رفع تنگناهای عملیاتی انتقال فرآوردههای نفتی از پالایشگاههای ستاره خلیج فارس و بندر عباس به داخل کشور، شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران مجاز است از محل ردیف (۵) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) تا سقف پانزده هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۵) ریال ضمن مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور برای طرح خطوط لوله بندر عباس- سیرجان- رفسنجان هزینه نماید.
ب- سازمان مکلف است صددرصد (۱۰۰%) هزینههای اجتناب ناپذیر شرکتهای تابع وزارت نفت مذکور در جدول تبصره (۱۴) را به صورت ماهانه پرداخت کند.
پ- به استناد بند (۱) ذیل جدول تبصره (۱۴)، حقالعمل خدمات جایگاههای سوخت با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده در سال ۱۴۰۰، برای بنزین و سوخت هوایی (۱۵۷۰) ریال به ازای هر لیتر و نفتگاز و نفت سفید (۹۳۰) ریال به ازای هر لیتر تعیین میشود.
همچنین نرخ حق العمل جایگاههای گاز طبیعی فشرده (CNG) نسبت به سال ۱۳۹۹ (بر حسب طبقهبندی) بیست و پنج درصد (۲۵%) اضافه میشود.
مبالغ حق العمل جایگاهها از محل فروش توسط جایگاههای عرضه سوخت برداشت میشود. پرداخت عوارض و مالیات برارزش افزوده خدمات جایگاهها به مأخذ ارزش خدمات آنها، بر عهده جایگاههای یادشده است و سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مبالغ را از طریق جایگاههای مذکور دریافت نماید.
ت- اجرای جزء (۲) بند (ح) تبصره (۱) قانون، موضوع ردیف (۹) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴)، توسط سازمان و پس از ابلاغ آییننامه مربوط خواهد بود.
ث- به استناد بند (۲) ذیل جدول تبصره (۱۴)، هزینه حمل جاده ای (نفتکش ها) در سقف بودجه مصوب شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و براساس نرخ تفاهمشده با سازمان برنامه و بودجه کشور تا سقف پنجاه و یک هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۵۱) ریال از سرجمع فروش از حساب یکطرفه فروش ماهانه معادل یک دوازدهم آن قبل از واریز به حساب سازمان، قابل برداشت است.
ج- سازمان از طریق خزانهداری کل کشور در روز بیست و پنجم هرماه نسبت به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض فروش داخلی فرآوردههای نفتی و گاز طبیعی متناسب با واریز منابع مربوط به صورت علیالحساب به حساب مربوط سازمان امور مالیاتی کشور نزد خزانهداری کل کشور اقدام نماید. پرداختهای مذکور در دورههای سه ماهه براساس اظهارنامههای مربوط شرکتهای ذیربط تسویه میگردد.
چ- در ردیفهای (۵) و (۹) جدول پرداختیهای (مصارف) تبصره (۱۴)، معوقات مربوط به مالیات بر عملکرد، مالیات بر ارزش افزوده، جرایم و عوارض و سود سهام دولت شرکتهای مربوط، پیشبینی نشده است. لذا هرگونه برداشت بابت این موارد از حساب شرکتهای ذیربط تابع وزارت نفت و سازمان مجاز نمیباشد.
سازمان مکلف است گزارشی از برداشتهای مازاد بر عملکرد منابع دریافتی سنوات قبل توسط سازمان امور مالیاتی کشور را تهیه و از طریق پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت اتخاذ تصمیم به هیئت وزیران ارایه نماید.
ح- منابع دریافتی شرکت ملی گاز ایران بابت حق انشعاب گاز در اختیار شرکت ملی گاز ایران است و مطابق قوانین و مقررات مربوط هزینه میگردد.
خ- به استناد بند (ط) تبصره (۱) قانون، نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و سایر واحدهای تولید فلزات و کانیهای فلزی برابر سی درصد (۳۰%) و واحدهای سیمانی و سایر صنایع (به غیر از نیروگاهها) برابر ده درصد (۱۰%) نرخ متوسط خوراک گاز تحویلی به شرکتهای پتروشیمی که براساس جزء (۴) بند (الف) ماده (۱) قانون الحاق (۲) تعیین میشود، خواهد بود. نرخهای مذکور توسط شرکت ملی گاز ایران برای مقادیر مصرفی از ابتدای سال (۱۴۰۰) صنایع یادشده، اعمال خواهد شد.
۴- در اجرای بند (ب) ماده (۱۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وزارت نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه، تمامی گردش مالی و حسابهای ریالی و ارزی شرکتهای مشمول این آییننامه را از مبادی اولیه وصول و صرفاً از طریق حسابهای افتتاحشده نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام دهند. همچنین بانک مذکور موظف است بانکهای عامل را مکلف به مسدود نمودن سایر حسابهای مربوط به این موضوع شرکتهای مذکور نماید.
۵- پرداخت عوارض موضوع یک درصد (۱%) عوارض آلایندگی مندرج در تبصره (۱) ماده(۳۸) قانون مالیات بر ارزش افزوده – مصوب ۱۳۸۷ – بر عهده شرکت های آلاینده میباشد. مأخذ محاسبه عوارض آلایندگی برای شرکتهای تولید نفت و گاز بر اساس ارزش خدمات (کارمزد) آنها میباشد.
۶- باز پرداختهای تعهدات ارزی و ریالی موضوع ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور موضوع ردیف (۴) جدول پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) با هماهنگی و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور به تفکیک چهل و پنج هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۵) ریال به شرکت ملی گاز ایران برای طرحهای گازرسانی، پنجاه و چهار هزار و نهصد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۹۰۰ر۵۴) ریال به شرکت ملی نفت ایران برای طرحهای بهینهسازی مصرف انرژی و حمایت از حمل و نقل عمومی و یکصد میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۰۰) ریال به شرکت ملی نفت ایران برای طرحهای جمعآوری گازهای همراه و مشعل اختصاص مییابد.
تبصره – با توجه به اینکه منابع ارزی صرفه جویی شده حاملهای انرژی براساس ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، آیین نامه مربوط و مصوبات شورای اقتصاد متعلق به سرمایه گذاران عامل صرفه جویی میباشد، وزارت نفت از طریق شرکتهای تابع مکلف است وجوه حاصل از صادرات فرآوردههای نفتی متعلق به سرمایهگذاران عامل صرفهجویی که به حساب سازمان واریز میگردد را پس از پرداخت سازمان به شرکتهای مذکور، به ذینفع مربوط بر اساس نرخ تسعیر حواله به ارز منشا اولیه تحویل نماید.
۷- به استناد جزء (۲) بند (الف) ماده (۱) قانون الحاق (۲)، قیمت هر بشکه نفت خام و میعانات گازی تحویلی پالایشگاهها معادل مبلغ دو میلیون و هفتاد و شش هزار و ششصد و شصت و نه (۶۶۹ر۰۷۶ر۲) ریال پیشبینی و رقم قطعی بر مبنای عملکرد نهایی توسط کارگروه موضوع ماده (۱) قانون الحاق (۲) و آییننامه آن مشخص خواهد شد. تسویه حساب نهایی ردیفهای (۷) و (۸) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) موضوع سهم چهارده و نیم درصد (۵/۱۴) شرکت ملی نفت ایران از محل خوراک نفت خام و میعانات گازی پالایشگاهها و پتروشیمیهای داخلی با لحاظ مابهالتفاوت ارزش خوراک تحویلی و فرآوردههای دریافتی از پالایشگاهها از طریق کارگروه موضوع ماده (۱) قانون الحاق (۲) و آییننامه آن صورت میگیرد.
۸- در اجرای ردیف (۲) دریافتیهای (منابع) جدول تبصره (۱۴)، شرکت ملی نفت ایران مکلف است درآمدهای ناشی از صادرات فرآوردههای نفتی اصلی را بلافاصله، به حساب مربوط موضوع بند (۱) ماده (۲) این آییننامه واریز کند.
به استناد جزء (۲) بند (ج) تبصره (۱۴) بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است منابع ارزی مندرج در بخش منابع جدول تبصره (۱۴) را که توسط وزارت نفت به حسابهای معرفیشده بانک مرکزی واریز شده یا میشود، به محض وصول به نرخ ارز سامانه معاملات الکترونیک (ETS) تسعیر و مستقیماً به حساب سازمان نزد خزانهداری کل کشور واریز نماید تا صرف مصارف جدول تبصره (۱۴) گردد.
ماده ۳- [اصلاحی ۱۴۰۰/۱۰/۵]
پرداختیهای (مصارف) تبصره (۱۴) با اولویت موضوع ردیف (۱۰)، الزامات قانونی (نظیر موضوعات مندرج در ردیفهای (۱)، (۲)، و (۳۵) مصارف جدول تبصره (۱۴)) و سایر پرداختها، در حدود وصولی دریافتیها (منابع) با تشخیص سازمان انجام میگیرد.
۱- در راستای شفافسازی پرداختیهای (مصارف) هدفمندسازی یارانهها و امکان نظارت بر عملکرد آن، دستگاههای اجرایی موضوع ردیفهای (۱۱) تا (۴۳) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) موظفند پس از ابلاغ مصارف توسط سازمان، ظرف دو ماه اقدام به مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه کشور نمایند و گزارش عملکرد را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان و سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه کنند. سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است در صورت عدم تأیید گزارش عملکرد، موضوع را به اطلاع سازمان و دستگاه اجرایی مربوط برساند.
پرداختی توسط سازمان و بر اساس گزارش عملکرد دستگاه اجرایی و در حدود وصولی دریافتیهای (منابع) جدول تبصره (۱۴) انجام میپذیرد.
۲- سازمان مکلف است اعتبارات پرداختی برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان را به ردیف درآمد اختصاصی (۱۳۰۴۲۹) جدول شماره (۵) قانون نزد خزانهداری کل کشور واریز کند.
۳- در اجرای ردیف (۱۲) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴)، سازمان مکلف است اعتبارات پرداختی به ردیف مذکور را به ردیف درآمد اختصاصی (۱۳۰۴۲۸) جدول شماره (۵) قانون نزد خزانهداری کل کشور واریز کند.
۴- شیوهنامههای اجرایی ردیفهای (۱۱) و (۳۵) مصارف جدول تبصره (۱۴) به ترتیب در خصوص کاهش فقر مطلق خانوارهای تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و در خصوص اعتبارات رفع محرومیت از مناطق کمبرخوردار توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با هماهنگی قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و سازمان ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه تهیه و ابلاغ میشود.
تبصره– به سازمان اجازه داده میشود به استناد ماده (۱۴) قانون هدفمند کردن یارانهها تا سقف ده درصد (۱۰%) سرجمع اعتبارات مندرج در بندهای (ب)، (ج) و (د) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) را جابه جا نماید.
ماده ۴- وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه، دسترسی کامل و برخط پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان را از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) جهت اجرای تکالیف قانونی مربوط در اختیار سازمان قرار دهد. کلیه دستگاههای اجرایی نظیر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان بیمهگر اعم از تجاری و تأمین اجتماعی، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، بانکها، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمانها و صندوقهای بازنشستگی کشوری – لشکری و سایر صندوقهای بازنشستگی موظف به همکاری لازم با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بهروزرسانی و تکمیل پایگاه مذکور میباشند.
ماده ۵– ثبت نام کلیه افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی، یارانه حمایت معیشتی خانوار و سایر یارانهها از جمله افراد جدید، افرادی که تاکنون ثبت نام ننموده اند و افرادی که منصرف شده اند، برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میباشد. در این راستا سازمان موظف است ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ این آییننامه، یک نسخه کامل از اطلاعات سامانه رفاهی (سامانه هویتی و بانکی مشمولین یارانه نقدی) را در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهد و نیز ظرف یک ماه دسترسی برخط به کلیه اطلاعات واردشده به سازمان را به طور مستقیم با مبدأ اطلاعات برقرار نماید.
پرداخت یارانه نقدی به افراد واجد شرایط پس از انجام آزمون وسع توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و متناسب با تحقق دریافتیهای (منابع) جدول تبصره (۱۴) و پس از اخذ مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا صورت میپذیرد.
ماده ۶- با توجه به پیشبینی مازاد درآمد در ردیف (۸) دریافتیهای جدول تبصره (۱۴) به میزان دویست هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۲۰۰) ریال به عنوان یکی از اقلام دریافتیها (منابع)، در صورت عدم تحقق منابع یادشده، به میزان عدم تحقق از پرداختیها (مصارف) کسر میگردد.
در صورت تحقق منابع مازاد بر درآمد ناشی از ردیفهای دریافتیهای (منابع) جدول تبصره (۱۴)، منابع حاصل از آن به پرداختهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) اختصاص مییابد و مازاد آن به منابع سال بعد منتقل میشود.
ماده ۷- تعهد برای پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) در حدود وصولی دریافتیهای (منابع) این جدول است.
ماده ۸– بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است منابع ارزی سنوات قبل سازمان را حداکثر تا اول تیر ماه سال ۱۴۰۰ تسعیر و به حساب سازمان نزد خزانهداری کل کشور واریز نماید.
ماده ۹- سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است به منظور انجام مناسب وظایف و مأموریتهای محولشده به سازمان، نسبت به اعطای مجوزهای استخدامی مورد تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور به میزان بیست درصد (۲۰%) از پستهای مصوب اقدام نماید.
ماده ۱۰– در اجرای ردیف (۲۶) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) در خصوص مسکن محرومین (برای جامعه هدف کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی کشور و مسکن شهدای مقاومت)، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان دستگاه اجرایی تعیین میگردد.