آیین‌نامه اجرایی بند (و) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۲/۲۱

شماره: 16195/ت58752هـ – ۱۴۰۰/۲/۱۸

هیأت وزیران در جلسه ۱۴۰۰/۲/۱۵ به پیشنهاد شماره 47987 مورخ 6 /2 /1400 سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی) و به استناد بند (و) تبصره (9) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱- در این آیین ‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می ‌روند:

1- سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

2- خزانه: خزانه ‌داری کل کشور.

3- قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور.

4- شرکت‌ ها، بانک ‌ها و مؤسسه‌ ها: شرکت ‌ها، بانک ‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به ‌دولت مندرج در پیوست شماره (۳) قانون که هزینه پژوهشی برای آنها منظور شده است.

5- منابع: حداقل چهل درصد (۴۰%) از هزینه امور پژوهشی هر یک از شرکت‌ ها، بانک‌ ها و مؤسسه ‌ها .

6- [اصلاحی ۱۴۰۰/۶/۷]
مراکز: دانشگاه ها و مؤسسات آموزش‌ عالی و پژوهشی و فناوری اعم از دولتی و غیردولتی و جهاد دانشگاهی دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذی‌ربط و حوزه‌ های علمیه دارای مجوز تأسیس و فعالیت.

7- دبیرخانه: دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری.

8- سامانه: سامانه ملی عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری (ساتع).

9- حساب خاص: حساب خاصی که برای واریز منابع موضوع این آیین ‌نامه توسط خزانه ظرف دو هفته پس از ابلاغ این آیین‌ نامه تعیین و اعلام می ‌شود.


ماده 2 – شرکت ها، بانک ‌ها و مؤسسه ‌ها موظفند در پایان هر سه ماه معادل بیست و پنج درصد (25%) از مبلغ منابع موضوع این آیین ‌نامه را به حساب خاص واریز و پس از اخذ تأییدیه خزانه، اسناد مثبته را در سامانه بارگذاری نمایند. در صورت واریز نشدن وجوه مربوط در موعد مقرر توسط هر یک از شرکت ها، بانک ها و مؤسسه ها، به خزانه اجازه داده می شود رأساً مبلغ مربوط را از حساب آنها نزد خزانه برداشت کرده و آن را به حساب خاص واریز کند.

ماده 3 – منابع موضوع این آیین ‌نامه برای مراکز، مازاد بر درآمدهای اختصاصی مندرج در جدول (7) قانون می ‌باشد. ابلاغ پرداخت توسط سازمان به منزله مازاد درآمد اختصاصی محسوب می ‌شود.

ماده 4 – خزانه مکلف است در پایان هر سه ماه، واریزی هر یک از شرکت‌ ها، بانک ‌ها و مؤسسه ‌ها به تفکیک میزان مبالغ اختصاص یافته به مراکز و نیز پرداختی به مراکز را به سازمان و دبیرخانه گزارش کند.

ماده 5- منابع موضوع این آیین ‌نامه در راستای حل مسایل و مشکلات شرکت ‌ها، بانک ها و مؤسسه‌ ها از قبیل توسعه و ارتقای فناوری و نوآوری، افزایش بهره‌ وری، اصلاح ساختار، کاهش هزینه‌ های تولید و توسعه بازار در قالب موارد زیر از طریق مراکز هزینه می ‌شود:

1- پروژه ‌های پژوهش کاربردی از طریق اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و فناوران.

2- اجرای پایان ‌نامه ‌های تحصیلات تکمیلی و پروژه‌ های پسادکتری.

3- پروژه ‌های تحقیقاتی دانش ‌آموختگان تحصیلات تکمیلی غیرشاغل تحت نظارت یکی از مراکز.

تبصره 1 – تعهدات پرداخت نشده توافقنامه ‌های سال قبل (ثبت شده در سامانه) در اولویت پرداخت قرار دارد.

تبصره 2 – در مورد شرکت های تابع وزارت صنعت، معدن و تجارت اولویت هزینه منابع بر اساس طرح توانمندسازی و توسعه اشتغال پایدار (تاپ)‌، برای حمایت از تجاری سازی و خرید فناوری های بومی است. وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، طرح‌ها و پروژه های مورد تأیید را در سامانه بارگزاری نماید.

ماده 6 – اعتبارات موضوع این آیین ‌نامه در قالب قراردادهای مشخص که در سامانه ثبت شده است، هزینه می شود.

ماده 7 – حداقل شصت درصد (60%) مبلغ هر پروژه باید به دانشجویان و یا پژوهشگران پسادکتری و یا دانش ‌آموختگان پژوهشگر و یا نیروهای کارورز فعال در پروژه پرداخت شود.


ماده 8- [اصلاحی ۱۴۰۰/۶/۷]
شرکت ‌ها، بانک ‌ها و مؤسسه ‌ها می ‌توانند حداکثر تا ده درصد (۱۰%) از منابع موضوع این آیین ‌نامه را از طریق دانشگاه‌‏ ها و مؤسسات پژوهشی که بر اساس اساسنامه وابسته به وزارتخانه یا سازمان ذی‌ربط بوده و دارای مجوز از شورای گسترش آموزش‌ عالی هستند، جهاد دانشگاهی و حوزه‌ های علمیه دارای مجوز تأسیس و فعالیت، در چهارچوب این آیین‌ نامه هزینه کنند.

ماده 9 – قراردادهای منعقد شده بین شرکت ‌ها، بانک ‌ها و مؤسسه ‌ها و مراکز باید در سامانه ثبت ‌شده و مطابقت آن با این آیین ‌‏نامه به تأیید دبیرخانه برسد و پس از اعلام به سازمان و خزانه اجرایی ‌شود. سازمان مبالغ قابل پرداخت به مراکز را به خزانه اعلام و نسبت به تخصیص صد در صد اقدام می ‌کند و در خصوص دانشگاه‌ ها و مراکز پژوهشی غیردولتی به حساب مربوط به دبیرخانه واریز کند تا بر اساس موارد ابلاغ شده در اختیار دانشگاه ‌ها و مراکز مربوط قرار گیرد.

ماده 10 – بالاترین مقام مراکز مربوط، مسئولیت اجرای قراردادها و هزینه ‌کرد کل منابع اختصاص‌ یافته را بر عهده دارد و باید گزارش اقدامات انجام شده را در سامانه ثبت کنند.

ماده 11 – دبیرخانه موظف است امکان دسترسی به سامانه را برای سازمان فراهم نماید و در راستای به‌ روزرسانی سامانه مواردی از قبیل گزارش‌ گیری از طرح‌ها، شناسه (کد) گذاری مربوط به طرح ‌ها، مشخص نمودن مراحل پرداخت را با هماهنگی سازمان ایجاد کند.

ماده 12 – دبیرخانه موظف است گزارش اثربخشی و نتایج حاصل از اجرای قراردادها را سالانه به سازمان و خزانه اعلام کند.

ماده 13 – سازمان، وجوه مصرف نشده دستگاه‌ های اجرایی (منابع حساب خاص) را در لایحه بودجه‌ سال 1401 کل کشور پیش بینی می نماید.

معاون اول رییس جمهور – اسحاق جهانگیری