اصلاح آیین‌نامه چگونگی تشکیل حدود وظایف و اختیارات و نحوه عملکرد انجمن های صنفی و کانون های مربوط

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۱۲/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۲/۲۶

شماره: 149955/ت57636ه – ۱۳۹۹/۱۲/۱۸


هیئت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ به پیشنهاد شماره 11902 مورخ 2 /2 /1399 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:


آیین‌نامه چگونگی تشکیل، حدود وظایف و اختیارات و نحوه عملکرد انجمن های صنفی و کانون‌های مربوط موضوع تصویب‌نامه شماره 176477/ت37292ک مورخ ۱۳۸۹/۸/۸ به شرح زیر اصلاح می شود:

1 – تبصره (1) ماده (2) به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره 1 – چنانچه در سطح یک استان به لحاظ عدم کسب نصاب یاد شده، در یک حرفه یا صنعت خاص، انجمن صنفی کارگری و کارفرمایی قابل تشکیل نباشد، جهت فراگیر نمودن آن، می توان انجمن صنفی حرفه یا صنعت خاص را با توجه به تقاضای کارگران و کارفرمایان شاغل در حرفه یا صنعت مورد تقاضا در استان های مورد نظر، با نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه جغرافیایی فراتر از استان با اولویت استان های همجوار تشکیل داد.
تصویب‌نامه شماره 105569/ت56914هـ مورخ 22 /8 /1398 مشمول حکم این تبصره نمی باشد.

2 – متن زیر به عنوان تبصره (4) به ماده (3) اضافه می شود:
تبصره 4 – در صورت تشکیل کانون استانی در سطح یک حرفه یا صنعت خاص دست کم در ده استان، کانون سراسری همان حرفه یا صنعت خاص با پیشنهاد کانون عالی کارفرمایان ضمن تغییر اساسنامه و انطباق ساختار خود با کانون جدید، عضویت کانون های استانی حرفه یا صنعت خاص موجود را به جای انجمن های صنفی عضو از استان مربوط بپذیرد و به کانون هماهنگی کانون های استانی حرفه یا صنعت خاص سراسر کشور تغییر یابد یا درصورت عدم وجود کانون سراسری، کانون های استانی حرفه یا صنعت خاص می توانند در ابتدا نسبت به تأسیس کانون هماهنگی مذکور اقدام کنند. انجمن های عضو کانون استان ها، نمی توانند عضو کانون سراسری باشند.

3 – تبصره (2) ماده (5) به شرح زیر اصلاح می شود:
تبصره 2 – حداقل تعداد مورد نیاز از نمایندگان عضو مجمع عمومی کانون استان که در بخش صنعت شاغل هستند، برای عضویت در هیئت مدیره کانون کارفرمایان استان، به پیشنهاد کانون عالی کارفرمایان، با در نظر داشتن فراوانی و تعداد تشکل های حرفه و صنعت در سطح منطقه، در اساسنامه کانون استان درج می شود. این نسبت در کانون کارگری استان به گونه ای خواهد بود که حداقل دو پنجم (که از چهار نفر کمتر نخواهد بود) از اعضای اصلی هیئت مدیره از بخش صنعت، انتخاب شوند.

4 – ماده (6) و تبصره های (1) و (2) آن به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (3) به ماده مذکور اضافه و تبصره (3) قبلی به عنوان تبصره (4) تلقی می شود:
ماده 6 – کانون های عالی انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی کشور (کانون عالی کارگران و کارفرمایان کشور) توسط نصف به علاوه یک کانون های استانی انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی طبق اساسنامه کانون عالی ذی‌ربط تأسیس می شود.
تبصره 1 – انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی که حوزه فعالیت آنها فرا استانی است، می توانند حسب مورد به عضویت کانون عالی کارگران و کارفرمایان درآیند.
تبصره 2 – تا زمانی که در یک استان کانون کارگری و کارفرمایی استان تأسیس نشده باشد انجمن های صنفی کارگری و کارفرمایی همان استان حسب مورد می توانند ضمن عضویت در کانون عالی ذی‌ربط، نمایندگان خود را به تعداد هر سه انجمن یک نماینده انتخاب و به مجمع عمومی کانون عالی کارگران و کارفرمایان کشور معرفی نمایند.
تبصره 3 – در مواردی که کانون کارگری استان تأسیس شده و دارای اعتبار است، علاوه بر اعضای اصلی هیئت مدیره آن که در مجامع عمومی کانون عالی کارگران کشور دارای حق رأی هستند، انجمن های صنفی کارگری عضو کانون استانی نیز می توانند مطابق اساسنامه کانون عالی، نمایندگان خود را به تعداد هر سه انجمن یک نماینده که دارای حق راًی می باشند انتخاب و به مجمع عمومی کانون عالی کارگران کشور معرفی نمایند.

5 – تبصره (1) ماده (14) به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (3) به ماده مذکور اضافه و شماره تبصره (3) قبلی به عنوان تبصره (4) تلقی می شود:
تبصره 1- نظارت بر انتخابات تشکل های کارگری فراتر از یک استان و عالی موضوع این آیین‌نامه، بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواهد بود و در خصوص تشکل های کارگری که حوزه فعالیت آنها در محدوده یک استان باشد؛ با واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مربوط است. نظارت بر انتخابات تشکل های کارفرمایی استانی، فراتر از یک استان و عالی موضوع این آیین‌نامه، به طور مشترک برعهده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کانون عالی کارفرمایان خواهد بود و در سطح استان نیز بر عهده واحد تعاون، کار و رفاه اجتماعی و کانون عالی و کانون کارفرمایان همان استان است.
تبصره 3 – ثبت تشکل های موضوع این آیین‌نامه بر اساس حوزه فعالیت آنها به شرح تبصره (1) این ماده حسب مورد بر عهده وزارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و واحدهای تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ذی‌ربط است.

اسحاق جهانگیری
معاون اول رییس جمهور