اساسنامه صندوق حمایت از فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۰۷/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۱/۱۲

شماره 126669/ت56087هـ – ۱۳۹۹/۱۱/۵

هیأت وزیران در جلسه های ۱۳۹۹/۳/۲۱ و ۱۳۹۹/۷/۹ به پیشنهاد شماره ۱۸۶۰۸۱ مورخ 24 /9 /1397 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و به استناد ماده (۱۰) قانون حمایت از حقوق معلولان – مصوب ۱۳۹۶ – اساسنامه صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ – [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۲۸]
به منظور ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی و حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، صندوق حمایت از فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور که در این اساسنامه «صندوق» نامیده می شود، وابسته به سازمان بهزیستی کشور و دارای شخصیت حقوقی، اداری و مالی مستقل تشکیل و طبق مفاد این اساسنامه و قوانین و مقررات حاکم بر شرکت­های دولتی و با رعایت موازین شرع اداره می شود.

ماده ۲ – مرکز اصلی صندوق در تهران است و صندوق می تواند در مراکز استان ها و با استفاده از امکانات و ظرفیت ادارات کل بهزیستی استان ها و با تصویب هیأت امنا شعبه ایجاد کند.

ماده ۳ – [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۲۸]
سرمایه صندوق مبلغ ده هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۰) ریال است که از محل اعتبارات مصوب مربوط سازمان تأمین و پرداخت می شود.

ماده ۴ – وظایف و اختیارات صندوق به شرح زیر است:

۱ – اعطای تسهیلات خود اشتغالی و حمایت از کارآفرینان در راستای توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای افراد دارای معلولیت

۲ – [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۲۸]
اعطای تسهیلات اعتباری در قالب های مختلف از قبیل قرض الحسنه به اشخاص حقیقی و حقوقی و سرپرست قانونی افراد دارای معلولیت تحت پوشش جهت ایجاد فرصتهای شغلی جدید برای افراد دارای معلولیت

۳ – کمک مالی جهت ایجاد زیرساخت های اشتغال برای افراد دارای معلولیت.

۴ – کمک به تأمین و پرداخت یارانه سود و کارمزد به مجریان طرح‌های اشتغال زا و کارآفرینی افراد دارای معلولیت واجد شرایط.

۵ ـ[الحاقی ۱۴۰۲/۳/۲۸]
حمایت و پشتیبانی از ایجاد، ساماندهی و توسعه کسب­وکارها و طرح­های کارآفرینی افراد دارای معلولیت تحت پوشش.

۶ ـ [الحاقی ۱۴۰۲/۳/۲۸]
سرمایه­‌گذاری مشترک در طرح­های اقتصادی، متناسب با موضوع توسعه کارآفرینی و اشتغال افراد دارای معلولیت تحت پوشش با رعایت سیاست­های کلی اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسی.

۷ـ [الحاقی ۱۴۰۲/۳/۲۸]
تأمین مالی (به غیر از سپرده­های مردمی) جهت ارائه خدمات فنی، مالی و مشاوره­ای، آموزشی و تحقیقاتی و توانمندسازی و مشاوره بازاریابی در حوزه وظایف اشتغال و کارآفرینی افراد دارای معلولیت تحت پوشش.

۸ ـ [الحاقی ۱۴۰۲/۳/۲۸]
قبول و انجام وظیفه ضمانت تسهیلات پرداخت­شده به افراد دارای معلولیت تحت پوشش در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط

تبصره ۱- شرایط مشمولین این بند به تصویب هیأت امنا می رسد.

تبصره ۲- وظایف و اختیارات فوق با رعایت سیاست های شورای عالی اشتغال اجرا می شود.

تبصره ۳- در صورتی که انجام هر یک از وظایف و اختیارات موضوع این ماده مستلزم انجام عملیات بانکی توسط صندوق باشد، مجوزهای لازم از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اخذ می شود. بانک یادشده موظف است مجوزهای لازم را در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط در اختیار صندوق قرار دهد.


ماده 5 – ارکان صندوق به شرح زیر است:
1 – هیأت امنا
2 – هیأت مدیره
3 – مدیرعامل
4 – بازرس قانونی (حسابرس)


ماده ۶ – اعضای هیأت امنای صندوق به شرح زیر است:
۱ – وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (رییس)
۲ – وزیر امور اقتصادی و دارایی
۳ – رییس سازمان برنامه و بودجه کشور
۴ – رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
۵ – رییس سازمان بهزیستی کشور (دبیر)
۶ – دو نفر از افراد موثق و امین دارای معلولیت متخصص و آشنا به موضوع اشتغال و کارآفرینی به پیشنهاد شبکه ملی تشکل های مردم نهاد افراد دارای معلولیت با تأیید رییس سازمان بهزیستی کشور.


ماده ۷ – وظایف و اختیارات هیأت امنا به شرح زیر است:

۱ – تصویب سیاست ها و تعیین خط مشی صندوق و نظارت بر فعالیت های آن

۲ – تصویب برنامه های اجرایی سالانه صندوق به پیشنهاد هیأت مدیره

۳ – تصویب بودجه سالانه و اصلاحیه آن و صورت های مالی صندوق

۴ – پیشنهاد اصلاح اساسنامه به هیأت وزیران جهت طی مراحل تصویب

۵ – تصویب ایجاد شعبه و تغییر اقامتگاه قانونی صندوق

۶ – انتخاب و عزل و قبول استعفای اعضای هیأت مدیره و بازرس قانونی (حسابرس)

۷ – تأیید افزایش یا کاهش سرمایه اولیه صندوق جهت طی مراحل قانونی تصویب

۸ – رسیدگی به گزارش های هیأت مدیره و بازرس قانونی (حسابرس)

۹ – تصویب آیین‌نامه های مالی، معاملاتی و سایر آیین‌نامه های مورد نیاز صندوق در چهارچوب این اساسنامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۱۰ – [اصلاحی ۱۴۰۲/۳/۲۸]
تهیه و تدوین ساختار سازمانی و تشکیلات تفصیلی صندوق و ارائه آن به مراجع ذی­صلاح جهت تصویب.

۱۱ – پیشنهاد انحلال صندوق و ارایه آن به مراجع قانونی.

۱۲ – بررسی و تصویب سایر مواردی که از طرف هیأت مدیره پیشنهاد می گردد یا طبق قوانین مربوط بر عهده هیأت امنا قرار می گیرد.

ماده ۸ – در موارد ضروری جلسات هیأت امنا به طور فوق العاده به پیشنهاد دبیر هیأت امنا یا به درخواست هیأت مدیره و تأیید رییس هیأت امنا تشکیل خواهد شد.

ماده ۹ – آیین‌نامه داخلی هیأت امنا از جمله نحوه تشکیل و اداره جلسات هیأت امنا، در اولین جلسه به تصویب هیأت امنا می رسد.

ماده ۱۰ – هیأت مدیره مرکب از سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی البدل می باشد و از میان افراد دارای شرط وثاقت و امانت به پیشنهاد رئیس هیأت امنا و تصویب هیأت امنا برای مدت سه سال انتخاب و با حکم رئیس هیأت امنا منصوب می شوند. هیأت مدیره در اولین جلسه از بین اعضای خود یک نفر را به عنوان رئیس هیأت مدیره انتخاب می نماید.

تبصره ۱ – انتخاب مجدد اعضای هیأت مدیره برای حداکثر دو دوره بلامانع است.

تبصره ۲ – تصمیمات هیأت مدیره با رأی اکثریت اعضا اتخاذ می شود.

تبصره ۳ – حضور اعضای هیأت مدیره در جلسات الزامی است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه تا سه جلسه در طول یک سال در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.

ماده ۱۱ – هیأت مدیره کلیه وظایف و اختیارات اداره صندوق شامل پیگیری و اجرای مصوبات هیأت امنا، سایر وظایف قانونی و امور محوله از سوی هیأت امنا و موارد زیر را بر عهده دارد:
۱ – انتخاب و پیشنهاد مدیرعامل به هیأت امنا
۲ – پیشنهاد دستورالعمل نحوه پرداخت تسهیلات اشتغال به هیأت امنا جهت تصویب
۳ – تهیه و تنظیم برنامه و بودجه و خط مشی سالانه صندوق و ارایه به هیأت امنا برای تصویب
۴ – ارایه پیشنهاد اصلاح اساسنامه به هیأت امنا
۵ – ارایه گزارش های مربوط به عملکرد و صورت های مالی صندوق جهت ارایه به هیأت امنا و بازرس قانونی
۶ – اتخاذ تصمیم نسبت به عقد قرارداد با سازمان ها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی، بانک ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و تغییر، تبدیل، فسخ و اقاله آن در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط
۷ – پیگیری در مورد وصول مطالبات صندوق


ماده ۱۲ – مدیرعامل از بین اعضای هیأت مدیره یا خارج از آن از میان افراد دارای شرط وثاقت و امانت به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب هیأت امنا و با حکم رئیس هیأت امنا برای مدت سه سال منصوب می گردد و انتصاب مجدد وی برای دو دوره بعد بلامانع است.

ماده ۱۳ – وظایف و اختیارات مدیرعامل به شرح زیر است:

۱ – اجرای مصوبات هیأت مدیره و انجام امور اجرایی صندوق.

۲ – نمایندگی صندوق در مقابل اشخاص حقیقی یا حقوقی و مراجع قضایی و قانونی و دستگاه های دولتی و غیردولتی و نیز اقامه، تعقیب و دفاع از هرگونه دعاوی در محاکم در خصوص حقوق و منافع صندوق با حق توکیل مکرر به افراد دارای شرایط وثاقت و امانت و تخصص لازم به تأیید هیأت مدیره.

۳ – ارایه پیشنهاد صلح و سازش و ارجاع دعوا به داوری و استرداد دعوا به هیأت مدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

۴ – تهیه و تنظیم بودجه سالانه و صورت های مالی و گزارش عملکرد سالانه برای ارایه به هیأت مدیره.

5 – افتتاح و بستن حساب در بانک ها و مؤسسات اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با انجام تشریفات قانونی و رسیدگی به حسابهای مالی و وصول مطالبات با تصویب هیأت مدیره.

۶ – انعقاد هرگونه قرارداد به نام صندوق با رعایت ماده (۱۶) این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط.


ماده ۱۴ – هیأت امنا، سازمان حسابرسی و یا یکی از مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی را به عنوان حسابرس مستقل و بازرس اصلی و یک مؤسسه دیگر را به عنوان حسابرس و بازرس علی البدل برای مدت یک سال مالی انتخاب می نماید.


ماده ۱۵ – منابع مالی صندوق به شرح زیر است:

۱ – کمک های پیش بینی شده در قانون بودجه.

۲ – درآمد ناشی از فعالیت های صندوق اعم از کارمزد تسهیلات اعطایی و سود حاصل از انواع سپرده های بانکی در سقف مصوب هیأت امنا با رعایت قوانین جاری کشور مانند قانون پولی و بانکی کشور – مصوب ۱۳۵۱ – با اصلاحات بعدی آن.

۳ – بخشی از اعتبارات مصوب مربوط سازمان بهزیستی کشور.

۴ – هدایا و کمک های نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی.

۵ – درآمد حاصل از فروش اموال منقول و غیرمنقول صندوق

۶ ـ [الحاقی ۱۴۰۲/۳/۲۸]
کمک­های فنی و اعتباری دولت و وجوه اداره ­شده و سایر اعتبارات مندرج در قوانین و مقررات مربوط.

تبصره – به سازمان بهزیستی کشور اجازه داده می شود از محل فروش اموال و دارایی های خود نسبت به تقویت منابع مالی صندوق با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید.


ماده ۱۶- کلیه قراردادها، چک ها، اسناد و اوراق مالی و اعتباری و اسناد تعهدآور صندوق با امضای ثابت مدیرعامل و یکی دیگر از اعضای هیئت مدیره به تعیین هیئت مدیره همراه با مهر صندوق معتبر خواهد بود و سایر اسناد و مکاتبات با امضای مدیرعامل، معتبر است.


ماده ۱۷- سال مالی صندوق از اول فروردین هر سال تا پایان اسفند همان سال می باشد. اولین سال مالی از بدو تأسیس تا پایان اسفندماه همان سال می باشد.

این اساسنامه به موجب نامه شماره 21406 /102 /99 مورخ 29 /10 /1399 شورای نگهبان تأیید شده است.