تصویب‌نامه در خصوص تخفیف ۱۵ درصدی (پاداش صرفه جویی) به مشترکان گاز طبیعی بخش خانگی

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۱۰/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۹/۱۳

شماره: 101758/ت57804هـ – ۱۳۹۸/۹/۱۱

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۵ به پیشنهاد وزارت نفت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:


1- [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۲۶]
مشترکان گاز طبیعی بخش خانگی که مصرف گاز آنها در دوره زمانی شانزدهم آبان ماه تا پانزدهم اسفندماه هر سال، نسبت به دوره مشابه سال های 1396 و 1397 در میانگین دمای یکسان طول دوره صورتحساب، بیش از ده درصد (10%) کاهش یابد، مشمول تخفیف (پاداش صرفه‌جویی) معادل پانزده درصد (15%) گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد.

تبصره 1- [حذفی ۱۴۰۰/۸/۲۶]

تبصره 2- [حذفی ۱۴۰۰/۸/۲۶]

2- [حذفی ۱۴۰۰/۸/۲۶]

3- در صورتی که مصرف گاز ساختمان های اداری دستگاه های اجرایی موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386- در بازه زمانی مندرج در بند (1) این تصویب‌نامه، از هشتاد درصد (80%) میانگین مصرف آنها در دوره مشابه در سال های 1396 و 1397 در میانگین دمای یکسان طول دوره صورتحساب بیشتر شود، کل مصرف مشترک مشمول افزایش پنجاه درصدی (50%) با رعایت بند (ب) ماده (1) قانون هدفمندکردن یارانه ها – مصوب 1388- و اصلاحات بعدی آن خواهد شد.

4 – [اصلاحی ۱۴۰۰/۸/۲۶]
در صورتی که مشترکان صنعتی گاز طبیعی با مصرف (5000) مترمکعب در ساعت و بالاتر با درخواست شرکت ملی گاز ایران در بازه زمانی (۱۶) آبان ماه تا (۱۵) اسفند ماه هر سال، حداقل برای پنج روز متوالی، مصرف خود را به میزان سی درصد (30%) نسبت به روز های مشابه قبل کاهش دهند، متناسب با میزان کاهش مصرف گاز،‌ مشمول تخفیف معادل ده درصد (۱۰%) گاز بهای صورتحساب دوره خواهند شد.

تبصره – [الحاقی ۱۴۰۰/۸/۲۶]
در صورتی که کاهش مصرف گاز طبیعی از طریق جایگزینی با سوخت های مایع معادل صورت پذیرد،‌ این سهم از جایگزینی مشمول این بند نمی‌شود.

5- منابع حاصل از اجرای این تصویب‌نامه با رعایت قوانین و مقررات مربوط صرفاً برای مدیریت تقاضا، کاهش هدررفت، بهینه سازی مصرف گاز و توسعه گازرسانی هزینه می شود.

6- مشترکان گاز طبیعی که از تسهیلات مصوبه شماره 283988 مورخ 2 /10 /1394 شورای اقتصاد و اصلاحات بعدی آن در خصوص بهینه‌سازی سامانه های گرمایشی / موتورخانه بهره‌مند شوند، مشمول مزایای تشویقی این تصویب‌نامه نخواهند شد.

7- در اجرای این تصویب‌نامه شرکت ملی گاز ایران / شرکت های گاز استانی موظفند از طریق درج در قبوض، پیامک و تعامل مستمر با مشترکان گاز، نسبت به اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مصرف کنندگان اقدام کنند.

8- مشترکین مصرف کننده خوراک پتروشیمی مشمول احکام این تصویب‌نامه به جز بند (4)، نمی شوند.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری