اصلاح آیین‌نامه اجرایی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۸/۰۱

شماره: 82980/ت57314ه – ۱۳۹۹/۷/۲۱


هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۷/۱۶ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی شورای عالی سلامت و امنیت غذایی موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۴۱۲۲۰/ت۵۵۳۳۰ه مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۲۴ به شرح زیر اصلاح می شود:

1 – متون زیر به عنوان بندهای (ج) و (چ) به ماده (1) اضافه می شود:
ج – سلامت و ایمنی غذایی: عاری بودن غذا از آلاینده ها، مطابق استانداردهای موجود، به طوری که غذا سبب آسیب به مصرف کننده نشود، مشروط بر اینکه طبق دستورالعمل های مربوط آماده یا مصرف شود.
چ- ارزیابی خطر: فرآیندی علمی که شامل مراحل شناسایی خطر، ارزیابی در معرض خطر بودن و توصیف خطر می باشد.

2 – تبصره ماده (2) به عنوان تبصره (1) تلقی و متن زیر به عنوان تبصره (2) به ماده یاد شده اضافه می شود:
تبصره 2 – جلسات شورای عالی حداقل هر شش ماه یکبار تشکیل می شود.

3 – متن زیر به عنوان تبصره به ماده (5) اضافه می شود:
تبصره – شرح وظایف کمیسیون دایمی در چهارچوب بند (الف) ماده (7) قانون، مطابق دستورالعمل موضوع این ماده تعیین می شود.

4 – متن زیر به عنوان ماده (6) اضافه می شود:
ماده 6 – وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و جهاد کشاورزی موظفند به منظور یکپارچه سازی و تجمیع امور مرتبط با غذا و تغذیه نسبت به پیشنهاد اصلاح ساختار تشکیلاتی خود ظرف شش ماه از ابلاغ این اصلاحیه به سازمان اداری و استخدامی کشور جهت تصویب اقدام نمایند.

5 – ماده (6) قبلی به عنوان ماده (7) تلقی و به شرح زیر اصلاح می شود:
ماده 7 – وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی موظف است با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت جهاد کشاورزی ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه، برنامه جامع ارتقای سلامت و ایمنی غذایی کشور را مشتمل بر ارتقای زیرساخت های ارزیابی خطر، ارتقای نظام بازرسی و نظارت بر ایمنی مواد غذایی، تقویت زیرساخت های سلامت و ایمنی غذایی و توانمندسازی کشاورزان در زمینه تولید محصولات سالم گواهی شده و زیستی (ارگانیک) و سایر موارد ضروری، تنظیم و پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب شورای عالی برساند. سازمان برنامه و بودجه کشور در سقف منابع موجود و در چهارچوب ضوابط بخشنامه بودجه سنواتی، اعتبارات مربوط را در لایحه بودجه سالانه کل کشور پیش بینی و طبق برنامه جامع و بر اساس گزارش نظارتی، در اختیار دستگاه های ذی‌ربط قرار می دهد. تخصیص اعتبارات توسط سازمان برنامه و بودجه کشور پس از دریافت گزارش پیشرفت اقدامات برای اجرای مصوباتی که از سوی دبیرخانه شورای عالی ارسال می شود، انجام خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری