آیین‌نامه اجرایی تبصره بند (ت) ماده (۶۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۰۵/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۵/۲۰

شماره: 51819/ت56832هـ – 1399/05/12

هیأت وزیران در جلسه 8 /5 /1399 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، اطلاعات و علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان برنامه و بودجه کشور و تأیید ستاد کل نیروهای مسلح و به استناد تبصره بند (ت) ماده (64) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1395- آیین‌نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1 – در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

1 – نیروهای مسلح: ستاد کل نیروهای مسلح، قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص)، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و زیرمجموعه های تابع و وابسته به آنها.

2 – قانون: قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1395-.

3 – دستگاه اجرایی: دستگاه های اجرایی موضوع ماده (1) قانون.

4 – دبیرخانه: دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری.

5 – سمات: سامانه ملی مدیریت اطلاعات تحقیقاتی.

6 – طرح: طرح (پروژه) پژوهشی، مطالعاتی یا فناورانه که از محل منابع عمومی یا سایر منابع تأمین اعتبار می شود.

7 – پایان نامه و رساله: پژوهشی که توسط داوطلبان کسب مدارج علمی از طریق فرایندهای تعریف شده توسط وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به انجام می‌ رسد.

8 – آیین‌نامه اجرایی: آیین ‌نامه اجرایی بند (ت) ماده (64) قانون موضوع تصویب‌نامه شماره 106082 /ت55377هـ مورخ 13 /8 /1397.

ماده 2 – نیروهای مسلح موظفند یک نفر را به عنوان رابط سمات به دبیرخانه معرفی و هر نوع اطلاعات صحیح فهرست و کتاب‌ شناختی و چکیده پیشنهاده (پروپوزال) مربوط به آن دسته از طرح‌ها، پایان نامه ها و رساله های نیروهای مسلح را که بر اساس تبصره (3) ماده (26) قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح – مصوب 1382-، دارای هیچ سطحی از طبقه بندی نباشد یا مشمول محدودیت در دسترسی یا حیطه بندی نشده باشد، مطابق با مفاد آیین‌نامه اجرایی در سمات ثبت و در حیطه مأموریت ها و وظایف و اختیارات خود، منطبق با مفاد آیین‌نامه اجرایی با دبیرخانه همکاری کنند.

ماده 3 – ثبت هر نوع اطلاعات صحیح فهرست و کتاب شناختی و چکیده پیشنهاده (پروپوزال) مربوط به آن دسته از طرح‌ها، پایان نامه ها و رساله های نیروهای مسلح که بر اساس تبصره (3) ماده (26) قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح، دارای هر سطحی از طبقه بندی یا مشمول محدودیت در دسترسی یا حیطه بندی باشد، در سمات مجاز نیست و ثبت آنها صرفاً در آن دسته از سامانه های امن متعلق به نیروهای مسلح که امنیت و عملکرد آنها به تأیید سلسله مراتب حفاظت اطلاعات و فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) نیروهای مسلح رسیده باشد، مجاز است.

تبصره – نیروهای مسلح موظفند مطابق مفاد تبصره (3) ماده (26) قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح و ساز و کارهای مندرج در آن، طرح‌ها، پایان نامه ها و رساله های طبقه بندی شده خود را زمانی که از شمول طبقه بندی و حیطه بندی خارج و عادی تلقی شوند، در چهارچوب مفاد آیین‌نامه اجرایی در سمات ثبت و شناسه (کد) رهگیری دریافت کنند.

ماده 4 – دستگاه اجرایی اطلاعات صحیح فهرست و کتاب ‌شناختی طرح‌ها، پایان نامه ها و رساله های دارای طبقه بندی را پس از تصویب و پیش از انعقاد قرارداد، به شیوه ای که دبیرخانه تعیین می‌ کند، به دبیرخانه تحویل و رسید آن را دریافت می کند.

تبصره 1 – اطلاعات فهرست و کتاب شناختی طرح‌ها، پایان نامه ها و رساله های دارای طبقه بندی دستگاه های اجرایی در صورت تشخیص بالاترین مقام دستگاه، از حکم این ماده مستثنی است.

تبصره 2 – دستگاه های اجرایی موظفند بر اساس قوانین و مقررات مربوط، طرح‌ها، پایان نامه ها و رساله های طبقه بندی شده خود را زمانی که از شمول طبقه بندی و حیطه بندی خارج و عادی تلقی شوند، در چهارچوب مفاد آیین‌نامه اجرایی در سمات ثبت و شناسه (کد) رهگیری دریافت کنند.

ماده 5 – دبیرخانه موظف است اطلاعات فهرست و کتاب شناختی طرح‌های پژوهشی، پایان نامه ها و رساله های دارای طبقه بندی موضوع این آیین‌نامه را تنها با درخواست کتبی بالاترین مقام دستگاه اجرایی متقاضی و با رعایت ماده (6) این آیین‌نامه در اختیار وی قرار دهد.

ماده 6 – نقل و انتقال و نگهداری طرح‌ها، پایان نامه ها و رساله های موضوع این آیین‌نامه، مشمول قانون مجازات انتشار و افشای اسناد محرمانه و سری دولتی – مصوب 1353- و مقررات مربوط است.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری