آیین‌نامه صادرات و واردات محصولات فرهنگی و هنری

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۳/۲۶

شماره: 129634 – ۱۳۹۹/۳/۲۶

مقدمه:
در اجرای بندهای 16، 20 و 22 ذیل ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ماده ۳۶ و بند ۶ ماده ۳۸ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و به منظور تسهیل در تجارت و تسریع در فرایند صدور مجوز ورود و خروج محصولات فرهنگی و هنری از طریق درگاه سامانه جامع تجارت ایران و سامانه (پنجره واحد) تجارت فرامرزی «آیین‌نامه صادرات و واردات محصولات فرهنگی و هنری» به شرح ذیل ابلاغ می شود:


1 – تعاریف:

1 – 1 – محصولات فرهنگی و هنری: کلیه آثار تجسمی (نقاشی، عکس، طرح، تصویر، نقش، خط، علائم، نشانه های تزئینی، هنر ابتکاری و …)، سینمایی، سمعی و بصری (فیلم، فیلمنامه، ترانه، سرود، تصنیف، شعر، نمایشنامه، تجهیزات و ادوات سینمایی، نمایشی و موسیقیایی و …)، نشر (کتاب، مطبوعات، کتابچه، آگهی نامه، دفترک (بروشور)، کارنما (کاتالوگ)، اعلامیه (تراکت)، خبرنامه (بولتن)، نقشه، پوستر، تمبر، سالنامه و تقویم، انواع کارت های اعتباری و شناسایی و …. انواع اوراق بهادار، هویتی و اداری و …)، انواع محصولات تبلیغی و بسته بندی: پاکت، کیسه، قوطی، بطری، تیوب، پوکه، جعبه، کارتن، ساگ، لفاف، فویل و …) و (برچسب، لیبل، هولوگرام، نوشت افزار و لوازم التحریر، قطعات، انواع نرم افزارها و بازیهای رایانه ای و …) اطلاق می شود که به طریق و روش نوشتاری یا ضبط یا نشر الکترونیکی به وجود آمده باشد.

2 – 1 – وزارت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

3 – 1 – معاونت /سازمان تخصصی: معاونت های امور فرهنگی، هنری، مطبوعاتی، قرآنی، سازمان امور سینمایی و امور سمعی بصری

4 – 1 – مرکز تخصصی: مرکز فن آوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و بنیاد ملی بازی های رایانه ای

5 – 1 – دفتر چاپ: دفتر امور چاپ و نشر معاونت امور فرهنگی وزارت

6 – 1 – سامانه تجارت: سامانه جامع تجارت ایران سازمان توسعه تجارت

7 – 1 – سامانه فرامرزی : سامانه (پنجره واحد) تجارت فرامرزی گمرک جمهوری اسلامی ایران

2 – فرآیند :

1 – 2 – تقاضای اشخاص حقیقی و حقوقی برای اخذ مجوز خروج (جهت صادرات و ورود ثبت سفارش) جهت واردات محصولات فرهنگی و هنری صرفاً از طریق درگاه سامانه تجارت و سامانه فرامرزی، رسیدگی و صدور مجوزها در این سامانه ها انجام می پذیرد .

2 – 2 – دفتر چاپ مرجع انجام فرآیند ثبت سامانه ای مجوزهای صادرات و واردات صادره از سوی معاونت ها، سازمان ها و مراکز تخصصی است.

3 – 2 – دفتر چاپ پس از وصول تقاضا از طریق سامانه های موضوع ماده (1) این آیین‌نامه ظرف حداکثر دو روز مراتب را حسب مورد به معاونت سازمان ها مرکز تخصصی ارسال می نماید .

4 – 2 – معاونت ها، سازمان ها و مراکز تخصصی باید مراتب موافقت با مخالفت خود را نسبت به درخواست های واصله ظرف حداکثر یک هفته اعلام نمایند.

تبصره: معاونت ها و مراکز تخصصی موظفند کلیه قوانین و مقررات مربوط به این آیین‌نامه را به اطلاع عموم برسانند.

5 – 2 – ثبت مجوز ترخیص محصولات فرهنگی و هنری پس از ورود به گمرکات و اظهار کالا در سامانه فرامرزی در رویه واردات همراه با اسناد و مدارک گمرکی و بر اساس اعلام نظر معاونت ها، سازمان ها و مراکز تخصصی وزارت صادر می شود.

3 – کلیات:

1 – 3 – رسیدگی و صدور مجوز توسط معاونت ها و مراکز تخصصی در چارچوب قوانین و مقررات جاری کشور و نیز آیین‌نامه ها، دستورالعمل ها و شیوه نامه های مربوطه (که در تارنمای sso.farhang.gov.ir قابل مشاهده است)، انجام خواهد شد.

2 – 3 – کلیه درخواست های صادرات و واردات (ثبت سفارش و ترخیص) در سامانه تجارت و سامانه تجارت و سامانه فرامرزی انجام می شود، متقاضی نتیجه آن را می تواند در سامانه های یاد شده پیگیری نماید.

3 – 3 – معاونت ها و مراکز تخصصی موظفند دلایل خود را مستند به مواد و بندهای مربوطه از قوانین و مقررات در صورت رد یا اصلاح در خواست های واصله به صراحت اعلام نماید .

4 – ذینفع در صورت اعتراض نسبت به رد یا اصلاح محصول می تواند مراتب اعتراض خود را ظرف ۱۰ روز به دفتر چاپ اعلام و دفتر یاد شده نیز اعتراض را به معاونت، سازمان با مراکز تخصصی مربوطه ارجاع می نماید. اعتراض واصله ظرف حداکثر ۱۰ روز رسیدگی و اعلام نظر می شود که این نظر قطعی است .

5 – این آیین‌نامه در ۵ بند در تاریخ ۱۳۹۹/۳/۲۶ به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید و از تاریخ تصویب لازم الاجراست و زین پس کلیه مقررات، دستورالعمل ها و شیوه نامه های قبلی مرتبط با موضوع این دستورالعمل ملغی گردید و صدور مجوزها مطابق با دستورالعمل حاضر انجام می پذیرد.

هرگونه تغییر در مفاد این دستورالعمل منوط به طی فرآیندهای فنی و حقوقی لازم از طریق مبادی قانونی ذی‌ربط (دفتر نوسازی و تحول اداری و دفتر حقوقی و مالکیت فکری) و با تأیید شورای راهبری توسعه مدیریت این وزارتخانه خواهد بود.

سیدعباس صالحی