آیین ‌نامه اجرایی بند (هـ) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۳/۲۷

شماره: 30309/ت57726هـ- ۱۳۹۹/۳/۲۶

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۳/۲۱ به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (هـ) تبصره (6) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1- در این آیین ‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می ‌روند:

الف- بیمه‌ گزار: شرکت ملی گاز ایران و شرکت مادرتخصصی مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران حسب مورد به نمایندگی از طرف مشترکین گاز و برق.

ب- بیمه ‌گر: شرکت بیمه ‌ای که متعهد به ارایه پوشش بیمه ‌ای و جبران خسارت ‌های وارد شده به ذی ‌نفعان طبق مفاد این آیین‌ نامه و قرارداد مربوط است.

پ- حوادث تحت پوشش: حوادث موضوع ماده (12) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) – مصوب 1393- .

ت- ذی‌ نفعان بیمه ‌نامه: مشترکین و مصرف‌ کنندگان مجـاز گاز طبیعی و برق واحدهای مسکونی و تجاری اعم از شهری و روستایی و سکونتگاهی عشایری و کلیه اشخاص زیان‌ دیده ناشی از حوادث تحت پوشش.

ماده 2- سقف مبلغ مناقصه، معادل سقف اعتبارات مندرج در ردیف ‌های مربوط در جدول شماره (9) قانون بودجه سال 1399 کل کشور و در حد وصولی ردیف‌ های درآمدی (160185) و (160186) جدول شماره (5) قانون مذکور و بر اساس نرخ‌ های مندرج در مفاد بند (هـ) تبصره (6) قانون یاد شده و شامل واحدهای مسکونی و تجاری در پایان سال 1398 با پوشش تمامی مشترکین جدید در قالب بیست و پنج درصد (25 %) افزایش یا کاهش حجم قرارداد منعقد شده است.

ماده 3- نحوه برگزاری مناقصه از طریق ساز و کار قانون برگزاری مناقصات – مصوب 1383 – به صورت عمومی یا محدود بر اساس بالاترین میزان تعهدات پیشنهادی بیمه‌ گران است.

ماده 4- قراردادها به نحوی تنظیم خواهد شد که حوادث احتمالی از ابتدای هر سال تا پایان همان سال را تحت پوشش قرار دهد.

ماده 5- میزان تعهدات شرکت‌ های بیمه ‌گر حداقل معادل تعهدات مناقصه سال قبل و متناسب با حق بیمه مصوب سال جاری است.

ماده 6 – مبنای محاسبه بیمه واحدهای تجاری بر اساس مشترکین شناسایی شده است.

تبصره 1- خسارت‌ های انسانی ناشی از آسیب به واحدهای تجاری و مسکونی یکسان است.

تبصره 2- سایر شرایط مربوط به تعهدات بیمه‌ گر و پرداخت خسارت، تابع قراردادهای منعقد شده با بیمه‌ گر و بیمه گزار است.

ماده 7- بیمه‌ گزار موظف است گزارش عملکرد این آیین‌ نامه از قبیل اعتبار دریافتی و خسارت ‌های پرداختی را در مقاطع زمانی سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کند.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری