آیین‌نامه اجرایی بند (ح) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۳/۱۹

شماره: 25736/ت57711هـ – 1399/03/17

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۳/۱۱ به پیشنهاد شماره 93176 مورخ 31 /2 /1399 سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانه‌ های امور اقتصادی و دارایی، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی) و به استناد بند (ح) تبصره (9) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور، آیین ‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱- در این آیین ‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌ روند:

1 – سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور .

2 – خزانه: خزانه ‌‌داری کل کشور .

3 – قانون: قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور.

4 – شرکت ‌ها، بانک‌ ها و مؤسسه‌ ها: شرکت‌ ها، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به ‌دولت مندرج در پیوست شماره (۳) قانون که هزینه پژوهشی برای آنها منظور شده است.

5 – منابع: حداقل چهل درصد (40 %) از هزینه امور پژوهشی هر یک از شرکت ‌ها، بانک ‌ها و مؤسسه ‌ها .

6 – مراکز: دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و فناوری اعم از دولتی و غیردولتی و جهاد دانشگاهی دارای مجوز از شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذی ‌ربط.

7 – دبیرخانه: دبیرخانه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری .

8 – سامانه: سامانه ملی عرضه و تقاضای پژوهش و فناوری (ساتع).

9 – حساب خاص: حساب خاصی که برای واریز منابع موضوع این آیین‌‌ نامه توسط خزانه ظرف دو هفته پس از ابلاغ این آیین ‌نامه تعیین و اعلام می ‌‌شود.

ماده ۲- شرکت ها، بانک‌ ها و مؤسسه ‌ها موظفند در پایان هر سه ماه معادل بیست و پنج درصد (25 %) از مبلغ منابع موضوع این آیین‌نامه را به حساب خاص واریز و پس از اخذ تأییدیه خزانه، اسناد مثبته را در سامانه بارگذاری کنند. در صورت واریز نشدن وجوه مربوط در موعد مقرر توسط هر یک از شرکت ها، بانک ها و مؤسسه ها، به خزانه اجازه داده می شود رأساً مبلغ مربوط را از حساب آنها نزد خزانه برداشت و آن را به حساب خاص واریز کند.

ماده ۳- منابع موضوع این آیین ‌نامه برای مراکز، مازاد بر درآمدهای اختصاصی مندرج در جدول (۷) قانون است. ابلاغ پرداخت توسط سازمان به منزله مازاد درآمد اختصاصی محسوب می ‌شود.

ماده 4- خزانه مکلف است در پایان هر سه ماه، واریزی هر یک از شرکت ‌ها، بانک‌ ها و مؤسسه‌ ها به تفکیک میزان مبالغ اختصاص یافته به مراکز و نیز پرداختی به مراکز را به سازمان و دبیرخانه گزارش کند.

ماده 5- منابع موضوع این آیین‌ نامه در راستای حل مسایل و مشکلات شرکت ‌ها، بانک ‌ها و مؤسسه ‌ها از قبیل توسعه و ارتقای فناوری و نوآوری، افزایش بهره‌ وری، اصلاح ساختار، کاهش هزینه ‌های تولید و توسعه بازار در قالب موارد زیر از طریق مراکز هزینه می ‌شود:

1 – پروژه‌ های پژوهش کاربردی از طریق اعضای هیئت علمی، پژوهشگران و فناوران.

2 – اجرای پایان ‌نامه ‌های تحصیلات تکمیلی و پروژه ‌های پسادکتری.

3 – پروژه ‌های تحقیقاتی دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی غیرشاغل تحت نظارت یکی از مراکز .

تبصره – تعهدات پرداخت نشده توافقنامه های سال قبل (ثبت شده در سامانه) در اولویت پرداخت قرار دارد.

ماده 6- اعتبارات موضوع این آیین‌ نامه در قالب قراردادهای مشخص که در سامانه ثبت شده است، هزینه می شود.

ماده 7- حداقل شصت درصد (60 %) مبلغ هر پروژه باید به دانشجویان یا پژوهشگران پسادکتری یا دانش‌ آموختگان پژوهشگر یا نیروهای کارورز فعال در پروژه پرداخت شود.

ماده 8- شرکت‌ ها، بانک‌ ها و مؤسسه‌ ها می ‌توانند حداکثر تا ده درصد (10 %) از منابع موضوع این آیین ‌نامه را از طریق دانشگاه‌‏ ها و مؤسسات پژوهشی که بر اساس اساسنامه وابسته به وزارتخانه یا سازمان ذی‌ربط و دارای ردیف بودجه ای و مجوز از شورای گسترش آموزش عالی هستند و جهاد دانشگاهی در چهارچوب این آیین ‌نامه هزینه کنند.

ماده 9- قراردادهای منعقد شده بین شرکت ها، بانک‌ ها و مؤسسه ‌ها و مراکز باید در سامانه ثبت ‌شود و مطابقت آن با این آیین ‌‏نامه به تأیید دبیرخانه برسد و پس از اعلام به سازمان و خزانه اجرایی ‌شود. سازمان مبالغ قابل پرداخت به مراکز را به خزانه اعلام می کند. خزانه موظف است نسبت به پرداخت به مراکز مربوط اقدام کند و در خصوص دانشگاه ها و مراکز پژوهشی غیردولتی به حساب مربوط به دبیرخانه شورای عالی علوم‌، تحقیقات و فناوری واریز کند تا بر اساس موارد ابلاغ شده در اختیار دانشگاه ها و مراکز مربوط قرار گیرد.

ماده 10- بالاترین مقام مراکز مربوط، مسئولیت اجرای قراردادها و هزینه ‌کرد کل منابع اختصاص‌ یافته را بر عهده دارد و باید گزارش اقدامات انجام شده را در سامانه ثبت کند.

ماده 11- دبیرخانه موظف است امکان دسترسی به سامانه را برای سازمان فراهم کند و در راستای به‌ روزرسانی سامانه مواردی از قبیل گزارش‌ گیری از طرح‌ ها، شناسه (کد) گذاری مربوط به طرح‌ ها و مشخص نمودن مراحل پرداخت را با هماهنگی سازمان ایجاد کند.

ماده 12- دبیرخانه موظف است گزارش اثربخشی و نتایج حاصل از اجرای قراردادها را سالانه به سازمان و خزانه اعلام کند.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری