مصوبه شورای عالی اداری در خصوص سیاست­گذاری و برنامه‌ریزی کلان بین دستگاه­های اجرایی در جهت رسیدگی به وضع جامعه روستایی و عشایر کوچ نشین ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۱۱/۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۲/۱۰

شماره ۳۰۹۳۷ – ۱۳۹۹/۲/۱

شورای عالی اداری در یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۱۲، به استناد وظایف و اختیارات مندرج در بند (۷) ماده ۱۱۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و به منظور عملیاتی نمودن موضوع ردیف ۳ از بند «ب» ماده ۲۷ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، بنا به پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس­جمهور و به منظور انسجام ­بخشی به فعالیت های دستگاه های اجرایی، ایجاد وحدت رویه و هماهنگی و هم­افزایی در امر توسعه و عمران مناطق روستایی و عشایری کشور و مدیریت آنها با رویکرد جهادی و نظارت‌­پذیر، ایجاد یکپارچگی در برنامه‌ریزی و ارائه خدمات و طرح‌های روستایی و عشایری در قالب برنامه های جامع، بر اساس نیازها و مشارکت واقعی مردم، تصویب نمود:


ماده ۱ـ به منظور هماهنگی در سیاست­گذاری و برنامه‌ریزی کلان بین دستگاه ­ های اجرایی در جهت رسیدگی به وضع جامعه روستایی و عشایر کوچ نشین ایران که محور فعالیت اقتصادی آنان بر اساس کشاورزی و دامداری سنتی می‌باشد، همچنین در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، بهبود زندگی و احیای فرهنگ و سنت‌های اسلامی و اصیل جوامع روستایی و عشایری، عنوان «شورای عالی عشایر»، موضوع تصویب‌نامه شماره ۶۱۷۵۰ مورخ ۱۳۶۵/۷/۱۳ هیأت وزیران به «شورای عالی عشایر و توسعه روستایی» تغییر می­یابد.


ماده ۲ـ شورای عالی عشایر و توسعه روستایی به ریاست معاون اول رئیس­ جمهور و با ترکیب اعضای زیر تشکیل می­گردد:

–           وزیر جهاد کشاورزی (نایب رئیس)

–           معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس جمهور (دبیر شورا)

–           وزیرکشو

ر-           وزیر راه و شهرسازی

–           وزیر آموزش و پرورش

–           وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

–           وزیر صنعت، معدن و تجارت

–           وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

–           وزیر نیرو

–           وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

–           وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

–           وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

–           رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور

–           رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

–           رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)

–           رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

–           رئیس کمیته امداد امام خمینی

–           مدیرعامل صندوق بیمه کشاورزان، روستائیان و عشایر

–           دو نفر از صاحبنظران و خبرگان مرتبط با امور روستایی و عشایر (با پیشنهاد  وزیر جهاد کشاورزی و حکم رئیس شورای عالی)

–           دو نفر از نمایندگان سازمان­های مردم نهاد فعال در حوزه توسعه روستایی و عشایر (با پیشنهاد دبیر و حکم رئیس شورای عالی)

–           وزیر یا رئیس دستگاه مرتبط با موضوع، حسب مورد و با حق رأی

تبصره ۱ـ وزیر جهاد کشاورزی به ­ عنوان نایب رئیس شورای عالی عشایر و توسعه روستایی، در غیاب معاون اول رئیس­ جمهور، ریاست شورای عالی را به عهده خواهد داشت.

تبصره ۲ـ دبیرخانه شورای عالی عشایر و توسعه روستایی بدون هیچ گونه توسعه تشکیلاتی در معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس ­جمهور مستقر می‌گردد و شرح وظایف آن توسط معاونت یاد شده پیشنهاد و پس از تأیید سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ خواهد شد.

تبصره ۳ـ به موجب تبصره ۳ ماده ۴ آیین­نامه اجرایی شورای برنامه­ریزی و توسعه استان به شماره ۲۹۰۱۸/ت۵۴۴۸۷هـ مورخ ۱۳۹۸/۳/۱۲ هیات وزیران، کلیه تعاملات، ارتباطات، اجرای مصوبات و هماهنگی های لازم با شورای عالی عشایر و توسعه روستایی در سطح استان و شهرستان از طریق شورای برنامه­ریزی و توسعه استان و کمیته برنامه‌ریزی توسعه شهرستان انجام خواهد شد.

تبصره ۴ـ جلسات شورای عالی حداقل هر چهار ماه یکبار تشکیل و با حضور دو سوم از اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات با آرای اکثریت اعضای حاضر به تصویب می رسد.


ماده ۳ـ وظایف شورای عالی عشایر و توسعه روستایی:

(۱) تعیین سیاست ­ ها، اهداف و راهبردهای توسعه متوازن جوامع روستایی و عشایری و تصویب برنامه جامع توسعه پایدار روستایی و عشایری کشور.

(۲) ایجاد هماهنگی بین وزارتخانه ­ ها و ارگان­های ذیربط جهت رفع تنگناهای موجود در جوامع روستایی و عشایری.

(۳) نظارت بر چگونگی انجام وظایف و دریافت گزارش برنامه ­ ها و عملکرد هر کدام از وزارتخانه ­ ها و دستگاه های ذیربط در مناطق روستایی و عشایری.

(۴) تعیین خط­مشی در مورد طرح­های زیربنایی در ارتباط با مسایل امنیتی، آموزشی، فرهنگی، بهداشتی و خدماتی ـ عمرانی.

(۵) اتخاذ تدابیر لازم برای ایجاد و توسعه اشتغال، سرمایه‌­گذاری، رفع موانع تولید و توسعه بازار و حمایت از فعالیت های متنوع اقتصادی و دانش بنیان برای روستائیان و عشایر با همکاری شورای عالی اشتغال و دستگاه­های اجرایی ذیربط و اقدام لازم جهت تأمین اعتبارات مورد نیاز.

(۶) پیشنهاد راهکارهای توسعه و حمایت از صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی.

(۷) ایجاد زمینه ­ های لازم جهت پرورش، رشد و بکارگیری استعدادهای رزمی و نظامی عشایر در جهت حفظ و حراست از دستاوردهای انقلاب اسلامی و مرزهای کشور.

(۸) توسعه، بسط و گسترش فرهنگ اسلامی و سنت ­ های اصیل روستایی و عشایری.

(۹) یکپارچه سازی ظرفیت نهادهای عمومی غیردولتی، خیرین و موسسات خیریه، نهادهای مدنی و مردم نهاد و بخش های خصوصی به منظور بکارگیری مسئولیت های اجتماعی موسسات مربوطه در اجرای برنامه ها.

(۱۰) تصویب دستورالعمل ­ ها و آیین­نامه­های مرتبط با امور توسعه روستایی و عشایری.

(۱۱) ارائه پیشنهادهای لازم به هیات وزیران در خصوص تدوین یا اصلاح قوانین، لوایح برنامه ­ های پنج ساله و بودجه های سنواتی.


ماده ۴ـ کلیه مصوبات شورا پس از ابلاغ رئیس شورای عالی عشایر و توسعه روستایی، لازم الاجرا است.


ماده ۵ ـ معاون توسعه روستایی و مناطق محروم معاون اول رئیس­ جمهور مسئول اجرای این مصوبه بوده و دبیرخانه شورای عالی اداری گزارش اجرای آن­ را به شورای عالی اداری ارائه می نماید.

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی اداری ـ حسن روحانی