آیین‌نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۹/۰۱/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۱/۲۵

شماره: 3707/ت57594هـ – ۱۳۹۹/۱/۲۰

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۱/۲۰ به پیشنهاد مشترک سازمان های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ماده (76) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386 – و بندهای (الف) و (ب) تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بندهای یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1 – حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در سال 1399، پانزده درصد (15%) نسبت به سال 1398 افزایش می یابد. پس از اعمال افزایش مذکور، حکم حقوق بازنشستگان متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از بیست و هشت میلیون (000 /000 /28) ریال کمتر نخواهد بود.

ماده ۲- [اصلاحی ۱۳۹۹/۸/۲۸]
حداقل حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق های وابسته به دستگاه های اجرایی به میزان هجده میلیون و یکصد و پنجاه و دو هزار و هفتصد و پنجاه (750/ 152/ 18) ریال تعیین می شود.

تبصره- [حذفی ۱۳۹۹/۸/۲۸]

ماده 3- در اجرای بندهای (الف) و (ب) تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور، متناسب سازی حقوق بازنشستگان، موظفین و مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح پس از اعمال ماده (1) این آیین‌نامه با افزایش امتیازات گروه های شغلی جداول مواد (109) و (110) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386 – در سقف اعتبارات مندرج در بند یاد شده و سایر قوانین و مقررات مربوط با ضریب دو هزار و چهارصد و سی و هشت (438/ 2) ریال اعمال می‌گردد. افزایش ناشی از اجرای قسمت اخیر ماده (1) این آیین‌نامه و این ماده، حسب مورد به صورت جداگانه در حکم حقوقی ذی نفعان درج می گردد.

تبصره 1 – جداول افزایش امتیازات به نحوی که درصد افزایش امتیازات گروه های شغلی پایین تر (با اولویت کسانی که دریافتی ماهانه آنها کمتر از سی میلیون (000 /000 /30) ریال می ‌باشد) بیشتر باشد، توسط سازمان های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور با همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط حداکثر ظرف یک هفته پس از ابلاغ این آیین‌نامه، ابلاغ خواهد شد. همچنین افزایش حقوق برای بازنشستگانی که مبلغ آخرین حکم متناسب با کارکرد آن ها در سال 1398 بین بیست و چهار میلیون (000 /000 /24) ریال تا پنجاه و یک میلیون (000 /000 /51) ریال است نیز در اولویت قرارگیرد به نحوی که بازنشستگان با حقوق پایین تر از ضریب افزایشی بیشتری برخوردار شوند.

تبصره 2 – برای موارد خارج از قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت و قانون مدیریت خدمات کشوری، تطبیق گروه شغلی آنها با رعایت طرح طبقه بندی مشاغل مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری عمل خواهد شد.

تبصره ۳- [الحاقی ۱۳۹۹/۶/۳۰]
در اجرای ماده (30) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1395 – و جزء (3) ماده (29) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) – مصوب 1393 – صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح مکلفند علاوه بر افزایش موضوع ماده (3) این آیین‌نامه، از محل منابع داخلی و سایر منابع حاصل از سرمایه گذاری های خود و منابع حاصل از بند (و) تبصره (2) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور،‌ نسبت به برقراری عدالت در نظام پرداخت و متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش خود با نود درصد (90%) میانگین حقوق مشمول کسور بازنشستگی شاغلین هم طبقه مشترک صندوق متناسب با سنوات خدمت، از شش‌ماهه دوم سال 1399 اقدام نمایند.
دستورالعمل اجرایی این تبصره مشترکاً توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و سازمان اداری و استخدامی کشور و با همکاری صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح ظرف یک هفته پس از ابلاغ این تصویب‌نامه تهیه و ابلاغ می شود.

ماده 4 – سایر صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاه های اجرایی می توانند از محل منابع داخلی خود، با تصویب هیأت امنا یا مجمع عمومی، حداکثر در سقف افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1399 براساس مفاد این آیین‌نامه اقدام نمایند.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری