اصلاح آیین‌نامه اجرایی بند (و) و جزءهای (۳ـ۲) و (۴ـ۲) بند (و) تبصره (۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۱۱/۲۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۱/۲۸

شماره ۱۵۴۹۸۱/ت۵۷۳۷۷هـ – ۱۳۹۸/۱۲/۵

هیئت وزیران در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ به پیشنهادهای وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:


آیین‌نامه اجرایی بند (و) و جزءهای (۳ـ۲) و (۴ـ۲) بند (و) تبصره (۵) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۳۷۵۶/ت۵۶۶۸۷هـ مورخ ۱۳۹۸/۴/۱۵ به شرح زیر اصلاح می شود:

۱ـ در بند (ذ) ماده (۱)، عبارت «،مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و شرکت های آب و فاضلاب (بابت اجرای طرح‌های تملک دارایی سرمایه ای که اعتبارات آنها از محل بودجه عمومی دولت تأمین می شود)» قبل از عبارت« که دارای بدهی قطعی به اشخاص متقاضی هستند.» اضافه می شود.

۲ـ در بند (ر) ماده (۱)، واژه «قطعی» به واژه «ایجاد» اصلاح می شود.

۳ـ تبصره (۲) ماده (۴) به شرح زیر اصلاح می شود:

تبصره ۲ـ شیوه نامه نقل و انتقال مطالبات بین بانک ها ظرف دو هفته پس از ابلاغ این تصویب‌نامه توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی ابلاغ می شود.

۴ـ متن زیر به عنوان تبصره (۷) به ماده (۵) اضافه می شود:

تبصره ۷ـ در مواردی که اشخاص متقاضی مشمول اسناد تسویه خزانه نوع اول و نوع دوم، رأساً نسبت به تسویه کسور سازمان تأمین اجتماعی بابت بدهی قطعی دولت، اقدام نمایند، مبلغ کسور تسویه شده، به مبلغ مطالبات آنها از دولت اضافه و تسویه آن از طریق اسناد تسویه خزانه  نوع اول و دوم مجاز است.

۵ ـ در ماده (۶) عبارت «عقود مشارکتی با نرخ بازده» به عبارت «عقود غیرمشارکتی یا نرخ بازده» اصلاح می شود.

۶ ـ در تبصره (۴) ماده (۷)، عبارت « از شرکت ملی نفت ایران که به صورت ریالی در دفاتر شرکت ملی نفت ایران» به عبارت « از شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تابعه و وابسته آن که به صورت ریالی در دفاتر آنها» اصلاح می شود.

۷ـ متن زیر به عنوان تبصره (۷) به ماده (۷) اضافه می شود:

تبصره ۷ـ در خصوص تسهیلاتی که در چارچوب مقررات مربوط تقسیط مجدد یا تمدید قرارداد شده اند، تاریخ ایجاد بدهی اولیه ملاک سال ایجاد بدهی اشخاص متقاضی می باشد.

۸ـ متن زیر به عنوان تبصره به ماده (۸) اضافه می شود:

تبصره ـ ملاک تاریخ ایجاد مطالبات موضوع این ماده، تاریخ ایجاد مطالبات دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی (تعاونی و خصوصی) است و تهاتر موضوع آن مشمول محدودیت اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای مندرج در بند (ث) ماده (۱) این آیین‌نامه نمی باشد.

معاون اول رییس ‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری