اساسنامه اصلاحی صندوق حمایت و بازنشستگی آینده‌ساز [مصوب ۱۳۹۸]

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۰۱/۲۷

شماره ۱۰۰۷  – ۱۳۹۹/۱/۶

در اجرای قسمت اخیر تبصره (۲) بند (الف) ماده (۵۷) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور (مصوب ۱۳۹۵)، به پیوست «اساسنامه اصلاحی صندوق حمایت و بازنشستگی  آینده‌ساز» که در جلسه مورخ ۱۳۹۸/۶/۲۴ شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی به تصویب وزرای عضو شورا و تأیید و توشیح مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است، ممهور به مهر دبیرخانه آن شورا جهت اجرا ابلاغ می گردد.

دبیر شورا و وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ محمد شریعتمداری


فصل اول: کلیات

ماده ۱ـ «صندوق حمایت و بازنشستگی آیند‌ه‌ساز» به عنوان صندوق بیمه اجتماعی، به استناد ماده (۲) قانون تأسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ماده (۴) قانون حمایت کارمندان در برابر اثرات ناشی از پیری و ازکارافتادگی و فوت (مصوب ۱۳۴۹/۱۲/۹) و بر اساس تبصره (۲) ماده ۱۱ قانون تشکیل وزارت بهداری و بهزیستی (مصوب ۱۳۵۵) و با تصویب شورای عالی تأمین اجتماعی وقت و موافقت سازمان امور اداری و استخدامی کشور تشکیل و به ثبت رسیده است، در این اساسنامه به اختصار «صندوق» نامیده می شود.

ماده ۲ـ هدف صندوق در راستای قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، قوانین و مقررات عام تأمین اجتماعی و سایر قوانین و مقررات مربوط (حسب مورد، قانون کار)، پرداخت مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگان، بیکاری و همچنین ارائه بیمه خدمات درمانی مطلوب به اعضای اصلی و تبعی و استقرار نظام هماهنگ متناسب و همچنین تمرکز وجوه و درآمدهای موضوع قوانین فوق الذکر، با به کارگیری اصول محاسبات بیمه ای و امکان انجام فعالیت های اقتصادی (با بهره گیری از وجوه و ذخائر در اختیار) می باشد.

تبصره ـ حقوق افراد عضو و تحت پوشش در قبال تعهدات قانونی سازمانها، مؤسسات  و صندوقهای بیمه ای این نظام، تحت ضمانت دولت خواهد بود و صندوق مکلف است  تمهیدات مالی، اعتباری و ساختاری که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه اتخاذ می نماید را رعایت نماید.

ماده ۳ـ صندوق دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی و اداری می باشد و به صورت موسسه غیردولتی، طبق مقررات این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوطه، تحت نظارت و راهبری کلان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اداره خواهد شد.

ماده ۴ـ صندوق نسبت به انجام کلیه امور و عملیاتی که در تحقق اهداف مندرج در ماده (۲) این اساسنامه پیش بینی شده است، در چارچوب مفاد این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوطه اقدام می نماید. از جمله این موارد عبارتند از:

الف ـ تأمین و پرداخت مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگان و بیکاری و همچنین ارائه بیمه خدمات درمانی مطلوب به اعضاء و مستمری بگیران.

ب ـ استفاده از وجوه و ذخایر و سایر منابع از طریق فعالیت های اقتصادی لازم با بازدهی مناسب و با رعایت اصول امنیت سرمایه گذاری، سودآوری و نقدشوندگی و در چارچوب ضوابط بند (هـ) ماده ۱۵ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی.

پ ـ استفاده از تسهیلات مالی و سایر خدمات بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری غیربانکی مجاز و سایر صندوق ها و مؤسسات قانونی تأمین سرمایه.

تبصره ـ صندوق موظف است در ارایه خدمات و انجام تعهدات(در موارد مسکوت) و همچنین تنظیم آیین‌نامه ها و ضوابط مربوطه، حداقل حمایت های مندرج در قانون و مقررات تأمین اجتماعی و اصلاحیه های بعدی آن را رعایت نماید. افزایش حقوق مستمری کلیه مستمری بگیران صندوق بر اساس مصوبات هیأت وزیران خواهد بود.

ماده ۵ ـ کلیه دارایی های صندوق به هر مبلغ و به هر صورت و کیفیت، متعلق به اعضای آن می باشد و صرفاً در جهت رفاه و تأمین مستمری ایام بازنشستگی، ازکارافتادگی، بازماندگان و تأمین بیمه درمان مناسب اعضاء و اداره امور صندوق به مصرف خواهد رسید. در هیچ شرایطی و به هیچ عنوان نمی توان اعضای صندوق و یا بازماندگان آنان را از حقوقی که بر اساس اساسنامه و آیین‌نامه بازنشستگی صندوق کسب می نماید، محروم نمود.

ماده ۶ ـ مرکز اصلی صندوق در تهران است و می تواند در تهران و سایر مناطق کشور از طریق شعب و نمایندگی ها فعالیت نماید و در مورد واگذاری امور اجرایی و تصدی گری به کارگزاری ها، براساس تبصره (۱) ماده  (۱۲) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی اقدام می نماید.

تبصره ـ امکان جابجایی مرکز اصلی صندوق در اختیار هیأت امناء می باشد.

فصل دوم: ارکان صندوق

ماده ۷ـ ارکان صندوق به شرح زیر است:

الف ـ هیأت امناء.

ب ـ هیأت مدیره.

پ ـ مدیرعامل.

ت ـ هیأت نظارت.

تبصره ـ شرایط عضویت در کلیه ارکان فوق، مطابق تبصره (۱) ماده (۱۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی می باشد. حکم انتصاب کلیه ارکان این ماده، پس از طی مراحل مقرر در این اساسنامه، توسط رئیس  هیأت امناء صادر می شود.

ماده ۸ ـ تعداد اعضای هیأت امناء ۹ نفر می باشد که ترکیب، نحوه انتخاب و شرایط عضویت آنان به شرح زیر است:

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی (رئیس هیأت امناء).

رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (نائب رئیس).

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور یا معاون ذیربط وی.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یا معاون ذیربط وی.

وزیر امور اقتصادی و دارایی یا معاون ذیربط وی.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور یا معاون ذیربط وی.

سه نفر از نمایندگان خدمات گیرندگان (کارفرما، شاغل و بازنشسته) با معرفی تشکل های رسمی و قانونی مربوطه.

تبصره ۱ـ اعضای حقیقی هیأت امناء برای مدت چهارسال انتخاب می شوند و جایگزینی پیش از موعد و تجدید انتخاب آنها بلامانع است. اعضای هیأت امناء پس از اتمام مدت عضویت خود و تا تعیین اعضای جدید، کماکان به کار خود ادامه می دهند.

تبصره ۲ـ تعیین حق الزحمه اعضای هیأت امناء، به تناسب میزان فعالیت آنان در خارج از اوقات اداری و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، با ابلاغ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می باشد.

تبصره ۳ـ در صورت فوت، حجر یا استعفاء یا سلب شرایط قانونی و یا غیبت بیش از سه جلسه متوالی بدون عذر موجه هر یک از اعضای حقیقی هیأت امناء، جانشین او برای مدت باقیمانده، به شرح مقرر در این ماده که در هر حال نباید بیشتر از دو ماه به طول انجامد، انتخاب خواهد شد. تشخیص عذر موجه با هیأت امناء خواهد بود.

تبصره ۴ـ جلسات هیأت امناء با حضور حداقل دوسوم از اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با رأی موافق حداقل ۵  عضو حاضر در جلسه قطعیت خواهد یافت. نحوه تشکیل و اداره جلسات هیأت امناء به موجب آیین‌نامه ای خواهد بود که پس از تشکیل اولین جلسه هیأت امناء به تصویب می رسد.

تبصره ۵ـ انجام وظایف مربوط به دبیرخانه صندوق، برعهده دبیرخانه هیأت امنای سازمان تأمین اجتماعی و صندوقهای تابعه می باشد.

ماده ۹ـ وظایف و اختیارات هیأت امناء، در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، به شرح زیر می باشد:

الف ـ تصویب راهبردها و خط مشی های صندوق، با رعایت سیاست ها و برنامه های کلان شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه  اجتماعی.

ب ـ تصویب برنامه و بودجه، صورت های مالی (ترازنامه، تغییرات در خالص دارایی ها و درآمد و هزینه) و گزارش عملکرد سالانه (گزارش فعالیت و وضع عمومی) صندوق، پس از استماع گزارش هیأت مدیره و حسابرس و بازرس قانونی و اظهارنظر هیأت نظارت صندوق نسبت به صورت های مالی اصلی و تلفیقی و گزارش عملکرد سالانه فوق.

پ ـ تعیین، عزل و پذیرش استعفای اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل و هیأت نظارت صندوق.

ت ـ تصویب آیین‌نامه های مالی، معاملاتی، اداری، استخدامی، بیمه اجتماعی، سرمایه گذاری و سایر آیین‌نامه های موردنیاز صندوق، پس از تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

ث ـ تعیین حقوق و مزایا و یا حق الزحمه (حسب مورد) اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل و هیأت نظارت، در مواردی که در قوانین و مقررات مربوطه تعیین نشده است.

ج ـ تصویب ساختار و تشکیلات کلان صندوق.

چ ـ پیشنهاد تغییر، اصلاح یا تفسیر مواد اساسنامه صندوق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهت بررسی و طی مراحل قانونی.

ح ـ پیشنهاد وضع، تغییر و یا اصلاح قوانین و مقررات بیمه ای دولت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهت بررسی و طی مراحل قانونی.

خ ـ پیشنهاد انحلال، ادغام و تجمیع صندوق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جهت بررسی و طی مراحل قانونی.

دـ بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص موارد پیشنهادی هیأت مدیره.

ذـ تصویب سایر موارد مقرر، با توجه به قوانین و مقررات مربوط.

تبصره ـ هیأت امناء در صورت وجود دستور کار، حداقل هر سه ماه یک جلسه خواهد داشت و در صورت ضرورت، به درخواست رئیس یا اکثریت اعضای هیأت امناء، جلسات فوق العاده تشکیل می شود.

ماده ۱۰ـ اعضای هیأت مدیره مرکب از پنج نفر دارای تخصص و تجارب مختلف موردنیاز، مطابق بند (ب) و تبصره (۱) ماده (۱۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی می باشد که به پیشنهاد رئیس هیأت امناء و انتخاب هیأت امناء به صورت موظف برای مدت چهار سال انتخاب خواهند شد و انتخاب مجدد آنها بلامانع می باشد.

تبصره ۱ـ هیأت مدیره در اولین جلسه از بین اعضای خود، یک نفر را به عنوان رئیس، یک نفر نایب رئیس و یک نفر منشی انتخاب می نماید. مدت ریاست رئیس و نایب رئیس هیأت مدیره، بیش از مدت عضویت آنها در هیأت مدیره نخواهد بود. رئیس و نایب رئیس قابل عزل و انتخاب مجدد می باشند.

تبصره ۲ـ اعضای هیأت مدیره پس از اتمام مدت مأموریت خود، تا تعیین هیأت مدیره جدید کماکان به کار خود ادامه می دهند.

تبصره ۳ـ در صورت فوت، حجر، استعفاء و یا سلب شرایط قانونی هریک از اعضای هیأت مدیره یا در مواردی که به تشخیص هیأت امناء، تغییر آنان ایجاب نماید، هیأت امناء موظف است به ترتیب مقرر در این اساسنامه، در اولین جلسه خود که در هر صورت نباید بیشتر از سه ماه به طول بیانجامد، جانشین وی را برای مدت باقیمانده تعیین نماید.

ماده ۱۱ـ وظایف رئیس هیأت مدیره به شرح زیر است:

الف ـ دعوت از اعضای هیأت مدیره جهت تشکیل جلسات و اداره جلسات هیأت مدیره.

ب ـ انعکاس پیشنهادهای هیأت مدیره به هیأت امناء و ابلاغ مصوبات هیأت امناء و هیأت مدیره به مدیرعامل.

پ ـ ارائه رونوشت از کلیه مصوبات هیأت مدیره به هیأت امناء و هیأت نظارت.

ماده ۱۲ـ وظایف و اختیارات هیأت مدیره، در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، به شرح زیر می باشد:

الف ـ پیشنهاد نصب و عزل مدیرعامل صندوق به هیأت امناء.

ب ـ بررسی و تأیید راهبردها، خط مشی ها و برنامه های اجرائی لازم برای دستیابی به اهداف صندوق برای ارائه به هیأت امناء.

پ ـ بررسی و تأیید برنامه های عملیاتی صندوق.

ت ـ بررسی و تأیید برنامه و بودجه، صورت های مالی اصلی و تلفیقی (ترازنامه، تغییرات در خالص دارایی ها و درآمد و هزینه) و گزارش عملکرد سالانه (گزارش فعالیت و وضع عمومی) صندوق، جهت ارائه به هیأت امناء.

ث ـ ارائه گزارش مالی میان دوره ای و مقایسه بودجه با عملکرد در مقاطع ۶ ماهه، حداکثر تا ۳۰ روز پس از پایان هر مقطع زمانی، به هیأت امناء.

ج ـ بررسی و تأیید آیین‌نامه  های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی، بیمه اجتماعی، سرمایه گذاری و سایر آیین‌نامه ها و ضوابط موردنیاز صندوق و ارائه آنها به هیأت امناء جهت بررسی و تصویب در مراجع قانونی ذیربط.

چ ـ بررسی و تأیید ساختار و تشکیلات کلان صندوق و ارائه آن به هیأت امناء جهت بررسی و تصویب و تصویب تشکیلات تفصیلی صندوق، با رعایت مصوبات هیأت امناء.

ح ـ تعیین اعضای هیأت مدیره و مدیران عامل شرکتها و مؤسسات تابعه بلافصل، به پیشنهاد مدیرعامل و با توجه به میزان سهام در شرکتها.

خ ـ نظارت بر کلیه سطوح و امور اجرائی صندوق و همچنین نظارت بر عملکرد شرکتها و مؤسسات تابعه صندوق و ارائه گزارش به هیأت امناء.

د ـ تصویب سازوکار مربوط به اجرای مصوبات هیأت امناء و هیأت مدیره، به پیشنهاد مدیرعامل و یا اعضای هیأت امناء.

ذ ـ تصویب نظام کنترل داخلی به منظور اطمینان از انطباق کلیه عملیات صندوق با اهداف، قوانین و مقررات، اساسنامه و آیین‌نامه های مصوب، به پیشنهاد مدیرعامل.

رـ طرح، پیگیری، دفاع و یا استرداد هرگونه دعاوی حقوقی یا کیفری در هر یک از دادگاه ها، دادسراها و سایر مراجع قضایی یا غیرقضایی اختصاصی یا عمومی و دیوان عدالت اداری از طرف صندوق، با حق حضور و مراجعه به مقامات قضایی، انتظامی و اداری و انجام اقدامات موردنیاز در دادرسی، مصالحه و سازش، استرداد اسناد یا دادخواست یا دعوا، ادعای جعل یا انکار یا تردید نسبت به سند طرف و استرداد سند، ادعای جعل و تعیین جاعل، حق امضای قراردادهای حاوی شرط داوری یا توافقنامه داوری و ارجاع دعوی به داوری و تعیین و گزینش داور، اجرای حکم نهایی و قطعی داور، درخواست صدور برگ اجرایی و تعقیب عملیات آن و اخذ محکوم به و وجوه ایداعی و تعقیب آنها، تعیین مُصدق و کارشناس، انتخاب و عزل وکیل و نماینده با حق توکیل مکرر، اقرار در ماهیت دعوا، جلب ثالث و دفاع از دعوای ثالث، دعوای متقابل و دفاع در مقابل آن، ورود شخص ثالث و دفاع از دعوای ورود ثالث، قبول یا رد سوگند، تأمین ضرر و زیان ناشی از دعاوی و انجام سایر موارد موردنیاز در این رابطه.

زـ انجام سایر امور لازم برای اداره صندوق، در چارچوب این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط.

تبصره ۱ـ هیأت مدیره می تواند بخشی از اختیارات خود را جهت اداره مطلوب صندوق و تحقق اهداف آن به مدیرعامل تفویض نماید. این واگذاری رافع مسئولیت اعضاء هیأت مدیره نخواهد بود. هیأت مدیره نمی تواند وظایف و اختیارات مندرج در بندهای (الف)، (ب)، (پ)، (ت) و (ث) را به مدیرعامل یا دیگری واگذار نماید.

تبصره ۲ـ جلسات هیأت مدیره با حضور حداقل چهار نفر از اعضا رسمیت می یابد و تصمیمات آنان با رأی موافق اکثریت اعضای حاضر در جلسه معتبر خواهد بود. نحوه تشکیل و اداره جلسات هیأت مدیره به موجب آیین‌نامه ای خواهد بود که به تصویب هیأت مدیره می رسد.

ماده ۱۳ـ مدیرعامل به عنوان عالی ترین مقام اداری و اجرایی صندوق، فردی خارج از هیأت امناء و هیأت مدیره است که مطابق شرایط مندرج در تبصره (۱) ماده (۱۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی برای مدت چهار سال به پیشنهاد هیأت مدیره و تصویب هیأت امناء و حکم رئیس هیأت امناء انتخاب خواهد شد و انتخاب مجدد وی بلامانع می باشد.

تبصره ـ در صورت فوت، حجر، استعفاء و یا سلب شرایط قانونی مدیرعامل یا در مواردی که به تشخیص هیأت امناء، تغییر وی ایجاب نماید، جانشین وی به ترتیب مقرر در این اساسنامه تعیین می گردد. تا زمان تعیین مدیرعامل جدید، حداکثر به مدت شش ماه انجام وظایف مدیرعامل برعهده فردی است که از سوی رئیس هیأت امناء تعیین می گردد.

ماده ۱۴ـ وظایف و اختیارات مدیرعامل، در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه و مفاد این اساسنامه، به شرح زیر می باشد:

الف ـ اداره امور جاری صندوق، در چارچوب قوانین و مقررات، اساسنامه، راهبردها، خط مشی ها، برنامه و بودجه، آیین‌نامه  ها و دستورالعمل های مصوب هیأت امناء و هیأت مدیره.

ب ـ تهیه و تنظیم برنامه و بودجه، صورت های مالی اصلی و تلفیقی (ترازنامه، تغییرات در خالص دارایی ها و درآمد و هزینه) و گزارش عملکرد سالانه (گزارش فعالیت و وضع عمومی) صندوق، جهت ارائه به هیأت مدیره.

پ ـ تهیه و تنظیم صورت های مالی میان دوره ای و مقایسه بودجه با عملکرد در مقاطع زمانی ۶ ماهه و حداکثر تا ۱۵ روز پس از اتمام مقطع ۶ ماهه مذکور، جهت ارائه به هیأت مدیره.

ت ـ تهیه ساختار و تشکیلات کلان و تفصیلی صندوق و ارائه آن به هیأت مدیره و استقرار و عملیاتی نمودن ساختار و تشکیلات مصوب.

ث ـ نظارت بر عملکرد شرکت ها و مؤسسات تابعه صندوق و ارائه گزارش به هیأت مدیره.

ج ـ صدور احکام نصب و عزل اعضاء هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت ها و مؤسسات تابعه بلافصل، با توجه به میزان سهام صندوق در شرکتها و موسسات مذکور، پس از تصویب هیأت مدیره صندوق.

چ ـ نصب و عزل و پذیرش استعفای معاونین و مدیران صندوق.

ح ـ نمایندگی سهام صندوق با حق تفویض به هر یک از کارکنان جهت حضور در جلسات مجامع عمومی مؤسسات و شرکت هایی که تمام یا قسمتی از سهام آن متعلق به صندوق می باشد.

خ ـ پیشنهاد سازوکارهای عملیاتی نمودن تصمیمات هیأت امناء و هیأت مدیره.

د ـ ارائه پیشنهاد جهت تسهیل امور اجرایی به هیأت مدیره.

ذ ـ نمایندگی صندوق در برابر کلیه ادارات دولتی و غیردولتی، مؤسسات عمومی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی.

رـ طرح، پیگیری، دفاع و یا استرداد هرگونه دعاوی، اعم از کیفری یا حقوقی در مراجع قضایی و غیرقضایی و انجام اقدام لازم، در صورت تفویض هیأت مدیره.

زـ افتتاح و استفاده از هرگونه حساب و یا مسدود نمودن آن نزد بانک ها و مؤسسات قانونی دیگر.

س ـ وصول مطالبات و پرداخت دیون صندوق.

ش ـ صدور، ظهرنویسی، قبولی، پرداخت و واخواست اوراق تجاری.

ص ـ انعقاد هرگونه قرارداد، تغییر، تبدیل، فسخ یا اقاله آن در مورد اموال منقول و غیرمنقول که مرتبط با موضوع فعالیت صندوق باشد و انجام کلیه عملیات مندرج در ماده (۴) این اساسنامه.

ض ـ دریافت تسهیلات و خدمات از بانک ها و مؤسسات رسمی و سایر صندوق های مجاز تأمین اعتبار، با رعایت قوانین و مقررات و اساسنامه حاضر.

تبصره ۱ـ مدیرعامل در مقابل اشخاص حقیقی و حقوقی، در حدود اختیاراتی که به او تفویض شده، نماینده صندوق محسوب و از طرف صندوق حق امضاء دارد. مدیرعامل می تواند برخی از وظایف و اختیارات خود را با حفظ مسئولیت، به مدیران و کارکنان صندوق تفویض نماید.

تبصره ۲ـ مکاتبات عادی به امضاء مدیرعامل و مهر صندوق و قراردادها و اسناد تعهدآور و چک های صادره صندوق، در چارچوب ضوابط، مقررات و آیین‌نامه  های مربوط، با امضای مدیرعامل و یکی از اعضای هیأت مدیره (به انتخاب هیأت مدیره) همراه با مهر صندوق معتبر می باشد.

ماده ۱۵ـ اعضای هیأت نظارت مرکب از سه نفر دارای تخصص و تجارب مختلف موردنیاز می باشد که با رعایت شرایط مندرج در تبصره (۱) بند (د) ماده (۱۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، توسط هیأت امناء برای مدت چهار سال انتخاب می شوند و انتخاب مجدد آنها بلامانع است.

تبصره ۱ـ هیأت نظارت حق هیچگونه دخالتی در امور اجرایی صندوق را نخواهد داشت و در اجرای وظایف خود جهت دریافت اطلاعات موردنیاز و رسیدگی به دفاتر، اسناد و مدارک باید از طریق مدیرعامل اقدام نماید.

تبصره ۲ـ مدیرعامل موظف است هرگونه مدارک یا توضیحاتی که مورد درخواست کتبی هیأت نظارت باشد، در مهلت های قانونی یا مهلت تعیین شده از سوی هیأت نظارت، در اختیار آنان قرار دهد.

تبصره ۳ـ اداره امور داخلی هیأت نظارت و طرز تشکیل جلسات آن و نحوه انجام رسیدگی، طبق آیین‌نامه ای خواهد بود که توسط هیأت مذکور تدوین و تصویب خواهد شد.

تبصره ۴ـ انتخاب رئیس هیأت نظارت از بین اعضای هیأت نظارت، به عهده رئیس هیأت امناء صندوق می باشد.

تبصره ۵ ـ وظایف بازرس قانونی به عهده سازمان حسابرسی می باشد که گزارش خود را به هیأت نظارت جهت بررسی و اظهارنظر ارائه خواهد نمود.

تبصره ۶ ـ در صورت فوت، حجر، استعفاء یا سلب شرایط قانونی هریک از اعضاء هیأت نظارت یا در مواردی که به تشخیص هیأت امناء، تغییر آنان ایجاب نماید، هیأت امناء موظف است به ترتیب مقرر در این اساسنامه، در اولین جلسه خود که در هر صورت نباید بیشتر از سه ماه به طول بیانجامد، جانشین وی را برای مدت باقیمانده تعیین نماید. اعضای هیأت نظارت پس از اتمام مدت مأموریت خود، تا تعیین هیأت نظارت جدید کماکان به کار خود ادامه می دهند.

ماده ۱۶ـ وظایف و اختیارات هیأت نظارت، در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، به شرح زیر می باشد:

الف ـ نظارت بر حسن اجرای مفاد اساسنامه و تطبیق عملیات صندوق با قوانین و مقررات قانونی.

ب ـ اظهارنظر در خصوص صورتهای مالی تنظیمی، قبل از طرح در هیأت امناء.

پ ـ اظهارنظر در خصوص گزارش حسابرس و بازرس قانونی.ت ـ انجام سایر وظایفی که به موجب این اساسنامه یا قوانین و مقررات مربوط در صلاحیت هیأت نظارت می باشد.

تبصره ـ چنانچه هیأت نظارت در اداره امور صندوق، عملی خلاف قوانین و مقررات یا مغایر مفاد این اساسنامه مشاهده نماید مراتب را به اطلاع هیأت مدیره رسانده و هیأت مدیره در اسرع وقت و حداکثر ظرف مدت دو هفته پاسخ مکتوب را اعلام می کند. هیأت نظارت در هر حالت پس از بررسی های لازم، گزارش نهایی را به اطلاع هیأت امناء خواهد رساند.

فصل سوم: مقررات مالی و اداری

ماده ۱۷ـ سال مالی صندوق برابر یک سال شمسی است که از اول فروردین هر سال آغاز و در پایان اسفند همان سال خاتمه می یابد.

ماده ۱۸ـ دارایی ها و درآمدهای صندوق، در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه، عبارتند از:

الف ـ حق بیمه های دریافتی و دریافتنی، شامل سهم بیمه شدگان، کارفرمایان و دولت.

ب ـ وجوه و دارایی های موجود و منافع حاصل از سرمایه گذاری های صندوق.

پ ـ وجوه حاصل از خسارت، جرایم و جزاهای نقدی، موضوع قوانین و مقررات مربوط و یا احکام قطعی دادگاهها.

ت ـ هدایا و کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی، اعم از داخل یا خارج کشور.

ث ـ بدهی ها، کمک ها و تعهدات قانونی دولت به صندوق.

ج ـ سایر منابعی که بر اساس ماده (۷) قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی یا قوانین و مقررات مربوط، قابل جذب توسط صندوق باشد.

تبصره ۱ـ در صورتی که منابع مالی صندوق، کفاف هزینه ها و تعهدات صندوق را ندهد صندوق مکلف است با تصویب هیأت امناء اقدامات مالی و ساختاری لازم را از جمله از طریق اخذ وام و اعتبار از واحدهای تابعه، وابسته یا زیرمجموعه و یا بانکها و موسسات و صندوق های مالی و اعتباری مجاز، واگذاری بنگاههای زیان ده و کم بازده و اعمال تغییرات لازم در سرمایه گذاری و نحوه مدیریت وجوه و ذخایر اتخاذ نماید. تأمین کسری صندوق از طریق بودجه عمومی دولت در ارتباط با آن بخش از تعهدات قانونی که براساس قوانین و مقررات موضوعه برقرار گردیده است، منوط به عدم امکان جبران آن از روش های یادشده و تایید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (جهت ارسال به سازمان برنامه و بودجه کشور و درج در لوایح بودجه سنواتی) می باشد، مشروط به اینکه صندوق تمهیدات مالی، اعتباری و ساختاری ابلاغی از سوی وزارتخانه مذکور را رعایت نموده یا بنماید.

تبصره ۲ـ ضوابط نظام تأمین اجتماعی چندلایه مصوب و ابلاغی، در تنظیم آیین‌نامه ها، قوانین و مقررات صندوق، تعیین سقف و کف برقراری حقوق و مزایای مستمری در سطح پایه، معادل قوانین و مقررات عام تأمین اجتماعی ملاک عمل خواهد بود. در لایه بیمه اجتماعی مکمل، مطابق جز (۲) ماده ۲ قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی اقدام خواهد شد.

ماده ۱۹ـ مدیرعامل مکلف است هر ساله گزارش محاسبات فنی (بیمه ای) صندوق را که توسط کارشناسان واجد صلاحیت حرفه ای و براساس ضوابط ابلاغی وزات تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه گردیده است، به هیأت مدیره صندوق ارائه تا پس از تأیید به هیأت امناء تقدیم گردد.

ماده ۲۰ـ هیأت مدیره مکلف است تا پایان آبان ماه هر سال، برنامه و بودجه صندوق را برای سال بعد تنظیم و به هیأت امناء پیشنهاد نماید. هیأت امناء مکلف است حداکثر تا پایان بهمن ماه، برنامه و بودجه سال بعد را تصویب و به هیأت مدیره ابلاغ نماید.

تبصره ۱ـ هیأت مدیره موظف است گزارش های مقایسه ای بودجه با عملکرد، صورت های مالی اصلی و تلفیقی و عملکرد سالانه خود را حداکثر تا پایان تیرماه سال بعد جهت بررسی و اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی و هیأت نظارت ارسال نماید.

تبصره ۲ـ بازرس قانونی مکلف است نسخه ای از نظرات خود را در مورد گزارش های مقایسه ای بودجه با عملکرد، صورت های مالی اصلی و تلفیقی سالانه و عملکرد هیأت مدیره را حداکثر ظرف مدت ۲۰ روز به هیأت نظارت اعلام نماید.

تبصره ۳ـ هیأت نظارت موظف است، حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ وصول گزارش بازرس قانونی، مراتب را بررسی و پس از اخذ نظرات هیأت مدیره و حسب مورد اعمال اصلاحات لازم در حساب ها و گزارش های صندوق، اظهارنظر خود را به همراه گزارش بازرس قانونی و نظرات هیأت مدیره به هیأت امناء ارائه نماید. هیأت مدیره نیز مکلف است در صورت اختلاف نظر با هیأت نظارت، موارد را جهت بررسی و اتخاذ تصمیم به هیأت امناء تقدیم دارد.

تبصره ۴ـ هیأت امناء مکلف است حداکثر تا ۱۵ آبان ماه سال بعد، نسبت به بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد صورت های مالی اصلی و تلفیقی حسابرسی شده و عملکرد سالانه هیأت مدیره صندوق اقدام نماید.

تبصره ۵ ـ صورت های مالی اصلی و تلفیقی سالیانه صندوق باید با رعایت استانداردهای حسابداری تهیه و ارائه  گردد.

تبصره ۶ ـ تصویب صورت های مالی صندوق توسط هیأت امناء به منزله مفاصاحساب مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره برای عملکرد مالی سال موردنظر می باشد.

ماده ۲۱ـ اعضای هیأت امناء، هیأت مدیره، هیأت نظارت، مدیرعامل و همچنین موسسات و شرکت هایی که اعضای فوق عضو هیأت مدیره یا مدیرعامل آن شرکت می باشند، نمی توانند در معاملاتی که با و یا به حساب صندوق و یا شرکت ها و موسسات تابعه آن انجام می پذیرد، به طور مستقیم یا غیرمستقیم طرف معامله واقع یا سهیم شوند.

تبصره ـ پرداخت حق بیمه توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به صندوق، معامله محسوب نمی شود.

ماده ۲۲ـ اعضای هیأت امناء، هیأت مدیره، هیأت نظارت و مدیرعامل نمی توانند معاملاتی نظیر معاملات سازمان و یا شرکت ها و موسسات تابعه که متضمن رقابت با عملیات آنها باشند، انجام دهند. هر کدام از افراد فوق که از مقررات این ماده و ماده (۲۱) تخلف کند و تخلف وی موجب ضرر صندوق و یا شرکتها و موسسات تابعه آن گردد، مسئول جبران آن خواهد بود. منظور از ضرر در این ماده، اعم از ورود خسارت یا تضییع منفعت می باشد.

تبصره ۱ـ چنانچه معاملات موضوع این ماده با تبانی شخص طرف قراداد و یا سایر اشخاص منعقد شده باشد، صندوق مکلف است اقدام قضایی لازم را جهت دریافت ضرر و زیان وارده و ابطال یا فسخ قرارداد (حسب مورد) به عمل آورد.

تبصره ۲ـ انتصاب افرادی که به موجب قوانین و مقررات مربوطه به کارگیری آنها ممنوع باشد و همچنین افرادی که همزمان دارای فعالیت اقتصادی همسو یا نظیر فعالیت صندوق و شرکتها و موسسات تابعه آن باشد، به پست ها و سمت های مذکور ممنوع است.

ماده ۲۳ـ اعضای هیأت مدیره، مدیرعامل و هیأت نظارت حق ندارند هیچگونه وام یا اعتباری بابت مسئولیت خود از صندوق تحصیل نمایند و صندوق نمی تواند دیون و یا تعهدات آنان را تضمین یا تعهد نماید.تبصره ـ اخذ هرگونه وام یا اعتبار توسط هیأت امناء از صندوق و یا تضمین یا تعهد دیون آنان توسط صندوق، ممنوع می باشد. این گونه عملیات به خودی خود باطل است.

ماده ۲۴ـ در راستای اجرای قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی، متولی نظارت بر حسن اجرای این اساسنامه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و ارکان صندوق مکلف به انجام وظیفه در چارچوب قوانین ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی بوده و هرگونه مصوبات خارج از آن چارچوب، فاقد وجاهت قانونی است.

ماده ۲۵ـ آیین‌نامه های مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی به همراه آیین‌نامه های نحوه تشکیل جلسات هیأت امناء، هیأت مدیره و هیأت نظارت و سایر آیین‌نامه های موردنیاز صندوق باید ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ این اساسنامه، تدوین و به تصویب مراجع ذیربط برسد.

تبصره ـ مادامی که آیین‌نامه  های مذکور به تصویب نرسیده اند و مفاد آیین‌نامه های موجود مغایرتی با این اساسنامه و قوانین و مقررات جاری نداشته باشند، آیین‌نامه  های موجود به قوت خود باقی می باشند.

این اساسنامه در تاریخ ۱۳۹۸/۶/۲۴ به تصویب شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی رسید و از سوی مقام محترم ریاست جمهوری تأیید شد.