آیین‌نامه اجرایی نحوه تعیین ازکارافتادگی کلی جانبازان و آزادگان

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۱۲/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۲/۲۴

شماره ۱۶۱۷۹۴/ت۵۴۷۰۴هـ  –   ۱۳۹۸/۱۲/۲۰


هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۱۲/۱۴ به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح (با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد ماده (١٨) اصلاحی قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ـمصوب ١٣٩۵ـ آیین‌نامه اجرایی نحوه تعیین ازکارافتادگی کلی جانبازان و آزادگان را به شرح زیر تصویب کرد:

ماده ١ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

١ـ بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران‌

٢ـ نیروهای مسلح: ستاد کل نیروهای مسلح، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.

٣ـ کمیسیون پزشکی: کمیسیون پزشکی تخصصی بنیاد و کمیسیونهای عالی پزشکی نیروهای مسلح.

۴ـ ازکارافتادگی کلی: وضعیت جانبازان و آزادگان دارای اختلالات و نقصهای جسمی یا روانی ناشی از جانبازی با تشخیص کمیسیون پزشکی و همچنین وضعیتهای اجتماعی، اقتصادی، شغلی و سابقه حضور در جبهه آنها به گونه‌ای است که آنان را با محدودیتهایی مواجه نموده که بر اساس مفاد این آییننامه از کارافتاده کلی تشخیص داده می‌شوند.


ماده ٢ـ جانبازان و آزادگانی که بر اساس تشخیص کمیسیون پزشکی و با توجه به سایر عوامل مندرج در جدول زیر حداقل (۶۶) امتیاز از مجموع امتیازات را کسب کنند، مشمول از کارافتادگی کلی قرار می‌گیرند:

تبصره ـ تعیین مصادیق ردیفهای (٣) و (۴) جدول موضوع این ماده بر عهده بنیاد بر اساس آزمون وسع و تعیین مصادیق ردیف (۵) جدول یادشده بر اساس گواهی‌های صادره از مراجع ذیصلاح اعزام‌کننده می‌باشد.


ماده ٣ـ جانبازان و آزادگان با حداقل سن (١٨) سال تمام و تا زمان سن بازنشستگی بر اساس قوانین مربوط، مشمول این آیین‌نامه می‌باشند.


ماده ۴ـ تشخیص از کارافتادگی کلی برای کارکنان پایور نیروهای مسلح بر عهده کمیسیونهای پزشکی نیروهای مسلح و برای بسیجیان، سربازان و نیروهای مردمی، بر عهده کمیسیون پزشکی می‌باشد.

معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری