تصویب‌نامه در خصوص توسعه سرانه فضای سبز تحت نظارت وزارت کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۲

شماره ۱۳۲۳۵۷/ت۵۵۹۲۹هـ  – ۱۳۹۸/۱۰/۱۵

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۸ به پیشنهاد شماره ۱۴۱۴۸۳ مورخ ۱۳۹۷/۸/۵ وزارت کشور (با همکاری وزارتخانه‌­های نیرو، جهادکشاورزی و راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست) و به استناد ماده (۲۲) قانون هوای پاک ـ مصوب ۱۳۹۶ ـ تصویب کرد:

کلیه دستگاه های ذی­ربط در شهرهای بالای پنجاه هزار نفر موظفند برای توسعه سرانه فضای سبز تحت نظارت وزارت کشور به شرح جدول زیر اقدام کنند:

ردیف

اقدام

دستگاه مجری

دستگاه همکار

۱

در راستای تأمین منابع آبی پایدار فضاهای سبز شهری اقدامات زیر انجام می­پذیرد:

 

۱ ـ ۱

اعلام وضعیت آب موجود و آب مورد نیاز براساس مطالعات فنی و اجرایی دقیق در چارچوب طرح‌های مصوب (میزان مصرف براساس منابع آبی) و با رعایت الگوی فضای سبز ابلاغی توسط وزارت کشور.

شهرداری‌ها

وزارتخانه‌­های
جهاد کشاورزی و نیرو

1ـ 2

تخصیص منابع آبی مورد نیاز فضای سبز و کمربند سبز وضع موجود و توسعه آن با رعایت مواد (22) و (27) قانون هوای پاک ـ مصوب1396ـ و ضوابط و مقررات مربوط در چارچوب طرح‌های مصوب از محل پساب فاضلاب و سایر منابع.

تبصره ـ وزارت نیرو موظف است ظرف شش ماه پس از ابلاغ این تصویب­نامه، الگوی مالی تحویل پساب را براساس قیمت تمام شده، موقعیت محل واگذاری، میزان پساب قابل واگذاری و کیفیت پساب تحویلی با رعایت استانداردهای زیست محیطی و بهداشتی تعیین و اعلام نماید.

وزارت نیرو

سازمان حفاظت محیط زیست

1ـ 3

واگذاری رایگان فاضلاب خام به شهرداری­های متقاضی ایجاد تأسیسات تصفیه فاضلاب محلی، جهت استفاده در فضای سبز شهری با رعایت ضوابط فنی و مقررات وزارت نیرو و استانداردهای زیست محیطی.

تبصره ۱ ـ شهرداری‌های متقاضی، موظف به اصلاح سامانه (سیستم­)های آبیاری و افزایش بازدهی (راندمان) آب، جداسازی آب فضای سبز از آب شرب و اصلاح الگوی کاشت با اولویت ترویج گونه­های گیاهی سازگار با شرایط پایدار زیست محیطی و مصرف آب کمتر می‌باشند.

تبصره ۲ ـ در شهرهای فاقد تأسیسات جمع آوری فاضلاب نیز در صورت تقاضای شهرداری مربوط، ایجاد تأسیسات مذکور در چارچوب قوانین و مقررات مربوط، به آن شهرداری واگذار می‌شود.

وزارت نیرو

و

شهرداری‌ها

وزارت
جهاد کشاورزی

1ـ 4

تأمین یک‌سوم اعتبارات مورد نیاز اجرای طرح‌های مصوب جداسازی آب شرب از آب خام فضای سبز، در کلانشهرها و مجموعه‌های شهری وابسته به آنها، توسط دولت در قالب بودجه‌های سنواتی و مابقی از محل منابع داخلی شهرداری‌ها با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

سازمان برنامه و بودجه کشور

 ـ

۲

واگذاری اراضی واقع در کاربری‌های فضای سبز و کمربند سبز در محدوده و حریم شهرها به شهرداری‌های متقاضی با رفع معارض به صورت رایگان و بدون دریافت حقوق مالکانه، جهت ایجاد فضای سبز با حفظ مالکیت دولت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و جهادکشاورزی

ـ

۳

تأمین تسهیلات سامانه (سیستم)های نوین آبیاری و یارانه تأمین نهال وزارت جهاد کشاورزی در اراضی واقع در محدوده و حریم شهرها با کاربری فضای سبز متعلق به شهرداری­ها.

سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت جهاد کشاورزی

وزارت نیرو

۴

واگذاری بهره‌برداری حریم رودخانه ها و مسیل ها در داخل محدوده شهرها به شهرداری­های متقاضی بدون دریافت حقوق مالکانه صرفاً جهت ایجاد فضای سبز با حفظ مالکیت دولت با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

وزارت نیرو

وزارت
راه و شهرسازی

۵

اجرای بند (ج) ماده(۸) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ـ مصوب1388ـ در خصوص جبران افزایش هزینه آب و برق مصرفی در فضاهای سبز شهری در قوانین بودجه سنواتی.

سازمان برنامه و بودجه کشور

وزارت کشور

۶

اجرای بند (ت) ماده (62) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ  مصوب 1395ـ  مبنی بر طراحی و ایجاد کمربند سبز در اطراف مراکز جمعیتی توسط شهرداری­ها با مشارکت دولت در قالب بودجه سنواتی.

سازمان برنامه و بودجه کشور و شهرداری ها

وزارتخانه­های  جهادکشاورزی، نیرو و
راه و شهرسازی

7

تهیه و اجرای برنامه عملیاتی توسعه فضای سبز و کمربند سبز با استفاده از روش­های نوین آبیاری و رعایت مفاد این تصویب­نامه.

شهرداری‌ها

وزارت کشور و
سازمان حفاظت محیط زیست

8

تأمین نهال (گونه‌های با نیاز آبی کم، مقاوم، بومی و سازگار با محیط زیست) مورد نیاز فضای سبز و کمربند سبز متناسب با برنامه عملیاتی موضوع ماده (22) قانون هوای پاک ـ مصوب 1396 ـ

تبصره ـ استانداری‌ها با همکاری دستگاه‌های ذیربط نسبت به شناسایی و ترویج گونه‌های با نیاز آبی کم، مقاوم و بومی و سازگار با محیط زیست و  مناسب     فضای سبز و کمربند سبز اقدام و جهت تولید و تکثیر به ادارات تابعه سازمان منابع طبیعی ابلاغ نمایند.

وزارت جهاد کشاورزی

وزارتخانه‌های نیرو،
راه وشهرسازی و کشور و

سازمان حفاظت محیط زیست

9

طراحی و ایجاد تأسیسات جمع‌آوری، ذخیره و انتقال روان‌آب­های سطحی و آب جاری از رودخانه‌ها، انهار، مسیل­ها و معابر آبی، برای آبیاری فضای سبز توسط شهرداری­های متقاضی با اخذ مجوز قانونی مربوط از وزارت نیرو.

شهرداری‌ها

وزارت نیروش