آیین‌نامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور موضوع بند (ت) ماده (۱۴) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۱۰/۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۲۱

شماره: 132346/ت54665هـ – ۱۳۹۸/۱۰/۱۵

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۸ به پیشنهاد شماره 187684 /96 مورخ 16 /6 /1396 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند (ت) ماده (14) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب 1395 – آیین‌نامه تبلیغات در حوزه پولی و بانکی کشور موضوع بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1 – در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

1 – بانک مرکزی: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

2 – رسانه: هر ابزاری که برای انتقال پیام مورد استفاده واقع می شود از جمله صدا و سیما، مطبوعات، پیام رسان های اجتماعی، خبرگزاری ها، تبلیغات محیطی و سینما.

3 – تبلیغات: ارتباط هدفمند با همگان یا گروه های خاص برای معرفی خدمات پولی و بانکی از طریق رسانه ها.

4 – مؤسسه اعتباری: بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی که به موجب قانون و یا با اجازه نامه بانک مرکزی تأسیس شده و تحت نظارت بانک مرکزی قرار دارد.

5 – خدمات پولی و بانکی: دریافت سپرده، اعطای اعتبار و تسهیلات و سایر فعالیت ها نظیر گشایش اعتبار اسنادی، صدور ضمانت نامه و نیز خرید و فروش ارزهای (اسعار) خارجی و هر نوع عملیاتی بانکی که مؤسسه پولی و بانکی مجاز به ارایه آن است.

6 – مؤسسه پولی و بانکی: مؤسسه اعتباری و سایر اشخاص حقوقی از جمله شرکت تعاونی اعتباری، شرکت صرافی، شرکت لیزینگ (واسپاری) و صندوق قرض الحسنه که به تشخیص بانک مرکزی به انجام خدمات پولی و بانکی مبادرت می ورزد.

ماده 2 – انجام تبلیغات در حوزه خدمات پولی و بانکی کشور صرفاً در چهارچوب این آیین‌نامه مجاز است.

تبصره – اجرای مقررات مندرج در این آیین‌نامه نافی لزوم رعایت سایر قوانین و مقررات مرتبط با تبلیغات از جمله آیین‌نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون های آگهی و تبلیغاتی – مصوب 1358 – شورای انقلاب و اصلاحات بعدی آن نخواهد بود.

ماده 3 – انجام تبلیغات از طریق شبکه های ماهواره ای معاند ممنوع است. مرجع تشخیص و اطلاع رسانی در خصوص این شبکه ها، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران می باشد.

ماده 4 – انجام تبلیغات صرفاً توسط مؤسسات پولی و بانکی دارای اجازه نامه فعالیت از بانک مرکزی مجاز است.

تبصره – مؤسسه پولی و بانکی دارای اجازه نامه تأسیس و یا مجوز پذیره نویسی از بانک مرکزی موظف است قبل از انجام هرگونه تبلیغات مجوز لازم را از بانک مرکزی اخذ نماید.

ماده 5 – تمامی سفارش گیرندگان تبلیغات، موظفند در انجام سفارش دریافتی، مفاد این آیین‌نامه را رعایت کنند.

ماده 6 – انجام هرگونه تبلیغات توسط مؤسسه پولی و بانکی باید در چهارچوب قوانین و مقررات ناظر بر حوزه پولی و بانکی کشور و بخشنامه ها و دستورات بانک مرکزی باشد. مرجع تشخیص در این خصوص بانک مرکزی است.

ماده 7 – مؤسسه پولی و بانکی موظف است در صورتی که تبلیغات آن به تشخیص بانک مرکزی یا کمیسیون موضوع ماده (13) این آیین‌نامه مغایر با مقررات و ضوابط باشد و یا باعث ایجاد اختلال در نظام پولی و بانکی شود یا موجب ایجاد اشتباه، گمراهی و فریب اشخاص در خصوص خدمات پولی و بانکی شود، با اعلام بانک مرکزی نسبت به توقف تبلیغات خود اقدام کند.

ماده 8 – سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، کانون های آگهی و تبلیغاتی و سایر سفارش گیرندگان تبلیغات و همچنین شهرداری ها و وزارتخانه های راه و شهرسازی و ورزش و جوانان و سایر دستگاه ها موظفند به محض اعلام بانک مرکزی مبنی بر مغایرت تبلیغات مؤسسه پولی و بانکی با قوانین و مقررات مربوط، برای توقف فوری تبلیغات، اقدام و مراتب را به بانک مرکزی اعلام نمایند.

ماده 9 – انجام هرگونه تبلیغات در زمینه خرید و فروش تسهیلات بانکی، خرید و فروش انواع سپرده بانکی، خرید و فروش مجوزهای تأسیس و فعالیت مؤسسه پولی و بانکی ممنوع است.

ماده 10 – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است مفاد این آیین‌نامه را به کلیه مؤسسات و کانون های آگهی و تبلیغاتی، مطبوعات و سایر نهادهای تحت نظارت وزارتخانه مزبور، ابلاغ نموده و ضمن نظارت بر حسن اجرای آن، در صورت احراز تخلف برابر مقررات با متخلفان برخورد قانونی نماید.

ماده 11 – انجام تبلیغات روی اسکناس، ایران چک و مسکوکات منتشره بانک مرکزی ممنوع است.

ماده 12 – هرگونه تبلیغات از طریق چاپ برگه های شبه اسکناس، شبه ایران چک و ضرب شبه مسکوکات بانک مرکزی ممنوع است.

ماده 13 – به منظور هماهنگی، نظارت و تشخیص موارد تخلف از این آیین‌نامه کمیسیونی با ترکیب زیر در بانک مرکزی تشکیل می شود:

1 – نماینده بانک مرکزی در سطح معاون به عنوان رییس کمیسیون.

2 – نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح مدیر کل به عنوان نایب رییس کمیسیون.

3 – نماینده دادستانی کل کشور.

4 – نماینده حقوقی بانک مرکزی.

5 – نماینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

6 – نماینده سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور.

7 – نماینده کانون های آگهی و تبلیغاتی.

تبصره – جلسات کمیسیون با حضور چهار نفر از اعضا تشکیل و تصمیمات آن با رای سه نفر از اعضا معتبر است.

ماده 14 – تبلیغات انجام شده توسط مؤسسه پولی و بانکی نباید موجب ایجاد اشتباه، گمراهی و فریب اشخاص در خصوص خدمات پولی و بانکی شود. مرجع تشخیص در این خصوص کمیسیون موضوع ماده (13) این آیین‌نامه است.

ماده 15 – رسانه ها از قبیل مؤسسات و کانون های آگهی و تبلیغاتی، مطبوعات، صدا و سیما در صورت تخلف از مفاد این آیین‌نامه، به تشخیص کمیسیون موضوع ماده (13) این آیین‌نامه تا میزان ده برابر هزینه تبلیغ صورت گرفته جریمه نقدی می شوند که به حساب خزانه‌داری کل کشور واریز خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری