آیین‌نامه تشویق و حمایت از نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر [موضوع ماده (۶۹) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران]

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۱۰/۱۱

 شماره ۱۲۹۷۱۹/ت۵۳۳۰۸هـ –  ۱۳۹۸/۱۰/۹

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۱۰/۴ به پیشنهاد بنیاد شهید و امور ایثارگران (با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد ماده (۶۹) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران ـ مصوب ۱۳۸۶ـ آیین‌نامه تشویق و حمایت از نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده 1 – در این آیین ‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشرح مربوط بکار می ‌روند:
1 – نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر: خانواده شاهد و ایثارگران که بر اساس ضوابط و شاخص ‌های مورد نظر بنیاد ملی نخبگان در حوزه‌های علمی، فرهنگی، ورزشی (با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان) و هنری (با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به عنوان استعداد برتر، شناسایی و معرفی می ‌شوند.
2 – بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران
3 – عرصه ‌های ملی: همایش، هم اندیشی (سمینار)، مسابقات و جشنواره‌ های معتبر داخلی که حسب مورد با تأیید یک یا چند دستگاه اجرایی یا مرجع قانونی مربوط در سطح ملی انجام می‌ شود.
4 – عرصه‌ های بین ‌المللی: المپیاد، نمایشگاه، مسابقات و فرصت‌ های مطالعاتی خارج از کشور که حسب مورد با مسئولیت یا تأیید مراجع ذی‌ صلاح داخلی در سطح بین ‌المللی انجام می ‌شود.


ماده 2 – دستگاه ‌های اجرایی مکلفند نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر را در استفاده از امکانات و تسهیلات مربوط به ایثارگران در اولویت قرار دهند.


ماده 3 – سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است با رعایت قوانین و مقررات مربوط و با هماهنگی بنیاد نسبت به معرفی مشمولین در عرصه ‌های تولید، اشتغال و کارآفرینی، علمی و پژوهشی، ورزشی (با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان) و هنری (با هماهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) به عنوان الگوهای ایثارگر اقدام نماید.


ماده 4 – بنیاد مکلف است علاوه بر حمایت ‌های قانونی دستگاه های اجرایی، اقدامات زیر را به عمل آورد:
1 – برگزاری جشنواره های نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر و اعطای جوایز به واجدین شرایط دستگاه ‌های اجرایی ذی ‌ربط، حسب وظایف قانونی مکلفند در اجرای این ماده همکاری لازم را با بنیاد به عمل آورند.
2 – تشکیل بانک اطلاعات نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر.
3 – انجام حمایتهای لازم در خصوص تسهیل فرایندهای مربوط به تجاری سازی اندیشه (ایده)‌ های نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر.
4 – حمایت از مخترعین و صاحبان اندیشه (ایده)‌ های برتر نخبگان و سرآمدان شاهد و ایثارگر در جهت رشد و شکوفایی و حضور مؤثر آنان در عرصه‌های ملی و بین‌‌المللی در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط از محل منابع داخلی.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری