آیین‌نامه نحوه وصول، تخفیف و یا بخشودگی جریمه موضوع بند «ت» ماده (۵۷) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه – مصوب ۱۳۹۵

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۸/۲۵

صورتجلسه مصوبه شورای عالی بیمه

شورای عالی بیمه در جلسه مورخ 13 /06 /1398، در اجرای تبصره (4) ماده (57) قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 1395، پیش نویس آیین‌نامه نحوه وصول، تخفیف و یا بخشودگی جریمه موضوع بند «ت» ماده (57) قانون فوق پیشنهادی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران را بررسی و به شرح زیر تایید نمود:

ماده 1 – در این آیین‌نامه،‌ اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف – قانون: قانون بیمه اجباری خسارات وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب سال 1395 مجلس شورای اسلامی.

ب – آیین‌نامه: آیین‌نامه نحوه رسیدگی به قصور یا تخلف شرکت های بیمه (موضوع ماده 57 قانون) مصوب هیئت وزیران.

پ – بیمه مرکزی: بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

ت – صندوق: صندوق تأمین خسارت های بدنی.

ث – بیمه گر: شرکت سهامی بیمه ایران و یا هر شرکت بیمه غیردولتی که مجوز فعالیت در بیمه شخص ثالث از بیمه مرکزی داشته باشد.

ج – جریمه: جریمه نقدی موضوع بند «ت» ماده (57) قانون.


ماده 2 – چنانچه بیمه گر وفق مفاد آیین‌نامه و به تشخیص بیمه مرکزی محکوم به پرداخت جریمه نقدی شود، رای یا تصمیم مربوطه پس از قطعیت جهت اقدامات لازم به بیمه گر مربوطه و صندوق اعلام خواهد شد.


ماده 3 – بیمه گر موظف است مبلغ جریمه موضوع ماده (2) این آیین‌نامه را حداکثر ظرف شصت روز پس از قطعی شدن تصمیم یا رای به حساب اختصاصی صندوق نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید.

تبصره -عدم پرداخت جریمه در مهلت مقرر در این ماده از سوی بیمه گر در حکم تصرف غیرقانونی در وجوه عمومی است.


ماده 4 – در صورت وجود جهات تخفیف یا بخشودگی موضوع ماده (5) و ماده (6) این آیین‌نامه،‌ بیمه گر می تواند تا حداکثر یکسال پس از پرداخت جریمه تقاضای تخفیف یا بخشودگی از بیمه مرکزی نماید.


ماده 5 – در صورتی که پس از تعیین جریمه، هر یک از جهات تخفیف ذیل حادث شود بیمه مرکزی می تواند با تقاضای بیمه گر در جریمه نقدی حداکثر تا میزان 50 % مبلغ آن تخفیف دهد:

1 – همکاری موثر بیمه گر با بیمه مرکزی.

2 – کوشش بیمه گر برای تقلیل و جبران آثار تخلف و زیان ناشی از آن


ماده 6 – بیمه مرکزی می تواند در صورتی که کلیه جهات تخفیف مقرر در ماده (5) این آیین‌نامه وجود داشته و علاوه بر آن پرداخت مبلغ جریمه منجر به بروز مشکل در جبران خسارات زیاندیدگان بیمه شخص ثالث شده باشد، کل مبلغ جریمه را با تقاضای بیمه گر مورد بخشودگی قرار دهد.


ماده 7 – در صورت تخفیف و یا بخشودگی جریمه، صندوق مکلف است مبلغ جریمه مورد تخفیف یا بخشودگی را در حسابهای فیمابین با بیمه گر مربوطه تهاتر نموده یا آن را مسترد نماید.


ماده 8 – تخفیف یا بخشودگی جریمه موجب زوال سابقه ارتکاب تخلف نخواهد بود.


ماده 9 – پرداخت جریمه یا تخفیف و یا بخشودگی جریمه، رافع مسئولیت های قانونی بیمه گر در ایفاء تعهدات بیمه ای خود نیست.


ماده 10 – کلیه ابلاغ های مندرج در این آیین‌نامه به استنثناء ابلاغ آراء مراجع قضایی، از طریق سامانه الکترونیکی مربوط در بیمه مرکزی صورت می گیرد.