آیین‌­نامه تشکیلات مرکز اطلاعات مالی [موضوع ماده ۷ مکرر قانون مبارزه با پولشویی]

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۶/۲۵

شماره ۷۴۱۷۰/ت۵۶۹۵۳هـ  –  ۱۳۹۸/۶/۱۶

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۶/۱۳ به پیشنهاد شماره ۱۱۶۷۸۳ مورخ ۱۳۹۸/۶/۱۲ شورای­ عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم و به استناد تبصره (۲) ماده (۷) مکرر قانون مبارزه با پولشویی ـ مصوب ۱۳۹۷ ـ آیین‌نامه تشکیلات مرکز اطلاعات مالی را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ قانون: قانون مبارزه با پولشویی ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ و اصلاحات بعدی آن.

۲ـ شورای­عالی: شورای­عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم موضوع ماده (۴) قانون.

۳ـ رییس شورای­عالی: وزیر امور اقتصادی و دارایی موضوع ماده (۴) قانون.

۴ـ دبیرخانه: دبیرخانه شورای­عالی.

۵ ـ مرکز: مرکز اطلاعات مالی موضوع قانون.


ماده ۲ـ مرکز مؤسسه دولتی تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی و دارای استقلال اداری و مالی است.


ماده ۳ـ رییس مرکز از میان افراد دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد و ده سال سابقه مدیریتی یا قضایی مرتبط و با رأی حداقل دو سوم اعضای شورای­عالی و با حکم رییس شورای­عالی به این سمت منصوب می گردد. دوره ریاست چهار سال و تجدید آن برای یک بار مجاز است.

تبصره ۱ـ رییس مرکز مدیریت کلیه فعالیت های مرکز و دبیرخانه شورای­عالی را برعهده دارد.سطح سازمانی رییس مرکز، معاون وزیر خواهد بود.

تبصره ۲ـ کلیه کارکنان مرکز توسط رییس مرکز تعیین می­شوند.

تبصره ۳ـ تشکیلات تفصیلی مرکز و اصلاحات آن در چهارچوب این آیین‌نامه به پیشنهاد رییس مرکز به تصویب رییس شورای­عالی می رسد.

تبصره ۴ـ در صورت نیاز، به پیشنهاد رییس مرکز و تصویب رییس شورای­عالی،واحد اطلاعات مالی در مراکز استان ها تشکیل خواهد شد.


ماده ۴ـ با هدف پیشگیری و مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در کشور، وظایف و اختیارات مرکز به شرح زیر است:

۱ـ دریافت، گردآوری، نگهداری و تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات و بررسی معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم.

۲ـ ردیابی وجوه و انتقال اموال با رعایت ضوابط قانونی و گزارش معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم.

۳ـ بررسی و ارزیابی نحوه تحصیل و مشروعیت دارایی ها و عملیات مشکوک اشخاص در گزارش های واصله و ارسال آنها به مراجع ذی صلاح قضایی در مواردی که به احتمال قوی صحت دارد و یا محتمل آن از اهمیت برخوردار است.

۴ـ توقیف و جلوگیری از نقل و انتقال وجوه یا اموال مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم و اطلاع به مرجع صالح قضایی جهت رسیدگی مطابق تبصره (۱) ماده (۷) مکرر قانون.

۵ ـ تدوین آیین‌نامه های مربوط به روش ها و مصادیق گزارش معاملات مشکوک و اعمال موضوع قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن و ارجاع به مراجع ذی‌ربط جهت تصویب در هیأت وزیران.

۶ ـ همکاری با اشخاص، سازمان ها، نهادها یا دستگاه های دولتی و سازمان های مردم نهاد که در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم فعالیت می کنند.

۷ـ تهیه برنامه های آموزشی در زمینه آثار زیانبار پولشویی و تأمین مالی تروریسم، شیوه های متداول در انجام جرایم مذکور و ابزارهای پیشگیری از آن، از طریق شورای­عالی پیشگیری از وقوع جرم.

۸ ـ پیگیری ایجاد کارگروه ملی ارزیابی خطرپذیری (ریسک) و کارگروه های تخصصی ذیل آن جهت تدوین سند ملی ارزیابی خطرپذیری (ریسک) و تهیه برنامه اقدام مبتنی بر آن جهت ابلاغ به اشخاص مشمول و تهیه گزارش سالانه پیشرفت برنامه اقدام و ارایه آن به شورای عالی.

۹ ـ انجام اقدامات مقتضی درخصوص نظارت، ارزیابی و رتبه بندی اشخاص مشمول قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن.

۱۰ـ بررسی و اعلام­نظر درخصوص صلاحیت حرفه ای مسئولان واحدهای مبارزه با پولشویی در اشخاص مشمول براساس اهمیت واحد.

۱۱ـ همکاری و تبادل اطلاعات با مراکز مشابه در سایر کشورها، سازمان ها، مجامع منطقه ای، بین الدولی و بین المللی ذی‌ربط مطابق قوانین و مقررات.

۱۲ـ تهیه و تنظیم اصول راهنما و ارایه مشاوره به اشخاص مشمول جهت رعایت حسن اجرای مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم.

۱۳ـ تهیه و ارسال منظم گزارش هایی درباره اقدامات انجام شده و ارایه پیشنهادهای مربوط به شورای­عالی و شورای­عالی پیشگیری از وقوع جرم.

۱۴ـ نظارت و پیگیری مصوبات شورای­عالی تا حصول نتیجه.

۱۵ـ انجام اقدامات مقتضی جهت ردیابی اشخاص حقیقی یا حقوقی مرتبط با جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم در خارج از کشور در چهارچوب قوانین مربوط.

۱۶ـ اعمال نظارت لازم بر کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن طبق قوانین مذکور و آیین‌نامه های مصوب هیأت وزیران در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و ارزیابی و تهیه و تنظیم گزارش های نظارتی جهت ارایه به شورا.

۱۷ـ درخواست و اخذ اطلاعات موردنیاز در اجرای قانون از کلیه اشخاص موضوعمواد (۵) و (۶) قانون.

۱۸ـ استعلام برخط از دستگاه های موضوع بند (ب) ماده (۷) مکرر قانون در مورد اطلاعات تکمیلی مرتبط با معاملات و تراکنش های مالی مشکوک به پولشویی.

۱۹ـ دسترسی به سامانه های جامع اطلاعات هویتی و اقتصادی اشخاص جهت بررسی و ارزیابی نحوه تحصیل و مشروعیت دارایی ها و عملیات مشکوک اشخاص.

۲۰ـ برنامه‌ریزی و تمهید مالی، حقوقی، اداری و استخدامی (مادی و معنوی) برای حمایت از کارکنان شاغل در مرکز متناسب با مخاطرات و حساسیت های مشاغل مزبور.

۲۱ـ طراحی و استقرار نظام جامع آمار و اطلاعات درخصوص موضوعات مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اعم از آرای صادره از مراجع قضایی در این خصوص، سوابق اشخاص، فهرست اموال مسدود یا توقیف شده و سایر اطلاعات.

۲۲ـ انجام اقدامات مقتضی جهت انعقاد یادداشت تفاهم با سایر کشورها در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم.

۲۳ـ امکان استفاده از کمک های فنی سازمان های بین المللی مرتبط در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم.

۲۴ـ حضور فعال در مجامع بین المللی و برنامه‌ریزی جهت تشریح اقدامات کشور و دفاع از مواضع جمهوری اسلامی ایران.

۲۵ ـ اجرای سیاست ها و تصمیمات شورای­عالی و اداره امور دبیرخانه ای آن.

۲۶ ـ انجام سایر وظایف محوله از سوی شورای عالی در چهارچوب قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن.


ماده ۵ ـ در استخدام و بکارگیری نیروی انسانی در مرکز اعم از رییس، معاونین و کارکنان، رعایت شرایط عمومی مندرج در قوانین ذی‌ربط و تبصره (۲) ماده (۷) مکرر قانون الزامی است.

تبصره ۱ـ تمام مشاغل سازمانی مرکز و واحدهای زیر مجموعه آن در زمره مشاغل حساس محسوب شده و تابع مقررات مربوط خواهند بود.

تبصره ۲ـ این مرکز مشمول افزایش امتیازات و فوق العاده های موضوع مواد (۶۵)، (۶۶)، (۶۸)، (۷۱) و سایر مواد مرتبط قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ـ می باشد.


ماده ۶ ـ دبیرخانه  در مرکز مستقر خواهد بود و صرفاً انجام وظایف دبیرخانه ای زیر را تحت نظر دبیر شورای عالی بر عهده خواهد داشت:

۱ـ برنامه‌ریزی و انجام کلیه امور اداری دبیرخانه ای و کارشناسی موردنیاز شورای­ عالی از جمله برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسات، تهیه و تنظیم دستور جلسات، تنظیم و ابلاغ مصوبات و ارایه گزارش نتایج به شورای­عالی.

۲ـ تهیه گزارش از نحوه اقدامات اشخاص مشمول نسبت به مصوبات شورای عالی جهت ارایه به مسئولین ذی‌ربط.

۳ـ تهیه آیین‌نامه ها، دستورالعمل ها و ضوابط اجرایی لازم جهت هماهنگی و هدایتدستگاه های ذی‌ربط در امر مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و پیگیری اجرای کامل قانون به ویژه در موارد جمع آوری، پردازش و تحلیل اخبار، اسناد، مدارک، اطلاعات و گزارش های واصله، ایجاد سامانه­های هوشمند، شناسایی معاملات مشکوک و گزارش­دهی و ابلاغ آن به اشخاص مشمول.

۴ـ تدوین و پیشنهاد راهبردهای مقتضی درخصوص اجرای قانون برای بررسی و تصویب به شورا.

۵ ـ تهیه و پیشنهاد پیش­نویس آیین­نامه­‌های لازم درخصوص اجرای قانون با همکاری کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمانهای عضو شورا برای تصویب به هیأت وزیران.

تبصره۱ـ رییس مرکز، دبیر شورای­ عالی است.

تبصره۲ـ ساختار داخلی دبیرخانه متناسب با حجم فعالیت­ها در تشکیلات تفصیلی مرکز پیش­ بینی می­گردد.

تبصره۳ـ تهیه گزارش­های موضوع این ماده جهت ارایه به شورای عالی (از وظایف دبیرخانه) از طریق رییس مرکز و به وسیله واحدهای ذی­ربط اجرایی مرکز تهیه و به شورای عالی ارایه می­گردد.

تبصره ۴ـ پرداخت حق­ جلسه برای اعضای شورای ­عالی و نیز اعضای کارگروه­های کارشناسی تشکیل­ یافته ذیل این شورا مطابق با پیشنهاد دبیر شورای ­عالی و تأیید رییس شورای ­عالی خواهد بود.


ماده ۷ـ کلیه دستگاه­های اجرایی و قوای سه گانه و نیروهای نظامی و انتظامی به استناد تبصره (۲) ماده (۷) مکرر قانون در صورت درخواست مرکز مکلفند در راستای تأمین کارکنان مرکز همکاری لازم را داشته باشند.


ماده ۸ ـ سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است بودجه موردنیاز مرکز را در لوایح بودجه سنواتی به صورت ردیف مستقل منظور نماید.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ اسحاق جهانگیری