شماره ۷۴۱۷۰/ت۵۶۹۵۳هـ – ۱۳۹۸/۶/۱۶
هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۶/۱۳ به پیشنهاد شماره ۱۱۶۷۸۳ مورخ ۱۳۹۸/۶/۱۲ شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم و به استناد تبصره (۲) ماده (۷) مکرر قانون مبارزه با پولشویی ـ مصوب ۱۳۹۷ ـ آییننامه تشکیلات مرکز اطلاعات مالی را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده ۱ـ در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ـ قانون: قانون مبارزه با پولشویی ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ و اصلاحات بعدی آن.
۲ـ شورایعالی: شورایعالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم موضوع ماده (۴) قانون.
۳ـ رییس شورایعالی: وزیر امور اقتصادی و دارایی موضوع ماده (۴) قانون.
۴ـ دبیرخانه: دبیرخانه شورایعالی.
۵ ـ مرکز: مرکز اطلاعات مالی موضوع قانون.
ماده ۲ـ مرکز مؤسسه دولتی تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی و دارای استقلال اداری و مالی است.
ماده ۳ـ رییس مرکز از میان افراد دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد و ده سال سابقه مدیریتی یا قضایی مرتبط و با رأی حداقل دو سوم اعضای شورایعالی و با حکم رییس شورایعالی به این سمت منصوب می گردد. دوره ریاست چهار سال و تجدید آن برای یک بار مجاز است.
تبصره ۱ـ رییس مرکز مدیریت کلیه فعالیت های مرکز و دبیرخانه شورایعالی را برعهده دارد.سطح سازمانی رییس مرکز، معاون وزیر خواهد بود.
تبصره ۲ـ کلیه کارکنان مرکز توسط رییس مرکز تعیین میشوند.
تبصره ۳ـ تشکیلات تفصیلی مرکز و اصلاحات آن در چهارچوب این آییننامه به پیشنهاد رییس مرکز به تصویب رییس شورایعالی می رسد.
تبصره ۴ـ در صورت نیاز، به پیشنهاد رییس مرکز و تصویب رییس شورایعالی،واحد اطلاعات مالی در مراکز استان ها تشکیل خواهد شد.
ماده ۴ـ با هدف پیشگیری و مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در کشور، وظایف و اختیارات مرکز به شرح زیر است:
۱ـ دریافت، گردآوری، نگهداری و تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات و بررسی معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم.
۲ـ ردیابی وجوه و انتقال اموال با رعایت ضوابط قانونی و گزارش معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم.
۳ـ بررسی و ارزیابی نحوه تحصیل و مشروعیت دارایی ها و عملیات مشکوک اشخاص در گزارش های واصله و ارسال آنها به مراجع ذی صلاح قضایی در مواردی که به احتمال قوی صحت دارد و یا محتمل آن از اهمیت برخوردار است.
۴ـ توقیف و جلوگیری از نقل و انتقال وجوه یا اموال مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم و اطلاع به مرجع صالح قضایی جهت رسیدگی مطابق تبصره (۱) ماده (۷) مکرر قانون.
۵ ـ تدوین آییننامه های مربوط به روش ها و مصادیق گزارش معاملات مشکوک و اعمال موضوع قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن و ارجاع به مراجع ذیربط جهت تصویب در هیأت وزیران.
۶ ـ همکاری با اشخاص، سازمان ها، نهادها یا دستگاه های دولتی و سازمان های مردم نهاد که در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم فعالیت می کنند.
۷ـ تهیه برنامه های آموزشی در زمینه آثار زیانبار پولشویی و تأمین مالی تروریسم، شیوه های متداول در انجام جرایم مذکور و ابزارهای پیشگیری از آن، از طریق شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم.
۸ ـ پیگیری ایجاد کارگروه ملی ارزیابی خطرپذیری (ریسک) و کارگروه های تخصصی ذیل آن جهت تدوین سند ملی ارزیابی خطرپذیری (ریسک) و تهیه برنامه اقدام مبتنی بر آن جهت ابلاغ به اشخاص مشمول و تهیه گزارش سالانه پیشرفت برنامه اقدام و ارایه آن به شورای عالی.
۹ ـ انجام اقدامات مقتضی درخصوص نظارت، ارزیابی و رتبه بندی اشخاص مشمول قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن.
۱۰ـ بررسی و اعلامنظر درخصوص صلاحیت حرفه ای مسئولان واحدهای مبارزه با پولشویی در اشخاص مشمول براساس اهمیت واحد.
۱۱ـ همکاری و تبادل اطلاعات با مراکز مشابه در سایر کشورها، سازمان ها، مجامع منطقه ای، بین الدولی و بین المللی ذیربط مطابق قوانین و مقررات.
۱۲ـ تهیه و تنظیم اصول راهنما و ارایه مشاوره به اشخاص مشمول جهت رعایت حسن اجرای مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم.
۱۳ـ تهیه و ارسال منظم گزارش هایی درباره اقدامات انجام شده و ارایه پیشنهادهای مربوط به شورایعالی و شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم.
۱۴ـ نظارت و پیگیری مصوبات شورایعالی تا حصول نتیجه.
۱۵ـ انجام اقدامات مقتضی جهت ردیابی اشخاص حقیقی یا حقوقی مرتبط با جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم در خارج از کشور در چهارچوب قوانین مربوط.
۱۶ـ اعمال نظارت لازم بر کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن طبق قوانین مذکور و آییننامه های مصوب هیأت وزیران در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و ارزیابی و تهیه و تنظیم گزارش های نظارتی جهت ارایه به شورا.
۱۷ـ درخواست و اخذ اطلاعات موردنیاز در اجرای قانون از کلیه اشخاص موضوعمواد (۵) و (۶) قانون.
۱۸ـ استعلام برخط از دستگاه های موضوع بند (ب) ماده (۷) مکرر قانون در مورد اطلاعات تکمیلی مرتبط با معاملات و تراکنش های مالی مشکوک به پولشویی.
۱۹ـ دسترسی به سامانه های جامع اطلاعات هویتی و اقتصادی اشخاص جهت بررسی و ارزیابی نحوه تحصیل و مشروعیت دارایی ها و عملیات مشکوک اشخاص.
۲۰ـ برنامهریزی و تمهید مالی، حقوقی، اداری و استخدامی (مادی و معنوی) برای حمایت از کارکنان شاغل در مرکز متناسب با مخاطرات و حساسیت های مشاغل مزبور.
۲۱ـ طراحی و استقرار نظام جامع آمار و اطلاعات درخصوص موضوعات مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اعم از آرای صادره از مراجع قضایی در این خصوص، سوابق اشخاص، فهرست اموال مسدود یا توقیف شده و سایر اطلاعات.
۲۲ـ انجام اقدامات مقتضی جهت انعقاد یادداشت تفاهم با سایر کشورها در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم.
۲۳ـ امکان استفاده از کمک های فنی سازمان های بین المللی مرتبط در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم.
۲۴ـ حضور فعال در مجامع بین المللی و برنامهریزی جهت تشریح اقدامات کشور و دفاع از مواضع جمهوری اسلامی ایران.
۲۵ ـ اجرای سیاست ها و تصمیمات شورایعالی و اداره امور دبیرخانه ای آن.
۲۶ ـ انجام سایر وظایف محوله از سوی شورای عالی در چهارچوب قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن.
ماده ۵ ـ در استخدام و بکارگیری نیروی انسانی در مرکز اعم از رییس، معاونین و کارکنان، رعایت شرایط عمومی مندرج در قوانین ذیربط و تبصره (۲) ماده (۷) مکرر قانون الزامی است.
تبصره ۱ـ تمام مشاغل سازمانی مرکز و واحدهای زیر مجموعه آن در زمره مشاغل حساس محسوب شده و تابع مقررات مربوط خواهند بود.
تبصره ۲ـ این مرکز مشمول افزایش امتیازات و فوق العاده های موضوع مواد (۶۵)، (۶۶)، (۶۸)، (۷۱) و سایر مواد مرتبط قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ـ می باشد.
ماده ۶ ـ دبیرخانه در مرکز مستقر خواهد بود و صرفاً انجام وظایف دبیرخانه ای زیر را تحت نظر دبیر شورای عالی بر عهده خواهد داشت:
۱ـ برنامهریزی و انجام کلیه امور اداری دبیرخانه ای و کارشناسی موردنیاز شورای عالی از جمله برنامهریزی برای برگزاری جلسات، تهیه و تنظیم دستور جلسات، تنظیم و ابلاغ مصوبات و ارایه گزارش نتایج به شورایعالی.
۲ـ تهیه گزارش از نحوه اقدامات اشخاص مشمول نسبت به مصوبات شورای عالی جهت ارایه به مسئولین ذیربط.
۳ـ تهیه آییننامه ها، دستورالعمل ها و ضوابط اجرایی لازم جهت هماهنگی و هدایتدستگاه های ذیربط در امر مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و پیگیری اجرای کامل قانون به ویژه در موارد جمع آوری، پردازش و تحلیل اخبار، اسناد، مدارک، اطلاعات و گزارش های واصله، ایجاد سامانههای هوشمند، شناسایی معاملات مشکوک و گزارشدهی و ابلاغ آن به اشخاص مشمول.
۴ـ تدوین و پیشنهاد راهبردهای مقتضی درخصوص اجرای قانون برای بررسی و تصویب به شورا.
۵ ـ تهیه و پیشنهاد پیشنویس آییننامههای لازم درخصوص اجرای قانون با همکاری کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمانهای عضو شورا برای تصویب به هیأت وزیران.
تبصره۱ـ رییس مرکز، دبیر شورای عالی است.
تبصره۲ـ ساختار داخلی دبیرخانه متناسب با حجم فعالیتها در تشکیلات تفصیلی مرکز پیش بینی میگردد.
تبصره۳ـ تهیه گزارشهای موضوع این ماده جهت ارایه به شورای عالی (از وظایف دبیرخانه) از طریق رییس مرکز و به وسیله واحدهای ذیربط اجرایی مرکز تهیه و به شورای عالی ارایه میگردد.
تبصره ۴ـ پرداخت حق جلسه برای اعضای شورای عالی و نیز اعضای کارگروههای کارشناسی تشکیل یافته ذیل این شورا مطابق با پیشنهاد دبیر شورای عالی و تأیید رییس شورای عالی خواهد بود.
ماده ۷ـ کلیه دستگاههای اجرایی و قوای سه گانه و نیروهای نظامی و انتظامی به استناد تبصره (۲) ماده (۷) مکرر قانون در صورت درخواست مرکز مکلفند در راستای تأمین کارکنان مرکز همکاری لازم را داشته باشند.
ماده ۸ ـ سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است بودجه موردنیاز مرکز را در لوایح بودجه سنواتی به صورت ردیف مستقل منظور نماید.
معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری