آیین­ نامه اجرایی بند (ط) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۵/۱۲

شماره ۵۳۴۶۱/ت۵۶۵۵۰هـ –  ۱۳۹۸/۵/۲

هیأت ­ وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۴/۳۰ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های کشور، صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و سازمان ­ های برنامه و بودجه کشور و حفاظت محیط­ زیست و به استناد بند (ط) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، آیین­نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ـ فهرست کالاهای مشمول و میزان عوارض کالاهایی که مصرف آنها منجر به تولید پسماند مخرب محیط­ زیست می­شود به شرح جدول زیر تعیین می­شود:

ردیف شرح کالاهای مشمول ضریب تعیین عوارض (%)۱انواع رنگ، آستری رنگ (به استثنای محصولات پایه آب) و روغن جلا ۰/۳۲ انواع لاستیک رویی و تویی (تایر و تیوپ) و لاستیک­های روکش‌­شده ۰/۳۳ انواع لامپ روشنایی (به استثنای لامپ­های پربازده اس ام دی (SMD) و ال ای دی ( LED) و باطری ۰/۴۴ انواع رایانه، تجهیزات جانبی وکمکی آن ۰/۴۵ انواع دستگاه­های صوتی و تصویری و انواع گوشی ۰/۴۶ انواع وسایل بازی و تفریحی و اسباب­بازی (پلاستیکی و الکترونیکی)۰/۳۷انواع مشمع، سلفون، نایلون و نایلکس ۰/۴۸ انواع ظروف و مخازن پلاستیکی، پت ( PET ) و ظروف ملامین۰/۳

تبصره ۱ـ عوارض موضوع این ماده برای کالاهای تولید داخلی به میزان (۰/۱) درصد کمتر از ضریب تعیین شده جدول فوق می باشد.

تبصره ۲ـ تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهایی که نسبت به بازیافت محصولات مذکور اقدام می­کنند، در صورت تأیید سازمان حفاظت محیط ­ زیست، مشمول عوارض مذکور نمی ­ گردند. سازمان حفاظت محیط­زیست مکلف است فهرست تولیدکنندگان و واردکنندگان موضوع این تبصره را در پایان هر دوره مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کند.

ماده ۲ـ تولیدکنندگان و واردکنندگان کالاهای موضوع ماده (۱) این آیین­نامه مکلفند وجوه مذکور را بر حسب قیمت فروش، محاسبه و درپایان هر دوره مالیاتی موضوع ماده (۱۰) قانون مالیات بر ارزش ­ افزوده ـ مصوب ۱۳۸۷ ـ به حساب تعیین­شده واریز کنند.

تبصره ۱ـ اطلاعات تولیدکنندگان کالاهای موضوع ماده (۱) این آیین ­ نامه، حداکثر یک ماه پس از تاریخ ابلاغ این آیین ­ نامه توسط مراجع صدور مجوز فعالیت تهیه و به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می­شود.

تبصره ۲ـ گمرک جمهوری اسلامی ایران مکلف است اطلاعات، نوع و میزان کالاهای واردشده موضوع این آیین ­ نامه را در پایان هر دوره مالیاتی به ترتیبی که سازمان امور مالیاتی کشور تعیین می­کند، به سازمان مزبور اعلام نماید.

ماده ۳ـ منابع درآمدی حاصل از اجرای این آیین ­ نامه به حساب ردیف درآمدی شماره (۱۶۰۱۸۹) جدول شماره (۵) قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، نزد خزانه ­ داری کل کشور واریز می ­ شود تا از محل ردیف مربوط در جدول شماره (۹) قانون مذکور براساس موافقتنامه مبادله‌­شده بین وزارت کشور (سازمان شهرداری­ها و دهیاری­های کشور) و سازمان برنامه و بودجه کشور برای بازیافت پسماندهای حاصل از کالاهای مذکور (ایجاد تأسیسات منطقه ­ ای تبدیل پسماند به مواد و انرژی) با اولویت مشارکت بخش غیردولتی (حداقل مشارکت بخش غیردولتی شصت درصد (۶۰%)) تخصیص داده و براساس نرخ هزینه مدیریت پسماند، هزینه شود.

تبصره ۱ـ نرخ هزینه مدیریت پسماند برای هر پروژه براساس نوع فناوری و الگوی اقتصادی پیشنهادی در موافقتنامه مبادله­‌شده با سازمان برنامه و بودجه کشور به شرح جدول زیر تعیین می­شود:

ردیف فرایند  اجرایی پسماند عادی(ریال به ازای هر کیلوگرم)جزء ویژه پسماند عادی(ریال به ازای هر کیلو گرم)۱جمع ­آوری و حمل۲۰۰ر۱ـ ۵۰۰ر۲۰۰۰ر۴ـ ۰۰۰ر۶۲پردازش و تفکیک۵۰۰ ـ ۸۰۰ر۱۸۰۰ ـ ۰۰۰ر۳۳بازیافت و تبدیل پسماند به مواد و انرژی۰۰۰ر۲ـ ۸۰۰ر۷۵۰۰ر۲ـ ۰۰۰ر۳

تبصره ۲ـ سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است (۱۵) روز پس از انقضای هر دوره مالیاتی عوارض مذکور را از تولیدکنندگان و واردکنندگان موضوع این آیین ­ نامه با رعایت ترتیبات مقرر در فصل نهم باب چهارم قانون مالیات­های مستقیم ـ مصوب ۱۳۶۶ـ با اصلاحات بعدی وصول و به حساب درآمدی موضوع ماده (۳) این آیین­نامه واریز کند. دستورالعمل اجرایی نحوه وصول وجوه مذکور توسط سازمان یادشده تهیه و ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین ­ نامه ابلاغ خواهد شد.

ماده ۴ـ وزارت کشور با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت می ­ تواند از طریق بخش خصوصی نسبت به ایجاد تأسیسات تبدیل پسماند به مواد و انرژی (تا سقف پنجاه درصد (۵۰%) از درآمد حاصل از بند (ط) تبصره (۶) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور) اقدام نماید.

ماده ۵ ـ وزارت کشور (سازمان شهرداری ­ ها و دهیاری ­ های کشور) موظف­ است گزارش عملکرد این آیین ­ نامه را در مقاطع زمانی سه   ماهه به سازمان ­ های برنامه و بودجه کشور و حفاظت محیط ­ زیست ارایه کند.

ماده ۶ ـ سازمان حفاظت محیط ­ زیست موظف است نسبت به نظارت بر اجرای پروژه ­ های مدیریت پسماند اقدام و گزارش اجرای آن را در مقاطع زمانی سه ­ ماهه به وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال کند.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ اسحاق جهانگیری