آیین­‌نامه اجرایی تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۴/۲۵

شماره ۴۶۵۰۹/ت۵۶۶۹۷هـ  – ۱۳۹۸/۴/۱۹

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۴/۱۶ به پیشنهاد شماره ۱۵۱۴۴۴ مورخ ۱۳۹۸/۳/۲۷ سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانه­های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و به استناد بند (ب) تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور آیین­نامه اجرایی تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ـ در این آیین‏نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به ‏کار می روند:

۱ـ قانون تنظیم (۲): قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) ـ مصوب ۱۳۹۳ـ .

۲ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور.

۳ـ تبصره (۱۴): تبصره (۱۴)  ماده واحده قانون.

۴ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

ماده ۲ـ

۱ـ وزارتخانه­‌های نفت و نیرو مکلفند از طریق شرکت­های تابع ذی­ربط تمامی دریافتی­های (منابع) مندرج در جدول تبصره (۱۴) را به شرح دریافتی­های تبصره مذکور از طریق حساب‌های مفتوحه خزانه­‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه­‌ها واریز نمایند. خزانه‌­داری کل کشور موظف است براساس اعلامیه‌های صادرشده از سوی شرکت­های تابع وزارتخانه­‌های یادشده، بلافاصله سهم عوارض شهرداری­ها و دهیاری­ها موضوع ردیف­های (۱)، (۶)، (۱۱) و (۱۳) پرداختی­های (مصارف) جدول تبصره (۱۴) را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور نزد خزانه‌­داری کل کشور واریز نماید. به استناد جزء (۴) بند (الف) تبصره (۱۴)، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است عوارض مذکور را پس از وصول، ظرف یک ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز نماید تا به شهرداری­ها و دهیاری­ها پرداخت گردد.

تبصره ـ وزارت نفت مکلف است به استناد بند (ک) تبصره (۱) قانون، قیمت سوخت تحویلی به پتروشیمی‌­ها را از یکهزار و سیصد و بیست (۳۲۰ر۱) ریال به ازای هرمتر مکعب به دو هزار و ششصد (۶۰۰ر۲) ریال افزایش دهد. منابع حاصل از این افزایش توسط شرکت ملی گاز ایران به خزانه­‌داری کل کشور واریز می­شود تا مطابق بند یادشده هزینه شود. مبالغ واریزی توسط شرکت ملی گاز ایران علاوه بر مبالغ مندرج در دریافتی­های (منابع) جدول تبصره (۱۴) می­باشد.

۲ـ  الف ـ نیروگاه­ها شامل نیروگاه­های مقیاس کوچک و بزرگ که تمامی برق خود را به شبکه سراسری برق تحویل می­دهند مکلفند به ازای هر لیتر فرآورده نفتی و هرمتر مکعب گاز طبیعی تحویلی مبلغ پنجاه (۵۰) ریال با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به صورت نقدی در قبال صورتحساب صادرشده توسط شرکت­های ملی پالایش و پخش فرآورده‏های نفتی ایران و ملی گاز ایران از طریق شرکت توانیر به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه­ها واریز نمایند. کل مبالغ واریزی بابت سوخت مصرفی از ابتدای سال پس از تخصیص سازمان در اختیار وزارت نیرو (شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی)   قرار می­گیرد تا پس از پرداخت مالیات و عوارض موضوع ردیف (۱۳) پرداختی‏های (مصارف) جدول تبصره (۱۴)، مطابق ردیف (۱۴)  پرداختی­های (مصارف) جدول مذکور برای بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو بابت نیروگاه­های سیکل ترکیبی (خصوصی و دولتی) پرداخت و هزینه شود.

ب ـ نیروگاه­های خارج از شبکه سراسری که برق خود را به قیمت تکلیفی به فروش می­رسانند موظفند مبلغ ششصد و شصت و یک (۶۶۱) ریال به ازای هر لیتر فرآورده نفتی و هرمتر مکعب گاز طبیعی تحویلی به صورت نقدی در قبال صورتحساب صادرشده توسط شرکت­های ملی پالایش و پخش فرآورده­‌های نفتی ایران و ملی گاز ایران پرداخت نمایند.

پ ـ وزارت نیرو از طریق شرکت­های تابع موظف است برق نیروگاه اتمی بوشهر را به طور متوسط معادل یک هزار (۰۰۰ر۱) ریال به ازای هرکیلو وات ساعت خریداری و به صورت ماهانه با نیروگاه مذکور تسویه حساب نماید.

۳ـالف ـ به استناد بند (۲)  جدول ذیل جدول تبصره (۱۴)، تمامی وجوه دریافتی از فروش آب و برق (شامل منابع سوخت نیروگاه­ها) جهت حمایت از صنعت آب و برق بصورت کامل و ظرف دو هفته به شرکت­های ذی­ربط برگشت داده می­شود. اجرای تکالیف قانونی بر عهده شرکت­های مذکور است.

ب ـ درخصوص ردیف­های (۲)، (۴) و (۷) پرداختی­های (مصارف) جدول تبصره (۱۴)، سازمان هدفمندسازی یارانه­ها از طریق خزانه­داری کل کشور مکلف است مبالغ مربوط را پس از کسر سهم یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها متناسب با ردیف­های (۱) ، (۲) و (۳) دریافتی­های (منابع) جدول مذکور، به صورت علی‌­الحساب در اختیار شرکت­ های مربوط قراردهد تا در انتهای هرماه نسبت به تسویه آن براساس تخصیص سازمان اقدام شود. سازمان موظف به تخصیص صددرصد (۱۰۰%) اعتبار ردیف­های (۳)، (۵) و (۹) پرداختی­ های (مصارف) جدول تبصره (۱۴) از ابتدای سال می­باشد و سازمان هدفمندسازی یارانه­‌ها مکلف به پرداخت به صورت هر (۱۵) روز یکبار به شرکت­های مربوط است.

پ ـ به استناد بند (۴)  جدول ذیل جدول تبصره (۱۴)، وزارت نفت مکلف است از طریق شرکت­های تابع نسبت به پرداخت هزینه خدمات جایگاه­های سوخت (بنزین، نفت گاز و نفت سفید) به روش حق­العمل و درصدی از ارزش ریالی فروش سوخت و همچنین هزینه حمل و نقل فرآورده­های نفتی به جایگاه­های عرضه سوخت اقدام نماید. معادل مبالغ پرداختی از تخصیص اعتبار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده­های نفتی ایران موضوع ردیف (۳) پرداختی­های (مصارف)  جدول تبصره (۱۴) توسط سازمان کسر می­ گردد. همچنین کارمزد جایگاه­های گاز طبیعی فشرده ( CNG ) از سرجمع مبلغ فروش گاز طبیعی به جایگاه­ها توسط شرکت ملی گاز ایران کسر و در قبوض مربوط اعمال می­شود. معادل مبلغ تسویه‌شده از تخصیص اعتبار شرکت ملی گاز ایران موضوع ردیف (۸) پرداختی­های (مصارف) جدول  تبصره (۱۴) توسط سازمان کسر می­گردد.

ت ـ افزایش قیمت گاز طبیعی فشرده (CNG) موضوع بند (۴) تصویب­نامه شماره ۱۷۴۱۹۵/ت۵۵۱۹۶هـ مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ و اصلاح بعدی آن موضوع تصویب­نامه شماره ۴۲۲۳۱ت۵۶۷۱۰هـ مورخ ۴/۱۱/ ۱۳۹۸ در خصوص الزامات ایمنی و هوشمندسازی جایگاه­های عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG) در ردیف (۳) دریافتی­ها (منابع) و ردیف (۸)  پرداختی‌های (مصارف)  جدول تبصره (۱۴) منظور نشده و وزارت نفت از طریق شرکت­های تابع مکلف است منابع حاصله را به منظور تقویت ایمنی و توسعه هوشمندسازی جایگاه­ها علاوه بر مبالغ مندرج در ردیف (۸) پرداختی­های (مصارف)  جدول تبصره (۱۴) هزینه نماید.

ث ـ سازمان هدفمندسازی یارانه‌­ها از طریق خزانه­‌داری کل کشور مکلف است مالیات بر ارزش افزوده فروش داخلی فرآورده­های نفتی، گاز طبیعی و برق را متناسب با واریز منابع مربوط به صورت علی­‌الحساب تا تخصیص سازمان به حساب مربوط سازمان امور مالیاتی کشور نزد خزانه­‌داری کل کشور واریز نماید.

ج ـ در ردیف­های (۳) و (۹) پرداختی­های (مصارف) جدول  تبصره (۱۴) معوقات مربوط به مالیات بر عملکرد، جرایم و عوارض و سود سهام دولت شرکت­های مربوط، پیش­بینی نشده است. لذا هرگونه برداشت بابت این موارد از حساب شرکت­های ذی­ربط مجاز نمی­باشد.

چ ـ منابع دریافتی بابت حق انشعاب آب، برق و گاز و همچنین عوارض موضوع بند (د)  تبصره (۶) قانون در منابع ردیف­های (۳)، (۴) و (۶) دریافتی­های (منابع)  جدول تبصره (۱۴) محاسبه نشده و مطابق قوانین و مقررات مربوط هزینه می­گردد.

ح ـ به استناد بند (م) تبصره (۶)  قانون، کلیه واحدهای آموزشی دولتی وزارت آموزش و پرورش از پرداخت هزینه­های آب، برق و گاز طبیعی (در صورت رعایت الگوی مصرف)  تا سقف یک هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱) ریال معاف می­باشند و با توجه به عدم وصول منابع مربوط شرکت­های آب و فاضلاب، برق و گاز ملزم به پرداخت­های ردیف­های (۱۰)، (۱۲) و (۱۷) پرداختی­های (مصارف) جدول تبصره (۱۴) نمی‏باشند.

۴ـ در اجرای بند (ب) ماده (۱۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانه­‌های نفت و نیرو و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه، تمامی گردش مالی و حساب­های ریالی و ارزی شرکت­های مشمول این آیین‏نامه را از مبادی اولیه وصول صرفاً از طریق حساب­های افتتاح­شده نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام دهند. همچنین بانک مذکور مکلف است بانک­های عامل را موظف به مسدود نمودن سایر حساب­های شرکت­های مذکور نماید.

۵ ـ پرداخت یک درصد (۱%) عوارض آلایندگی موضوع تبصره (۱) ماده (۳۸) قانونمالیات بر ارزش افزوده ـ مصوب ۱۳۸۷ ـ بر عهده شرکت­های آلاینده می­باشد.

۶ ـ بازپرداخت­های تعهدات ارزی و ریالی ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت­پذیر و ارتقای نظام مالی کشور ـ مصوب ۱۳۹۴ـ موضوع ردیف (۴) پرداختی­های (مصارف) جدول تبصره (۱۴)  به تفکیک سی هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰) ریال به شرکت ملی گاز ایران برای طرح­های گازرسانی، ده هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۰) ریال به شرکت ملی نفت ایران برای طرح­های بهینه‌­سازی مصرف انرژی و یک هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱) ریال به شرکت ملی نفت ایران برای طرح­های جمع‌­آوری گازهای همراه و مشعل می­باشد.

تبصره ـ با توجه به اینکه منابع ارزی صرفه‌­جویی­شده حامل­های انرژی براساس ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابت­‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، آیین­نامه مربوط و مصوبات شورای اقتصاد متعلق به سرمایه­‌گذاران عامل صرفه­‌جویی می­باشد، وزارت نفت از طریق شرکت­های تابع مکلف است وجوه حاصل از صادرات فرآورده‌­های نفتی متعلق به سرمایه‌گذاران عامل صرفه­‌جویی را پس از تخصیص معادل ریالی توسط سازمان و پرداخت سازمان هدفمندسازی یارانه­‌ها به ذی­نفع مربوط براساس نرخ تسعیر حواله به ارز منشا اولیه تحویل نماید.

۷ـ به استناد جزء (۲) بند (الف) ماده (۱) قانون تنظیم (۲)، قیمت هر بشکه نفت خام و میعانات گازی تحویلی پالایشگاه­ها معادل مبلغ نهصد و هفتاد و سه هزار و نهصد و هفتاد و چهار (۹۷۴ر۹۷۳) ریال پیش­‌بینی و رقم قطعی بر مبنای عملکرد نهایی مشخص خواهد شد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است ارز حاصل از فروش صادراتی فرآورده­های نفتی را با نرخ تسعیر نیمایی از شرکت­های تابع وزارت نفت خریداری نموده تا به منظور اجرای ردیف (۲) دریافتی­های (منابع) جدول تبصره (۱۴) اختصاص یابد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده­های نفتی ایران مکلف است مابه­‌التفاوت ارزش خوراک تحویلی و فرآورده­‌های نفتی دریافتی از پالایشگاه­ها را وصول و به صورت ماهانه به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه­‌ها نزد خزانه­‌داری کل کشور واریز نماید.

ماده ۳ـ مصارف هدفمندی یارانه‌­ها براساس جدول تبصره (۱۴) به شرح زیر است:

۱ـ مبلغ چهارصد و یازده هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۱۱) ریال با اولویت برای پرداخت نقدی و غیرنقدی خانوارها.

۲ـ مبلغ هشتاد و چهار هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۸۴) ریال برای پرداخت نقدی جهت کمک به کاهش فقر مطلق خانوارهای هدف و بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست. شیوه نامه اجرایی این ماده توسط سازمان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه تهیه و ابلاغ می شود .

تبصره ـ مبلغ سه هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳) ریال از اعتبار این بند برای بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست (از ابتدای سال ۱۳۹۸) اختصاص می یابد.

۳ـ مبلغ چهل  و نه هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۹) ریال به  منظور اجرای ماده (۴۶) قانون تنظیم (۲) در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می گیرد تا برای اجرای بیمه افراد فاقد بیمه سلامت از طریق سازمان بیمه سلامت ایران، کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های وابسته به آن وزارت، حفاظت و حمایت مالی از بیماران صعب العلاج و خاص هزینه نموده و گزارش عملکرد مربوط را به  صورت ماهیانه به سازمان هدفمندسازی یارانه ها ارایه نماید.

تبصره ـ سازمان هدفمندسازی یارانه‌­ها موظف است اعتبار مذکور را متناسب با دریافتی به ردیف درآمد اختصاصی (۱۳۰۴۲۸) مندرج در جدول شماره (۵) قانون نزد خزانه‌­داری کل کشور واریز نماید.

۴ـ مبلغ شصت  و یک هزار و چهارصد و پنجاه میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۵۰ر۶۱) ریال بابت خرید تضمینی گندم و یارانه نان. به استناد جزء (۳)  بند (الف)  تبصره (۱۴) ، از ابتدای سال ۱۳۹۸ یارانه آرد صنف و صنعت حذف و منابع حاصل از آن به خرید تضمینی گندم اختصاص می یابد .

۵ ـ مبلغ بیست  و یک هزار و یکصد و شصت  و پنج میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۶۵ر۲۱) ریال برای اجرای ردیف (۲۲) پرداختی­های (مصارف) جدول تبصره (۱۴) به شرح ماده (۵) این آیین­نامه.

ماده ۴ـ به استناد بند (۳) جدول ذیل جدول تبصره (۱۴)، سازمان مجاز به جابه­جایی تا سقف ده درصد (۱۰%) هریک از ردیف­های مصارف ماده (۳) این آیین­نامه از محل کاهش سایر مصارف ماده مذکور است.

ماده ۵ ـ سازمان مجاز است در راستای اجرایی شدن ردیف (۲۲) پرداختی­های (مصارف) جدول تبصره (۱۴)، اعتبار بند (۵) ماده (۳) این آیین‌نامه را به مصارف جدول زیر اختصاص دهد:

ردیف موضوع / عنوان مصارف

۱- اجرای سایر اهداف مندرج در ماده (۳۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (از جمله ارتقای شاخص­های عدالت اجتماعی، کمک به واحدهای تولیدی و توسعه صادرات، کمک به هزینه سوخت راه آهن، هزینه حمل سوخت (نفت سفید و گاز مایع) و آرد عشایر، کمک به احداث مسکن محرومین)

۲- بند (الف) تبصره (۱۸) قانون ( از جمله اشتغال، پرداخت سهم بیمه کارفرما بابت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و کمک هزینه آموزش کارورزی بیکاران، افزایش سرمایه صندوق های ضمانت سرمایه گذاری جهت تسهیل تأمین وثایق مورد نیاز)

۳- [اصلاحی ۱۳۹۸/۶/۳۱]
اجرای ماده (۸) قانون هدفمند کردن یارانه‌­ها

۴- حق بیمه سهم دولت اقشار خاص ازجمله رانندگان حمل  و نقل درون و برون شهری (موضوع بند (ب) ماده (۱۱) آیین­نامه اجرایی ماده (۷) قانون هدفمند کردن یارانه­‌ها)

۵- تأمین بیست درصد (۲۰%) کمک به رزمندگان معسر و کسری هزینه درمان تکمیلی جانبازان و ایثارگران

۶- [اصلاحی ۱۳۹۸/۶/۳۱]
پوشش بیمه اقشار خاص (شاغلان صنایع دستی از قبیل قالیبافان و زنان سرپرست خانوار)

۷- افزایش سرمایه و منابع صندوق کارآفرینی امید

۸- اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان

تبصره ۱ـ اعتبارات جدول یادشده، متناسب با تحقق منابع، توسط سازمان به دستگاه های اجرایی مربوط ابلاغ و در چهارچوب موافقتنامه متبادله با سازمان به مصرف خواهد رسید.

تبصره ۲ـ سازمان هدفمندسازی یارانه­‌ها موظف است مطابق ابلاغ سازمان، اعتبار مربوط به قانون حمایت از حقوق معلولان ـ مصوب ۱۳۹۶ـ (بند (۸) جدول فوق) را به حساب درآمد اختصاصی به شماره (۱۳۰۴۲۹) جدول شماره (۵) قانون واریز نماید.

ماده ۶ ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان هدفمندسازی یارانه‌­ها و وزارت کشور (استانداران) طی دستورالعملی که ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین­نامه تهیه می­کند، نسبت به شناسایی و حذف یارانه نقدی سه ­دهک بالای درآمدی خانوارها اقدام نماید. سازمان هدفمندسازی یارانه‌­ها موظف است، پس از اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوارهای اعلامی (در اولین نوبت) اقدام نماید.

تبصره ۱ـ خانوارهای حذف­شده می توانند نسبت به اعتراض درخصوص قطع یارانه خود و افراد تحت تکفل با اعلام رضایت از دسترسی وزارت یادشده به کلیه اطلاعات بانکی و ارایه اطلاعات و مستندات لازم، اقدام نمایند. وزارت مذکور مکلف است پس از بررسی مستندات ارایه شده، اسامی سرپرستان خانوارهای واجد شرایط دریافت یارانه نقدی را مجددا به سازمان هدفمندسازی یارانه‌‏ها اعلام نماید تا در اولین نوبت، پرداخت یارانه نقدی آنها برقرار شود. وزارت یادشده موظف است نتایج را به کلیه معترضین اعلام نماید.

تبصره ۲ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانه‌­ها موظف به تبادل اطلاعات موضوع این ماده با یکدیگر می­باشند.

ماده ۷ـ موالید جدید صرفاً با تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در صورت وجود منابع با رعایت قوانین و مقررات مربوط مشمول دریافت یارانه خواهند بود .

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ اسحاق جهانگیری