شماره ۴۶۵۰۹/ت۵۶۶۹۷هـ – ۱۳۹۸/۴/۱۹
هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۴/۱۶ به پیشنهاد شماره ۱۵۱۴۴۴ مورخ ۱۳۹۸/۳/۲۷ سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری وزارتخانههای امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو و تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و به استناد بند (ب) تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور آییننامه اجرایی تبصره (۱۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده ۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
۱ـ قانون تنظیم (۲): قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) ـ مصوب ۱۳۹۳ـ .
۲ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور.
۳ـ تبصره (۱۴): تبصره (۱۴) ماده واحده قانون.
۴ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.
ماده ۲ـ
۱ـ وزارتخانههای نفت و نیرو مکلفند از طریق شرکتهای تابع ذیربط تمامی دریافتیهای (منابع) مندرج در جدول تبصره (۱۴) را به شرح دریافتیهای تبصره مذکور از طریق حسابهای مفتوحه خزانهداری کل کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به حساب سازمان هدفمندسازی یارانهها واریز نمایند. خزانهداری کل کشور موظف است براساس اعلامیههای صادرشده از سوی شرکتهای تابع وزارتخانههای یادشده، بلافاصله سهم عوارض شهرداریها و دهیاریها موضوع ردیفهای (۱)، (۶)، (۱۱) و (۱۳) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور نزد خزانهداری کل کشور واریز نماید. به استناد جزء (۴) بند (الف) تبصره (۱۴)، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است عوارض مذکور را پس از وصول، ظرف یک ماه به حساب تمرکز وجوه وزارت کشور واریز نماید تا به شهرداریها و دهیاریها پرداخت گردد.
تبصره ـ وزارت نفت مکلف است به استناد بند (ک) تبصره (۱) قانون، قیمت سوخت تحویلی به پتروشیمیها را از یکهزار و سیصد و بیست (۳۲۰ر۱) ریال به ازای هرمتر مکعب به دو هزار و ششصد (۶۰۰ر۲) ریال افزایش دهد. منابع حاصل از این افزایش توسط شرکت ملی گاز ایران به خزانهداری کل کشور واریز میشود تا مطابق بند یادشده هزینه شود. مبالغ واریزی توسط شرکت ملی گاز ایران علاوه بر مبالغ مندرج در دریافتیهای (منابع) جدول تبصره (۱۴) میباشد.
۲ـ الف ـ نیروگاهها شامل نیروگاههای مقیاس کوچک و بزرگ که تمامی برق خود را به شبکه سراسری برق تحویل میدهند مکلفند به ازای هر لیتر فرآورده نفتی و هرمتر مکعب گاز طبیعی تحویلی مبلغ پنجاه (۵۰) ریال با احتساب عوارض و مالیات بر ارزش افزوده به صورت نقدی در قبال صورتحساب صادرشده توسط شرکتهای ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و ملی گاز ایران از طریق شرکت توانیر به حساب سازمان هدفمندسازی یارانهها واریز نمایند. کل مبالغ واریزی بابت سوخت مصرفی از ابتدای سال پس از تخصیص سازمان در اختیار وزارت نیرو (شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی) قرار میگیرد تا پس از پرداخت مالیات و عوارض موضوع ردیف (۱۳) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴)، مطابق ردیف (۱۴) پرداختیهای (مصارف) جدول مذکور برای بازپرداخت تعهدات وزارت نیرو بابت نیروگاههای سیکل ترکیبی (خصوصی و دولتی) پرداخت و هزینه شود.
ب ـ نیروگاههای خارج از شبکه سراسری که برق خود را به قیمت تکلیفی به فروش میرسانند موظفند مبلغ ششصد و شصت و یک (۶۶۱) ریال به ازای هر لیتر فرآورده نفتی و هرمتر مکعب گاز طبیعی تحویلی به صورت نقدی در قبال صورتحساب صادرشده توسط شرکتهای ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران و ملی گاز ایران پرداخت نمایند.
پ ـ وزارت نیرو از طریق شرکتهای تابع موظف است برق نیروگاه اتمی بوشهر را به طور متوسط معادل یک هزار (۰۰۰ر۱) ریال به ازای هرکیلو وات ساعت خریداری و به صورت ماهانه با نیروگاه مذکور تسویه حساب نماید.
۳ـالف ـ به استناد بند (۲) جدول ذیل جدول تبصره (۱۴)، تمامی وجوه دریافتی از فروش آب و برق (شامل منابع سوخت نیروگاهها) جهت حمایت از صنعت آب و برق بصورت کامل و ظرف دو هفته به شرکتهای ذیربط برگشت داده میشود. اجرای تکالیف قانونی بر عهده شرکتهای مذکور است.
ب ـ درخصوص ردیفهای (۲)، (۴) و (۷) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴)، سازمان هدفمندسازی یارانهها از طریق خزانهداری کل کشور مکلف است مبالغ مربوط را پس از کسر سهم یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها متناسب با ردیفهای (۱) ، (۲) و (۳) دریافتیهای (منابع) جدول مذکور، به صورت علیالحساب در اختیار شرکت های مربوط قراردهد تا در انتهای هرماه نسبت به تسویه آن براساس تخصیص سازمان اقدام شود. سازمان موظف به تخصیص صددرصد (۱۰۰%) اعتبار ردیفهای (۳)، (۵) و (۹) پرداختی های (مصارف) جدول تبصره (۱۴) از ابتدای سال میباشد و سازمان هدفمندسازی یارانهها مکلف به پرداخت به صورت هر (۱۵) روز یکبار به شرکتهای مربوط است.
پ ـ به استناد بند (۴) جدول ذیل جدول تبصره (۱۴)، وزارت نفت مکلف است از طریق شرکتهای تابع نسبت به پرداخت هزینه خدمات جایگاههای سوخت (بنزین، نفت گاز و نفت سفید) به روش حقالعمل و درصدی از ارزش ریالی فروش سوخت و همچنین هزینه حمل و نقل فرآوردههای نفتی به جایگاههای عرضه سوخت اقدام نماید. معادل مبالغ پرداختی از تخصیص اعتبار شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران موضوع ردیف (۳) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) توسط سازمان کسر می گردد. همچنین کارمزد جایگاههای گاز طبیعی فشرده ( CNG ) از سرجمع مبلغ فروش گاز طبیعی به جایگاهها توسط شرکت ملی گاز ایران کسر و در قبوض مربوط اعمال میشود. معادل مبلغ تسویهشده از تخصیص اعتبار شرکت ملی گاز ایران موضوع ردیف (۸) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) توسط سازمان کسر میگردد.
ت ـ افزایش قیمت گاز طبیعی فشرده (CNG) موضوع بند (۴) تصویبنامه شماره ۱۷۴۱۹۵/ت۵۵۱۹۶هـ مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۵ و اصلاح بعدی آن موضوع تصویبنامه شماره ۴۲۲۳۱ت۵۶۷۱۰هـ مورخ ۴/۱۱/ ۱۳۹۸ در خصوص الزامات ایمنی و هوشمندسازی جایگاههای عرضه گاز طبیعی فشرده (CNG) در ردیف (۳) دریافتیها (منابع) و ردیف (۸) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) منظور نشده و وزارت نفت از طریق شرکتهای تابع مکلف است منابع حاصله را به منظور تقویت ایمنی و توسعه هوشمندسازی جایگاهها علاوه بر مبالغ مندرج در ردیف (۸) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) هزینه نماید.
ث ـ سازمان هدفمندسازی یارانهها از طریق خزانهداری کل کشور مکلف است مالیات بر ارزش افزوده فروش داخلی فرآوردههای نفتی، گاز طبیعی و برق را متناسب با واریز منابع مربوط به صورت علیالحساب تا تخصیص سازمان به حساب مربوط سازمان امور مالیاتی کشور نزد خزانهداری کل کشور واریز نماید.
ج ـ در ردیفهای (۳) و (۹) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) معوقات مربوط به مالیات بر عملکرد، جرایم و عوارض و سود سهام دولت شرکتهای مربوط، پیشبینی نشده است. لذا هرگونه برداشت بابت این موارد از حساب شرکتهای ذیربط مجاز نمیباشد.
چ ـ منابع دریافتی بابت حق انشعاب آب، برق و گاز و همچنین عوارض موضوع بند (د) تبصره (۶) قانون در منابع ردیفهای (۳)، (۴) و (۶) دریافتیهای (منابع) جدول تبصره (۱۴) محاسبه نشده و مطابق قوانین و مقررات مربوط هزینه میگردد.
ح ـ به استناد بند (م) تبصره (۶) قانون، کلیه واحدهای آموزشی دولتی وزارت آموزش و پرورش از پرداخت هزینههای آب، برق و گاز طبیعی (در صورت رعایت الگوی مصرف) تا سقف یک هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱) ریال معاف میباشند و با توجه به عدم وصول منابع مربوط شرکتهای آب و فاضلاب، برق و گاز ملزم به پرداختهای ردیفهای (۱۰)، (۱۲) و (۱۷) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) نمیباشند.
۴ـ در اجرای بند (ب) ماده (۱۷) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، وزارتخانههای نفت و نیرو و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظفند ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه، تمامی گردش مالی و حسابهای ریالی و ارزی شرکتهای مشمول این آییننامه را از مبادی اولیه وصول صرفاً از طریق حسابهای افتتاحشده نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام دهند. همچنین بانک مذکور مکلف است بانکهای عامل را موظف به مسدود نمودن سایر حسابهای شرکتهای مذکور نماید.
۵ ـ پرداخت یک درصد (۱%) عوارض آلایندگی موضوع تبصره (۱) ماده (۳۸) قانونمالیات بر ارزش افزوده ـ مصوب ۱۳۸۷ ـ بر عهده شرکتهای آلاینده میباشد.
۶ ـ بازپرداختهای تعهدات ارزی و ریالی ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور ـ مصوب ۱۳۹۴ـ موضوع ردیف (۴) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) به تفکیک سی هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳۰) ریال به شرکت ملی گاز ایران برای طرحهای گازرسانی، ده هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۰) ریال به شرکت ملی نفت ایران برای طرحهای بهینهسازی مصرف انرژی و یک هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱) ریال به شرکت ملی نفت ایران برای طرحهای جمعآوری گازهای همراه و مشعل میباشد.
تبصره ـ با توجه به اینکه منابع ارزی صرفهجوییشده حاملهای انرژی براساس ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور، آییننامه مربوط و مصوبات شورای اقتصاد متعلق به سرمایهگذاران عامل صرفهجویی میباشد، وزارت نفت از طریق شرکتهای تابع مکلف است وجوه حاصل از صادرات فرآوردههای نفتی متعلق به سرمایهگذاران عامل صرفهجویی را پس از تخصیص معادل ریالی توسط سازمان و پرداخت سازمان هدفمندسازی یارانهها به ذینفع مربوط براساس نرخ تسعیر حواله به ارز منشا اولیه تحویل نماید.
۷ـ به استناد جزء (۲) بند (الف) ماده (۱) قانون تنظیم (۲)، قیمت هر بشکه نفت خام و میعانات گازی تحویلی پالایشگاهها معادل مبلغ نهصد و هفتاد و سه هزار و نهصد و هفتاد و چهار (۹۷۴ر۹۷۳) ریال پیشبینی و رقم قطعی بر مبنای عملکرد نهایی مشخص خواهد شد. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است ارز حاصل از فروش صادراتی فرآوردههای نفتی را با نرخ تسعیر نیمایی از شرکتهای تابع وزارت نفت خریداری نموده تا به منظور اجرای ردیف (۲) دریافتیهای (منابع) جدول تبصره (۱۴) اختصاص یابد. شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران مکلف است مابهالتفاوت ارزش خوراک تحویلی و فرآوردههای نفتی دریافتی از پالایشگاهها را وصول و به صورت ماهانه به حساب سازمان هدفمندسازی یارانهها نزد خزانهداری کل کشور واریز نماید.
ماده ۳ـ مصارف هدفمندی یارانهها براساس جدول تبصره (۱۴) به شرح زیر است:
۱ـ مبلغ چهارصد و یازده هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۱۱) ریال با اولویت برای پرداخت نقدی و غیرنقدی خانوارها.
۲ـ مبلغ هشتاد و چهار هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۸۴) ریال برای پرداخت نقدی جهت کمک به کاهش فقر مطلق خانوارهای هدف و بیمه زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست. شیوه نامه اجرایی این ماده توسط سازمان و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه تهیه و ابلاغ می شود .
تبصره ـ مبلغ سه هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۳) ریال از اعتبار این بند برای بیمه تأمین اجتماعی زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست (از ابتدای سال ۱۳۹۸) اختصاص می یابد.
۳ـ مبلغ چهل و نه هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۹) ریال به منظور اجرای ماده (۴۶) قانون تنظیم (۲) در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار می گیرد تا برای اجرای بیمه افراد فاقد بیمه سلامت از طریق سازمان بیمه سلامت ایران، کاهش میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان های وابسته به آن وزارت، حفاظت و حمایت مالی از بیماران صعب العلاج و خاص هزینه نموده و گزارش عملکرد مربوط را به صورت ماهیانه به سازمان هدفمندسازی یارانه ها ارایه نماید.
تبصره ـ سازمان هدفمندسازی یارانهها موظف است اعتبار مذکور را متناسب با دریافتی به ردیف درآمد اختصاصی (۱۳۰۴۲۸) مندرج در جدول شماره (۵) قانون نزد خزانهداری کل کشور واریز نماید.
۴ـ مبلغ شصت و یک هزار و چهارصد و پنجاه میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۵۰ر۶۱) ریال بابت خرید تضمینی گندم و یارانه نان. به استناد جزء (۳) بند (الف) تبصره (۱۴) ، از ابتدای سال ۱۳۹۸ یارانه آرد صنف و صنعت حذف و منابع حاصل از آن به خرید تضمینی گندم اختصاص می یابد .
۵ ـ مبلغ بیست و یک هزار و یکصد و شصت و پنج میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۶۵ر۲۱) ریال برای اجرای ردیف (۲۲) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴) به شرح ماده (۵) این آییننامه.
ماده ۴ـ به استناد بند (۳) جدول ذیل جدول تبصره (۱۴)، سازمان مجاز به جابهجایی تا سقف ده درصد (۱۰%) هریک از ردیفهای مصارف ماده (۳) این آییننامه از محل کاهش سایر مصارف ماده مذکور است.
ماده ۵ ـ سازمان مجاز است در راستای اجرایی شدن ردیف (۲۲) پرداختیهای (مصارف) جدول تبصره (۱۴)، اعتبار بند (۵) ماده (۳) این آییننامه را به مصارف جدول زیر اختصاص دهد:
ردیف موضوع / عنوان مصارف
۱- اجرای سایر اهداف مندرج در ماده (۳۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (از جمله ارتقای شاخصهای عدالت اجتماعی، کمک به واحدهای تولیدی و توسعه صادرات، کمک به هزینه سوخت راه آهن، هزینه حمل سوخت (نفت سفید و گاز مایع) و آرد عشایر، کمک به احداث مسکن محرومین)
۲- بند (الف) تبصره (۱۸) قانون ( از جمله اشتغال، پرداخت سهم بیمه کارفرما بابت اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و کمک هزینه آموزش کارورزی بیکاران، افزایش سرمایه صندوق های ضمانت سرمایه گذاری جهت تسهیل تأمین وثایق مورد نیاز)
۳- [اصلاحی ۱۳۹۸/۶/۳۱]
اجرای ماده (۸) قانون هدفمند کردن یارانهها
۴- حق بیمه سهم دولت اقشار خاص ازجمله رانندگان حمل و نقل درون و برون شهری (موضوع بند (ب) ماده (۱۱) آییننامه اجرایی ماده (۷) قانون هدفمند کردن یارانهها)
۵- تأمین بیست درصد (۲۰%) کمک به رزمندگان معسر و کسری هزینه درمان تکمیلی جانبازان و ایثارگران
۶- [اصلاحی ۱۳۹۸/۶/۳۱]
پوشش بیمه اقشار خاص (شاغلان صنایع دستی از قبیل قالیبافان و زنان سرپرست خانوار)
۷- افزایش سرمایه و منابع صندوق کارآفرینی امید
۸- اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان
تبصره ۱ـ اعتبارات جدول یادشده، متناسب با تحقق منابع، توسط سازمان به دستگاه های اجرایی مربوط ابلاغ و در چهارچوب موافقتنامه متبادله با سازمان به مصرف خواهد رسید.
تبصره ۲ـ سازمان هدفمندسازی یارانهها موظف است مطابق ابلاغ سازمان، اعتبار مربوط به قانون حمایت از حقوق معلولان ـ مصوب ۱۳۹۶ـ (بند (۸) جدول فوق) را به حساب درآمد اختصاصی به شماره (۱۳۰۴۲۹) جدول شماره (۵) قانون واریز نماید.
ماده ۶ ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان هدفمندسازی یارانهها و وزارت کشور (استانداران) طی دستورالعملی که ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آییننامه تهیه میکند، نسبت به شناسایی و حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی خانوارها اقدام نماید. سازمان هدفمندسازی یارانهها موظف است، پس از اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نسبت به حذف یارانه خانوارهای اعلامی (در اولین نوبت) اقدام نماید.
تبصره ۱ـ خانوارهای حذفشده می توانند نسبت به اعتراض درخصوص قطع یارانه خود و افراد تحت تکفل با اعلام رضایت از دسترسی وزارت یادشده به کلیه اطلاعات بانکی و ارایه اطلاعات و مستندات لازم، اقدام نمایند. وزارت مذکور مکلف است پس از بررسی مستندات ارایه شده، اسامی سرپرستان خانوارهای واجد شرایط دریافت یارانه نقدی را مجددا به سازمان هدفمندسازی یارانهها اعلام نماید تا در اولین نوبت، پرداخت یارانه نقدی آنها برقرار شود. وزارت یادشده موظف است نتایج را به کلیه معترضین اعلام نماید.
تبصره ۲ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندسازی یارانهها موظف به تبادل اطلاعات موضوع این ماده با یکدیگر میباشند.
ماده ۷ـ موالید جدید صرفاً با تأیید وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و در صورت وجود منابع با رعایت قوانین و مقررات مربوط مشمول دریافت یارانه خواهند بود .
معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری