قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در برنامه اندازه‌شناسی آسیا – اقیانوسیه

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۴/۲۵

ماده واحده- به دولت اجازه داده می شود در برنامه اندازه شناسی آسیا – اقیانوسیه به شرح یادداشت تفاهم پیوست و ضمائم آن عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت کامل مربوط اقدام کند. تعیین و تغییر دستگاه اجرائی طرف عضویت بر عهده دولت است.

تبصره- رعایت اصول هفتاد و هفتم (77)، یکصد و بیست و پنجم (125) و یکصد و سی و نهم (139) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای این قانون و یا هرگونه ضمیمه جدید الزامی می باشد.


بسم الله الرحمن الرحیم

یادداشت تفاهم برنامه اندازه شناسی آسیا – اقیانوسیه

1- مقدمه
برنامه اندازه شناسی آسیا – اقیانوسیه (اِی.پی.اِم.پی)، گردهمایی از مؤسسات اندازه شناسی ملی (اِن.اِم.آیز) منطقه آسیا – اقیانوسیه با هدف بهبود توانمندی اندازه شناسی منطقه ای از طریق به اشتراک گذاشتن تجربیات و تبادل خدمات فنی بین آزمایشگاههای عضو می باشد. برنامه اندازه شناسی همچنین یک سازمان اندازه شناسی منطقه ای (آر.ام.او) برای شناسایی متقابل استانداردهای اندازه گیری و گواهی نامه های واسنجی (کالیبراسیون) و اندازه گیری در سطح جهانی است. برنامه اندازه شناسی در سال 1977 (1356)، به ابتکار شورای علمی کشورهای مشترک المنافع ایجاد شد. زمانی که این نام (اِی.پی.اِم.پی) تعیین شد دامنه واجد شرایط بودن عضویت در سال 1980 (1359) به خارج از کشورهای مشترک المنافع گسترش یافت. رئیس این برنامه از میان اعضای کامل انتخاب می شود.
این یادداشت تفاهم بیانگر تعهدات اعضای برنامه اندازه شناسی است تا برای دستیابی به اهداف برنامه به گونه مندرج در این یادداشت تفاهم با به کارگیری ساز و کارهای معین در آن همکاری نمایند.
این یادداشت تفاهم همراه قواعد و مقررات عضویت در برنامه اندازه شناسی (آیین کار برنامه اندازه شناسی، پیوست 1) و آیین کاری مجمع عمومی و همکاری های برنامه اندازه شناسی (آیین کار مجمع عمومی، پیوست 2) که اعضاء موافقت به تبعیت از آنها می نمایند، قرائت خواهد شد و جزئی از آنها حساب می شود.

2- تعاریف
(الف) امضاء کننده:
امضاء کننده، شخص مجاز برای امضای این یادداشت تفاهم از طرف عضو می باشد.
(ب) عضویت:
عضویت کامل برای تمام مؤسسات اندازه شناسی ملی (اِن.اِم.آیز) در منطقه آسیا – اقیانوسیه، آزاد است. عضویت وابسته برای تمام مؤسسات اندازه شناسی ملی است که علاقه خاص به فعالیت های برنامه اندازه شناسی دارند، می توانند مشارکت ویژه ای در آنها داشته باشند، آزاد است. عضویت برنامه اندازه شناسی شامل تمام اعضای کامل و اعضای وابسته امضاء کننده این یادداشت تفاهم می باشد.
(پ) عضو کامل:
عضو کامل، سازمانی است که مسؤولیت حفظ استانداردهای اندازه گیری در عالی ترین سطح برای نظام اقتصادی خود در منطقه آسیا – اقیانوسیه را بر عهده دارد. هر نظام اقتصادی در صورتی می تواند بیش از یک عضو کامل داشته باشد که بیش از یک آزمایشگاه استانداردهای اندازه گیری در عالی ترین سطح وجود داشته باشد. موقعیت عضو کامل به واسطه ساز و کار امضای این یادداشت تفاهم از طریق امضاء کننده به رسمیت شناخته می شود. اعضای کامل حق دارند که به وسیله وکلای منتخب خود، در تمام کارگروههای تعیین شده توسط برنامه اندازه شناسی رأی دهند.
(ت) عضو اصلی:
اگر یک نظام اقتصادی بیش از یک عضو کامل داشته باشد، از نظر جدول حق عضویت، اعضای آن نظام اقتصادی باید یک سازمان عضو کامل را به عنوان عضو اصلی تعیین کنند. عضو اصلی، سازمانی است که مسؤول پرداخت حق عضویت کامل آن نظام اقتصادی می باشد.
(ث) عضو وابسته:
عضو وابسته سازمانی است که مسؤولیت حفظ استانداردهای اندازه گیری در عالی ترین سطح را برای نظام اقتصادی خود، که در منطقه ای در همسایگی منطقه آسیا- اقیانوسیه واقع است یا سازمانی در منطقه که قصد دارد در آینده استانداردهای مذکور را حفظ کند، بر عهده دارد. موقعیت عضو وابسته به واسطه ساز و کار امضای این یادداشت تفاهم از طریق امضاء کننده به رسمیت شناخته می شود. یک نظام اقتصادی می تواند بیش از یک عضو وابسته داشته باشد و هر عضو وابسته می تواند یک نماینده برای شرکت در مجامع عمومی برنامه اندازه شناسی داشته باشد. اعضای وابسته در هیچ یک از مجامع یا کارگروههای ایجاد شده توسط برنامه اندازه شناسی حق رأی ندارند. چنانچه که یک عضو وابسته بتواند شرایط مندرج در جزء (پ) بند (2) این یادداشت تفاهم را برآورده نماید، می تواند درخواست عضویت کامل کند.
(ج) نماینده:
هر عضو کامل یا وابسته، یک نماینده را برای مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی تعیین خواهد کرد. این نماینده می تواند توسط مشاوران و کارشناسان در مجامع عمومی همراهی شود. هر نظام اقتصادی می تواند بیش از یک نماینده داشته باشد.
(چ) وکیل:
نمایندگان هر نظام اقتصادی عضو کامل، یک وکیل را معرفی خواهند کرد که حق دارد از طرف آن نظام اقتصادی رأی دهد. هر نظام اقتصادی تنها می تواند یک وکیل داشته باشد.
(ح) مجمع عمومی:
مجمع عمومی به مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی اطلاق می شود و شامل تمام نمایندگان می باشد. حدود وظایف و اختیارات مجامع عمومی در ماده (2) پیوست (2) آمده است. همه نمایندگان باید تمام تلاش خود را برای شرکت در مجامع عمومی به کار بندند.
(خ) منطقه آسیا – اقیانوسیه، «منطقه»:
از نظر این یادداشت تفاهم، منطقه آسیا – اقیانوسیه، شامل نظامهای اقتصادی از شبه قاره هند تا ساحل غربی اقیانوس آرام می شود.
(د) رئیس:
رئیس برنامه اندازه شناسی، طبق آیین کار برنامه اندازه شناسی و آیین کار مجمع عمومی انتخاب می شود.
(ذ) کارگروه اجرائی برنامه اندازه شناسی :
رکن اداره برنامه اندازه شناسی ظاهراً متشکل از پنج تا هشت عضو می باشد که شامل رئیس برنامه اندازه شناسی، رئیس پیشین بلافصل برنامه اندازه شناسی (به مدت یک سال)، رئیس منتخب (دوره یک ساله)، و سه تا شش عضو اجرائی (که برای دوره های دو یا سه ساله انتخاب و برای به حداکثر رساندن تداوم برگزیده می شوند). کارگروه اجرائی برنامه اندازه شناسی طبق آیین کار برنامه اندازه شناسی و آیین کار مجمع عمومی انتخاب می شود.
(ر) کارگروههای فنی برنامه اندازه شناسی:
فعالیت های فنی در هر رشته (در صورت اقتضاء) را تحت پوشش کارگروههای مشورتی کارگروه بین المللی اوزان و مقیاسها (سی.آی.پی.اِم)، هماهنگ می کند و تعامل منطقه ای را در مورد این فعالیت ها برقرار می کند.
(ز) کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه (دی.ای.سی) برنامه اندازه شناسی:
وظیفه این کارگروه، کمک به رفع نیازهای مؤسسات اندازه شناسی ملی عضو برنامه اندازه شناسی از نظامهای اقتصادی در حال توسعه و نیز تدوین و هماهنگی برنامه های کاری وابسته می باشد.
امضاء کننده ها، نماینده ها، و وکیل های هر نظام اقتصادی، بنا به اقتضای شرایط آن نظام اقتصادی می توانند یک شخص واحد باشند.

3- قصد
امضاء کنندگان این یادداشت تفاهم، قصد مشترک خود را جهت شرکت در برنامه اندازه شناسی آسیا- اقیانوسیه، برای همکاری آسیا – اقیانوسیه در زمینه استانداردهای اندازه گیری و شرکت در فعالیت های آن در تحقق اهداف مربوط در حد امکان، اعلام می دارند.

4- اهداف برنامه اندازه شناسی
1- اعضاء در نظر دارند برای ترویج هماهنگی فعالیت ها و خدمات اندازه شناسی، در برنامه اندازه شناسی همکاری نمایند تا به هماهنگی بیشتری در اندازه گیری و آزمایش در منطقه دست یابند و اطمینان متقابلی در میان اعضاء نسبت به اندازه گیری به وجود آید. اهداف خاص عبارتند از:
الف) توسعه همکاری نزدیکتر بین اعضاء در زمینه کار در مورد استانداردهای اندازه گیری در منطقه
ب) بهبود سطح اندازه شناسی و به رسمیت شناخته شدن اعضاء در سطح بین المللی
پ) تشویق قابلیت ردیابی بین اعضاء از طریق ارائه خدمات واسنجی (کالیبراسیون)
ت) اطمینان از این که استانداردهای اندازه گیری در منطقه، قابل ردیابی به استانداردهایی هستند که توسط دفتر بین المللی اوزان و مقیاسها (بی.آی.پی.اِم) در تحقق نظام بین المللی واحدها، و به طور کلی، تقویت اهداف معاهده متریک حفظ یا هماهنگ می شوند.
2- برنامه اندازه شناسی برای دستیابی به این اهداف، به دنبال موارد زیر است:
الف) هماهنگ کردن طرح‌های استانداردهای اندازه گیری و تشویق همکاری تحقیقاتی میان اعضاء.
ب) انتقال تجربیات در زمینه استانداردهای اولیه یا استانداردهای در سطح عالی میان اعضاء از طریق تشکیل هم اندیشی (سمینار)ها، فرآهمایی ‌(کنفرانس‌)ها، کارگاهها، برنامه های آموزشی، مشاوره ها، و نشریه های فنی.
پ) تشویق و تسهیل همکاری میان اعضای علاقه مند به پروژه های خاص.
ت) اقدام به مقایسه های استانداردهای اندازه گیری بین آزمایشگاهی جهت به رسمیت شناخته شدن توانمندی های اندازه گیری آزمایشگاهها‏ی اعضاء در سطح بین المللی.
ث) نگهداری بانک اطلاعاتی به روزشده از خدمات و توانمندی های موجود در منطقه.
ج) توجه خاص به نیازهای اعضای کمتر توسعه یافته، و آغاز، تدوین و اجرای فعالیت هایی که به آنها کمک می کند تا در فعالیت های خاص به توانمندی اندازه گیری دست یابند.
چ) تشویق مشارکت در مقایسه های کلیدی دفتر بین المللی اوزان و مقیاسها (بی.آی.پی.اِم) و اطمینان دائمی از این که فعالیت مقایسه ای بین آزمایشگاهی برنامه اندازه شناسی مانعی در راه دسترسی به مقایسه های بین آزمایشگاهی که دفتر بین المللی اوزان و مقیاسها (بی.آی.پی.اِم) هماهنگ می کند، به وجود نمی آورد.
ح) برقراری و حفظ ارتباط مؤثر با سایر نهاد‌های اندازه شناسی بین المللی و منطقه ای مثل دفتر بین المللی اوزان و مقیاسها (بی.آی.پی.اِم) و سازمان های اندازه شناسی منطقه ای (آر.اِم.او) که توسط کارگروه بین المللی اوزان و مقیاسها (سی.آی.پی.اِم) به رسمیت شناخته شده اند.
خ) همکاری با سایر نهادها در منطقه آسیا – اقیانوسیه که در زمینه استانداردها، آزمون و انطباق فعال هستند.
د) تشویق مشارکت در ترتیبات شناسایی متقابل جهانی (اِم.آر.آی) در زمینه استانداردهای اندازه گیری که کارگروه بین المللی اوزان و مقیاسها تدوین کرده است.
ذ) انجام سایر فعالیت هایی که توسط مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی هر از گاهی مورد تصمیم گیری قرار می گیرد.

5- یادداشت تفاهم
1- اولین نسخه یادداشت تفاهم در تاریخ 30 سپتامبر 1997میلادی (8 مهرماه 1376هجری شمسی) با امضای حداقل ده امضاء کننده اجرائی شد، اما راه برای مشارکت بیشتر در عضویت تعریف شده باز است.
2- این یادداشت تفاهم می تواند در هر زمان با اکثریت دوسوم آرای وکلا پس از تأیید کتبی امضاء کنندگان اصلاح شود.
3- اعضاء می توانند هر زمان به عضویت خود در برنامه اندازه شناسی خاتمه دهند. اگر عضوی قصد خاتمه عضویت خود را داشته باشد، امضاء کننده حداقل سه ماه پیش از تاریخ خاتمه مورد نظر، رئیس برنامه اندازه شناسی را از این قصد آگاه خواهد کرد. عضو مزبور از تاریخ اعلام خاتمه مورد نظر، از تعهدات خود در این یادداشت تفاهم آزاد می شود.
4- این یادداشت تفاهم هر ساله توسط کارگروه اجرائی بازنگری خواهد شد. با این حال بازنگری یا فسخ می تواند توسط کارگروه اجرائی یا حداقل یک سوم امضاء کنندگان به رئیس پیشنهاد شود و متعاقباً در هر زمان توسط دوسوم اعضای کامل به تصویب برسد.
5- مشارکت در این یادداشت تفاهم کاملاً داوطلبانه است و در حقوق بین الملل عمومی هیچ اثر الزام آوری نخواهد داشت.
6- این یادداشت تفاهم می تواند در نسخه های متعدد تصدیق شود (به عنوان مثال صفحات امضاء، مورد 6). تمام این نسخه ها با هم یک سند امضاء شده را به عنوان یک یادداشت تفاهم تشکیل می دهند.

پیوست 1
قواعد و مقررات عضویت در برنامه اندازه شناسی

1- روش کار
1- زبان کاری برنامه اندازه شناسی، انگلیسی است.
2- درخواست عضویت
سازمان هایی که قصد عضویت در برنامه اندازه شناسی را دارند و حائز شرایط عضویت مذکور در جزءهای (ب)، (پ) و (ث) بند (2) این یادداشت تفاهم می باشند، باید درخواستی کتبی را برای رئیس ارسال کنند. درخواست های عضویت توسط کارگروه اجرائی از طرف مجمع عمومی ارزیابی خواهد شد و سپس منوط به تصویب اجماعی تمام وکلای برنامه اندازه شناسی خواهد بود. تصویب از طریق رأی پستی صورت خواهد گرفت که برای پاسخ دهی به آن یک روند شش هفته ای در نظر گرفته می شود. عدم پاسخ به منزله رأی مثبت خواهد بود. عضویت همچنین در صورتی تأیید می شود که عضو امضاء کننده یادداشت تفاهم را امضاء کند.
3- فعالیت های برنامه اندازه شناسی توسط مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی تصمیم گیری و هماهنگ خواهد شد. مجمع عمومی اطمینان حاصل خواهد کرد که وظایف خاص طبق اهداف برنامه اندازه شناسی پیگیری می شود. رئیس این مجمع به ریاست برنامه اندازه شناسی انتخاب خواهد شد.
4- نقش مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی
مجمع عمومی برای بررسی و بحث پیرامون اهداف و وظایف خاص برنامه اندازه شناسی برگزار می شود. مجمع عمومی، رأساً در مورد آیین کار خود تصمیم گیری می‌کند. مجمع عمومی رئیس را از میان اعضای کامل خود انتخاب می کند.
5- نقش کارگروه اجرائی برنامه اندازه شناسی
نقش کارگروه اجرائی، ارزیابی پیشرفت برنامه کاری برنامه اندازه شناسی، تسهیل هماهنگی و همکاری فعالیت های برنامه اندازه شناسی و ارائه پیشنهادهایی به مجمع عمومی در رابطه با اقدامات جدید و تنظیم سیاست ها است.
6- سازمان عضو رئیس، جهت پشتیبانی از مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی کمکهای دبیرخانه ای را ارائه می نماید.
7- اعضای برنامه اندازه شناسی بودجه برنامه ها، طرحها و فعالیت های دبیرخانه برنامه اندازه شناسی را از طریق پرداخت حق عضویت تأمین خواهند کرد. بودجه در سطح منطبق با درآمد مورد انتظار تنظیم خواهد شد. بودجه پیشنهادی برنامه اندازه شناسی حداقل چهار‌ هفته پیش از تشکیل مجمع عمومی برای تمام اعضاء ارسال می شود. ساختار بودجه و بودجه نهایی همه ساله توسط اکثریت دوسوم وکلا در مجمع عمومی مورد توافق قرار می گیرد. رده بندی قابل اعمال برای هریک از نظامهای اقتصادی عضو به صورت سالیانه بازنگری می شود.

2- حقوق اعضاء
برای دستیابی به اهداف برنامه اندازه شناسی اعضاء دارای حقوق زیر خواهند بود:
1- اعضاء استقلال خود را حفظ می کنند و هیچ تعهد الزام آور قانونی به موجب این یادداشت تفاهم ندارند.
2- تمام اعضاء قادر خواهند بود که به قابلیت ردیابی استانداردهای نظام اقتصادی خود در استانداردهای سایر اعضاء دسترسی یابند.
3- تمام اعضاء حق خواهند داشت طرح‌های خاص استانداردهای اندازه گیری را به کارگروه اجرائی پیشنهاد کنند. طرح‌های مذکور که توسط کارگروه اجرائی و کارگروه فنی مربوط برنامه اندازه شناسی تسهیل شده اند، به وسیله اعضای علاقه مند با شرایطی که در بین خود تصمیم گیری می کنند، اجراء خواهد شد.
4- با وجود جزء (3) بند (2)، اعضاء این حق را خواهند داشت که طرح‌های استانداردهای اندازه گیری خاص را مستقل از برنامه اندازه شناسی اجراء کنند.
5- تمام اعضاء می توانند از کارگروه اجرائی برنامه اندازه شناسی، کارگروههای فنی برنامه اندازه شناسی، دبیرخانه برنامه اندازه شناسی، یا سایر اعضاء به طور مستقیم درخواست کمک نمایند تا در مشکلات خاص اندازه گیری بر اساس شرایطی که میان طرفهای مربوط در مورد آنها تصمیم گیری می شود، مشورت، نظر، یا ساز و کارهای دیگری ارائه دهند.

3- مسؤولیت های اعضاء
اعضاء، خود را به پیگیری اهداف و وظایف برنامه اندازه شناسی متعهد می دانند و به ویژه مسؤولیت های زیر را خواهند داشت:
1- وقتی یک حوزه از فعالیت اندازه شناسی توسط مجمع عمومی تحت بررسی است، تمام اعضاء به طور عادی اطلاعات مربوط به اقدامات در حال انجام و برنامه‌ریزی شده در آن حوزه را در اختیار مجمع عمومی قرار می دهند، به استثنای هر کاری که به طور محرمانه صورت گرفته است.
2- دستیابی به اهداف برنامه اندازه شناسی مستلزم مشارکت اعضاء، تا حد متناسب با منابع و تخصص آن ها می باشد.
3- اعضاء تمام تلاش خود را خواهند کرد تا اطمینان حاصل کنند که منابع ضروری برای حضور در جلسات و شرکت در فعالیت های برنامه اندازه شناسی طبق تشریفات داخلی آن ها، در دسترس خواهد بود.
4- اعضاء اطمینان حاصل خواهند کرد که تمام موضوعات مربوط به فعالیت های برنامه اندازه شناسی یا منافع بالقوه اعضای برنامه اندازه شناسی به اطلاع رئیس برنامه اندازه شناسی می رسد.
5- حق عضویت ظرف مدت سه ماه از تاریخ تعیین آن پرداخت خواهد شد و باید به دلار آمریکا پرداخت شود. عدم پرداخت حق عضویت ها برای یک دوره شش ساله، موجب تعلیق عضویت خواهد شد. هنگامی که پرداخت حق عضویت برای پنج سال به تعویق بیافتد، دبیرخانه به عضو مربوط اطلاع خواهد داد که در صورت عدم تسویه وجوه معوقه ظرف دوازده ماه آتی، عضویت تعلیق خواهد شد.

پیوست 2
آیین کار مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی و همکاری ها

ماده 1- دامنه شمول
این آیین کار در مورد مجامع عمومی برنامه اندازه شناسی که به موجب شرایط یادداشت تفاهم برنامه اندازه شناسی برگزار می شود و فعالیت های مرتبط با اهداف برنامه اندازه شناسی که در بند (4) یادداشت تفاهم برنامه اندازه شناسی قید شده است، اعمال می شود.

ماده 2 – حدود وظایف و اختیارات مجمع عمومی
مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی برای تحقق تعهدات آن به گونه مشخص شده در بند (4 – 1) قواعد برنامه اندازه شناسی و برای انجام هرگونه وظایف ضروری دیگر جهت دستیابی به اهداف برنامه اندازه شناسی برگزار می شود.

ماده 3- عضویت
1- هر عضو برنامه اندازه شناسی باید نام، نشانی، و جزئیات تماس با نماینده و وکیل خود را به رئیس اطلاع دهد، و هرگونه تغییر در این انتصاب ها را به اطلاع رئیس برساند. هر نظام اقتصادی فقط یک وکیل تعیین خواهد کرد. وکیل باید این اختیار را داشته باشد که سازمان یا سازمان های عضو را برای شرکت در فعالیت های برنامه اندازه شناسی در محدوده ای که سازمان عضو تعریف کرده است، متعهد نماید.
2- هر وکیل می تواند توسط مشاوران و کارشناسان در جلسات مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی همراهی شود، اما فقط وکیل می تواند رأی دهد.
3- هر سازمان عضو باید مبلغ تعیین شده جهت حمایت از فعالیت های دبیرخانه برنامه اندازه شناسی را پرداخت کند. حق عضویت سال آتی به وسیله مصوبه مجمع عمومی تعیین خواهد شد. اگر نظام اقتصادی بیش از یک عضو داشته باشد، تمام اعضای آن نظام اقتصادی مسؤول خواهند بود تا تعیین کنند کدام سازمان به عنوان عضو اصلی مشخص شود.
4- مجمع عمومی می تواند ناظرین اضافی را برای جلسات خاص دعوت کند (مثلاً نمایندگانی از دفتر بین المللی اوزان و مقیاسها (بی.آی.پی.ام)، همکاری اقتصادی آسیا – اقیانوسیه (اپک) ، اتحادیه تأیید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا – اقیانوسیه (اپلک)، اندازه شناسی قانونی آسیا – اقیانوسیه (اِی.پی.ال.اِم.اف)، تأیید صلاحیت اقیانوسیه (پک)، کنگره استانداردهای منطقه اقیانوسیه (پسک)، همکاری اندازه شناسی اروپایی (یورومت)، نظام اندازه شناسی داخلی آمریکا (سیم)، نظام اندازه شناسی داخلی آفریقا (افریمتس)، همکاری اروپایی – آسیایی مؤسسات ملی اندازه شناسی (کوئومت) و دیگر نهادهای انطباق و استاندارد مربوط). ناظرین برای رأی دادن واجد صلاحیت نخواهند بود.
5- اعضای وابسته نسبت به همان مقرراتی که اعضای کامل متعهدند، تعهد خواهند داشت، با این استثناء که نمایندگان اعضای وابسته حق رأی ندارند.
6- اعضای برنامه اندازه شناسی حق بازنگری عضویت را در صورت لزوم محفوظ نگه می دارند.
7- مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی این حق را خواهد داشت که حقوق عضویت اعضائی را که طبق قصد بیان شده در بند (3) این یادداشت تفاهم و مسؤولیت های اعضاء که در بند (3) قواعد برنامه اندازه شناسی تعریف شده اند، عمل نکنند، سلب نماید. سلب عضویت مستلزم موافقت دوسوم اکثریت وکلا است.

ماده 4- رئیس
1- رئیس، نماینده یک عضو کامل مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی است. نامزدهای ریاست باید پذیرش نامزدی خود را دو ماه تقویمی پیش از تاریخ انتخابات به دبیرخانه دائمی برنامه اندازه شناسی (موضوع ماده 10) اطلاع دهند. نامزدها باید توسط یک پیشنهادکننده و یک حامی تأیید شوند، که هر دو باید نماینده اعضای کامل باشند. انتخابات در مجمع عمومی در سال پیش از پایان دوره رئیس فعلی انجام خواهد شد. انتخابات بر اساس رأی أخذ شده وکلا به صورت رأی مخفی به گونه توصیف شده در بند (3) ماده (12) انجام خواهد شد. رأی گیری ممکن است از طریق پست صورت گیرد. چنانچه بیش از یک نامزد وجود داشته باشد، انتخابات با رأی همگانی مشخص می شود.
2- رئیس برای یک دوره سه ساله کاری با امکان خدمت یک سال اضافه پس از تأیید مجمع عمومی، حداکثر به مدت چهار سال انتخاب خواهد شد.
3- تغییر رئیس معمولاً در مجمع عمومی صورت خواهد گرفت.
4- چنانچه دوره تصدی سمت رئیس پیش از پایان دوره به اتمام رسد، رئیس جدید طبق بند (1) ماده (4) برای باقی مانده دوره تصدی سمت مقرر در بند (2) ماده (4) انتخاب خواهد شد. در این فاصله کارگروه اجرائی می تواند رئیس موقت را تا زمان انتخاب رئیس جدید منصوب نماید.
5- رئیس، کارکرد مؤثر دبیرخانه برنامه اندازه شناسی را تضمین خواهد کرد.

ماده 5- کارگروه اجرائی
1- کارگروه اجرائی درصدد برخواهد آمد منابع مالی مناسبی را برای کمک به اعضاء جهت شرکت در جلسات، فرآهمایی ها (کنفرانس ها) و کارگاهها، در صورت لزوم، تأمین کند.
2- کارگروه اجرائی ارتباط میان برنامه اندازه شناسی و الف) دیگر نهاد‌های منطقه ای فعال در زمینه استانداردها، آزمایش و انطباق و ب) دیگر نهاد‌های اندازه شناسی بین المللی و منطقه ای را حفظ خواهد کرد.
3- کارگروه اجرائی، در صورت اقتضاء نماینده برنامه اندازه شناسی در جلسات همکاری اقتصادی آسیا – اقیانوسیه (اپک) خواهد بود و اعضاء را از اقدامات و توصیه های مربوطه همکاری اقتصادی آسیا – اقیانوسیه آگاه خواهد کرد.
4- کارگروه اجرائی، چاپ گزارش های مقایسه ای برنامه اندازه شناسی را در خصوص اندازه شناسی تسهیل خواهد کرد.
5- کارگروه اجرائی، یک جلسه در زمان مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی و حداقل یک جلسه دیگر در فاصله دو مجمع عمومی برگزار خواهد کرد. رئیس برنامه اندازه شناسی، می تواند صاحب نظران و یا ناظرانی را برای شرکت در جلسات کارگروه اجرائی دعوت کند.
6- کارگروه اجرائی بر برنامه کاری برنامه اندازه شناسی نظارت خواهد کرد، میزان حق عضویت ها و استفاده از این حق عضویت ها را به طور منظم بررسی خواهد کرد، فعالیت هایی را در جهت کمک به اعضای نظامهای اقتصادی در حال توسعه عضو برنامه اندازه شناسی انجام خواهد داد و فعالیت های جدیدی را برای تصویب در مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی پیشنهاد خواهد کرد.
7- یکی از اعضای کارگروه اجرائی که از نظام اقتصادی دبیرخانه یا رئیس نباشد، به عنوان خزانه دار برنامه اندازه شناسی تعیین خواهد شد. خزانه دار برنامه اندازه شناسی مسؤول موارد زیر خواهد بود: الف) نظارت بر درآمدها و هزینه ها، ب) همکاری با رئیس و دبیرخانه در تدوین بودجه سالانه و ارائه آن به مجمع عمومی و پ) تهیه گزارش سالانه از هزینه ها (در صورت لزوم، حسابرسی شده) و ارائه آن به مجمع عمومی.
8- عضویت کارگروه اجرائی باید هر ساله مورد تجدیدنظر قرار گیرد. نامزدهای عضویت در کارگروه اجرائی باید پذیرش نامزدی خود را دو ماه تقویمی پیش از تاریخ انتخابات، به دبیرخانه برنامه اندازه شناسی (موضوع ماده 10) اطلاع دهند. نامزدها به تأیید یک پیشنهادکننده و یک حامی که هر دو باید نمایندگان عضو کامل باشند، نیاز خواهند داشت. انتخابات در مجمع عمومی در سالی که دوره کارگروه اجرائی فعلی به پایان می رسد، انجام خواهد شد. انتخابات بر اساس رأی مأخوذه وکلا با رأی مخفی انجام می شود. رأی گیری ممکن است از طریق پست به گونه توصیف شده در بند (3) ماده (12) صورت گیرد. چنانچه بیش از یک نامزد وجود داشته باشد، انتخابات با رأی همگانی مشخص می شود.
9- اعضای کارگروه اجرائی برای یک دوره دو یا سه ساله کاری با امکان خدمت یک سال اضافه پس از تصویب مجمع عمومی و حداکثر به مدت چهار‌ سال انتخاب خواهند شد.

ماده 6- کارگروههای فنی
کارگروههای فنی برنامه اندازه شناسی مسؤول راه اندازی و پایش برنامه های مقایسه ای برنامه اندازه شناسی و اطمینان از ارتباط این برنامه ها با برنامه های مقایسه ای بین المللی هستند که توسط کارگروههای مشورتی کارگروه بین المللی اوزان و مقیاسها انجام می شوند. هر کارگروه فنی طبق «دستورالعمل های فعالیت کارگروههای فنی برنامه اندازه شناسی» عمل خواهد کرد.
1- کارگروههای فنی، ارتباط بین فعالیت های فنی برنامه اندازه شناسی را با فعالیت های سایر سازمان های اندازه شناسی منطقه ای و دفتر بین المللی اوزان و مقیاسها برقرار می کنند.
2- نتایج تمامی طرح‌های فنی در گزارش رسمی فنی توسط رئیس کارگروه فنی با کمک دبیرخانه چاپ خواهد شد و در اختیار تمامی اعضاء قرارخواهد گرفت.
3- رئیس هر کارگروه فنی برنامه اندازه شناسی از یک سازمان عضو کامل خواهد بود. نامزدهای ریاست کارگروههای فنی باید تأییدیه مدیر آزمایشگاه خود را ارائه کنند. انتخابات ترجیحاً یک سال پیش از سالی که دوره رئیس فعلی به پایان می رسد، انجام خواهد شد. انتخابات بر اساس رأی مأخوذه اعضای کارگروه فنی اعضای کامل برنامه اندازه شناسی انجام خواهد شد. رئیس منتخب جدید کارگروه فنی (که از این پس «رئیس منتخب» نامیده می شود) جهت تصویب توسط مجمع عمومی در نظر گرفته خواهد شد در صورت تصویب تا زمانی که به عنوان رئیس کارگروه فنی تصدی سمت خود را آغاز می کند، توسط مجمع عمومی بعدی مورد پذیرش قرار خواهد گرفت. رئیس منتخب کارگروه فنی برای حفظ تداوم و انسجام فعالیت های کارگروه فنی، رئیس فعلی کارگروه فنی را پشتیبانی خواهد کرد. رئیس برای یک دوره سه ساله کاری با امکان خدمت یک سال اضافه پس از تصویب مجمع عمومی، حداکثر به مدت چهار ‌سال انتخاب خواهد شد.
4- رئیس کارگروه فنی گزارش فعالیت های کارگروه را در هر مجمع عمومی ارائه خواهد کرد.
5- اعضای کارگروههای فنی توسط سازمان عضو به عنوان شخص مسؤول برای مشارکت آن سازمان عضو در آن رشته فنی انتخاب خواهند شد.
6- برنامه اندازه شناسی دارای کارگروههای فنی زیر است:
کارگروه فنی طول (تی.سی.ال)
کارگروه فنی جرم و کارگروههای مربوط (تی.سی.ام)
کارگروه فنی زمان و بسامد (فرکانس) (تی.سی.تی.اف)
کارگروه فنی الکتریسته و مغناطیس (تی.سی.ای.ام)
کارگروه فنی دماسنجی (تی.سی.تی)
کارگروه فنی نورسنجی و پرتوسنجی (تی.سی.پی.آر)
کارگروه فنی تابشهای یونی (تی.سی.آر.آی)
کارگروه فنی مقدار ماده (تی.سی.کیو.ام)
کارگروه فنی صوت شناسی، فراصوتی، و لرزش (تی.سی.ای.یو.وی)
کارگروه فنی جریان سیالات (تی.سی.اف.اف)
کارگروه فنی نظام کیفیت (تی.سی.کیو.اس)
کارگروه فنی اندازه شناسی مواد (تی.سی.ام.ام)

ماده 7- کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه
کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه (دی.ای.سی) برنامه اندازه شناسی مسؤول شروع و هماهنگی برنامه های کاری برای پرداختن به نیازهای مؤسسات اندازه شناسی ملی نظام های اقتصادی در حال توسعه عضو برنامه اندازه شناسی خواهد بود که در صورت اقتضاء با سایر نهاد‌ها یا کارگروههای برنامه اندازه شناسی همکاری می کند. کارگروه طبق «دستورالعمل های فعالیت های کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه برنامه اندازه شناسی» عمل خواهد کرد.
1- وظایفی که توسط کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه انجام می شود، عبارتند از:
– شناسایی نیازهای کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه به طور پیوسته، و تدوین برنامه هایی که این نیازها را برطرف کند، از جمله شرکت آنها در ترتیبات شناسایی متقابل کارگروه بین المللی اوزان و مقیاس ها؛
– تماس با دیگر سازمان های اندازه شناسی منطقه ای و نهادهای منطقه ای متخصص در آسیا – اقیانوسیه، پس از مشاوره با کارگروه اجرائی برنامه اندازه شناسی، برای تدوین برنامه های همکاری مشترک جهت کمک به «کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه»؛
– کمک به «کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه» که طالب کمک گرفتن از سازمان های بین المللی، منطقه ای، عمومی و خصوصی محلی هستند، پس از مشاوره با کارگروه اجرائی برنامه اندازه شناسی؛
– تدوین دستورالعمل ها، معیارها، رویه ها، و مراحل تصویب برای استفاده از منابع مالی برنامه اندازه شناسی که مختص کمک به کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه می باشد و ارائه توصیه هایی به کارگروه اجرائی برنامه اندازه شناسی و در صورت نیاز به مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی برای تصویب.
2- اعضای کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه توسط سازمان های عضو برنامه اندازه شناسی، به‌عنوان شخص مسؤول فعالیت های مربوط به کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه انتخاب خواهند شد.
3- رئیس کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه برنامه اندازه شناسی از میان مؤسسه عضو کامل برنامه اندازه شناسی انتخاب خواهد شد. نامزدها باید پذیرش نامزدی خود را دو ماه تقویمی پیش از تاریخ انتخابات به دبیرخانه برنامه اندازه شناسی اطلاع دهند. نامزدها به تأیید یک پیشنهادکننده و یک حامی که هر دو باید نماینده اعضای کامل باشند، نیاز خواهند داشت. انتخابات ترجیحاً یک سال پیش از پایان دوره رئیس فعلی انجام خواهد شد. انتخابات بر اساس آرای مأخوذه اعضای کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه اعضای کامل برنامه اندازه شناسی صورت خواهد گرفت. رئیس کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه برای یک دوره سه ساله کاری با امکان خدمت یک سال اضافه پس از تصویب مجمع عمومی، حداکثر به مدت چهار ‌سال انتخاب خواهد شد. رئیس منتخب جدید کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه برای حفظ تداوم و انسجام فعالیت های کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه، رئیس فعلی کارگروه و معاون وی را پشتیبانی خواهد کرد.
4- کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه می تواند ساختارهای فرعی را که به نظر وی مناسب انجام مؤثر برنامه های کاری آن است، ایجاد نماید، مثل گروه راهبری، گروههای کاری و مانند آن.
5- رئیس کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه برنامه اندازه شناسی باید به امور زیر بپردازد:
– هدایت کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه به سمت پیگیری مؤثر و کارایی اهداف خود؛
– برگزاری جلسات کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه، تدوین پیش نویس دستور جلسه پیش از هر جلسه و ریاست هر یک از جلسات کارگروه
– حضور در مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی، کارگروه اجرائی و جلسات مشترک رؤسای کارگروه اجرائی و کارگروه فنی برنامه اندازه شناسی به نمایندگی از کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه؛ و
– ارائه گزارش در مورد کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه و فعالیت های آن به مجمع عمومی برنامه اندازه شناسی.
6- خزانه دار برنامه اندازه شناسی یک ماه پیش از هر جلسه کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه گزارش مالی در مورد منابع مالی اختصاص یافته به فعالیت های کارگروه نظامهای اقتصادی در حال توسعه را به رئیس کارگروه ارائه خواهد داد.
7- اعضای کارگروه اجرائی برنامه اندازه شناسی و نیز دبیرخانه برنامه اندازه شناسی می توانند به عنوان ناظر یا افراد متخصص برای شرکت در جلسات کارگروه دعوت شوند.

ماده 8 – همکاری
1- اعضای برنامه اندازه شناسی‌، جزئیات طرح‌ها، هم اندیشی (سمینار)‌ها، برنامه های آموزشی، و کارگاهها را که به خاطر آن تمایل به همکاری در چهارچوب برنامه اندازه شناسی دارند، به کارگروه اجرائی جهت ارسال به وکلا تقدیم خواهند کرد.
2- همکاری کنندگان، یک هماهنگ کننده طرح را به عنوان مرجع تماس در مورد هر طرح همکاری تعیین خواهند کرد. هماهنگ کننده طرح مسؤول اطلاع رسانی به کارگروه اجرائی در مورد پیشرفت آن طرح است.
3- هماهنگ کننده، طرح مدیریتی را برای هر طرح همکاری به کارگروه اجرائی تقدیم خواهد کرد و دبیرخانه برنامه اندازه شناسی ترتیب توزیع آن را به تمام وکلا خواهد داد.
4- هیچ یک از آیین های کاری پیشین، محدودیتی را برای اعضاء از جهت انعقاد دیگر موافقتنامه های همکاری در مورد طرح‌های جداگانه که مناسب می بینند، ایجاد نمی کند.

ماده 9- گروههای کاری، سیاستگذاری، راهبردی
1- مجمع عمومی، کارگروه اجرائی و کارگروههای فنی می توانند گروه های کاری موردی، سیاست گذاری و راهبردی را برای انجام وظایف خاص تشکیل دهند که محدود به زمان هستند و حدود وظایف و اختیارات کاملاً تعریف شده ای دارند.
2- اعضای گروههای کاری، سیاست گذاری و راهبردی می توانند هر یک از نمایندگان یا اشخاصی باشند که توسط نمایندگان معرفی می شوند.

ماده 10- دبیرخانه برنامه اندازه شناسی
1- دبیرخانه برنامه اندازه شناسی معمولا توسط سازمان عضو رئیس پیش بینی خواهد شد، مگر آنکه مجمع عمومی به گونه دیگری تصمیم گیری نماید.
2- دبیرخانه به رئیس و کارگروه اجرائی در اداره برنامه اندازه شناسی کمک می کند.
3- دبیرخانه مطمئن خواهد شد که جزئیات همکاری ها به تمام نمایندگان ارسال شده است.
4- دبیرخانه مسؤول تهیه خبرنامه برنامه اندازه شناسی به طور منظم حداقل سالی یک بار خواهد بود.
5- دبیرخانه مجموعه کاملی از نشریات برنامه اندازه شناسی و ریزاطلاعات مربوط به اعضای برنامه اندازه شناسی را حفظ و نگهداری خواهد کرد.
6- هر دبیرخانه غیرفعال جهت حصول اطمینان از انتقال مؤثر اطلاعات برنامه اندازه شناسی به دبیرخانه بعدی تمام سعی خود را به کار خواهد بست.
7- دبیرخانه مسؤول نگهداری وبگاه برنامه اندازه شناسی خواهد بود و تمام اعضاء و رؤسای کارگروهها باید تمام تلاش خود را جهت کمک به دبیرخانه در به روز کردن وبگاه برنامه اندازه شناسی به کار بندند.

ماده 11- تشکیل مجامع عمومی
1- مجمع عمومی هرگاه که لازم باشد اما حداقل سالی یک بار برگزار خواهد شد.
2- رئیس با مشورت مجمع عمومی، محل و تاریخ جلسات را تعیین خواهد کرد. رئیس حداقل از ده هفته پیش، برگزاری مجمع عمومی را اعلام می کند.
3- از وکلا خواسته می شود که موضوعاتی را که مایل هستند در دستور جلسه گنجانده شوند، حداقل هفت هفته پیش از برگزاری مجمع عمومی به اطلاع رئیس برسانند، مگر آنکه مجمع عمومی طبق بند (4) ماده (11) برگزار شود.
4- مجمع عمومی می تواند به ابتکار رئیس یا حداقل چهار وکیل، با مشخص کردن موارد مورد بحث طی یک اعلامیه حداقل شش هفته پیش نیز فراخوان شود.
5- پیش نویس صورت جلسه حداقل چهار‌ هفته پیش از تمام مجامع عمومی برای وکلا ارسال خواهد شد.
6- دستور کار تمام مجامع عمومی توسط مجمع عمومی در شروع جلسه تعیین خواهد شد.

ماده 12- تشریفات مجمع عمومی
1- حضور یک سوم وکلا حد نصاب مجمع را تشکیل خواهد داد.
2- مجمع عمومی تلاش خواهد کرد در صورت امکان، بر اساس اجماع تصمیم گیری نماید.
3- اگر اجماع تحقق نیابد، تصمیم ها بر اساس اکثریت نسبی آرای مأخوذه خواهند بود. در صورت تساوی آراء، رئیس رأی قاطع خواهد داشت.
4- اگر وکلا نتوانند در مجمع عمومی حضور یابند، می توانند وکیل دیگری را برای رأی دادن از طرف خود انتخاب کنند، مشروط به اینکه مراتب پیش از جلسه به طور کتبی به رئیس اعلام شود.
5- پیش نویس گزارش مجمع عمومی ظرف مدت دو ماه پس از مجمع برای اظهارنظر به وکلا ارسال خواهد شد.

ماده 13- انجام امور از طریق مکاتبه
مجمع عمومی می تواند بین جلسات با مکاتبه با تمام وکلا، هر امری را که مایل است انجام دهد.

ماده 14- اصلاح آیین کار
این آیین کار فقط با رأی اکثریت حداقل دوسوم تمام وکلا می تواند اصلاح شود. چنانچه اکثریت به دست نیاید و برخی از اعضاء جواب ندهند، عدم پاسخ به منزله موافقت با اصلاح تلقی خواهد شد.


قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره منضم به متن یادداشت تفاهم و دو پیوست در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ بیست و هشتم خردادماه یکهزار و سیصد و نود و هشت مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ 5 / 4 / 1398 به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی – علی لاریجانی