آیین‌نامه اجرایی بند (ز) ماده (۳۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۴/۱۰

شماره ۳۶۶۳۷/ت۵۵۴۹۰هـ  – ۱۳۹۸/۳/۳۰

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۳/۲۲ به پیشنهاد مشترک وزارت نیرو و سازمان حفاظت ­محیط­زیست و به استناد تبصره بند (ز) ماده (۳۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ آیین­نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ـ در این آیین­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

الف ـ سازمان: سازمان حفاظت محیط­ زیست.

ب ـ دستگاه های اجرایی: دستگاه های موضوع ماده (۵) قانون محاسبات عمومی کشور  ـ مصوب ۱۳۶۶ـ و ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ـ .

پ ـ مدیریت سبز: مجموعه ای از مطالعات و اقدامات جامع، هدفمند و مستمر که در سطوح مختلف دستگاه های اجرایی برای استفاده بهینه از منابع و کاهش اثرات سوء بر منابع زیستی اعمال می شود.

ت ـ الگوی مصرف: سطحی از مصرف منابع که ضمن تأمین مناسب نیاز، کمترین آثار و پیامدهای زیست­محیطی و بیشترین صرفه جویی در هزینه ها و منابع را به همراه دارد.

ث ـ کارکنان: کلیه شاغلین در دستگاه­های اجرایی اعم از نیروهای رسمی،  پیمانی، قرارداد مشخص یا معین، کارگری و شرکتی که حسب مورد به تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور یا سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان می رسد.

ج ـ ساختمان اداری: کلیه ساختمان های با کاربری اداری دستگاه های اجرایی.

ماده ۲ـ ارزیابی اجرای مدیریت سبز در دستگاه های اجرایی بر اساس مجموع امتیازات شاخص های شش گانه موضوع ماده (۳) این آیین­نامه با لحاظ ضرایب اهمیت به شرح جدول زیر محاسبه می شود و حداکثر امتیاز مدیریت سبز در دستگاه های اجرایی (۱۰۰۰) امتیاز است:

شاخص مصرف انرژی مصرف آبمدیریت پسماند مصرف سوخت وسایل نقلیه ساختمان ها و تجهیزات آموزش و فرهنگ سازی ضریب اهمیت۳۰۰=۱ β۳۰۰=۲ β۱۰۰=۳ β۱۰۰=۴ β۱۰۰=۵ β۱۰۰=۶ β

ماده ۳ـ امتیاز هریک از شاخص های شش گانه ارزیابی اجرای مدیریت سبز دردستگاه های اجرایی بر مبنای بندهای زیر به صورت روش های تعیین­ شده در پیوست این آیین‌نامه که تأییدشده به مهر دفتر هیأت دولت است، محاسبه می شود:

الف ـ امتیاز شاخص  مصرف انرژی (SEI ): این شاخص بر اساس نسبت عکس مصرف ویژه انرژی در سال ارزیابی پس از کسر سهم تولید انرژی های تجدیدپذیر به میزان دو برابر، به الگوی مصرف ویژه انرژی با اعمال ضریب اهمیت شاخص مصرف انرژی در ارزیابی اجرای مدیریت سبز برای ساختمان های اداری محاسبه می شود. مصرف ویژه انرژی در سال ارزیابی، معادل مصرف انرژی قبوض برق و گاز مصرفی هریک از ساختمان های اداری با لحاظ ضرایب تبدیل مربوط است.

تبصره ۱ـ در صورتی که میزان مصرف ویژه انرژی در سال ارزیابی کمتر از میزان الگوی مصرف ویژه انرژی باشد، معادل آن منظور می شود و حداکثر امتیاز این شاخص معادل (۳۰۰) خواهد بود.

تبصره ۲ـ سهم تولید انرژی های تجدیدپذیر نسبت به مصرف انرژی بر اساس گواهی صادرشده وزارت نیرو تعیین می شود.

تبصره ۳ـ میزان الگوی مصرف ویژه انرژی برای هر مترمربع زیربنای حرارتی ساختمان بر اساس مناطق هشت گانه مندرج در استاندارد ساختمان های غیرمسکونی، تعیین معیار مصرف انرژی و دستورالعمل برچسب انرژی (مطابق استاندارد ملی شماره (۱۴۲۵۴) ) به تفکیک شهرستان توسط سازمان با همکاری سازمان هواشناسی کشور تهیه و در درگاه مدیریت سبز بارگذاری می شود.

ب ـ امتیاز شاخص مصرف آب (SWI ): این شاخص بر اساس نسبت مصرف سالانه آب منطبق بر دستگاه شمارشگر (کنتور) آب با احتساب نصف سهم آب بازچرخانی شده، به میزان مصرف الگوی سالانه با توجه به تعداد کارکنان با اعمال ضریب اهمیت شاخص مصرف آب در ارزیابی اجرای مدیریت سبز در ساختمان های اداری محاسبه می شود.الگوی مصرف سالانه آب در ساختمان های اداری (یک متر مکعب به ازای هر نفر در ماه) (۱۲ W۰= ) ساختمان/ مجتمع/ واحد مربوط است.

تبصره ۱ـ در صورتی که مصرف سالانه آب کمتر از الگوی مصرف سالانه آب بر اساس تعداد کارکنان باشد، معادل آن منظور می شود و حداکثر امتیاز این شاخص معادل (۳۰۰) خواهد بود.

تبصره ۲ـ سهم آب بازچرخانی شده نسبت به آب مصرفی بر اساس گواهی صادر شده وزارت نیرو تعیین می شود.

تبصره ۳ـ مصرف آب شرب برای فضای سبز ممنوع است. در صورت استفاده از آب چاه برای آبیاری فضای سبز، دستگاه اجرایی ملزم به نصب دستگاه شمارشگر (کنتور) هوشمند حجمی آب و اخذ پروانه بهره برداری است و وزارت نیرو مکلف است از مصارف غیرمجاز جلوگیری کند. در غیر این صورت، امتیاز دستگاه اجرایی در شاخص مصرف آب صفر محسوب می شود. تشخیص این امر با وزارت نیرو خواهد بود.

تبصره ۴ـ وزارت نیرو مکلف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه نسبت به تعیین الگوی مصرف آب ساختمان های اداری اقدام و پیشنهاد لازم را برای تصویب هیأت وزیران ارایه کند. تا زمان تعیین الگوی جدید، اجرای مدیریت سبز در دستگاه های اجرایی بر اساس روش موضوع این بند انجام می­شود.

پ ـ امتیاز شاخص مدیریت پسماند عادی (WMI ): شاخص مدیریت سبز در پسماند عادی، استقرار و اجرای تفکیک پسماندها در سه دسته کاغذ، تر و سایر مواد (شیشه، پلاستیک و فلزات) است و دستگاه اجرایی موظف است زباله را به صورت تفکیک­ شده  به شهرداری/ سازمان مدیریت پسماند ذی­ربط تحویل دهد و از شهرداری گواهی مدیریت پسماند دریافت کند. امتیاز این شاخص حاصل­ضرب جمع گواهی های اخذشده توسط دستگاه در ضریب اهمیت شاخص مدیریت پسماند عادی است.

تبصره ـ شهرداری ها/ سازمان مدیریت پسماند ذی­ربط، موظفند پاسخ دستگاه اجرایی را حداکثر ظرف ده روز ارایه کنند.