آیین­‌نامه اجرایی بند (ک) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۳/۰۴

شماره ۲۰۷۵۳/ت۵۶۵۴۱هـ – ۱۳۹۸/۲/۲۴

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۸/۲/۲۲ به پیشنهاد شماره ۵۸۱۵۶ مورخ ۱۳۹۸/۲/۱۱سازمان برنامه و بودجه کشور (با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی و وزارتخانه­های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) و به استناد بند (ک) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۸ کل کشور، آیین­نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف ـ مؤسسات متقاضی: دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی و فناوری اعم از دولتی و غیردولتی و مراکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی.

ب ـ بانک عامل: بانک هایی که به موجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده و تحت نظارت آن بانک می باشند.

پ ـ وزارتخانه و سازمان: کلیه وزارتخانه ها و سازمان هایی که مؤسسات متقاضی تابع آنها تقاضای برخورداری از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه را دارند.

ماده ۲ـ در اجرای این آیین‌نامه رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور  و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (۱۰۴) قانون مالیات های مستقیم ـ مصوب ۱۳۹۱ـ الزامی است، همچنین خرید تجهیزات تخصصی آزمایشگاه های تحقیقاتی تولید خارج از کشور از محل تسهیلات موضوع این آیین‌نامه، الزاماً با تأیید معاونت علمی و فناوری رییس جمهور و یا وزارتخانه تخصصی مربوط مبنی بر نداشتن مشابه داخلی امکان پذیر است.

ماده ۳ـ مؤسسات متقاضی دولتی حداکثر تا پایان تیر ماه سال ۱۳۹۸ که به هیچ وجه قابل تمدید نخواهد بود، میزان تسهیلات درخواستی خود برای خرید تجهیزات تخصصی و به روزرسانی آزمایشگاه ها و کارگاه ها را با معرفی اموال دولتی در اختیار خود با هماهنگی وزارت امور اقتصادی و دارایی (اداره کل اموال دولتی) با قابلیت توثیق و به منظور تضمین بازپرداخت تسهیلات به وزارتخانه و سازمان ذی‌ربط اعلام می­نمایند.

تبصره ۱ـ مؤسسات متقاضی غیردولتی از محل توثیق اموال خود نسبت به تضمین بازپرداخت تسهیلات اقدام می نمایند.

تبصره ۲ـ ارایه تسهیلات از سوی بانک عامل به مؤسسات متقاضی، منوط به ارایه مصوبه هیئت امنا توسط مؤسسات متقاضی خواهد بود.

تبصره ۳ـ سقف تسهیلات درخواستی هر یک از مؤسسات متقاضی با ارایه تأییدیه خزانه‌داری کل کشور، حداکثر معادل عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۳۹۷ مؤسسات مذکور خواهد بود.

ماده ۴ـ وزارتخانه ها و سازمان ها پس از دریافت و جمع بندی تقاضاهای مؤسسات متقاضی تابع خود حداکثر تا پایان مرداد ماه سال ۱۳۹۸ فهرست نهایی درخواست تسهیلات مورد نظر را به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام می نمایند.

ماده ۵ ـ سازمان برنامه و بودجه کشور پس از دریافت فهرست های پیشنهادی موضوع ماده (۴) این آیین‌نامه و مستندات مربوط، حداکثر تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۸ مراتب را بررسی و فهرست نهایی مورد توافق با وزارتخانه ها و سازمان ذی‌ربط را در سقف چهل هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۰) ریال به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می نماید و بانک یادشده ظرف یک ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه، دستورالعمل مربوط به تعیین نرخ سود، دوران تأمین مالی و سایر شرایط تسهیلات را تهیه و به بانک های عامل ابلاغ می کند.

ماده ۶ ـ تضمین این تسهیلات پس از تصویب هیئت امنا بر عهده مؤسسات متقاضی بوده و بازپرداخت تسهیلات برای مؤسسات متقاضی دولتی از محل درآمد اختصاصی آنها و برای مؤسسات متقاضی غیردولتی از محل درآمدهای مربوط خواهد بود.


ماده ۷ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش عملکرد سالیانه تسهیلات موضوع این آیین­نامه را به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام می نماید.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری