سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۰۲/۰۱

شماره ۹۸/۵۰۶/دش – ۱۳۹۸/۱/۲۱

به پیوست «سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور» پیشنهادی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی که در جلسات سی و پنج و چهل و سوم مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۴ و ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ شورای توسعه فرهنگ قرآنی به تصویب رسیده است برای اجرا ابلاغ می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی ـ سیدسعیدرضا عاملی


وَیَوْمَ نَبْعَثُ فِی کُلِّ أُمَّةٍ شَهِیدًا عَلَیْهِم مِّنْ أَنفُسِهِمْ وَجِئْنَا بِکَ شَهِیدًا عَلَی هَؤُلَاءِ وَنَزَّلْنَاعَلَیْکَ الْکِتَابَ تِبْیَانًا لِّکُلِّ شَیْءٍ وَهُدًی وَرَحْمَةً وَبُشْرَی لِلْمُسْلِمِینَ (سوره نحل، آیه ۸۹)
هان ای حوزه­‌های علمیه و دانشگاه­های اهل تحقیق! بپاخیزید و قرآن کریم را از شرّ جاهلان مُتنسِّک و عالمان متهتّک که از روی علم و عمد به قرآن و اسلام تاخته و می تازند، نجات دهید. … و شما ای فرزندان برومند اسلام! حوزه­ها و دانشگاه­ها را از توجه به شئونات قرآن و ابعاد بسیار مختلف آن بیدار کنید. تدریس قرآن در هر رشته­ای از آن را مَحطّ نظر و مقصد اعلای خود قرار دهید. (صحیفه امام خمینی (ره)، ج ۲۰، ص ۹۳)

ریشه و پایه و اساس علوم انسانی را در قرآن باید پیدا کرد. یکی از بخش­های مهم پژوهش قرآنی این است. باید در زمینه های گوناگون به نکات و دقائق قرآن توجه کرد و مبانی علوم انسانی را در قرآن کریم جستجو کرد و پیدا کرد. این یک کار بسیار اساسی و مهمی است. اگر این شد، آن وقت متفکرین و پژوهندگان و صاحب نظران در علوم مختلف انسانی می­توانند بر این پایه و بر این اساس بناهای رفیعی را بنا کنند. البته آن وقت می توانند از پیشرفت­های دیگران، غربی­ها و کسانی که در علوم انسانی پیشرفت داشتند، استفاده هم بکنند، لکن مبنا باید مبنای قرآنی باشد. (بیانات مقام معظم رهبری مد ظله العالی در دیدار بانون قرآن پژوه در تاریخ ۱۳۸۸/۷/۲۸)با توکل بر پروردگار متعال و با عزم ملی برای نیل به جامعه متمسّک به قرآن و عترت (ع)، زمینه­سازی تلفیق فرهنگ حوزه و دانشگاه با محوریت قرآن و عترت (ع) و استخراج علوم از قرآن مبتنی بر تبیین اهل بیت علیهم السلام و به منظور تحقق اهداف، سیاست­ها و راهبردهای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه تولید دانش و تربیت نیروی انسانی، اجرایی سازی ماده ۴ قانون برنامه پنجم توسعه کشور و جزء جیم ماده ۳۷ قانون احکام دائمی برنامه ­های توسعه کشور و پشتیبانی از مواد و بندهای مرتبط در نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی، سند راهبردی کشور در امور نخبگان و سند دانشگاه اسلامی، شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسات ۳۵ و ۴۳ مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۰۴ و ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ شورای توسعه فرهنگ قرآنی، «سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور» (مصوب جلسه ۲۶ مورخ ۱۳۹۷/۲/۸ کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور ) را به شرح زیر به تصویب رساند:


چشم انداز افق ۱۴۰۴: شکل گیری جنبش علمی قرآنی در زمینه تربیت نیروی انسانی و تولید دانش در حوزه­‌های مختلف الهیات و معارف اسلامی، علوم انسانی و هنر در راستای تأمین نیازهای نظام توسعه فرهنگ قرآنی

اصول حاکم

۱. محوریت نص قرآن و تبیین پیامبر (ص) و اهل­بیت (ع) در پژوهش و آموزش عالی قرآنی

۲. مسئله­ محوری نظام پژوهش و آموزش عالی قرآنی در جهت رفع نیازهای جامعه

۳ . تعامل سازنده کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور با سایر نهادهای سیاستگذار علوم اسلامی، انسانی و هنر

۴. پرهیز از تصدی­گری دبیرخانه کمیسیون در اجرای اقدامات سند و بهره‌­مندی حداکثری از ظرفیت­ دانشگاه­ها و حوزه‌های علمیه

۵ . اعمال سیاست ها و اجرای تصمیمات از طریق ساختارهای رسمی آموزش عالی و پژوهش کشور

اهداف

۱. تحقق شایستگی­های لازم در فراگیران دوره های رسمی و غیررسمی قرآنی برای انجام فعالیت­های قرآنی و جهت ‎ دهی به فعالیت های علمی و پژوهشی این دوره­ها برای تأمین نیازهای جامعه بر اساس آموزه های قرآنی

۲. قرآن   محور شدن دروس اولویت دار در رشته‌های الهیات و معارف اسلامی و ادبیات عرب و جهت­‌دهی به فعالیت های علمی و پژوهشی این دوره‌­ها برای تأمین نیازهای جامعه بر اساس آموزه های قرآنی

۳. جاری سازی آموزه­های قرآنی در برنامه   های درسی رشته های علوم انسانی و هنر و جهت­دهی به فعالیت های علمی و پژوهشی این دوره­ها برای تأمین نیازهای جامعه بر اساس آموزه های قرآنی راهبردها و اقدامات ملّی

راهبرد ملی۱: استقرار و ارتقای نظام سیاستگذاری، هماهنگی، نظارت و ارزیابی پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور

اقدام­های ملی:

۱. اصلاح و بهینه­سازی ساختار و فرایندهای مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و بسترسازی حقوقی و انگیزشی برای تأمین و ارتقای مستمر نیروی انسانی مرکز جهت ایفای نقش راهبری اجرای سند۲ . طراحی نظام تصمیم­‌سازی مشارکتی در جهت بهره­‌گیری از نظرات علمی و تجربی صاحب­نظران

۳. طراحی سازوکارهای برنامه‌ریزی و بودجه­ ریزی عملیاتی و نظارت بر اجرای سند در دبیرخانه کمیسیون

۴. طراحی و استقرار نظام ارزیابی، سطح‌­بندی و رتبه‌­بندی مراکز و گروه­های پژوهشی و آموزش عالی قرآنی و دستگاه های عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی با مشارکت دانشگاه و حوزه

۵ . بازطراحی ضوابط برنامه‌ریزی و گسترش آموزش عالی قرآنی منطبق با نیازهای نظام توسعه فرهنگ قرآنی

۶ . طراحی و پیاده­‌سازی سازوکارهای گسترش فرهنگ وقف و خیریه و مشارکت مردمی در توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی با اولویت آموزش عالی غیررسمی و پژوهش‌های کاربردی

۷. تدوین و ارائه پیشنهادهای قانونی جهت ایجاد امتیازهای ویژه در قوانین و مقررات پژوهش و آموزش عالی کشور در راستای حمایت از اقدامات تأمین کننده نیازهای توسعه فرهنگ قرآنی

۸ . طراحی و اجرای برنامه معرفی و ترویج سند و اقدامات آن در سطوح تخصصی و عمومی

۹ . استقرار شبکه نظارت اجتماعی خبرگان حوزوی و دانشگاهی نسبت به فعالیت های نظام پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور

راهبرد ملی ۲: طراحی و ارتقای برنامه­­های درسی قرآنی نظام آموزش عالی دانشگاهی و حوزوی

اقدام­های ملی:

۱. نیازسنجی، طراحی و به­روزرسانی رشته‌­های قرآنی دانشگاهی و حوزوی در مقاطع مختلف متناسب با نیازهای نظام توسعه فرهنگ قرآنی با جلب مشارکت حداکثری گروه­ها و اساتید صاحب نظر و اجرای آن

۲. حمایت از تأسیس انجمن علمی مشاغل قرآنی و سایر تشکل­های مورد نیاز در پژوهش و آموزش عالی قرآنی و طراحی سازوکارهای اثرگذاری آن­ها در برنامه‌­های درسی آموزش عالی رسمی و غیررسمی و سایر بخش­های مقتضی

۳. حمایت از گروه­های آموزشی رشته‌­های الهیات و ادبیات عرب، علوم انسانی و هنر برای بازنگری، تدوین و اجرای برنامه ها و واحدهای درسی چندرشته ای و بینارشته‌­ای قرآنی

۴. استانداردسازی و ارتقای برنامه‌­های درسی آموزش­ عالی غیررسمی قرآنی با حمایت و همکاری کمیسیون­های شورای توسعه فرهنگ قرآنی راهبرد ملی

۳: ارتقای نظام شناسایی، جذب، هدایت و توانمندسازی سرمایه­ انسانی نظام­ پژوهش ­و آموزش­ عالی­ قرآنی

اقدام­های ملی:

۱. طراحی و اجرای برنامه­ها و دوره­های مجازی دانش افزایی و کسب مهارت­های پژوهشی قرآنی

۲. طراحی و تصویب سازوکارهای تحصیل همزمان دانشجویان رشته های مختلف در رشته­های قرآنی با اولویت مقطع کارشناسی

۳. طراحی و تصویب سازوکارهای تحصیل در دوره­های فشرده رشته های مختلف برای استادان و دانشجویان رشته های قرآنی

۴. طراحی و برگزاری جشنواره های دوره ای نقد و مناظره دانشجویی در موضوعات علمی توسعه فرهنگ قرآنی

۵ . هدایت ظرفیت­های فعال دانشجویی در حوزه قرآن و عترت به سمت فعالیت های آموزش عالی و پژوهش قرآنی

۶.  طراحی و اجرای برنامه های فرهنگ سازی قرآنی در جامعه دانشگاهی و حوزوی کشور

۷. شناسایی نخبگان و نهادهای قرآنی دانشگاهی و حوزوی جهان و ایجاد و تقویت شبکه همکاری آنان از طریق تعریف و اجرای دوره های آموزشی و طرح‌های پژوهشی مشترک، تبادل استاد، دانشجو و طلبه درقالب طرح جامع تعاملات ­علمی­ بین المللی قرآنی

راهبرد ملی

۴: توسعه مطالعات و رویدادهای علمی و پژوهشی تأمین کننده دانش فرهنگ­سازی و نظام سازی قرآنی

اقدام­های ملی:

۱. تعیین و اعلام اولویت های پژوهشی نظام توسعه فرهنگ قرآنی به صورت دوره­ای با مشارکت صاحب­نظران، دستگاه ها و گروه­های ذی­ربط

۲. اجرای «شیوه­نامه حمایت از پایان­نامه­ها و رساله­های قرآنی دانشجویان و طلاب» و ترویج موارد برتر

۳. طراحی الگوی ساماندهی، ارتقا و ارزشیابی نیازمحور مقالات، نشریات و رویدادهای علمی قرآنی و حمایت از اجرای آن

۴. حمایت از گروه­ها و انجمن­های علمی رشته­های مختلف دانشگاهی و حوزوی جهت برگزاری رویدادهای علمی قرآنی (سخنرانی­، نشست، مناظره‏، همایش ، کرسی­های نقد و بررسی و نظریه­پردازی)۵ . تعریف و اجرای طرح­های مشترک پژوهشی قرآنی میان پژوهشگران داخلی و خارجی به ویژه کشورهای جهان اسلام

۶ . طراحی و اجرای جایزه منشور توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه پژوهش و آموزش عالی

۷ . فعال سازی ظرفیت جشنواره­های علمی مختلف در حمایت از پژوهش­های میان ­رشته‌­ای قرآنی

۸ . اجرای «آیین­نامه حمایت از تعاملات علمی بین­المللی قرآنی»۹. حمایت از پژوهش های قرآنی در راستای ارتقای قرآن محور نظام های تبلیغات دینی و تعلیم و تربیت

راهبرد ملی

۵: توسعه فضا، تجهیزات و فناوری های موردنیاز توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی

اقدام­های ملی:

۱. حمایت از توسعه کیفی و به­روزرسانی مأموریت گروه­ها، مؤسسات پژوهشی و آموزش عالی قرآنی متناسب با ظرفیت های موجود و نیازهای نظام توسعه فرهنگ قرآنی

۲. حمایت از افراد و گروه­های مستعد جهت تأسیس مراکز رشد، کارورزی، پارک­ های علم و فناوری و مؤسسات دانش بنیان در جهت تولید آثار و محصولات قرآنی

۳. راه اندازی سامانه جامع نظام پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور با زیرسامانه های لازم برای اجرای اقدامات سندچارچوب نهادی و الزامات اجرایی سند

۱ . مسئولیت سیاست گذاری کلان و ارزیابی و نظارت راهبردی بر اجرای سند و تصویب اقدامات جدید پیشنهادی کمیسیون بر عهده شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.

۲ . مسئولیت برنامه‎‌‌ریزی و هماهنگی، نظارت و ارزیابی عملیات و تدوین و تصویب سیاست­های اجرایی، بر عهده کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور است.

۳ . کارگروه­های تخصصی کمیسیون مسئولیت نظارت و ارزیابی برنامه های اجراشده توسط دستگاه های اجرایی را در چارچوب این سند برعهده دارند و دستگاه های مشارکت   کننده موظفند در دوره های یک   ساله، نتایج حاصل از اجرای برنامه ها را به کمیسیون گزارش کنند.

۴ . کلیه دستگاه­های دولتی و نهادهای عمومی‏ و همچنین مؤسسات و نهادهای مردمی مورد حمایت، موظف به همکاری با دبیرخانه کمیسیون تخصصی در اجرای سند می‌باشند.

۵ . مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی به عنوان دبیرخانه کمیسیون موظف است پس از تصویب سند، با تشکیل کمیته راهبری اجرای سند، جزئیات اقدامهای ملی منتخب را به تدریج در قالب شناسنامه اقدام شامل: تعیین دستگاه­های همکار، افق زمانی، اهداف کمّی، شاخص­های عملکردی، الزامات و سایر توضیحات مورد نیاز اقدام، با همکاری دستگاه­های مربوط تدوین کند. شناسنامه­‌های اقدام پس از تصویب در کمیسیون، با امضای رئیس کمیسیون، به دستگاه­های ذی­ربط ابلاغ می­شود.

۶. مسئولیت بررسی برنامه‌­های حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآنی دستگاه­ها و نهادهای مختلف دولتی‏، عمومی و مردمی برای استفاده از اعتبارات اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و نظارت عام و مرحله­ای بر اجرای آن، بر عهده کمیسیون است.

۷. کمیسیون موظف است گزارش سالانه وضعیت پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور را به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارائه نماید.

۸ . کلیه اقدامات مربوط به اجرای سند در حوزه های علمیه با مدیریت و نظارت شورای هماهنگی و گسترش فعالیت های قرآنی حوزه­های علمیه در چارچوب مصوبات کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور انجام می­شود.

۹. به منظور تحقق اهداف مصوب آموزش عمومی قرآن کشور در جامعه دانشگاهی و حوزوی و فضاسازی فرهنگی برای انس با قرآن و تدبر در آن، اقدامات فرهنگ سازی قرآنی و شناسنامه اقدامات مربوطه بر اساس سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن و سند راهبردی توسعه فعالیت­های تبلیغی ترویجی قرآنی کشور و با هماهنگی و تأمین اعتبار کمیسیون­های مربوطه، در شورای هماهنگی فعالیت های قرآنی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی (موضوع مصوبه جلسه ۵۷۵ مورخ ۱۳۸۴/۱۰/۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی) و شورای هماهنگی و گسترش فعالیت­های قرآنی حوزه­های علمیه تصویب و توسط نهادهای دانشگاهی و حوزوی اجرا می­شود.

٭٭٭سند راهبردی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور (مصوب جلسه ۲۶ کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور مورخ ۱۳۹۷/۲/۸ ) مشتمل بر ۵ اصل، ۳ هدف، ۵ راهبرد و ۳۲ اقدام ملی در جلسات ۳۵ و ۴۳ مورخ ۱۳۹۵/۱۰/۰۴ و ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ شورای توسعه فرهنگ قرآنی، به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است. سند در پایان سال سوم اجرا، با توجه به بازخوردها و اقتضائات اجرا و نیازهای جدید، بازنگری خواهد شد.