شماره ۶۱/ت۵۵۲۷۳هـ – ۱۳۹۸/۱/۵
هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۱۲/۱۵ به پیشنهاد شماره ۲۴۴۹۴۰ مورخ ۱۳۹۶/۱۲/۲۷ وزارت آموزش و پرورش و به استناد ماده (۳۱) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ ، آییننامه استقرار مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق، نواحی و محلات مختلف را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده ۱ـ در این آییننامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف ـ قانون: قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ .
ب ـ استقرار: تأسیس، راهاندازی و تغییر محل مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در فضای مناسب و مورد نیاز مناطق و محلات مختلف منطبق با طرح تفصیلی و هماهنگی با شهرداری محل و طبق ضوابط فنی و ایمنی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور.
پ ـ محلات: مجموعه ساختمانهای مسکونی و خدماتی که از لحاظ بافت اجتماعی، ساکنانش خود را اهل آن میدانند و دارای محدوده معین است. حدود محلات شهر تابع تقسیمات شهرداری است.
ت ـ مناطق: محدودههایی که در شهرهای بزرگ از بههم پیوستن چند محله، تشکیل میشود و همچنین روستاهای موضوع تبصره (۲) ماده (۳) قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها ـ مصوب ۱۳۸۴ـ .
ث ـ شورای سیاستگذاری: شورای سیاستگذاری، برنامهریزی و نظارت مرکزی موضوع ماده (۳) قانون.
ج ـ شورای نظارت: حسب مورد شورای نظارت استان، شهرستان و منطقه موضوعماده (۳) قانون.
چ ـ مدرسه: واحد آموزشی و پرورشی که آموزشهای رسمی را از دوره پیشدبستان تا پایان دوره متوسطه به صورت حضوری، نیمهحضوری و غیرحضوری ارایه میکند و ماهیت غیرتجاری دارد.
ح ـ مؤسس: شخص حقیقی یا حقوقی که پس از طی مراحل قانونی، اجازه تأسیس مدارس یا مراکز آموزشی و پرورشی را دریافت میکند.
خ ـ مرکز آموزشی: واحدی که به منظور افزایش توان علمی و تخصصی یا کسب مهارت های فنی و حرفهای بدون ارایه مدرک تحصیلی رسمی فعالیت میکند و ماهیت غیرتجاری دارد، از قبیل آموزشگاه علمی آزاد، آموزشگاه زبان خارجی، آموزشگاه فنی و حرفهای، کار و دانش و آموزشگاه اختلالات یادگیری، پژوهشسرا دانشآموزی، مرکز آزمون و مرکز مطالعه.
د ـ مرکز پرورشی: واحدی که در زمینه امور پرورشی و تربیت بدنی تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش تأسیس و اداره میشود و ماهیت غیرتجاری دارد، از قبیل کانون فرهنگی، تربیتی و ورزشی، اردوگاه دانش آموزی و مرکز مشاوره.
تبصره ـ تنها مرجع صدور مجوز فعالیت آموزشگاه علمی آزاد و آموزشگاه زبان خارجی، جهت آموزش افراد زیر بیست سال و مراکز آموزش پیشدبستانی (به استناد مصوبه (۴۲۲) شورای عالی انقلاب فرهنگی مورخ ۱۶ /۴ /۱۳۷۷ و مصوبه جلسه (۶۹۹) شورایعالی آموزش و پرورش ـ مصوب ۱۳۸۲ـ )، وزارت آموزش و پرورش و مرجع صدور مجوز فعالیتهای آموزشی آزاد در قالب دورههای فراگیری مهارتهای آموزشی شغلی به استناد ماده (۵) مصوبه (۴۸۳) شورای عالی انقلاب فرهنگی و ماده (۱۱۱) قانون کار ـ مصوب ۱۳۶۹ ـ و اصلاحات بعدی آن، سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است.
ماده ۲ـ تشخیص نیاز هر محله یا منطقه به مدارس یا مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی و صدور مجوز استقرار آنها، به پیشنهاد شورای نظارت شهرستان یا منطقه و تأیید نهایی آن با شورای نظارت استان است.
تبصره ۱ـ در صورت اعتراض مؤسسان در این خصوص، موضوع در شورای نظارت بالاتر قابل طرح و رسیدگی است.
تبصره ۲ـ شعاع دسترسی و حد فاصل مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی با یکدیگر و با مدارس دولتی، براساس دورههای تحصیلی و جنسیت دانشآموزان و سایر موارد مطابق دستورالعملی خواهد بود که توسط شورای سیاستگذاری تهیه و تصویب و به تأیید وزیر آموزش و پرورش میرسد.
ماده ۳ـ استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در معابر و بنبست های با عرض کمتر از هشت متر و در بنبستهای با طول بیش از سی متر ممنوع است.
ماده ۴ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۱۲/۱۶]
استقرار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در فضاهای (عرصه و اعیان) دارای هر نوع کاربری اعم از مسکونی و غیرمسکونی بدون الزام به تغییر کاربری در موارد غیر استیجاری با رعایت بند (ب) ماده (۱) این آییننامه صورت می گیرد.
ماده ۵ ـ اماکن (عرصه و اعیان) در اختیار مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی در ساعات آموزشی باید صرفاً جهت استفاده دانشآموزان مدارس یا ثبتنام شدگان مراکز و مطابق با مجوز اخذ شده مورد بهره برداری قرار گیرد.
ماده ۶ ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۱۲/۱۶]
بررسی جوانب فنی و ایمنی ساختمان های موضوع این آییننامه حسب مورد به شرح زیر است:
الف ـ بررسی جوانب فنی و ایمنی ساختمانهای احداثی یا تکمیلی و تأیید استحکام بنای این ساختمانها، با رعایت ضوابط طراحی فضاهای آموزشی (برنامهریزی معماری همسان مدارس ابتدایی و متوسطه) موضوع بخشنامه شماره ۵۷۶۷۴۹/۹۵ مورخ ۳۱/۳/۱۳۹۵ سازمان برنامه و بودجه کشور، در چهارچوب مقررات ملی ساختمان، برعهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و واحدهای تابع است.
ب ـ بررسی جوانب فنی و ایمنی ساختمانهای استیجاری و خریداریشده و تأیید استحکام بنای این ساختمانها، در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط از جمله مقررات ملی ساختمان و با رعایت ضوابط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، حسب مورد، با استفاده از ظرفیت مهندسان مشاور واجد گواهی صلاحیت از سازمان برنامه و بودجه کشور، برعهده سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و واحدهای تابع است.
ماده ۷ـ تهیه نقشههای مورد نیاز مؤسسان مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی جهت احداث یا تکمیل اعم از معماری، محاسبات، تأسیسات مکانیکی و الکتریکی بر عهده مؤسسان و تأیید و نظارت و انطباق آنها با نقشههای ارایهشده همانند مدارس دولتی با رعایت ضوابط شهرسازی و مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران به عهده ادارات کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس است. این نقشهها مبنای صدور مجوز احداث بنا براساس قانون صدور مجوز احداث بنا (پروانه ساختمان و بر و کف) برای فضاهای آموزشی توسط شهرداریهای کشور با رعایت ماده (۱۹) قانون خواهد بود.
ماده ۸ ـ استقرار همزمان مدارس با دورههای تحصیلی مختلف در یک ساختمان با درب ورودی، حیاط، راهرو و سرویس بهداشتی مشترک ممنوع است.
تبصره ۱ـ تشکیل دوره پیش دبستانی به عنوان ضمیمه صرفاً در مدارس غیردولتی دوره ابتدایی مجاز است و تشکیل پایه یا دوره تحصیلی ضمیمه در سایر دورههای تحصیلی مجاز نیست.
تبصره ۲ـ راهاندازی مرکز آموزشی توسط مؤسسان مراکز در نوبت خالی مدارس غیردولتی در صورت همسان بودن جنسیت ثبتنام شدگان، با اخذ مجوز از شورای نظارت (حسب مورد) مجاز است.
ماده ۹ـ برگزاری کلاسهای تقویتی، تجدیدی، آمادگی کنکور و زبانهای خارجی با دریافت وجه یا شهریه (به جز فعالیتهای فوقبرنامه که براساس مقررات در مدارس دولتی و صرفاً برای دانشآموزان همان مدرسه انجام میشود) در نوبت خالی مدارس دولتی صرفاً با اخذ مجوز از شورای نظارت (حسب مورد) و با اخذ هزینه در چهارچوب ضوابط و مقررات برای مؤسسین مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مجاز است.
ماده ۱۰ـ استقرار آموزشگاه زبان خارجی و آموزشگاه علمی آزاد در یک فضای مشترک در دوره تحصیلی و جنسیت همسان به شرط تفکیک روزها یا نوبت صبح و عصر مجاز است.
ماده ۱۱ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۱۲/۱۶]
اعتبار تأییدیههای اخذ شده موضوع ماده (۶) این آییننامه، برای بناهای استیجاری چهار سال، بناهای خریداریشده شش سال و بناهای احداثی یا تکمیلی ده سال است. ادامه فعالیت مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی منوط به دریافت تأییدیه مجدد از ادارات کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس است.
تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۱۲/۱۶]
در مورد ساختمان مدارس و یا مراکزی که مطابق فرآیندهای مندرج در این آییننامه، استحکام بنا گرفتهاند و توسط مؤسس دیگری، اجاره یا خریداری میشوند، به شرط منقضی نشدن تاریخ تأییدیه، لحاظ جوانب فنی و ایمنی و استحکام بنای ساختمان ، تا زمان اعتبار تأییدیه، اخذ مجدد تأییدیه یادشده ضروری نیست.
تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۴۰۲/۱۲/۱۶]
در موارد فوق، چنانچه حوادث غیرمترقبه مانند زلزله، سیل و طوفان رخ دهد، مؤسسان طبق اعلام سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، ملزم به اخذ تأییدیه مجدد استحکام بنای ساختمان خواهند بود.
ماده ۱۲ـ [اصلاحی ۱۴۰۲/۱۲/۱۶]
مؤسسانی که قبل از ابلاغ این آییننامه نسبت به تأسیس و راهاندازی مدارس یا مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی اقدام کردهاند، مکلفند حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۵، شرایط استحکام بنای مدرسه یا مرکز خود را با ضوابط این آییننامه منطبق کنند. در غیر این صورت شورای نظارت استان در خصوص ادامه فعالیت آنها تصمیمگیری خواهد کرد.
ماده ۱۳ـ از تاریخ لازم الاجرا شدن این آییننامه، آییننامه استقرار مدارس غیردولتی در مناطق و محلات مختلف موضوع تصمیمنامه شماره ۴۲۸۱۳/۵۷۸۳۹ مورخ ۱۳۸۹/۳/۱۶ لغو میشود.
معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری