اصلاح آیین‌نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها

تاریخ تصویب: ۱۳۹۷/۱۲/۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۲۰

شماره: ١۶۵٧۴۵/ت۵۵١١٧هـ – ١٣٩٧/۱۲/۱۱

هیأت وزیران در جلسه ١٣٩٧/۱۲/۵ به پیشنهاد شماره ٢٨۶٣۴/٠٢٠ مورخ ٢١/١١/١٣٩۶ وزارت جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:


آیین نامه اجرایی قانون اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها موضوع تصویبنامه شماره ۵٩٨٧٩/ت٣٧١١٠هـ مورخ ١٣٨۶/۴/١٩ و اصلاحات بعدی آن به شرح زیر اصلاح میشود:

١ـ بند )ت( ماده )١( به شرح زیر اصلاح میشود:

ت ـ اراضی زراعی و باغها: اراضی زیر کشت، آیش و باغها شامل آبی یا دیم اعم از دایر یا بایر و نهالستان و قلمستان که سابقه بهره‌برداری قانونی داشته باشد و اراضی موضوع تبصره )۴( الحاقی به ماده )١( قانون.


٢ـ ماده )۶( به شرح زیر اصلاح میشود:

ماده ۶ ـ ضوابط تشخیص اراضی زراعی و باغها در خارج از محدوده شهرها، شهرکها و طرح‌هادی روستاها به شرح زیر است:

الف ـ اراضی زراعی و باغهای دارای سابقه بهره‌برداری و اراضی تحت فعالیتهای موضوع تبصره )۴( الحاقی به ماده )١( قانون که در حکم اراضی زراعی و باغها محسوب میشوند، توسط کارگروهی متشکل از مدیر، معاون فنی اجرایی و رییس اداره امور اراضی جهاد کشاورزی شهرستان با رعایت ضوابط موضوع این آیین‌نامه بررسی میشوند.
کارگروه یادشده موظف است با در نظر گرفتن وضعیت و موقعیت اراضی مورد نظر و کاربری سایر اراضی همجوار و با لحاظ یک یا چند مورد از موارد نه گانه زیر، نظریه خود را ظرف بیست روز اعلام نموده و نسبت به تشخیص زراعی یا باغی بودن عرصه و یا غیر زراعی و باغی بودن محل مورد نظر اقدام نماید و مراتب توسط مدیر جهاد کشاورزی شهرستان به مراجع ذیربط ارسال شود:

١ـ سند مالکیت، بنچاق و نسق زراعی که مؤید زراعی بودن زمین یا باغ باشد.

٢ـ سوابق کشت و کار و تولیدات کشاورزی موضوع تبصره )۴( الحاقی به ماده )١( قانون فارغ از زمان احداث.

٣ـ اراضی زراعی و باغهای واقع در محدوده قطبهای کشاورزی و یا شرکتهای سهامی زراعی یا شرکتهای تعاونی تولید و مانند آنها.

۴ـ استعلام محلی.

۵ ـ سایر اراضی زراعی و باغها واقع در زیر دست سدها و شبکه‌های آبیاری که در اجرای برنامه‌های توسعه به قلمرو اراضی کشاورزی افزوده میشود.

۶ ـ نظریه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی در رابطه با کیفیت آب و خاک حسب نیاز.

٧ ـ تهیه گزارش مصور )عکس، فیلم و…(

٨ ـ استفاده از عکسهای هوایی یا تصاویر ماهواره‌ای عرصه مورد نظر حسب نیاز.

٩ـ منابع تأمین آب برای اراضی آبی.

ب ـ مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مکلف است همزمان با بررسی کارشناسی، مراتب وقوع یا عدم وقوع اراضی مورد نظر در مناطق چهارگانه محیط زیست موضوع بند )الف( ماده )٣( قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست ـ مصوب ١٣۵٣ـ را از اداره حفاظت محیط زیست شهرستان استعلام نماید. اداره یادشده نیز مکلف است ظرف پانزده روز نظریه خود را به مدیریت جهاد کشاورزی اعلام نماید. عدم ارسال پاسخ در مهلت تعیین شده مانع از انجام اقدامات بعدی نخواهد بود.

تبصره ـ در مورد اراضی ملی و دولتی که از طریق مراجع ذیصلاح برای اجرای طرح‌های زراعی و باغی واگذار گردیده است، تا قبل از انتقال قطعی مطابق قرارداد واگذاری اراضی ملی و دولتی عمل خواهد شد.

پ ـ نظریه کارگروه موضوع بند )الف( این ماده ظرف بیست روز از تاریخ ابلاغ آن قابل تجدیدنظرخواهی است و تجدیدنظر نسبت به نظریه یادشده ظرف پانزده روز از زمان درخواست متقاضی، توسط هیئتی به ریاست رییس سازمان جهاد کشاورزی و عضویت معاون مربوط و مدیر امور اراضی استان صورت میپذیرد.

ت ـ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در موارد تغییر کاربری غیرمجاز با توجه به ضرورت اقدام به موقع جهت پیشگیری از ادامه ساخت و ساز غیرمجاز و طرح شکایت در مراجع قضایی، رأساً با رعایت ضوابط موضوع این آیین‌نامه نسبت به تشخیص اراضی زراعی و باغها اقدام مینماید.

ث ـ وزارت جهاد کشاورزی موظف است در مناطقی که طرح حدنگاری )کاداستر( اراضی کشاورزی اجرا شده است، اطلاعات مکانی و توصیفی طرح را در تشخیص نوع اراضی زراعی و باغی ملاک عمل قرار دهد.

ج ـ وزارت جهاد کشاورزی )سازمان امور اراضی کشور( موظف است ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این تصویبنامه، نسبت به ایجاد سامانه الکترونیکی ثبت اطلاعات فرآیند تشخیص اراضی زراعی و باغها از زمان درخواست متقاضی تا اعلام نظریه نهایی به صورت برخط اقدام و اطلاعات آن را برای استفاده سایر دستگاهها در دسترس قرار دهد.

معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری