آیین­‌نامه اجرایی بند (ب) ماده (۲۹) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۲۸

شماره ۱۵۵۰۱۲/ت۵۵۳۹۲هـ  – ۱۳۹۷/۱۱/۲۱

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۱۱/۱۰ به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط­زیست و به استناد بند (ب) ماده (۲۹) قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ آیین­نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ـ در این آیین­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

الف ـ سازمان: سازمان برنامه و بودجه کشور.

ب ـ دستگاه اجرایی: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان حفاظت محیط­زیست و واحدهای تابع استانی.

پ ـ تشکل : تشکل ها و گروه های محلی روستایی، عشایری و سازمان های مردم نهاد تخصصی که برای تحقق اهداف مشخص و مشترک مرتبط با حفاظت، احیا، اصلاح و بهسازی محیط­زیست و منابع طبیعی در چهارچوب قوانین و مقررات، دارای مجوز فعالیت از دستگاه اجرایی می باشند.

ت ـ تعاونی: تعاونی هایی که حیطه فعالیت آنها مرتبط با حوزه محیط­زیست و منابع طبیعی بوده و توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا وزارت جهادکشاورزی ثبت و دارای مجوز فعالیت می باشند.

ث ـ کارهای قابل واگذاری این آیین‌نامه: پروژه ها یا عملیات مرتبط با حفاظت، احیا، اصلاح و بهسازی محیط­زیست و منابع طبیعی.

ماده ۲ـ نحوه واگذاری کارهای قابل واگذاری این آیین‌نامه براساس قانون برگزاری مناقصات ـ مصوب ۱۳۸۳ ـ و با رعایت احکام زیر انجام می­شود:

الف ـ تعیین صلاحیت تشکل ها و تعاونی های موضوع این آیین­نامه به منزله ارزیابی کیفی توان انجام کار می باشد.

ب ـ واگذاری کار تا سقف معاملات متوسط در چهارچوب بند (ب) ماده (۱۱) قانون برگزاری مناقصات با اولویت تشکل ها و تعاونی های موضوع این آیین‌نامه قابل انجام است.

پ ـ واگذاری کار تا سقف چهار برابر معاملات متوسط به صورت برگزاری مناقصه محدود بین تشکل ها و تعاونی  های موضوع این آیین‌نامه با شرکت حداقل سه تشکل و یا تعاونی صورت می پذیرد. واگذاری کار برای معاملات بالاتر از این سقف در چهارچوب آیین‌نامه های قانون برگزاری مناقصات خواهد بود.

ماده ۳ـ شرایط و ویژگی های تشکل  و تعاونی مشمول، به شرح زیر تعیین می­شود:الف ـ مطابق بندهای (پ) و (ت) ماده (۱) این آیین‌نامه تشکیل شده و دارای صلاحیت کارهای قابل واگذاری این آیین­نامه باشند.

ب ـ تعداد اعضای لازم، تابع مقررات دستگاه اجرایی صادرکننده مجوز فعالیت بوده، به نحوی که حداقل بیش از پنجاه درصد (۵۰%) از اعضای آن افراد بومی همان منطقه و حداقل دو نفر از اعضای هیأت مدیره/ امنای آن نیز دارای تحصیلات دانشگاهی (حداقل یک نفر لیسانس) در یکی از رشته های مرتبط با منابع طبیعی، محیط­زیست، کشاورزی و عمران (آب) باشند.

تبصره ـ هیأت مدیره/ امنا تشکل ها و تعاونی های مذکور مشمول لایحه قانونی راجع به منع مداخله وزرا و نمایندگان مجلسین و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری ـ مصوب ۱۳۳۷ـ  و قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل ـ مصوب ۱۳۷۳ـ و اصل یکصد و چهل و یکم (۱۴۱) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می­باشند.

پ ـ گستره جغرافیایی فعالیت تشکل ها و تعاونی ها، در هر یک از سطوح روستا، دهستان، بخش و شهرستان مربوط می باشد.

ماده ۴ـ تعیین صلاحیت تشکل ها و تعاونی ها توسط دستگاه اجرایی ذی‌ربط و در چهارچوب شرایط زیر انجام می پذیرد:

الف ـ تعیین صلاحیت برای تشکل ها و تعاونی های متقاضی پیمانکاری به کار می رود که برای کار در  طرح‌ها و پروژه های زیر گواهینامه دریافت می کنند:

۱ـ تمام یا بخشی از منابع مالی آنها از بودجه عمومی دولت تأمین شده باشد.

۲ـ طرح‌هایی که تأمین مالی و یا اجرای آنها در داخل یا خارج کشور نیاز به تضمین یا تسهیلات دولتی داشته  باشد.

ب ـ امتیاز صلاحیت ( عددی که بیانگر تخصص و تجربه، توان مالی، نتایج ارزشیابی های دوره ای و تضمین حقوقی در انجام خدمات  می باشد) براساس جداول شماره (۱) و (۲)، به شرح زیر انجام می پذیرد:

جدول شماره (۱)، معیارها و شاخص های محاسبه امتیاز صلاحیت تشکل یا تعاونی

منابع انسانی تشکل/تعاونی امتیازتجربه کارهای قبلی تشکل/تعاونی امتیاز توان مالی (سرمایه)تشکل/تعاونی امتیاز تعداد عضو ( بالای ۱۸ سال ) هر عضو ۵ امتیاز اجرای هر قرار داد در اندازه معاملات کوچک ۱۰۰ یک میلیون تا سیصد میلیون ریال ۱۰۰تا یک میلیارد ریال ۱۵۰ اجرای هر قرارداد در اندازه معاملات متوسط ۲۰۰ تا دو میلیارد ریال ۲۰۰ تا چهار میلیارد ریال ۳۰۰ برای این شاخص حداکثر تا (۵۰۰) امتیاز قابل محاسبه استبرای این شاخص حداکثر تا (۴۰۰) امتیاز قابل محاسبه است بالاتر از چهار میلیارد ریال۴۰۰

جدول شماره (۲)، معیارها و شاخص های محاسبه امتیاز تخصص ردیف سطح تحصیلات

امتیاز۱ کاردانی۱۰۰۲کارشناسی و معادل آن ۲۰۰۳ کارشناسی ارشد و معادل آن ۲۲۵۴ دکترای تخصصی ۲۵۰

تبصره ۱ـ امتیاز تجربه برای اعضای هیأت مدیره/ امنا تشکل و تعاونی مندرج در جدول شماره (۱) به ازای هر سال سابقه کار اجرایی (۲۰) امتیاز منظور می شود.

تبصره ۲ـ به تشکل  یا تعاونی که حداقل (۶۰۰) امتیاز از جداول فوق را کسب نمایند، پایه (۲) و برای امتیاز بالاتر از (۱۵۰۰) نیز پایه (۱) اعطا می شود مشروط به اینکه حداقل (۳۵۰) امتیاز از شاخص  تعداد اعضا و حداقل (۱۰۰) امتیاز از شاخص توان مالی را کسب کرده باشد.

پ ـ تشکل  و تعاونی که امتیاز پایه (۲) صلاحیت را کسب نماید، می تواند همزمان دو قرارداد در سطح تا دو برابر معاملات متوسط منعقد و انجام دهد و تشکل و تعاونی که امتیاز پایه (۱) صلاحیت را کسب نماید، می تواند حداکثر چهار قرارداد در سطح تا چهار برابر معاملات متوسط انجام دهد.

تبصره ۱ـ قراردادها توسط دستگاه اجرایی استانی مربوط منعقد و کنترل سقف مجاز کار هر یک از تشکل ها و تعاونی ها نیز توسط همان دستگاه اجرایی انجام می­شود.

تبصره ۲ـ در آبان ماه هر سال فهرست تشکل ها و تعاونی های صلاحیت دار که در آن اطلاعات مربوط به تاریخ صدور گواهینامه، امتیازات، ظرفیت، پایه، رشته کار و گستره جغرافیایی فعالیت آنها درج شده باشد توسط دستگاه اجرایی استانی، منتشر می شود.

تبصره ۳ـ اصلاح اعداد و ارقام مرتبط با تعداد و سقف قرارداد و تعیین صلاحیت های این آیین‌نامه به پیشنهاد دستگاه اجرایی با تأیید سازمان قابل انجام است.

تبصره ۴ـ اخذ هرگونه وجه از متقاضیان مشمول این آیین‌نامه جهت تعیین صلاحیت ممنوع است.

ماده ۵ ـ تضامین مربوط به اجرای قراردادهای مرتبط به این آیین‌نامه بر اساس مواد (۴) و (۶) آیین‌نامه تضمین معاملات دولتی موضوع تصویب­نامه شماره ۱۲۳۴۰۲/ت۵۰۶۵۹هـ مورخ ۱۳۹۴/۹/۲۲ خواهد بود.

تبصره ـ سفته با امضای صاحبان مجاز همراه با مهر برای اشخاص حقوقی مندرج در بندهای (پ) و (ت) ماده (۱) این آیین‌نامه، برای تضمین انجام تعهدات مربوط، حداکثرمعادل هفتاد و پنج درصد (۷۵%) میزان تضمین مورد نیاز، قابل قبول است و مابقی تضمین می تواند یکی از انواع تضامین مندرج در ماده (۴) آیین‌نامه تضمین معاملات دولتی به غیر از سفته باشد.

ماده ۶ ـ قرارداد مورد نیاز این آیین‌نامه مطابق متن پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، می­باشد.

تبصره ـ موارد پیش­بینی نشده در متن یادشده در صورت لزوم با توافق طرفین قرارداد، با رعایت قوانین و مقررات و تأیید بالاترین مقام دستگاه اجرایی، می تواند در متن قرارداد لحاظ شود.

ماده ۷ـ رعایت معیارها و مشخصات فنی ابلاغی سازمان، در اجرای کارهای موضوع این آیین‌نامه، الزامی است.

ماده ۸ ـ برآورد اجرای کار براساس آخرین فهرست های بهای پایه ابلاغی سازمان توسط دستگاه اجرایی انجام می شود و انعقاد قرارداد و پرداخت بر مبنای ساختار شکست کار صورت می پذیرد.

ماده ۹ـ به منظور یکپارچگی و پیشرفت مناسب تر امور، اطلاعات مربوط به صلاحیت ها و قراردادها در پایگاه اطلاعاتی دستگاه اجرایی ذخیره و پردازش می شود. دستگاه های اجرایی مکلف به ارایه اطلاعات لازم به سازمان در چهارچوب های مورد نیاز هستند.

ماده ۱۰ـ دستگاه اجرایی مکلف است گزارش عملکرد و آسیب شناسی روند پیشرفت کار را در مقاطع زمانی شش ماهه به سازمان ارایه نماید.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ اسحاق جهانگیری