تصویب‌نامه در خصوص ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری

تاریخ تصویب: ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۶

شماره ۱۳۷۱۶۱/ت۵۶۰۲۳هـ – ۱۳۹۷/۱۰/۱۶

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۱۰/۹ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه­های صنعت، معدن و تجارت، امور اقتصادی و دارایی و دادگستری و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:


۱ـ
[اصلاحی ۱۳۹۷/۱۰/۲۳]
[اصلاحی ۱۳۹۷/۱۲/۱]
ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا ۱۳۹۷/۵/۱۶ دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی می­باشند، به صورت بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با رعایت قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان ـ مصوب ۱۳۸۸ـ و ماده (۶) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (۱۰۴) قانون مالیاتهای مستقیم ـ مصوب ۱۳۹۱ـ بلامانع می­باشد. همچنین کلیه ثبت سفارشات قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می­شود.

تبصره ـ خودروهایی که تا تاریخ ابلاغ این تصویب­نامه دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تأمین ارز گردید­ه‌­اند، با پرداخت مابه­التفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص می­باشند. هر نوع تخصیص ارز جدید برای این ثبت سفارش­ها ممنوع است.

۲ـ خودروهای با ارزش بیش از چهل هزار دلار با محاسبه و پرداخت چهل واحد درصد سود بازرگانی، مازاد بر مأخذ حقوق ورودی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات، براساس شرایط بند (۱) این تصویب­نامه قابل ثبت سفارش و ترخیص می­باشند.

۳ـ مهلت ترخیص خودروهای موضوع بندهای (۱) و (۲) این تصویب­نامه، چهار ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب­نامه تعیین می­شود.

[تمدید به مدت سه ماه از تاریخ ابلاغ تصویب­نامه شماره ۱۵۲۶۷۶/ت۵۷۳۹۴هـ – ۱۳۹۸/۱۱/۲۹]

۴ـ در راستای صیانت از حقوق مصرف‌­کنندگان، قبل از ترخیص خودروهای موضوع این تصویب­نامه، گمرک پس از اخذ تأییدیه سازمان حمایت از مصرف‌­کنندگان و تولیدکنندگان، نسبت به ترخیص با رعایت مقررات اقدام خواهد نمود.

۵ ـ ترخیص خودروهای با حجم موتور بالاتر از (۲۵۰۰) سی­سی کماکان امکان­‌پذیر نبوده و مشمول این تصویب­نامه نمی‌باشد.

۶ ـ اجرای این تصویب­نامه و ترخیص خودروهای مشمول، مانع رسیدگی قضایی به تخلفات و جرایم متخلفان در واردات خودرو نخواهد بود.

۷ـ ضوابط ورود و ترخیص خودروهای موضوع این تصویب­نامه و دستورالعمل اجرایی آن در چهارچوب قوانین مربوط ظرف یک هفته توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد.

معاون اول رئیس ‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری