برنامه جامع اصلاح نظام اداری دوره دوم (۱۳۹۹-۱۳۹۷) سازمان اداری استخدامی کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۶/۲۴

شماره ۳۰۲۵۹۶ – ۱۳۹۷/۶/۱۴

تمامی وزارتخانه‌­ها، سازمان­ها، موسسات، شرکت­ها و نهادهای عمومی غیر دولتی و استانداری­ها

شورای عالی اداری در یکصد و هشتاد و دومین جلسه مورخ ۱۳۹۷/۵/۳۰ بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور، در اجرای «سیاست­های کلی نظام اداری» ابلاغی مقام معظم رهبری و «نقشه راه اصلاح نظام اداری» (مصوبه شماره ۲۰۶/۹۳/۵۶۰ تاریخ ۱۳۹۳/۱/۲۰ شورای عالی اداری) و به منظور تداوم اصلاحات در نظام اداری کشور، برنامه جامع اصلاح نظام اداری ـ دوره دوم، مشتمل بر ۱۰ برنامه به شرح پیوست (ممهور به مهر دبیرخانه شورای عالی اداری) را تصویب نمود.
این مصوبه از تاریخ ابلاغ لازم­الاجرا بوده و وزراء یا بالاترین مقام دستگاه اجرایی مسئول حسن اجرای آن می­باشند. سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است ضمن اعمال نتایج اقدامات در نظام ارزیابی عملکرد دستگاه­های اجرایی ملی و استانی، گزارش اجرای این برنامه را همه ساله به رییس­جمهور و شورای عالی اداری و حسب ضرورت در دولت ارائه نماید.
رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی اداری ـ حسن روحانی


برنامه جامع اصلاح نظام اداری – دوره دوم  (۱۳۹۹- ۱۳۹۷)

اهداف اصلی برنامه جامع اصلاح نظام اداری
تبدیل دولت به دولتی:

–      کارآ و اثربخش

–      متعهد به آرمان­ها و متکی به اعتماد مردم (به عنوان یک سرمایه اجتماعی)

–      چابک، انعطاف پذیر و پیشران توسعه

راهبردهای اصلی برنامه جامع اصلاح نظام اداری

–      چابک­سازی دولت

–      متناسب و منطقی سازی حجم و اندازه دولت

–      تمرکز بر ارتقای کیفیت واحدهای ستادی و کارآمدی نظام اداری

–      توسعه دولت الکترونیک و بهره­گیری از فناوری­های نوین

–      توجه خاص به توانمند سازی کارکنان و ارتقاء کیفی مدیران دولت

–      اداره واحدهای عملیاتی(مجری) در فضای رقابتی (اقتصادی­تر کردن خدمات دولت)

–      صیانت از حقوق شهروندان در نظام اداری

–      ارتقای شفافیت، پاسخگویی و سلامت نظام اداری و مقابله موثر با فساد

–      ارتقاء بهره­وری(سازمان و نیروی انسانی)

برنامه اول: «مهندسی نقش و ساختار دولت»

الف- هدف کمی

ب- سیاست‌های کلی ناظر بر اجرای برنامه – ابلاغی مقام معظم رهبری

*   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۱۰، ۱۹ و ۱۴

*   سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی: بند ۱۶

*   سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه: بندهای ۳ و ۱۹

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه مهندسی نقش و ساختار دولت را فراهم می­آورد):

د- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):

–      بازطراحی مأموریت­ها و وظایف دولت در میان واحدهای ستادی و اجرایی

–      متناسب سازی حجم دولت از طریق باز طراحی ساختار آن در سطح وزارتخانه­ها، سازمان­ها و واحدهای محلی

–      واگذاری واحدهای عملیاتی و خدمات دستگاه‌های اجرایی به مدیریت­های محلی (شهرداری­ها و دهیاری­ها)، شبکه­های حرفه­ای، بخش خصوصی، تعاونی­ها و سمن­ها و نهادهای مدنی و خرید خدمات از آن­ها

–      توسعه وظایف و فعالیت­های مدیریت­های محلی در بخش­های اجتماعی، فرهنگی، زیرساختی و خدماتی

–      کاهش سطوح مدیریت ستادی از قبیل مدیرکل، معاون مدیرکل، رییس اداره و همترازان

–      کاهش سقف پست‌های سازمانی دستگاه‌ها و حذف واحدها و پست­های سازمانی غیرضرور

–      تمرکز­زدایی در اداره امور و واگذاری وظایف و اختیارات قابل واگذاری به سطوح استانی و شهرستانی

–      ساماندهی شوراها، کمیسیون­ها و سایر مجامع تصمیم­گیری در تشکیلات بخش دولت

هـ- پیامدها و دستاوردها

v    کاهش هزینه­های دولت و ارتقای کیفیت خدمات

v    تسریع در انجام خدمات و تسهیل دسترسی مردم به خدمات

v    تسریع و تسهیل در تصمیم­سازی و تصمیم­گیری

v    توسعه مشارکت مردم و بخش غیردولتی در تولید و ارائه خدمات

v    کاستن از تصدی­ها و مداخلات دولت و تقویت نقش ستادی و اعمال حاکمیت آن

v    تمرکز زدایی از اداره امور و تقویت نقش و اختیارات مدیریت­های استانی و منطقه­ای

v    نقش پذیری تمامی عوامل توسعه

برنامه دوم: «توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری»

الف- هدف کمی

ب- سیاست‌های کلی ناظر بر اجرای برنامه – ابلاغی مقام معظم رهبری

*   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۱۲ و ۱۵

*   سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه: بندهای ۳۲ و ۳۴

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی اداری را فراهم می­آورد):

د- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):

–     الکترونیکی کردن خدمات با اولویت خدمات قابل ارائه به مردم و بهره‌­گیری از مشارکت آنان با توجه به مراحل بلوغ ارائه الکترونیکی خدمات و با تأکید بر خدمات در بخش­های سلامت، آموزش، کشاورزی، مالیات، معاملات و امور بانکی،  به شرح :

الف- اطلاع‌­رسانی الکترونیکی،

ب- ارائه فرم­ها،

ج- دریافت اطلاعات

–      برنامه‌­ریزی و حرکت به سمت استقرار یکپارچه دولت همراه « Mobile Government » و توسعه آن به میزان ۲۵ درصد، به صورت سالانه[۳]

–      توسعه واگذاری خدمات دستگاه­های اجرایی از طریق دفاتر پیشخوان دولت و دفاتر ارتباطات و فناوری اطلاعات روستایی

–      انجام اصلاحات ساختاری و فرآیندهای اجرایی متناسب با الزامات توسعه دولت الکترونیک

–      توسعه و استانداردسازی پورتال­های دستگاهی، استانی و محلی

–      الکترونیکی کردن و پاسخگویی به استعلام سایر دستگاه­های اجرایی از طریق GSB به صورت رایگان (یکپارچه­ سازی سازوکارهای تبادل اطلاعات، استعلام و اشتراک­‌گذاری بانک­های اطلاعاتی بین دستگاه­های اجرایی)

–      توسعه استقرار پنجره واحد

–      فراگیری پرداخت الکترونیکی به حساب‌های دولتی

–      حذف، اصلاح و تجمیع مجوزهای صادره توسط دستگاه­های اجرایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی

–      کاهش مراجعه دستگاه­های اجرایی به واحدهای تولیدی، ماده ۷ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار (تنظیم ضوابط و راهبری توسط سازمان اداری و استخدامی کشور)

–      بهبود فضای کسب و کار و اصلاح و الکترونیکی نمودن فرآیندهای مرتبط با موضوع کسب و کار و الزامات آن (راهبری  توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان اداری و استخدامی کشور)

–      ساماندهی ساختمان­ها، فضاهای اداری و تجهیزات متناسب با توسعه دولت الکترونیک، کاهش حجم و اندازه دولت و سایر تغییرات وابسته

–      استانداردسازی نحوه جمع­آوری و نمایش داده­های دستگاه­ها بر روی نقشه­های ژئوکد شده بومی مبنی بر استاندارد ( GNAF ) Geo coded National Address File

–      بکارگیری روش الکترونیکی در کلیه موارد دریافت و پرداخت گردش اجرایی دولت

–      استفاده از شماره ملی هویت و کدپستی محل اقامت در تمامی فعالیت­های اداری و خدمات ارائه شده توسط دستگاه­های اجرایی

هـ- پیامدها و دستاوردها

v    ارتقای کیفیت در  ارایه خدمات

v     افزایش سرعت و تسهیل در دسترسی به خدمات

v    ارتقای سطح رضایت­مندی مردم از دولت

v    چابک سازی و کوچک سازی دولت

v    مقررات زدایی و بهبود شاخص فضای کسب و کار

v    کاهش فساد اداری، ارتقای شفافیت و اعتماد عمومی

v    کاهش هزینه­های دولت و مردم

برنامه سوم: « خدمات عمومی در فضای رقابتی»

الف- اهداف

ب- سیاست‌های کلی ناظر بر اجرای برنامه – ابلاغی مقام معظم رهبری

*   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۱۱ و ۱۷

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه خدمات عمومی در فضای رقابتی را فراهم می­آورد):

د- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):

–      انجام وظایف دستگاه­های اجرایی با اولویت اداره واحدهای عملیاتی دستگاه­های اجرایی به روش هدفمند، قیمت تمام شده و در فضای رقابتی

–      استانداردسازی خدمات دستگاه­های اجرایی و برنامه­­‌ریزی یکپارچه برای ارتقاء سطح کیفیت خدمات دولتی و اجرای آن

–      تعیین شاخص­های هدفمند و نتیجه­گرا و استانداردهای کیفی خدمات

–      پیش­بینی سازوکارهای نظارتی برای کنترل کمیت و کیفیت خدمات

–      اعطای اختیارات لازم به مدیران در زمینه­های اداری و مالی بر اساس بند «هـ » ماده (۱۶) قانون مدیریت خدمات کشوری

–      آموزش مدیران واحدهای خدماتی برای انطباق با رویکرد ارتقای کیفیت و ارائه خدمات در فضای رقابتی

–      توسعه مشارکت بخش غیردولتی از طریق خرید خدمات، واگذاری مدیریت، واگذاری امکانات، تجیهزات و منابع فیزیکی، مشارکت در ارائه خدمت

–      مدیریت واحدهای عملیاتی به روش قیمت تمام شده در فضای رقابتی

هـ- پیامدها و دستاوردها

v ارتقای کیفیت خدمات و افزایش سطح رضایت­مندی مردم

v کاهش هزینه­های تمام شده خدمات دولتی

v افزایش میزان بهره­وری در تولید وارائه خدمات دولتی

v افزایش میزان پاسخگویی مدیران دولتی در ارائه خدمات به مردم

v افزایش اعتماد عمومی مردم به دستگاه­های اجرایی

برنامه چهارم: «مدیریت سرمایه انسانی»

ب- سیاست‌های کلی ناظر بر اجرای برنامه – ابلاغی مقام معظم رهبری

*   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۲، ۳، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸ و ۹

*   سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی: بند ۱۶

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه مدیریت سرمایه انسانی را فراهم می­آورد):

د- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):

–      متناسب­‌سازی تعداد و ترکیب نیروی انسانی رسمی، پیمانی و کاهش کارکنان قراردادی بکار گرفته شده مازاد بر    نسبت­های مقرر و مغایر با مصوبات قانونی

–      تعیین تکلیف کارکنان واحدهای واگذار شده و یا فعالیت­های برون­سپاری شده به یکی از روش­های پیش­بینی شده در ماده ۲۱ قانون مدیریت خدمات کشوری

–      بکارگیری نیروی انسانی با مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر

–      اجرای برنامه ارزیابی و تربیت مدیران (بر اساس مدل­های شایستگی) و الزام دستگاه­ها به انتخاب، انتصاب و ارتقاء جدید در رابطه با تمام پست­های مدیریتی بر اساس این برنامه و تشکیل بانک اطلاعات مدیران

–      اجرای برنامه­های آموزش شغلی متناسب با نیازهای عمومی و تخصصی هر دستگاه اجرایی

–      استقرار نظام جانشین‌­پروری و مدیریت مسیر شغلی کارمندان

–      برنامه­‌ریزی و ساماندهی نیروی کار بخش دولتی (مدیریت عرضه و تقاضا)

هـ- پیامدها و دستاوردها

v تسهیل جذب و نگهداشت نیروهای متخصص در ستاد دولت

v بهبود کیفیت عملکرد و ارتقای بهره‌­وری نیروی انسانی در بخش دولتی

v ارتقای همدلی و همراهی کارمندان با برنامه­‌های دولت

v تربیت مدیران کارآ و توانمند برای آینده و توسعه مشارکت زنان و جوانان در مدیریت

v ارتقای کیفیت مدیریت دستگاه­های اجرایی

v متناسب سازی حجم نیروی انسانی دولت و افزایش چابکی دستگاه­های اجرایی

v کاهش هزینه‌­های جاری

برنامه پنجم: «بهبود در نظام­ها و فناوری­های مدیریتی»

الف- اهداف کمی

ب- سیاست‌های کلی ناظر بر اجرای برنامه – ابلاغی مقام معظم رهبری

*   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۱۲، ۱۳، ۱۶ و ۱۷

*   سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه: بندهای ۳۰ و ۴۲

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه بهبود در نظام­ها و فناوری­های مدیریتی را فراهم می­آورد):

د- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):

–      استقرار نظام ارزیابی و نظارت بر مبنای نتایج و محصولات(کنترل کیفیت، قیمت و سرعت) به جای کنترل بر فرآیندها

–      شناسایی و انتخاب فناوری­های نوین ارائه خدمات، متناسب با هر بخش و جایگزینی آن­ها با روش­های سنتی مورد عمل دستگاه­ها

–      نیازسنجی و طراحی سازمان­های تنظیم­گر در حوزه­های مورد نیاز

–      آسیب شناسی و مقررات زدایی از حوزه­های مرتبط با انجام کسب و کار با هدف سهولت و بهبود فضای کسب و کار

–      تدوین نظام اجرای قوانین و مقررات متناسب با هر قانون، استقرار نظام­های مربوط و آموزش و فرهنگ­سازی به منظور اجرای قوانین و مقررات

–      بازطراحی و استقرار نظام جامع تأمین اجتماعی با پوشش کامل جمعیت کشور

–      طراحی و استقرار نظام سنجش پیامدهای قوانین و مقررات

هـ- پیامدها و دستاوردها

v بهبود نظام­های مدیریتی و تصمیم­گیری

v ارتقای کارآمدی و اثربخشی دولت

v بهبود شاخص حکمروایی در چارچوب قوانین و ارزش­های جمهوری اسلامی ایران

v ایجاد زیرساخت­های بهبود ارائه خدمات به مردم

v ایجاد زمینه ارتقای رفاه نسبی آحاد جامعه

v افزایش و ارتقای مشارکت تمامی فعالان توسعه کشور در نظام اداری

برنامه ششم: «توسعه فرهنگ سازمانی»

الف- اهداف کمی

Ø     ارتقای هر یک از مولفه­های اصلی فرهنگ سازمانی بخش دولتی مبتنی بر سیاست­های کلی نظام اداری، سالانه  به میزان ۱۰ درصد نسبت به وضع موجود

ب- سیاست‌های کلی ناظر بر اجرای برنامه – ابلاغی مقام معظم رهبری

*   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۱، ۲۱، ۲۰ و ۲۶

*   سیاست­های کلی اصلاح الگوی مصرف: بند ۱

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه توسعه فرهنگ سازمانی را فراهم می­آورد):

د- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می­شود):

–      آسیب­شناسی وضع موجود فرهنگ سازمانی در دو بخش عمومی (سطح دولت) و اختصاصی (به تفکیک دستگاه­های اجرایی) با در نظر گرفتن سیاست­های کلی نظام اداری

–      برنامه‌­ریزی برای اصلاح و تأمین زیرساخت­های مربوط به رفع چالش­ها و ترویج فرهنگ مطلوب مبتنی بر سیاست­های کلی نظام اداری در دو سطح دولت و دستگاه­های اجرایی

–      ارتقای استانداردهای اخلاق حرفه­ای و فرهنگ کاری متناسب با مأموریت­های دستگاه، با هدف بهبود عملکرد

–      نهادینه نمودن نظم و انضباط اداری و مالی و وجدان کاری در نظام اداری

هـ- پیامدها و دستاوردها

v ارتقای کارآیی کارکنان و اثربخشی سازمان­های دولتی

v بهبود تعامل کارکنان با مردم و ارتقای سطح رضایت­مندی مردم از عملکرد سازمان­های دولتی

v ایجاد رضایت شغلی و ارتقای سطح فرهنگ سازمانی در دستگاه­های اجرایی

v هویت‌­بخشی به کارمندان بخش دولتی متناسب با فرهنگ سازمانی این بخش

v ارتقای وجدان کاری مدیران و کارکنان و بهبود نظم و انضباط اداری و مالی در دستگاه‌های اجرایی

v تقویت کنترل­های داخلی در جهت اهداف سازمانی

برنامه هفتم: «صیانت از حقوق شهروندان (مردم) در نظام اداری»

الف- هدف کمی

ب- سیاست‌های کلی ناظر بر اجرای برنامه – ابلاغی مقام معظم رهبری

*   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۱۸، ۲۲ و ۲۳

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه صیانت از حقوق شهروندان (مردم) در نظام اداری را فراهم می­آورد):

د- اقدامات و فعالیت های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می شود):

–      استقرار نظام سنجش رضایت­مندی شهروندان (مردم) از نحوه ارائه خدمات دستگاه­های اجرایی و تکریم ارباب­رجوع و ایجاد ارتباط میان این نظام با نظام ارزیابی عملکرد دستگاه­های اجرایی

–      استقرار نظام دریافت و پاسخگویی به شکایات شهروندان (مردم) نسبت به عملکرد دستگاه­های اجرایی

هـ- پیامدها و دستاوردها

v تأمین حقوق شهروندی و افزایش اعتماد عمومی

v افزایش سطح رضایت شهروندان (مردم)

v کاهش وقوع تخلفات اداری

v افزایش آگاهی شهروندان (مردم) از حقوق و تکالیف خود در برابر دستگاه­های اجرایی

v بهبود سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به بخش دولتی

برنامه هشتم: «ارتقاء پاسخگویی، شفافیت و مقابله با فساد در نظام اداری»

الف- اهداف کمی

ب- سیاست‌های کلی ناظر بر اجرای برنامه – ابلاغی مقام معظم رهبری

*   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۲۰، ۲۴ و ۲۵

*   سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه: بند ۲۹

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه ارتقاء پاسخگویی، شفافیت و مقابله با فساد در نظام اداری را فراهم می­آورد):

د- اقدامات و فعالیت­های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می­شود):

–      بازنگری در قوانین و مقررات با رویکرد پیشگیری، بازدارندگی و برخورد قاطع با متخلفان

–      تدوین و استقرار نظام ارتقای شفافیت در تعامل با برنامه­های توسعه دولت الکترونیک

–      شناسایی مستمر گلوگاه­های فساد در نظام اداری، پایش و کنترل گلوگاه‌ها و ارائه گزارش در سطوح تصمیم‌گیری، شهروندان (مردم)  و … به تناسب ویژگی­های هر سطح

–      تدوین (بازطراحی) و استقرار نظام پاسخگویی در نظام اداری

–      فرهنگ­سازی با محوریت آشنا نمودن شهروندان (مردم) با مفهوم فساد در نظام اداری و تلاش به منظور ایجاد درک صحیح از بروز این مقوله، تبیین نقش و محدوده مسئولیت‌های قوه مجریه در نظام اداری و ارائه خدمات در مقایسه با نقش سایر ارکان ذیصلاح

–      آموزش شهروندان با هدف ارتقای سطح قانون‌مداری و همکاری در اجرای قوانین و مقررات

–      پیش­بینی سازوکارهای تشویق و حمایت از افشاء کنندگان فساد

هـ- پیامدها و دستاوردها

v ارتقای سلامت اداری و کنترل و کاهش فساد

v بهبود میزان پاسخگویی

v ارتقای شفافیت در نظام اداری

v کاهش وقوع تخلفات اداری

v تقویت قانون­گرایی و توسعه نظارت فراگیر بر دولت

v توسعه مشارکت مردم، نهادهای مدنی و رسانه­ها در مبارزه با فساد

برنامه نهم: « مدیریت بهره­وری نظام اداری و اجرایی کشور»

ب- سیاست‌های کلی ناظر بر اجرای برنامه – ابلاغی مقام معظم رهبری

*   سیاست­های کلی نظام اداری: بندهای ۱۲، ۱۷، ۲۵ و ۲۶

*   سیاست­های کلی اقتصاد مقاومتی: بندهای ۳، ۵ و ۲۰

*   سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه: بند ۳۰

*   سیاست­های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی: بند ۱۲

*   سیاست­های کلی اشتغال: بند ۱۳

*   سیاست­های کلی اصلاح الگوی مصرف: بند ۳

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه بهبود و ارتقاء بهره­وری نظام اداری و اجرایی کشور را فراهم می­آورد):

د- اقدامات و فعالیت­های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می­شود):

–      استقرار چرخه مدیریت بهره­وری در دستگاه­های اجرایی تا نیمه سال ۱۳۹۸ و استمرار آن با هماهنگی و نظارت عالیه­ی سازمان ملی بهره­وری ایران

–      استقرار نظام ارتقای بهره­وری با محوریت کاهش هزینه­ها و با حفظ کیفیت خدمت و همچنین توسعه خدمات بدون افزایش هزینه در دستگاه­های مرتبط با حوزه­های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی

–      شناسایی تجربیات موفق بهبود بهره­وری در دستگاه­های اجرایی با محوریت بهبود بهره­وری در مدیریت منابع، بهبود بهره­وری کل و بهبود بهره­وری در اجزا نظیر نیروی کار و عوامل تولید و تعمیم اجرای آن به سایر دستگاه­ها

–      ایجاد و تقویت شرکت­های مشاور ارائه خدمات در حوزه بهره­وری

–      طراحی و اجرای جایزه ملی بهره‌وری

هـ- پیامدها و دستاوردها

v بهبود بهره‌­وری در سطح دولت، نظام اداری و دستگاه­های اجرایی

v منطقی­سازی نسبت قیمت تمام شده با کیفیت خدمات دولتی

v کاهش هزینه‌­های دولت

v ارتقای بهره­وری در واحدهای تولیدی و خدماتی (بنگاه­های اقتصادی)

v تحقق یک سوم رشد اقتصادی، از محل ارتقای بهره‌وری

v افزایش بهره­‌وری نیروی کار بخش دولتی

برنامه دهم: «نظارت و ارزیابی»

الف- هدف کمی

ب- سیاست‌های کلی ناظر بر اجرای برنامه – ابلاغی مقام معظم رهبری

*   سیاست­های کلی نظام اداری: بند ۲۵

ج- اقدامات اساسی (که زمینه تحقق برنامه نظارت و ارزیابی را فراهم می­آورد):

د- اقدامات و فعالیت­های مشترک (نحوه اجرا و سهم هر یک از دستگاه اجرایی در قالب تفاهم نامه تعیین می­شود):

–      اجرای نظام یکپارچه نظارت و ارزیابی برای پایش تحقق چشم انداز، اجرای سیاست­های کلی نظام، برنامه­های پنج ساله توسعه کشور، موضوعات محوری و احکام قوانین بودجه سالانه

–      تحلیل علل موفقیت­ و عدم موفقیت­ دستگاه­ها متناسب با نتایج حاصل از نظارت و ارزیابی عملکرد آن­ها

–      تدوین و استقرار نظام نظارت مردم و تشکل­ها بر عملکرد و خدمات دولتی و ارائه گزارش­های سالانه

هـ- پیامدها و دستاوردها

v ارتقای شاخص­ شفافیت و بهبود ادراک آحاد مردم از شفافیت نظام اداری

v ارتقای سطح بهره­‌وری نظام اداری

v شناخت مستمر نسبت به موانع و فرصت­های توسعه کشور

v استقرار نظام ” نتیجه­ محوری ” در کنار ” فرآیند محوری ” در مدیریت عملکرد بخش دولتی

v   توسعه مشارکت محوری در نظارت و ارزیابی

. بر اساس بند الف ماده ۲۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه (۱۳۹۶- ۱۴۰۰)

. این شاخص، هر دو سال یک­بار اندازه­گیری می­شود.

. در سال ۱۳۹۶، این نسبت، حدود ۲۵  درصد است و  برنامه­‌ریزی به گونه­‌ای باید باشد که  تا پایان برنامه، دولت همراه به صورت یکپارچه استقرار یابد.

. شاخصی است ترکیبی مبین مطلوبیت خدمات از دیدگاه شهروندان (مردم) و عملکرد دستگاه بر اساس مأموریت و مبتنی بر متغیرهایی مانند صحت خدمت ارائه شده، دقت ارائه­‌کنندگان خدمت، مطابق با استانداردها، شفافیت در اطلاعات، پاسخگویی در برابر خدمت ارائه شده، رعایت عدالت، فضای ارائه خدمت و …

.  بر اساس بند الف ماده ۲۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه (۱۴۰۰-  ۱۳۹۶)

. علاوه بر ضرورت بررسی و انطباق شایستگی­های ۶۰ درصد مدیران حرفه­ای با شایستگی­های عمومی به منظور ارائه آموزش‌های لازم و انجام سایر اقدامات مقتضی، هر گونه انتصاب مدیران حرفه‌ای جدید مشروط به تطبیق با شایستگی‌های عمومی مدیریت است.