تصویب‌نامه در خصوص اقدام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نسبت به تأمین ارز کالاهای فهرست گروه یک (شامل کالاهای اساسی، ضروری، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی)

تاریخ تصویب: ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۵/۲۰

شماره: ۶۳۷۹۳/ت۵۵۶۳۳هـ – ۱۳۹۷/۵/۱۶

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۵/۱۴ به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تبصره (3) ماده (7) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز – مصوب 1392 – و مصوبه جلسه ۱۳۹۷/۵/۱۳ شورای عالی هماهنگی اقتصادی و به منظور ساماندهی و مدیریت بازار ارز تصویب کرد:


1 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است نسبت به تأمین ارز کالاهای فهرست گروه یک (شامل کالاهای اساسی، ضروری، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی) اعلامی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به نرخ رسمی ارز اقدام نماید.

تبصره 1 – وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با همکاری وزارتخانه ‌های جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به بازنگری و به روزرسانی فهرست کالاهای مذکور و اعلام آن به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اقدام نماید.

تبصره 2 – وزارتخانه‌ های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند کنترل و نظارت لازم را به منظور حصول اطمینان از توزیع کالاهای اساسی، ضروری، دارو و ملزومات و تجهیزات پزشکی وارد شده بر اساس فهرست پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، بر مبنای نرخ رسمی از زمان ورود کالا تا عرضه آن در شبکه خرده فروشی (مراحل تأمین، پخش، توزیع و رسیدن به دست مصرف کننده) به عمل آورند.

تبصره 3-
[الحاقی ۱۳۹۷/۱۲/۸] –
[اصلاحی ۱۳۹۸/۲/۱۱]
[اصلاحی ۱۳۹۸/۶/۶] –
[اصلاحی ۱۳۹۹/۱۱/۸]
[اصلاحی ۱۳۹۹/۱۲/۲۴]
در ارتباط با اعتبارات اسنادی مدت‌دار (یوزانس)، بازتأمین (ریفاینانس) و بروات اسنادی مدت‌ دار که اسناد حمل آنها قبل از تاریخ ۱۳۹۷/۱/۳۱ معامله و ظهرنویسی شده و کالای مربوط قبل از تاریخ مذکور ترخیص گردیده و پروانه گمرکی مطابق با ثبت سفارش و اسناد حمل مربوط ارایه گردیده باشد، و همچنین ماشین آلاتی که قبل از تاریخ ۱۳۹۷/۵/۱۶ ترخیص گردیده و پروانه گمرکی مطابق با ثبت سفارش و اسناد حمل مربوط ارایه گردیده باشد، در صورتی که سررسید پرداخت آنها تا تاریخ ۱۳۹۷/۵/۱۶ و بعد از آن باشد، تأمین ارز به میزان کالای ترخیص شده حسب پروانه گمرکی مربوط به نرخ رسمی و از محل ارزهای در دسترس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منوط به تأیید دستگاه اجرایی ذی‌ ربط خواهد بود.
مواردی که در زمان گشایش مقرر بوده ارز مربوط از سوی وارد کننده (ارز متقاضی یا ارز اشخاص) تأمین گردد و نیز مواردی‌ که کالا ترخیص و تسویه حساب با بانک عامل انجام پذیرفته است مشمول استفاده از این تصویب‌ نامه نمی‌گردند.

تأمین ارز به نرخ رسمی بابت اعتبارات اسنادی باز تأمین (ریفاینانس) با سررسید پرداخت ۱۳۹۷/۱/۲۲ به بعد در صورت ارایه تأییدیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر اینکه کالای مربوط بر مبنای نرخ ارز رسمی قیمت گذاری و در سالهای 1396 و 1397 توزیع شده‌اند، فارغ از نوع و محل تأمین ارز آنها مندرج در ثبت سفارش اولیه (در هنگام گشایش) بدون دریافت مبلغ اضافی از متقاضی بابت ما به ‌التفاوت ارز مربوط، از محل ارزهای در دسترس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران امکان‌پذیر می ‌باشد.

تأمین ارز ماشین آلات و تجهیزات خط تولیدی صرفاً برای استفاده در خط تولیدی و غیرقابل عرضه به صورت تجاری به شرح جدول پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است و اعتبارات اسنادی آنها تا تاریخ ۱۳۹۷/۵/۱۶ گشایش یافته و دارای قبض انبار صادره تا پایان سال 1397 می‌ باشند تا سقف معادل دویست و پنجاه میلیون (000 /000 /250) دلار، به نرخ رسمی و از محل ارزهای در دسترس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منوط به تأیید وزارت صنعت، معدن و تجارت و دستگاه اجرایی ذی‌ربط خواهد بود.

برای مواردی که سررسید پرداخت اعتبار اسنادی از تاریخ ۱۳۹۷/۱/۲۲ لغایت ۱۳۹۷/۵/۱۶ قرار گرفته باشد نیز فارغ از نوع تامین ارز در زمان گشایش (ارز متقاضی/ ارز اشخاص) تأمین ارز مشمول مفاد این تبصره خواهد بود.

تبصره 4- [الحاقی ۱۳۹۹/۱۲/۲۴]
تسویه اعتبارات اسنادی مدت ‌دار (یوزانس) و بازتامین (ریفایناس) مربوط به ماشین ‌آلات و تجهیزات خط تولید و مواد اولیه که سررسید پرداخت آنها بین تاریخ ۱۳۹۷/۱/۲۱ لغایت ۱۳۹۷/۵/۱۶ بوده و واردکننده معادل ریالی اعتبارات اسنادی مذکور را در سررسید به حساب بانک واریز و از طریق بانک با فروشنده نیز تسویه شده است، به نرخ رسمی مندرج در تصویب‌نامه شماره 4353/ت55300هـ مورخ ۱۳۹۷/۱/۲۲ خواهد بود.

2 – تأمین ارز برای واردات سایر کالاها غیر از کالاهای موضوع بند (1) این تصویب‌نامه، در بازار دوم ارز و از محل ارز حاصل از صادرات کلیه کالاهای غیرنفتی به ویژه فرآورده‌ های نفتی، گاز طبیعی، پتروشیمی، سنگ آهن، محصولات فولادی و فلزات رنگی و خدمات انجام می گیرد‌. معاملات در این بازار از طریق بانک ‌ها و صرافی ‌های مجاز تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (سامانه معاملات ارزی) صورت می ‌گیرد. نرخ ارز در این بازار بر اساس عرضه و تقاضا تعیین گردیده و به نحو مناسب، به عنوان نرخ آزاد ارز اطلاع‌ رسانی می‌ شود.

[رأی شماره ۱۰۳۷ – ١۴٠۱/۶/۸ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری:
ابطال اطلاق این بند]

3 – کلیه صادرکنندگان مکلفند ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بازگردانند و باید برای این موضوع بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعهد بسپارند.

تبصره – صادرکنندگان عمده شامل صادرکنندگان فرآورده‌ های نفتی، پتروشیمی، محصولات فولادی و فلزات رنگی که از تاریخ ۱۳۹۷/۱/۲۲ تاکنون نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود اقدام نکرده اند، علاوه بر فروش ارز در بازار دوم متعهد به پرداخت مابه‌ التفاوت ریالی حاصل از تفاوت ارزش صادرات مربوط بر مبنای نرخ بازار رسمی و نرخ بازار در روز تسویه خواهند بود. کارگروهی متشکل از وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، نفت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران میزان تعهدات را مشخص می نمایند. این تعهدات باید ظرف سه ماه به خزانه واریز شود.

4 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است نسبت به دریافت سپرده ارزی (به صورت اسکناس) از اشخاص حقیقی و حقوقی از طریق بانک‌ های عامل اقدام نماید و حسب تشخیص خود نسبت به تعیین نرخ سود و پرداخت سود متعلقه به سپرده های مزبور به صورت ارزی و همچنین کارمزد به بانک ‌های عامل عمل نماید.

۵-
[اصلاحی ۱۳۹۷/۵/۲۴]
[اصلاحی ۱۳۹۸/۱۰/۴]
[اصلاحی ۱۳۹۸/۱۰/۸]
[اصلاحی ۱۳۹۹/۹/۵]
در مواردی که تأمین ارز بابت گشایش اعتبار اسنادی، ثبت برات اسنادی و حواله ارزی پیش از تاریخ ۱۳۹۷/۵/۱۶ از طریق بانک یا سامانه نیما پذیرفته شده ولیکن کالای مربوط ترخیص نگردیده است (به جز کالاهای موضوع بند (1) تصویب‌نامه فوق الذکر) بانک عامل موظف است با اخذ تعهدنامه از واردکننده مبنی بر پذیرش پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز زمان تأمین تا ارز بازار (بازار ثانویه) زمان ترخیص کالا، معادل بیست و هشت هزار (000 /28) ریال به ازای هر دلار (و متناسب نسبت به دیگر ارزها) نسبت به صدور اعلامیه تأمین ارز به عنوان گمرک جمهوری اسلامی ایران (مجوز ترخیص کالا) اقدام نماید. رفع تعهد ارزی برای این گروه واردکنندگان موکول به ارایه پروانه گمرکی و همچنین پرداخت مابه التفاوت مذکور به بانک عامل (و واریز به حساب خزانه‌داری کل کشور) و حداکثر تا شش ماه از تاریخ ترخیص می باشد.
در مواردی که متقاضی از پرداخت مابه التفاوت مزبور اجتناب نماید، بانک عامل باید ضمن معرفی واردکننده به سازمان تعزیرات حکومتی، مراتب را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منعکس نموده تا از تخصیص و تأمین ارز برای موارد آتی جلوگیری شود.

در مواردی که کالا در هنگام ثبت سفارش و تأمین ارز در گروه (1) قرار داشته و هنگام ترخیص کالا در گروه (2) قرار گرفته باشد مابه‌ التفاوت موضوع این بند بر اساس قیمت تعیین شده کارگروه تنظیم بازار، برای عرضه کالا به صورت عمده محاسبه و به حساب خزانه ‌داری کل کشور واریز خواهد شد. سایر ترتیبات تابع این بند خواهد بود.

تبصره- [الحاقی ۱۳۹۷/۵/۲۴]
موارد ذیل از شمول پرداخت مابه التفاوت معاف است:
1 – ماشین‌آلات، تجهیزات، قطعات یدکی خط تولید و مواد شیمیایی و مصرفی خط تولید و طرح ‌های مرتبط با هر یک از دستگاه‌ های اجرایی با تشخیص وزارتخانه ذی‌ ربط.
2 – مواد اولیه وارداتی، قطعات و ملزومات مورد نیاز که محصول نهایی آن با ارز رسمی قیمت‌ گذاری می ‌شود با تشخیص وزارتخانه تولیدی ذی‌ ربط.
3 – مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی و قطعات لوازم یدکی تجهیزات پزشکی و ملزومات پزشکی که مشمول قیمت ‌گذاری با ارز رسمی است با تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

۶- [حذف ۱۳۹۷/۱۲/۸]

۷- وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است روند ثبت سفارش برای واردات را بر مبنای سیاست کلان ارزی اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تقاضای بازار تنظیم و کنترل کند.

8 – کلیه صرافی ‌های مجاز می ‌توانند در چهارچوب انجام معاملات خرد نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس با رعایت مقررات ارزی، به ویژه مقررات مبارزه با پولشویی، اقدام نمایند. فروش ارز توسط صرافی ‌های مجاز وفق مقررات ارزی که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌ شود، امکان ‌پذیر است.

9 – ورود ارز به صورت اسکناس و طلا به داخل کشور بدون محدودیت مطابق با ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و مقررات مبارزه با پولشویی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی مجاز است. واردات طلا به صورت خام طبق ضوابط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از کلیه حقوق، عوارض قانونی و مالیات بر ارزش افزوده معاف است.

10 – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مجاز است به منظور مدیریت و تنظیم بازار نسبت به خرید و فروش ارز در بازار ارز اقدام نماید.

۱۱- بندهای (4)، (5)، (6)، (7)، (13)، (14) و (15) تصویب‌نامه شماره ۴۳۵۳/ت۵۵۳۰۰ه مورخ ۱۳۹۷/۱/۲۲ و اصلاحات بعدی آنها کان لم یکن تلقی می‌ گردد.

تبصره- [الحاقی ۱۳۹۷/۵/۲۴]
مصوبات قبلی کارگروه موضوع ماده (۱۴) تصویب‌‌نامه شماره ۴۳۵۳/ت۵۵۳۰۰ه مورخ ۱۳۹۷/۱/۲۲ و اصلاحات بعدی آن، با ابلاغ این تصویب‌ نامه همچنان به قوت خود باقی است.

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری

 

ردیف
عنوان کالا
1
برنج خارجی
2
گندم
3
گوشت قرمز سرد (سنگین)
4
گوشت قرمز سبک گرم
5
گوشت مرغ
6
تخم مرغ
7
کنجاله سویا
8
ذرت
9
جو
10
دارو های دامی ضروری
11
انواع کود شیمیایی
12
سموم تکنیکال شیمیایی
13
انواع بذر
14
شکر خام
15
روغن خوراکی نیمه جامد و مایع
16
روغن خام
17
حبوبات شامل عدس، لپه، نخود و انواع لوبیا
18
انواع دانه های روغنی (سویا)
19
لاستیک سنگین
20
کاغذ چاپ و تحریر
21
کاغذ روزنامه
22
خمیر کاغذ
23
چای خشک خارجی
24
دارو و تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی
25
کمباین و نشاء کار برنج [اصلاحی ۱۳۹۸/۶/۶]

جدول پیوست تبصره ۳ بند ۱

ردیف
شماره تعرفه
عنوان کالا
1
73090000
مخزن، منبع (Tank)، بشکه و ظروف همانند برای هرگونه مواد (به استثنای گازهای فشرده یا مایع شده)، از چدن، آهن یا از فولاد، یا گنجایش بیش از 300 لیتر، بدون دستگاه های مکانیکی یا حرارتی، حتی با پوشش داخلی یا پوشش عایق  حرارت
2
84021900
— سایر دیگ های مولد بخار، همچنین دیگ های مختلط بخار (Hybrid)
3
84051000
– مولد گاز هوا یا مولد گاز آب، با یا بدون تصفیه کننده های آنها؛ مولد گاز استیلن   و مولدهای گاز همانند، با فرآیند آبی، با یا بدون تصفیه کننده های آنها
4
84059000
– اجزاء و قطعات
5
84061000
– توربین ها برای به حرکت درآوردن وسایل نقلیه آبی
6
84068110
— توربین نیروگاه زمین گرمایی
7
84068190
— سایر
8
84068210
— توربین نیروگاه زمین گرمایی
9
84068290
— سایر
10
84069000
– اجزاء و قطعات
11
84101200
— با قدرت بیشتر از 1000 کیلووات و حداکثر 10000 کیلووات
12
84101300
— با قدرت بیش از 10000 کیلووات
13
84109000
– اجزاء و قطعات؛ همچنین تنظیم کننده ها
14
84111200
— با قدرت پرتاب بیشتر از 25 کیلونیوتن (kN)
15
84112200
— با قدرت بیشتر از 1100 کیلووات
16
84118100
— با قدرت حداکثر از 5000 کیلووات
17
84118200
— با قدرت بیشتر از 5000 کیلووات
18
84119100
— توربوجت ها یا توربوپراپلرها
19
84119990
— سایر
20
84121000
– موتورهای واکنشی غیر از توربو – جت ها
21
84122100
— با حرکت خطی (سیلندرها)
22
84122900
— سایر
23
84123100
— با حرکت خطی (سیلندرها)
24
84123900
— سایر
25
84128000
— سایر
26
84131900
— سایر
27
84133010
— پمپ انژکتور موتورهای دیزلی و نیمه دیزلی
28
84133020
— پمپ سوخت خودروهای بنزینی انژکتوری
29
84133090
— سایر
30
84135010
— تلمبه های رفت و برگشتی از نوع پیستونی
31
84135020
— تلمبه های رفت و برگشتی از نوع دیافراگمی
32
84135090
— سایر
33
84136010
— تلمبه های چرخ دنده ای
34
84136020
— تلمبه های پره ای و پره پیستونی
35
84136030
— تلمبه های حلزونی
36
84136090
— سایر
37
84137090
— سایر
38
84138190
— سایر
39
84138200
— بالابرهای آبگون ها
40
84139100
— تلمبه ها
41
84139200
— بالابرهای آبگون ها
42
84141090
— سایر
43
84144010
— کمپرسورهای معدنی با هوادهی بالاتر از 1100 CFM
44
84144020
— کمپرسور تأمین هوای فشرده جهت راه اندازی موتور هواپیما starter Air jet
45
84144090
— سایر
46
84148010
واحدهای هواساز (Air End)
47
84148090
— سایر
48
84149020
— برای کمپرسورهای معدنی با هوادهی بالاتر از
600 CFM ã
49
84149090
— سایر
50
84171000
– کوره ها و تنورها برای گداختن (Roasting)، ذوب کردن یا تحت سایر عملیات حرارتی   قراردادن کلوخه های معدنی یا سولفورهای طبیعی آهن و مس (Pyrites) یا   فلزات
51
84178000
– سایر
52
84179000
– اجزاء و قطعات
53
84193900
— سایر
54
84194090
— سایر
55
84195090
— سایر
56
84196000
— ماشین آلات و دستگاه ها برای مایع کردن هوا یا سایر گازها
57
84198100
— برای تهیه کردن نوشیدنی های گرم یا برای پختن و یا گرم کردن غذا
58
84198990
— سایر
59
84199090
— سایر
60
84201000
– ماشین های تخت کردن یا سایر ماشین های نوردکردن
61
84211900
— سایر
62
84212190
— سایر
63
84212200
— برای از صافی گذراندن یا تصفیه کردن نوشیدنی ها غیر از آب
64
84212910
— سیستم های اولترافیلتراسیون (U   H T)
65
84219100
— ماشین های گریز از مرکز، همچنین خشک کن های گریز از مرکز
66
84219900
— سایر
67
84222000
– ماشین آلات و دستگاه ها برای تمیزکردن یا خشک کردن بطری یا سایر ظروف
68
84223000
– ماشین آلات و دستگاه ها برای پرکردن، بستن، درگیری کردن (Sealing) یا برچسب زدن بطری، ظروف فلزی استوانه ای، قوطی، کیسه یا سایر   ظروف؛ ماشین آلات و دستگاه ها برای درپوش گذاشتن بطری، ظروف دهان گشاد، لوله و   ظروف همانند؛ ماشین آلات و دستگاه ها برای گازدارکردن
69
84224000
– سایر ماشین آلات و دستگاه های بسته بندی کردن یا لفاف کردن کالاها (همچنین ماشین   آلات و دستگاه های برای لفاف کردن با فرآیند حرارتی) Heat shrink))
70
84229090
— سایر
71
84232000
– باسکول برای توزین استمراری کالا روی نقاله
72
84233000
– باسکول توزین ثابت و ترازوها و باسکول کیسه گیری یا کیله گیری، همچنین ترازوهای   قیفی شکل (Scales Hopper)
73
84242000
– پیستوله های مخصوص پاشیدن به صورت ذرات ریز و وسایل همانند
74
84243090
— سایر
75
84249000
– اجزاء و قطعات
76
84261190
— سایر
77
84289090
— سایر [الحاقی ۱۳۹۸/۶/۶]
78
84303110
— دستگاه های حفاری T.B.Mã
79
84314300
— قطعات ماشین آلات سوراخ کردن زمین یا چاه کندن مشمول شماره 84304100 یا   84304900
80
84314990
— سایر
81
84336000
– ماشین ها برای پاک کردن، جورکردن یا درجه بندی کردن تخم مرغ، میوه یا سایر   محصولات کشاورزی
82
84342000
– ماشین آلات و دستگاه های تهیه لبنیات
83
84349000
– اجزاء و قطعات
84
84359000
– اجزاء و قطعات
85
84361000
– ماشین آلات و دستگاه های تهیه علیق یا نواله برای حیوانات
86
84362100
— ماشین های جوجه کشی و جوجه پروری برای پرورش پرندگان خانگی
87
84369100
— برای ماشین آلات و دستگاه های پرورش طیور، یا جوجه کشی و جوجه پروری
88
84371000
– ماشین برای پاک کردن، جورکردن یا درجه بندی کردن دانه ها، غلات یا سبزیجات   غلافدار خشک کرده
89
84378090
— سایر
90
84379090
— سایر
91
84381000
– ماشین آلات و دستگاه های نانوایی، نان شیرینی پزی، بیسکوئیت سازی یا برای تولید   ماکارونی، اسپاگتی یا محصولات همانند
92
84382000
– ماشین آلات و دستگاه ها برای قنادی یا برای تولید کاکائو یا شکلات
93
84383000
– ماشین آلات و دستگا های قندسازی
94
84384000
– ماشین آلات و دستگاه های آبجوسازی
95
84385000
– ماشین آلات و دستگاه ها باری آماده کردن گوشت یا پرندگان خانگی
96
84386000
– ماشین آلات و دستگاه ها برای آماده کردن میوه ها، میوه های سخت پوست یا سبزیجات
97
84388000
– سایر ماشین آلات و دستگاه ها
98
84389000
– اجزاء و قطعات
99
84391000
– ماشین آلات و دستگاه ها برای ساختن خمیر از مواد سلولزی الیافی
100
84392000
– ماشین آلات و دستگاه ها برای ساختن کاغذ یا مقوا
101
84393000
– ماشین آلات و دستگاه ها برای تکمیل کردن کاغذ یا مقوا
102
84399100
— از ماشین آلات و دستگاه ها برای ساختن خمیر از مواد سلولزی الیافی
103
84399900
— سایر
104
84401000
– ماشین آلات و دستگاه ها
105
84411000
– ماشین های برش
106
84412000
– ماشین ها برای ساختن کیسه کوچک، کیسه بزرگ (Sack) یا   پاکت (Envelope)
107
84413000
– ماشین ها برای ساختن کارتن، جعبه، قوطی، لوله، بشکه (Drum) یا   ظروف همانند، غیر از ساختن به طریق قالب گیری
108
84414000
– ماشین ها برای قالب ریزی اشیای از خمیر کاغذ، کاغذ یا مقوا
109
84418000
– سایر ماشین آلات و دستگاه ها
110
84419000
– اجزاء و قطعات
111
84423000
– ماشین آلات، دستگاه ها و تجهیزات
112
84425010
— استوانه های فلزی (سیلندر) دارای سطوح نقش دار شده به صورت برجسته یا گود تهیه   شده برای صنعت چاپ
113
84425090
— سایر
114
84431100
— ماشین آلات چاپ افست، با تغذیه قرقره ای (Reel – fed)
115
84431200
— ماشین آلات چاپ افست، با تغذیه صفحه ای (Sheet – fed)،   نوع دفتری (office) (با استفاده از صفحات (کاغذ) با یک طرف   نه بیش از 22 سانتیمتر و طرف دیگر نه بیش از 36 سانتیمتر در حالت تا نشده) (فقط   متن فرانسه)
116
84431300
— سایر ماشین آلات چاپ افست
117
84431600
— ماشین آلات چاپ فلکسوگرافیک
118
84431700
— ماشین آلات چاپ گراور (Gravure)
119
84431900
— سایر
120
84433900
— سایر
121
84440000
ماشین های اکسترودینگ (Extruding)، کشش (Drawing)،   تکسچرینگ (Texturing) یا برش مواد نسجی سنتتیک یا مصنوعی
122
84451100
— ماشین های حلاجی
123
84451200
— ماشین های شانه زنی
124
84451300
— ماشین های کشش یا فتیله کنی الیاف
125
84451900
— سایر
126
84452000
– ماشین های ریسندگی مواد نسجی
127
84453000
– ماشین های دولاکردن یا تابیدن نخ نسجی
128
84454000
– ماشین های نخ پیچی (از جمله ماسوره پیچی)، قرقره پیچی یا بازکردن مواد نسجی
129
84459000
– سایر
130
84462100
— دارای موتور (قدرت بافندگی)
131
84462900
— سایر
132
84463000
– برای بافتن پارچه به عرض بیشتر از 30 سانتیمتر، از نوع بدون ماکو
133
84471100
— با استوانه ای به قطر حداکثر 165 میلیمتر
134
84471200
— با استوانه ای به قطر بیشتر از 165 میلیمتر
135
84472000
– ماشین کشباف تخت باف؛ ماشین های دوختنی – بافتنی (stitch   – bonding)
136
84479000
– سایر
137
84481110
— دابی، ژاکارد
138
84481900
— سایر
139
84482000
– اجزاء و قطعات و متفرعات مشمول شماره 8444 یا ماشین آلات و دستگاه های کمکی   آنها
140
84483200
— برای ماشین های تهیه الیاف نسجی غیر از نوار خاردار ماشین کاردینگ
141
84483300
— میله، پره میله، رینگ ریسندگی و شیطانک رینگ
142
84484200
— شانه ماشین تار و پودباف، میلمیلک و چارچوب میلمیلک
143
84484900
— سایر
144
84485900
— سایر
145
84490000
ماشین آلات و دستگاه های ساختن یا تکمیل کردن نمد یا نبافته ها به صورت توپ یا   به شکل معین، همچنین ماشین آلات و دستگاه های ساختن کلاه نمدی؛ قالب های کلاه   سازی.
146
84502000
– ماشین های با ظرفیت بیش از 10 کیلوگرم شستنی خشک
147
84512900
— سایر
148
84513090
— سایر
149
84514000
– ماشین های شستن، سفیدکردن یا رنگ کردن
150
84515000
– ماشین های پیچیدن، بازکردن، تاکردن، برش دادن یا کنگره دار کردن منسوجات
151
84518000
– سایر ماشین های آلات و دستگاه ها
152
84531000
– ماشین آلات و دستگاه های آماده کردن، دباغی کردن یا عمل آوردن پوست یا چرم
153
84532000
– ماشین آلات و دستگاه های ساختن یا تعمیرکردن کفش
154
84542000
– قالب های شمش ریزی و ملاقه های فلزریزی
155
84543000
– ماشین های ریخته گری (قالب ریزی)
156
84549000
– اجزاء و قطعات
157
84551090
— سایر
158
84552100
— ماشین های نورد گرم و ماشین های نورد گرم و سرد توأم شده
159
84552200
— ماشین های نورد سرد
160
84553000
– غلتک های ماشین های نورد
161
84559000
– سایر اجزاء و قطعات
162
84561190
— سایر
163
84561200
— با سایر فرآیندهای پرتونوری یا فوتون کار کند.
164
84562000
– که با فرآیندهای اولتراسونیک (ماوراء صوت) عمل می کند
165
84563000
– که با فرآیندهای تخلیه الکتریکی عمل می کنند
166
84564000
– که با قوس پلاسما عمل می کند
167
84565000
– ماشین های برش با آب با فشار زیاد (واترجت)
168
84571000
– دستگاه متمرکز ماشین کاری (Machining   centers)
169
84573000
ماشین های انتقالی چندمرحله ای
170
84581100
— با کنترل شماره ای
171
84589100
— با کنترل شماره ای
172
84591000
– ماشین ابزارهای دارای سرسرسره ای
173
84592100
— با کنترل شماره ای
174
84593100
— با کنترل شماره ای
175
84594100
— با کنترل شماره ای
176
84595100
— با کنترل شماره ای
177
84596100
— با کنترل شماره ای
178
84602300
— سایر ماشین های سنگ زنی سیلندری با کنترل
شماره ای
179
84603100
— با کنترل شماره ای
180
84604000
– ماشین های هموارکردن یا صاف کردن
181
84612000
– ماشین های هموارکردن یا صاف کردن
182
84613000
– ماشین های برقوزدن
183
84614000
– ماشین های تراش دادن چرخ دنده، سنگ زنی چرخ دنده یا پرداخت کردن چرخ دنده
184
84615090
— سایر
185
84619000
– سایر
186
84621000
– ماشین های آهنگری یا منگنه کاری قالبی (از جمله پرس ها) و چکش ها
187
84622100
— با کنترل شماره ای
188
84623100
— با کنترل شماره ای
189
84624100
— با کنترل شماره ای
190
84629100
— پرس های هیدرولیک
191
84629900
— سایر [الحاقی ۱۳۹۸/۶/۶]
192
84631000
– دستگاه های کشش میله، لوله، پروفیل، مفتول یا همانند
193
84632000
– ماشین های حدیده کردن به وسیله نورد
194
84633000
– ماشین های کارکردن روی مفتول
195
84641000
– ماشین های اره کردن
196
84642000
– ماشین های سنگ زنی یا صیقل کردن
197
84649000
– سایر
198
84651000
– ماشین هایی که انواع مختلف عملیات ماشین کاری را بدون تعویض ابزارها در بین این   عملیات انجام می دهند
199
84652000
– دستگاه متمرکز ماشین کاری
200
84659100
— ماشین های اره کردن
201
84659200
— ماشین های رنده کردن، فرزکردن یا قالب سازی (با برش)
202
84659300
— ماشین های سنگ زدن، سنباده زدن یا صیقل کردن
203
84659400
— ماشین های خم کردن یا جفت و جورکردن
204
84659500
— ماشین های سوراخ کردن یا اسکنه کردن
205
84659600
— ماشین شکاف دادن، بریدن به صورت تخته های نازک یا ورقه ورقه کردن
206
84659900
— سایر
207
84661000
– ابزارگیر و حدیده گیر خودکار
208
84662000
– قطعه کارگیر
209
84663000
– ادوات (سرهای) تقسیم و دیگر ملحقات
(Attachments) مختص برای ماشین ها
210
84669100
— برای ماشین های مشمول شماره 8464
211
84669200
— برای ماشین های مشمول شماره 8465
212
84669300
— برای ماشین های مشمول شماره 8456 لغایت 8461
213
84669400
— برای ماشین های مشمول شماره 8462 یا 8463
214
84741000
– ماشین ها و دستگاه های جورکردن، غربال کردن، جداکردن یا شستن
215
84742000
– ماشین ها و دستگاه های خردکردن یا ساییدن
216
84743200
— ماشین های مخلوط کردن مواد معدنی با قیر
217
84743900
— سایر
218
84748000
– سایر ماشین آلات و دستگاه ها
219
84749010
— لاینر (آستری)، چکش، کانکتیو، منتل
220
84749090
— سایر
221
84751000
– ماشین ها برای سوارکردن لامپ، لوله یا والو یا حباب تولید نور آذرخشی الکتریکی   یا الکترونیکی، در غلاف شیشه ای
222
84752100
— ماشین های تولید الیاف اپتیکی و طرح‌های اولیه آنها
223
84752900
— سایر
224
84759000
– اجزاء و قطعات
225
84771000
– ماشین های قالب گیری تزریقی
226
84772000
– اکسترودرها (Extruders)
227
84773000
– ماشین های قالب گیری دمیدنی
(Blow moulding machines)
228
84774000
– ماشین های قالب گیری با تخلیه هوا و سایر ماشین های شکل دادن با حرارت
229
84775100
— برای قالب گیری یا روکش کردن لاستیک چرخ بادی یا برای قالب گیری یا شکل دادن   توپی لاستیک چرخ به طریق دیگر
230
84775900
— سایر
231
84778000
– سایر ماشین آلات و دستگاه ها
232
84779000
– اجزاء و قطعات
233
84781000
– ماشین آلات و دستگاه ها
234
84789000
– اجزاء و قطعات
235
84792000
– ماشین آلات و دستگاه ها برای استخراج یا تهیه چربی ها با روغن های نباتی ثابت یا   حیوانی
236
84793000
– پرس ها برای ساختن تخته از خرده چوب، تخته فیبر ساختمانی از چوب یا از سایر   مواد چوبی و سایر ماشین آلات و دستگاه ها برای عمل آوردن چوب یا چوب پنبه.
237
84794000
– ماشین های طناب سازی یا کابل سازی
238
84795000
– روبات های صنعتی (Industrial   robots) که در جای گفته   نشده یا مشمول شماره های دیگر تعرفه نباشد.
239
84798100
— برای عمل آوردن فلزات، همچنین دستگاه های بویین پیچی سیم برق
240
84798200
— برای مخلوط کردن، ورزدادن، خردکردن، ساییدن، غربال کردن، الک کردن، هموژنیزه کردن،   امولسیونه کردن یا به هم زدن
241
84798990
— سایر
242
84799090
— سایر
243
84801000
شاسی قالب گیری برای ریخته گری فلزات
244
84802000
– کف قالب (Mould base)
245
84803000
– مدل های قالب (moulding   patterns)
246
84804100
— نوع تزریقی یا فشاری
247
84804900
— سایر
248
84805000
– قالب برای شیشه
249
84806000
– قالب برای مواد معدنی
250
84807100
— نوع تزریقی یا فشاری
251
84807900
— سایر
252
84811090
— سایر
253
84812000
– شیر برای انتقالات اولئوهیدرولیکی یا پنوماتیکی
254
84813000
– شیر یک طرفه (غیرقابل برگشت)
255
84814000
– شیر اطمینان یا فشارشکن
256
84818090
— سایر
257
84819030
— اجزاء و قطعات شیرآلات چدنی و فولادی و پنوماتیک
258
84819090
— سایر
259
84821000
– بلبرینگ
260
84822000
– رولبیرینگ مخروطی، همچنین رولربیرینگ های جفت و جور شده مخروطی و غلتک مخروطی
261
84823000
– رولربیرینگ کروی (Spherical)
262
84824000
– رولربیرینگ سوزنی
263
84825000
– سایر رولربیرینگ های استوانه ای
264
84828000
– سایر، همچنین بلبرینگ، رولربیرینگ توأم شده
265
84831090
— سایر
266
84835000
– چرخ لنگرو قرقره تسمه، همچنین بلوک قرقره
267
84862000
– ماشین ها و دستگاه هایی برای ساخت وسایل نیمه رسانا یا مدارهای مجتمع شده الکترونیک
268
84864000
– ماشین ها و دستگاه های مشخص شده در یادداشت 9 (ج) این فصل
269
85021310
— به قدرت بیشتر از 375 کیلوولت آمپر لغایت 1500 کیلوولت آمپر:
270
85021390
— سایر
271
85022010
— مولد گازی تولید همزمان برق و گرما
272
85023190
— سایر
273
85023910
توربین ژنراتور نیروگاهی
274
85023990
— سایر
275
85143000
– سایر کوره ها
276
85144000
– سایر دستگاه ها برای عمل آوردن مواد با گرما به وسیله القا یا از دست دادن دیالکتریک
277
85151910
— ماشین لحیمکاری به روش غوطه وری (حوضچه قلع)
278
85151990
— سایر
279
85152110
— تمام خودکار
280
85153130
— ماشین جوشکاری پلاسما
281
85153190
— سایر
282
85153900
— سایر
283
85158010
— ماشین جوشکاری القایی
284
85158090
— سایر
285
85372010
— برای ولتاژ بیشتر از 1000 ولت و حداکثر 72 /5 کیلوولت
286
85372090
— سایر
287
85433000
– ماشین ها و دستگاه ها برای آبکاری الکتریکی، الکترولیز (Electrolysis) یا   الکتوفورز (Electrophoresis)
288
94069010
— گلخانه با تجهیزات کامل
289
94069090
— سایر