آیین­‌نامه اجرایی بند (ج) تبصره (۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷کل کشور

تاریخ تصویب: ۱۳۹۷/۰۳/۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۳/۱۷

شماره ۲۷۹۷۹/ت۵۵۲۴۲هـ   –  ۱۳۹۷/۳/۷

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۳/۲ به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانه‌­های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به استناد بند (ج) تبصره (۴) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، آیین­نامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ـ در این آیین­نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به  کار می روند:

الف ـ مؤسسات متقاضی: دانشگاه   ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری از جمله پارک   های علمی و فناوری دارای ردیف بودجه ای در قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور.

ب ـ بانک عامل: بانک هایی که به موجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده و تحت نظارت آن بانک می­باشند.

پ ـ وزارتخانه و سازمان: کلیه وزارتخانه ها و سازمان هایی که مؤسسات متقاضی تابع آنها تقاضای برخورداری از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه را دارند.

ماده ۲ـ در اجرای این آیین‌نامه رعایت قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیاز های کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (۱۰۴) قانون مالیات های مستقیم ـ مصوب ۱۳۹۱ـ الزامی است. همچنین خرید تجهیزات تخصصی آزمایشگاه های تحقیقاتی تولید خارج از کشور از محل تسهیلات موضوع این آیین‌نامه، الزاماً با تأیید معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور و یا وزارتخانه تخصصی مربوط مبنی بر نداشتن مشابه داخلی امکان پذیر است .

ماده ۳ـ مؤسسات متقاضی حداکثر تا پایان خرداد ماه سال ۱۳۹۷ پس از تصویبهیأت  امنای مربوط، میزان تسهیلات پیشنهادی خود برای خرید تجهیزات تخصصی و به روزرسانی آزمایشگاه ها و کارگاه ها را با معرفی اموال دولتی در اختیار خود با هماهنگیوزارت امور اقتصادی و دارایی (اداره کل اموال دولتی) با قابلیت توثیق و به  منظور تضمین بازپرداخت تسهیلات به وزارتخانه  و سازمان ذی­ربط اعلام می نمایند .

تبصره ۱ـ دانشگاه آزاد اسلامی از محل توثیق اموال خود نسبت به تضمین بازپرداخت تسهیلات اقدام می   نماید .

تبصره ۲ـ سقف تسهیلات درخواستی هر یک از مؤسسات متقاضی حداکثر معادل عملکرد درآمد اختصاصی سال ۱۳۹۶ مؤسسات مذکور خواهد بود .

ماده ۴ـ وزارتخانه ها و سازمان ها و دانشگاه آزاد اسلامی پس از دریافت و جمع بندی تقاضاهای مؤسسات متقاضی تابع خود حداکثر تا پایان تیر ماه سال ۱۳۹۷ فهرست نهایی درخواست تسهیلات مورد نظر را به همراه تأیید هیأت امناء به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام می   نمایند .

ماده ۵ ـ سازمان برنامه و بودجه کشور حداکثر ظرف یک ماه پس از دریافت فهرست های پیشنهادی موضوع ماده (۴) این آیین­نامه، مراتب را بررسی و فهرست نهایی مورد توافق وزارتخانه ها و سازمان  ذی­ربط و دانشگاه آزاد اسلامی را در سقف چهل هزار میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۰) ریال به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می نماید و بانک یادشده ظرف یک  ماه دستورالعمل مربوط به تعیین نرخ سود، دوران تأمین مالی و سایر شرایط تسهیلات را تهیه و به بانک های عامل ابلاغ می  کند .

ماده ۶ ـ تضمین این تسهیلات پس از تصویب هیأت امنا برعهده مؤسسات متقاضی و دانشگاه آزاد اسلامی بوده و بازپرداخت تسهیلات برای مؤسسات متقاضی از محل درآمد اختصاصی آنها و برای دانشگاه آزاد اسلامی از محل درآمدهای مربوط خود خواهد بود .

ماده ۷ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گزارش عملکرد شش ماهه تسهیلات موضوع این آیین‌نامه را به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام می   نماید .

معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری