تصویب‌نامه در خصوص ممنوعیت واردات کلیه کالاها به صورت تجاری به کشور بدون ثبت سفارش

تاریخ تصویب: ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۰۱/۲۹

شماره: ۴۳۵۳/ت۵۵۳۰۰هـ – ۱۳۹۷/۱/۲۲

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۷/۱/۲۲ به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و تبصره (3) ماده (7) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز – مصوب 1392 – و به منظور ساماندهی و مدیریت بازار ارز تصویب کرد:


۱- واردات کلیه کالاها به صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مبادی ورودی بدون ثبت سفارش ممنوع است.

۲- ارز مورد نیاز کلیه کالاهای ثبت سفارش شده و خدمات از طریق سیستم بانکی و صرافی های مجاز در چهارچوب مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأمین خواهد شد.

۳- واردات بدون انتقال ارز صرفاَ در چهارچوب قانون مقررات صادرات و واردات و ماده (38) آیین‌نامه اجرایی آن مجاز است.

۴- [اصلاحی ۱۳۹۷/۱۱/۱۷]
به استناد مواد (5)، (6) و (13) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز – مصوب 1392 -، سامانه جامع تجارت و سامانه گمرک و تبادل اطلاعات بین آنها تا پایان ماه جاری به ترتیب با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران، شناسه و کد رهگیری کالاها ظرف سه ماه با مسئولیت وزارت صنعت، معدن و تجارت و سامانه بازرسی و نظارت در سطح عرضه با همکاری وزارت اطلاعات، سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان ماه جاری به طور کامل اجرایی شوند.

۵- [اصلاحی ۱۳۹۷/۱۱/۱۷]
در راستای تسریع در اجرای قانون مبارزه با پولشویی – مصوب 1386 – نظام بانکی مکلف است ضوابط و مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم و تمهیدات مربوط را در اسرع وقت اجرایی کند و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز مسئولیت پیگیری و نظارت بر اجرای این امر را بر عهده دارند.
اجرای توافق وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت اطلاعات و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمینه ارسال اطلاعات به واحد اطلاعات مالی به صورت کامل و مستمر الزامی است.

۶- [اصلاحی ۱۳۹۷/۱۱/۱۷]
مسئولیت اجرایی کردن سامانه پیشرفته اطلاعات مسافرین (API) بر عهده وزارت کشور است. وزارت کشور موظف است ظرف دو ماه سامانه ذی‌ربط را جهت بهره‌برداری آماده کند و تمامی دستگاه ها موظفند همکاری لازم را به عمل آورند.

۷- [اصلاحی ۱۳۹۷/۱۱/۱۷]
سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت راه و شهر‌سازی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موظفند اقدامات لازم جهت کاهش تقاضای ارز برای سفر به خارج از کشور را انجام و پیشنهادات مشخص را ظرف یک ماه به معاون اول رییس جمهور ارایه کنند.

۸- [اصلاحی ۱۳۹۷/۱۱/۱۷]
به منظور جلوگیری از خروج سرمایه، حواله ارزی صرفاً می تواند تحت مقررات و نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران توسط بانک ها و صرافی های مجاز صورت گیرد.

۹- [اصلاحی ۱۳۹۷/۱۱/۱۷]
ورود ارز همراه مسافر تا سقف مبلغ ده هزار یورو یا معادل آن به سایر ارزها مجاز است و ورود مبالغ بیشتر در صورت اظهار طبق ضوابط اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع خواهد بود.

4- [لغو ۱۳۹۷/۵/۱۴]

5- [لغو ۱۳۹۷/۵/۱۴]

6- [لغو ۱۳۹۷/۵/۱۴]

7- [لغو ۱۳۹۷/۵/۱۴]

13- [لغو ۱۳۹۷/۵/۱۴]

14- [لغو ۱۳۹۷/۵/۱۴]

15- [لغو ۱۳۹۷/۵/۱۴]

معاون اول رئیس جمهور – اسحاق جهانگیری