آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران

تاریخ تصویب: ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۰۳

شماره ۱۳۴۲۳۸/ت۵۳۱۶۵هـ  – ۱۳۹۶/۱۰/۲۵

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ به پیشنهاد مشترک بنیاد شهید و امور ایثارگران، ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، و به استناد ماده (۱۲) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، مصوب ١٣٩١ آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:


ماده ۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:
الف ـ بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران
ب ـ قانون: قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ـ مصوب 1391
پ ـ دستگاه‌ها: دستگاه‌های موضوع ماده (2) قانون
ت ـ بیمه پایه: خدماتی که در چارچوب قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور ـ مصوب ۱۳۷۳، مصوبات شورای عالی بیمه سلامت کشور و هیأت وزیران تعیین می‌گردد.
ث ـ بیمه تکمیلی: هزینه خدمات بهداشتی و درمانی که خارج از تعهدات بیمه پایه است.


ماده ۲ـ افراد مشمول این آیین‌نامه شامل گروه‌های ذیل می‌باشد:
الف ـ والدین، همسر و فرزند شهید، مفقودالاثر و اسیر
ب ـ جانبازان و افراد تحت تکفل آنان
پ ـ آزادگان و افراد تحت تکفل آنان.


ماده ۳ـ سرانه بیمه سلامت پایه هر ساله با پیشنهاد شورای عالی بیمه سلامت کشور توسط هیأت وزیران تصویب و سرانه بیمه تکمیلی حداکثر تا سقف (۲.۵) برابر بیمه پایه تعیین می‌گردد.


ماده ۴ـ تعرفه خدمات تشخیصی، درمانی بیمه‌شدگان طبق تعرفه‌های مصوب هیأت وزیران در بخش‌های دولتی، عمومی غیردولتی و خصوصی می‌باشد.


ماده ۵ ـ حدود خدمات بهداشتی و درمانی بر اساس بیمه پایه و تکمیلی به شرح جدول ذیل تعیین می‌شود:

شرح خدمات – بیمه پایه – بیمه ‏تکمیلی

بستری ـ جراحی + +
کلینیک‏ و پاراکلینیک (ویزیت، خدمات‏ سرپایی، دارو، توانبخشی، تصویربرداری ‏و آزمایشات) + +
دندانپزشکی – + ندارد
تجهیزات پزشکی (جراحی و توانبخشی)-  + +
انواع خدمات توانبخشی + +


ماده ۶ ـ خدمات بهداشتی و درمانی که هزینه‌های آن مطابق مقررات دستگاه ذی‌ربط قابل پرداخت نبوده و در تعهد صندوق‌های بیمه درمانی (بیمه پایه ـ تکمیلی) نیز نمی‌باشد مطابق ضوابطی که توسط بنیاد، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح تهیه و ابلاغ می‌شود، صرفاً برای جانبازان، والدین شهدا و همسر و فرزندان شهدای دارای بیماری صعب‌العلاج و همسر و فرزندان تحت تکفل جانبازان و آزادگان دارای بیماری صعب‌العلاج در چارچوب کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و سقف اعتبارات مصوب مربوط قابل ارایه می‌باشد.


ماده ۷ـ به منظور اجرای این آیین‌نامه، بنیاد و ستاد کل نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظفند حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه دستورالعمل‌ها و ضوابط جاری خود را متناسب با احکام این آیین‌نامه بازنگری و ابلاغ نمایند.


ماده ۸ ـ سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است ظرف شش ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه تمهیدات لازم برای جلوگیری از پرداخت مضاعف سرانه خدمات بهداشتی و درمانی به ایثارگران موضوع این آیین‌نامه را تهیه و اجرا نماید.

معاون اول رئیس‎ جمهور ـ اسحاق جهانگیری