شماره ۶۵٨۵٩/ت۵٣٧۶٣هـ – ١٣٩۶/۵/٣١
هیأت وزیران در جلسه ١٣٩۶/۵/١٨ به پیشنهاد شماره ۶٠/١٨۶۴٣٨ مورخ ١٣٩۵/٨/٢٣ وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آییننامه ورود کالا توسط ملوانان شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از (۵٠٠) تن (لنج تجاری) و ساماندهی و نوسازی آن شناورها را به شرح زیر تصویب کرد:
ماده ۱ـ تخلیه و بارگیری شناورها صرفاً در مناطق مشمول (مناطقی که سازمان بنادر و دریانوردی و گمرک جمهوری اسلامی ایران که در این آییننامه گمرک نامیده میشود در آن استقرار دارند) مجاز بوده و ورود و خروج شناورها با مجوز سازمان بنادر و دریانوردی انجام میشود.
تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۳/۹]
سازمان بنادر و دریانوردی مکلف است با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ظرف سه ماه از تاریخ لازمالاجراء شدن این آییننامه، نسبت به تدوین شیوهنامه اجرایی نحوه و چگونگی استقرار عوامل آن سازمان در مناطق مشمول این آییننامه برای ایفای کلیه تعهدات اقدام نماید.
تبصره ۲ـ گمرک مکلف است در اجرای این آییننامه ضمن تأمین نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز، مجوز انجام تشریفات گمرکی کالای تجاری مازاد بر معافیت ملوانی را با رعایت تبصره (۱) ماده (۷) صادر نماید.
تبصره ۳ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۳/۹]
معافیت کالای ملوانی مذکور در ماده (۷) این آییننامه، شامل معافیت از پرداخت حقوق ورودی و سایر وجوهی که به موجب قانون و مقررات، گمرک مسئول وصول آن است تا سقف تعیین شده در ماده فوقالذکر میباشد.
تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۳۹۷/۳/۹]
سازمان بنادر و دریانوردی مکلف است با همکاری گمرک جمهوری اسلامی ایران، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت کشور، ظرف سه ماه نسبت به تدوین و تصویب طرح ساماندهی بنادر کوچک مشمول این آییننامه اقدام نماید.
ماده ۲ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۳/۹]
ناخدایان شناورهای تجاری با ظرفیت کمتر از (۵۰۰) تن، برای سفر به مقصد کشورهای حاشیه جنوبی خلیجفارس و دریای عمان، مشخصات فنی شناور، اطلاعات گذرنامهای ناخدا و ملوانان، نام کشور مقصد و تاریخ خروج را در کاربرگ (فرم) خود اظهاری مطابق کاربرگ پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است به گمرک اعلام مینمایند.
ماده ۳ـ گمرک موظف است مشخصات کار برگ (فرم) یاشده در ماده (۲) را در سامانه ملوانی ثبت و اظهارنامه اجمالی ملوانی را صادر و در اختیار ناخدای شناور قرار دهد. سازمان بنادر و دریانوردی مکلف است زمان خروج شناور از بندر را در اظهارنامه اجمالی ملوانی درج نماید.
ماده ۴ـ ناخدای شناور مکلف است مشخصات کل محموله وارده اعم از ملوانی و مازاد بر ملوانی شامل تعداد نگله، نوع، میزان و ارزش کالا و همچنین وزن محموله را مطابق با مفاد فهرست کل بار (مانیفست) به تفکیک در اظهارنامه اجمالی (که در زمان خروج شناور از گمرک دریافت نموده) ثبت و در زمان مراجعه ابتدا به دریابانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و سپس به گمرک ارایه نماید. این اظهارنامه مبنای انجام تشریفات گمرکی میباشد.
تبصره ـ درصورتی که شناور مشمول این آیین نامه، فاقد اظهارنامه اجمالی یادشده باشد یا اظهارنامه مذکور به تشخیص گمرک با فهرست کل بار (مانیفست) و محموله شناور مطابقت ننماید شناور و پرسنل آن مشمول معافیتها و مزایای مندرج در این آیین نامه نخواهند بود.
ماده ۵ ـ کالای ملوانی پس از تخلیه کامل در اسکله، تحویل مراجع تحویلگیرنده گردیده و در محل مناسبی که صرفاً برای اینگونه کالاها در نظر گرفته شده است نگهداری و با رعایت کامل مقررات و بر اساس فهرست اقلام قابل ورود و مقدار تعیینشده ترخیص خواهد گردید.
تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۳/۹]
تخلیه همزمان شناورها در اسکله، در صورت ضرورت با موافقت گمرک بلامانع است.
تبصره ۲ـ [الحاقی ۱۳۹۷/۳/۹]
نحوه و چگونگی تحویل و تحول کالاهای موضوع این آییننامه در بنادر و گمرکات مشمول، براساس شیوهنامهای خواهد بود که با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک جمهوری اسلامی ایران و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ظرف یک ماه تدوین و ابلاغ میشود.
ماده ۶ ـ ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و گمرک موظفند ظرف یک ماه از تاریخ لازمالاجرا شدن این آییننامه نسبت به اصلاح، تقویت و استقرار کامل زیرسامانه ملوانی در سامانه جامع امور گمرکی اقدام نمایند.
تبصره ۱ـ گمرک موظف است مشخصات شناور، اطلاعات گذرنامهای ناخدا، ملوانان، تاریخ ورود، نوع و میزان کالای ملوانی وارداتی، سقف ریالی و تعداد دفعات استفادهشده از معافیتهای مربوط به هر لنج و هر یک از خدمه آن را در زیرسامانه ملوانی موضوع این آیین نامه ثبت نماید.
تبصره ۲ـ تا زمان عملیاتی شدن سامانه یادشده، گمرک موظف است دفاتر یکسان و مهر و موم (پلمپ) شده را تهیه و در اختیار کلیه دفاتر گمرکی مشمول قرار دهد.
ماده ۷ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۳/۹]
شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از پانصد تن (لنج تجاری) در صورت تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دادن ملوانان شاغل در آن شناور و برخوردار شدن آنان از مزایای بیمه تأمین اجتماعی از قبیل بازنشستگی، بیمه درمان، عیدی آخر سال و سایر موارد مربوط، مجازند در هر سال برای هر شناور و هر ملوان حداکثر شش نوبت و در هر نوبت به ازای هر ملوان تا سقف یکصد و پنجاه میلیون (۰۰۰ر۰۰۰ر۱۵۰) ریال از معافیت ملوانی مندرج در تبصره (۳) ماده (۱) این آییننامه استفاده نمایند.
تبصره ۱ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۳/۹]
استفاده از معافیت ملوانی برای کلیه کالاها مشروط بر اینکه در زمان تنظیم و ثبت اظهارنامه اجمالی و خروج شناور قابلیت ثبت سفارش در سازمان توسعه تجارت ایران را داشته باشد (به استثنای کالاهای مشمول قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی، سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشینآلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آنها) و ترخیص کالاهای مازاد بر معافیت ملوانی هر شناور با رعایت شرط مذکور تا سقف (۶) نوبت در سال با اخذ حقوق ورودی و وجوه متعلقه، بدون ثبت سفارش و پس از انجام تشریفات گمرکی امکانپذیر است.
تبصره ۲ـ معافیتهای ملوانی برای شناورهای زیر (۲۰۰) تن حداکثر شش نفر، برای (۲۰۱) تا (۳۵۰) تن حداکثر هفت نفر و برای (۳۵۱) تا (۵۰۰) تن حداکثر هشت نفر و در هر حال برای حداکثر شش سفر در طول یک سال اعمال میگردد. در مناطقی که تعداد سفر متداول شناورها بیش از شش سفر میباشد سفرهای مازاد شناور مشمول معافیت نبوده و ترخیص کالا در هر حال مشمول مقررات صادرات و واردات کشور میباشد.
تصویبنامههای شماره ۱۵۲۶۳/ت۴۸۰۱۸هـ مورخ ۱۳۹۱/۲/۲ و شماره ۱۱۶۶۷۴/ت۴۵۰۵۹هـ مورخ ۱۳۹۰/۶/۸ لغو میگردد.
تبصره ۳ـ استفاده از مزایای ماده (۷) و تبصرههای (۱) و (۲) آن منوط به این میباشد که حداقل شش نفر از کارکنان آن لنج دارای سهمیه معافیت ملوانی باشند.
تبصره ۴ـ [الحاقی ۱۳۹۷/۳/۹]
حمل یا ترانشیپمنت کالا از مبدا بنادر کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان به گمرکات مجاز به اعمال مقررات ملوانی صرفاً در خصوص شناورهای دریایی سنتی زیر (۵۰۰) تن مشمول تخفیف مجموع سود بازرگانی به میزان بیست درصد (۲۰%) میباشند. فهرست گمرکات مشمول اجرای مقررات ملوانی و نحوه اعمال تخفیف سود بازرگانی مذکور توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران تعیین و اعلام میشود.
ماده ۸ ـ گمرک موظف است پس از صدور سند ترخیص اطلاعات مربوط به ترخیص کالاها را به صورت الکترونیکی به سازمان توسعه تجارت ایران اعلام نماید.
ماده ۹ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۳/۹]
شناورهای با ظرفیت کمتر از (۵۰۰) تن که تاریخ گواهینامه ثبت موقت آنها قبل از تاریخ لازمالاجراء شدن این آییننامه به تأیید سازمان بنادر و دریانوردی رسیده باشد، مشمول مزایا و تسهیلات موضوع این آییننامه میباشند.
تبصره ـ [حذفی ۱۳۹۷/۳/۹]
ماده ۱۰ـ گمرک موظف است تعداد، نوع، وزن و ارزش ریالی کالا بر اساس مواد (۱۴) و (۱۵) قانون امور گمرکی ـ مصوب ۱۳۹۰ـ و میزان حقوق ورودی آن را در سند گمرکی (پته الکترونیکی) درج نماید.
تبصره ـ گمرک موظف است عبارت «این سند گمرکی (پته الکترونیکی) صرفاً در سطح استان معتبر است» را بر روی سند موضوع این ماده، درج و امکان دسترسی الکترونیکی به پتههای صادره را برای نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران فراهم نماید.
ماده ۱۱ـ مطابق ماده (۹) قانون ساماندهی مبادلات مرزی و تبصره (۳) ماده (۶) آییننامه اجرایی قانون یادشده موضوع تصویبنامه شماره ۶۴۳۴۲/ت۳۴۵۷۶هـ مورخ ۱۳۸۵/۶/۴ و اصلاحیههای آن، خروج کالای ملوانی بهصورت تجمیعی از استان صرفاً با موافقت شورای ساماندهی مبادلات مرزی استان و حذف معافیتها و پرداخت مابهالتفاوت حقوق ورودی با صدور پروانه گمرکی بلامانع است.
ماده ۱۲ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۳/۹]
دریابانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است در زمان خروج شناورها خارج از اماکن بندری و گمرکی، نسبت به کنترل مشخصات مندرج در اظهارنامه اجمالی (که گمرک آن را تأیید نموده) با مشخصات شناور، ناخدا و ملوانان اقدام و اظهارنامه را ممهور به مهر ثبت خروج با قید تاریخ نماید.
ماده ۱۳ـ [اصلاحی ۱۳۹۷/۳/۹]
دریابانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف است به هنگام ورود شناورها (خارج از اماکن بندری و گمرکی)، مشخصات شناور، ناخدا و ملوانان (اسناد مندرج درمواد (۲) و (۳) این آییننامه) را با اسناد و مشخصات ثبت شده در اظهارنامه اجمالی و فهرست کل بار(مانیفست) تطبیق و در صورت مطابقت، اسناد کالاهای وارده را ممهور به مهر ورودی یا ثبت سامانهای (سیستمی) نماید و در صورت عدم مطابقت اطلاعات با اظهارنامه، مراتب را به گمرک اعلام نماید.
تبصره ـ [الحاقی ۱۳۹۷/۳/۹]
توزین، بارشماری و ارزیابی کمی و کیفی بار شناورها متناسب با اظهارنامه اجمالی و فهرست کل بار (مانیفست)های ارایه شده توسط مالکان شناورها بر عهده گمرک است و در صورت وجود مغایرتهای احتمالی مطابق مواد (۱۰۴) و (۱۱۰) قانون امور گمرکی ـ مصوب ۱۳۹۰ـ اقدام خواهد شد.
ماده ۱۴ـ هرگونه تخلیه بار شناورهای مشمول این آییننامه خارج از اماکن گمرکی و یا خروج کالا از گمرکات بدون انجام تشریفات گمرکی و تحت هر عنوان، وفق بند (الف) ماده (۱۱۳) قانون امور گمرکی و قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز ـ مصوب ۱۳۹۲ ـ قاچاق محسوب میشود.
ماده ۱۵ـ با توجه به مشکلات اجرای دقیق مقررات کالای ملوانی، عوامل دریابانی استان موظفند در اجرای ماده (۱۲) قانون امور گمرکی، همکاری و هماهنگیهای لازم را با گمرک انجام دهند.
ماده ۱۶ـ برای ورود کالاهای ملوانی، براساس تبصره (۱) ماده (۸) قانون ساماندهی مبادلات مرزی، رعایت قوانین و مقررات بهداشتی و قرنطینهای و ارایه سایر مجوزهای قانونی (حسب مورد) الزامی است.
ماده ۱۷ـ از تاریخ لازمالاجرا شدن این آییننامه هرگونه مصوبات مغایر با این آییننامه توسط مراجع استانی ذیربط از جمله شورای تأمین استان و کارویژه مرزی لغو میشود.
ماده ۱۸ـ کارگروهی با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی (سازمان بنادر و دریانوردی) و با عضویت وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت و کشور و سازمانهای برنامه و بودجه کشور، میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری و دریابانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و استانداری مربوط ظرف یک ماه از تاریخ لازمالاجراشدن این آیین نامه برنامه جایگزینی شناورهای دریایی سنتی با ظرفیت کمتر از پانصد تن (لنج تجاری) موضوع این آیین نامه ظرف پنج سال با شناورهای فلزی و یا حذف و تغییر کاربری آنها را به هیأت وزیران ارایه نماید.
تبصره ۱ـ سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است در لوایح بودجه سنواتی حداکثر تا سقف پنجاه درصد از سود بازرگانی وصولی از کالاهای ملوانی ناشی از اجرای این آیین نامه را در قالب ردیف یا ردیفهای اعتباری مشخص به منظور اجرایی نمودن برنامه فوقالذکر و سایر برنامههای اشتغالزایی برای ملوانان شاغل در آن شناورها پیشبینی نماید.
تبصره ۲ـ تغییر کاربری شناورهای یادشده به صیادی ممنوع است.
ماده ۱۹ـ [الحاقی ۱۳۹۷/۳/۹]
در اجرای بند (۱) تصویبنامه شماره ۲۶۰۹۶/ت۵۱۹۲۰هـ مورخ ۱۳۹۴/۳/۴، نرخ فروش نفت گاز به شناورهای ایرانی زیر (۵۰۰) تن مشمول این آییننامه متناسب با مسافت طی شده در آبهای جمهوری اسلامی ایران به قیمت فروش برای مصارف داخلی تعیین میشود.
تبصره ۱ـ به منظور اجرای بند (۱) تصویبنامه یادشده، کارگروهی با مسئولیت وزارت نفت و عضویت وزارت کشور، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان بنادر و دریانوردی و نماینده استانداران استانهای ساحلی جنوبی تشکیل و نحوه محاسبه و تعیین میزان مسافت طی شده از هریک از بنادر و گمرکات مشمول اجرای مقررات ملوانی در آبهای جمهوری اسلامی ایران را ظرف یک ماه ابلاغ خواهند نمود.
تبصره ۲ـ مالکان شناورها موظفند طبق برنامه زمانبندی اعلامی از سوی کارگروه متشکل از ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت نفت، نسبت به نصب سامانه فنی ردیاب برای کنترل مصرف سوخت بر مبنای مسافت طی شده و نظارت بر ترددهای دریایی اقدام نمایند.
ماده ۲۰ـ [الحاقی ۱۳۹۷/۳/۹]
گمرک جمهوری اسلامی ایران و سازمان بنادر و دریانوردی مکلفند حداکثر تسهیلات گمرکی و بندری در هنگام پهلوگیری، تخلیه و بارگیری و انجام تشریفات گمرکی شناورهای مشمول این آییننامه را ارایه نمایند.
ماده ۲۱ـ [الحاقی ۱۳۹۷/۳/۹]
گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است گزارش حجم واردات کالا از این طریق و میزان حقوق ورودی مأخوذه را به صورت ماهانه به ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت کشور و سازمان توسعه تجارت ایران اعلام نماید.
ماده ۲۲ـ [الحاقی ۱۳۹۷/۳/۹]
مسئولیت پیگیری و نظارت بر حسن اجرای این آییننامه و تکالیف دستگاههای اجرایی ذیربط، بر عهده ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز میباشد و ستاد مذکور موظف است گزارش پیشرفت اجرای این آییننامه و عملکرد دستگاههای اجرایی را در مقاطع زمانی سهماهه به هیأت وزیران ارایه نماید.
معاون اول رئیس جمهور ـ اسحاق جهانگیری