اصلاح و تصویب دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌ای

تاریخ تصویب: ۱۳۹۶/۰۴/۲۷
تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۰۶/۱۲

شماره ۱۳۵۱۸۲۴  –  ۱۳۹۶/۵/۳۰

شورای عالی اداری در یکصد و هفتاد و نهمین جلسه مورخ ۱۳۹۶/۴/۲۷ بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور با هدف بهره‌­گیری از توانمندی­های زنان و جوانان مستعد کشور برای تصدی پست­های مدیریت حرفه­‌ای و افزایش سهم و نقش آنان در مدیریت اجرایی کشور، دستورالعمل اجرایی نحوه انتخاب و انتصاب مدیران حرفه­‌ای، موضوع تصویب­نامه شماره ۵۷۹۰۹۵ مورخ ۱۳۹۵/۴/۱ شورا را  به شرح زیر اصلاح و تصویب نمود:

۱ـ دو تبصره به شرح زیر به عنوان تبصره (۶) و تبصره (۷) به ماده ۲ الحاق می­شود :

تبصره ۶: به منظور بهره ­گیری از ظرفیت زنان و جوانان توانمند کشور برای تصدی پست­های مدیریتی، میزان تجربه مورد نیاز برای تصدی هر یک از سطوح مدیریت حرفه­ای (از تجربه خدمت دولتی) در مورد زنان و کارمندان کمتر از ۱۵ سال سابقه در مواردی که سایر شرایط، احراز شده باشد به دوسوم مدت زمان پیش­بینی شده در جدول شماره (۱) تصویب­نامه،  توسط شورای راهبری توسعه مدیریت تقلیل می­یابد.

تبصره ۷: زنان و جوانان شاغل در دستگاه­های اجرایی کشور می­توانند با ارائه اقدامات علمی و پژوهشی خود در زمینه موضوعات مدیریتی یا در رابطه با حوزه‌­های تخصصی عملکرد دستگاه متبوع از امتیازات ویژه­ای برای تصدی پست­های مدیریتی برخوردار گردند. آئین­نامه اجرایی نحوه برخورداری از این امتیازات حداکثر طی مدت سه ماه پس از ابلاغ این مصوبه، توسط سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و به تصویب شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی خواهد رسید.

۲ـ چهار تبصره به شرح زیر به ماده ۵ الحاق می­شود :

تبصره ۱: به منظور بهره­گیری از ظرفیت زنان و جوانان توانمند کشور برای تصدی پست­های مدیریتی، دستگاه­های اجرایی مکلف­اند در انتخاب و انتصاب مدیران حرفه‌­ای (موضوع جدول شماره ۱ تصویب­نامه) به نحوی برنامه­ریزی نمایند که تا پایان برنامه ششم توسعه، متوسط سابقه خدمت مدیران نسبت به وضع موجود، ۸ سال کاهش پیدا کند.

تبصره ۲: تا پایان برنامه ششم توسعه نسبت مدیران زن در پست­های مدیریتی به ۳۰% افزایش یابد. سهم هریک از دستگاه­های اجرایی برای انتصاب مدیران زن با در نظر گرفتن شرایط و ویژگی­های هر دستگاه، توسط سازمان اداری و استخدامی کشور و با هماهنگی دستگاه اجرایی ذیربط تعیین و ابلاغ خواهد شد.

تبصره ۳: به منظور جوان­گرایی و بهره­گیری از نیروهای جوان و مستعد در اداره امور کشور، دستگاه­های اجرایی ضمن فراهم کردن تمهیدات لازم، می­بایست در خصوص کاهش متوسط سوابق خدمت به گونه­ای اقدام نمایند که از انتصاب  افراد جدید با داشتن بیش از ۲۵ سال سابقه خدمت و یا دارای سن بیشتر از ۵۵ سال به پست­های مدیریت پایه خودداری نمایند.

تبصره ۴: رعایت شایستگی­های عمومی و شرایط تخصصی برای انتخاب مدیران حرفه­ای الزامی است؛ لیکن به منظور بهره­گیری از ظرفیت زنان و جوانان توانمند کشور برای تصدی پـست­های مدیریتی، در شرایط مساوی کـسب امتیازات مربـوط به شایستگی­های عمومی و شرایط تخصصی، اولویت با انتخاب زنان و نیروهای جوان­تر خواهد بود.

رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی اداری ـ حسن روحانی